lördag 23 maj 2015

Fotografera


   Det är bara några veckor sedan lördagstemat hette likadant och vad jag skrev då kan man läsa här
   Karin i Stockholm är på hugget nu när hon har skaffat sig ny kamera så varför inte skriva mera om
   att fotografera är säkert hennes tanke bakom.
   Och givetvis så hakar jag på även om jag inte skriver om själva fotograferandet utan
   bara visar vad jag har fotograferat

   På vägen upp till min nyligen uppsatta tvättlina för att hänga tvätt igår tog jag kameran med mig
   för att fotografera. En av tulpanerna vid kökstrappan hade fått besök men när jag
   tänkte ta bild, så försvann besöket i en hast....
   Det gömde sig för mig! Men inte helt och hållet


   Jag undrar hur många som hänger tvätt i ett liljekonvaljebestånd som bara blir större för varje år
   som går? Normalt skulle jag knappast göra det jag heller, men nu är det så att tvättlinan var
   först på plats och liljekonvaljerna har flyttat in därefter....men jag tar det varligt och ser noga
   efter var jag sätter mina fötter medan kung Liljekonvalj håller hov.

Lysande
Mitt i en enrisbuske vid trappan där den vita klematisen också tycks trivas står plötsligt en tulpan

   Det finns många tulpaner nu, snart dock på upphällning...nu gäller det att njuta
   Mahonian blommar så gul och vacker och en bagge av något slag tycks också
   vara en beundrare.

En ny fröjd för året är den orientaliska vallmon (vilket givaren Mian och jag tvivlar på) Det kanske är en sibirisk vallmo när det kommer till kritan, för de blir alla citrongula förutom denna enda här

    Mera tulpaner. Troligen en sångkör av något slag. Trio Tulpana kanske?

En julros blommar lite grann på efterkälken

   Hästhoven har blommat ut men är väldigt vacker i sin kjol


   Mandelblomsbeståndet blir också bara större och större och vi njuter för fulla muggar
   Sedan måste jag bara sjunga lite Taube när jag ser den ....om mandelblom, kattfot och blå viol

  
Tajger måste förstås vara med också i det här fotografiska
inlägget, han var ju med i det förra
....han kommer fortfarande hit men håller sig
gärna lite grann i skymundan, vilket vi förstås har
hörsammat, så nu sätter vi ut lite bröd åt honom i
skogsdungen ovanför huset...

 De övriga som deltar i lördagstemat torde vara dessa:
 Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Ingrid, Karin i St-holm, Liza, Livsrummet Musikanta, Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Skrifvarstugan , Spanaren, Tove, Ulla
 
    Jag är inte riktigt säker på att alla fortfarande deltar i temat men hoppas givetvis på att  jag har antecknat rätt namn

   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

22 kommentarer:

  1. Ögongodis! Vilka underbara bilder. Den där första, med den där blyga insekten, är kompositionsmässigt intressant. Tänk vad de där små benen/fötterna ger djup och dramatik åt bilden!
    Och den lysande tulpanen med sitt solblänk och färgkontrasterna... Och... alla de andra. Kul att se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Javisst är det ögongodis och själslig godis. Vi behöver det så väl allihopa....
      Vilken syn de har de där riktigt små i vår tillvaro. Måste nog till för att klara livhanken

      Radera
  2. Å vad många härliga vårblommor! Och fina fotografier på dem :-) Vilken fröjd att hänga tvätt mitt bland alla liljekonvaljer! Jag skulle så gärna vilja ha jättevallmo, den är fantastisk när den blommar men den verkar inte trivas hemma hos mig! Ha en fortsatt härlig lördag bland alla blommor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Det är nästan en ynnest att få hänga tvätt bland liljekonvaljer
      Jag har ingen jättevallmo jag heller. Den står på önskelistan också här
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  3. Få syn på det en inte ser .... du är seende du, på stående fot en applåd! När jag ser dina bilder då tänker jag som bara gladfotar att jag borde ha en "riktig" kamera, motiven är mogna men inte jag hihi...
    Ljuvligt hänga tvätt där - luktar det månne liljekonvall av lakanen? Jag ser du matchar färgerna på sängkläderna - grön är visst nog en bra sovfärg apropå klorofyllan här om dagen :-)

    SvaraRadera
  4. Det blir kanske så Tove, när man lever i naturen så mycket som möjligt på dess villkor. Man iakttar :)
    Tack! En bra kamera är förstås bra att ha. Ibland...
    Har inte tänkt på om de doftar liljekonvalj...måste snusa lite extra på dem i kväll när jag lägger mig ;)
    Ibland råkar det sig så att färgerna matchar. Jag vet däremot att jag sover lika bra i alla färger men nu kanske allra bäst när klorofyllan hjälper till. Våren tar på

    SvaraRadera
  5. Fina bilder! Om konsten har som uppgift att väcka känslor så lyckas bild nr 1 utmärkt med det! Den framkallar hos mig all ångest som finns i hela världen!! Fy fasen vad jag är rädd för spindlar, och det psykologiska med att bara se EN DEL men inte allt- den kan ju vara hur stor som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annukka!
      Det måste vara hemskt att ha spindelfobi
      Jag är helt säker på att den lilla blomspindeln hade människofobi, för den gömde sig snabbt, snabbt när den fick syn på mig.

      Radera
  6. Vilka underbara bilder!
    Tänk vad mycket man ser när man har kameran med sej. För mej öppnar sej världen verkligen genom linsen!
    Ha en trevlig pingst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!

      Man lär sig att iaktta på ett annat sätt när man fotograferar.
      Och så förargligt det är när man är van att ha kameran med sig när man ser någonting man vill föreviga och märker att kameran glömdes hemma eller att batteriet är slut :)
      Tack detsamma!

      Radera
  7. Nog är där en spindel även i julrosen? Jag är så förtröden på dina tulpaner, jag har fått ge upp dem. De underjordiska åt alltid upp lökarna. Så nu erbjuder jag dem mest narcisser och riktigt illasmakande allium och kejsarkronor, haha.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte riktigt säker på vad det är. Kanske ett spindelbyte?
      Åh ja, du har ju dina underjordiska som äter lökar. Bravo, ge dem vad de tål!

      Radera
  8. Otroligt vackra fotografier du bjuder på,
    lite sommrigt vackert.
    Önskar dig en trevlig Pingsthelg.
    Har dom där Petternicklasarna kommit upp ännu ???

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rantamor! :)
      Tack detsamma fastän pingsten just har försvunnit i öster....eller var den nu försvinner
      Petternicklasarna har vi kalasat på i tre veckor redan....och flera kalas blir det ännu innan vi lämnar dem i fred för året.

      Tjingeling!

      Radera
  9. Den där luringen som gömmer sig i tulpanen på första bilden, är den blyg eller tänker den anfalla?
    Riktigt fina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att den är blyg...men kanske den bara mobiliserar alla sina krafter för att äta upp mig? ;)
      Tack!

      Radera
  10. Härliga bilder... vilken blomsterprakt!
    Utblommade tussilago... och maskrosor också... de är härliga fotoobjekt!
    Ha en fin fortsatt pingstdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!

      Ja, skönheten fortsätter även när blommorna vissnar.
      Tack detsamma!
      kram

      Radera
  11. Åh så fina bilder! Förutom den läbbiga med 8 ben. ;-)

    Jag är sugen på att köpa ett macro-objektiv. Men innan jag gör de vill jag ha ett nytt kamerahus tror jag. Och som vanligt har jag trehundra saker som kommer före i "borde införskaffaslistan". Så är det ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisa!:)

      Det finns så många bra kameror att välja emellan i dagens läge så man kan bli yr i hatten för mindre. Och så är det ju detta med måsten och prioriteringar som kommer emellan. Lycka till i alla fall när det blir av.

      Radera
  12. Du är en jätteduktig fotograf och det har jag sagt förut! Baggen ser inte ut att bara beundra blommorna, han käkar nog lite av bladen också.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Med andra ord så höll den en mahoniadiet just då :)
      Kram

      Radera