lördag 16 maj 2015

Fåglar


Karins ( i Stockholm) rubrik för lördagstemat är Fåglar

Var och en av er som följer min blogg vet att jag tycker mycket om de bevingade vännerna
och naturligtvis så har jag bilder av dem i övermått

Ändå gick mina tankar spontant till en dikt av Edit Södergran
när jag läste bloggrubriken för dagen


En fången fågel

En fågel satt fången i en gyllene bur
i ett vitt slott vid ett djupblått hav.
Smäktande rosor lovade vällust och lycka.
Och fågeln sjöng om en liten by högt uppe i bergen,
där solen är konung och tystnaden drottning
och där karga små blommor i lysande färger
vittna om livet, som trotsar och består.


I en snabb tanke befann jag mig ombord på
en av de usla skorvar på Medelhavet,
som fyllts till bristningsgränsen med flyktingar.
Med sparade slantar har de betalat för
att ta sig till förväntad frihet och trygghet
efter många mödor och besvär

Det sista halmstrået har fattats med livet som insats,
men åter är de fångade i en bur,
nu på ett vresigt hav på en skruttig farkost
som vind för våg har lämnats åt ödet
av skrupelfria människor som stannar kvar på land
De väntar in flera flyktingar som
ska forslas över havet i nästa rostburk
för dyra pengar

Jag tänker på fångna fåglar och längtan till 
byar högt uppe i bergen,
där solen är konung och tystnaden drottning

Tänker de på karga små blommor i lysande färger
som vittnar om livet, som trotsar och består,
där de befinner sig på havet ?



Tankarna är svåra och jag tar till en egen flykt på själsliga vingar
för att komma ifrån allt lidande som människor genomgår.
Bara för en stund för att hämta krafter


Ut genom Gibraltarsund tar jag mig och försöker att inte titta mig bakom
på vredgade vågor och urusla båtar/burar som kastas hit och dit....
Kanske de når en trygg hamn, en varm famn, en fristad, ett hem och en försörjning
Ett nytt liv.
Mina förhoppningar står därtill
Jag vet dock att sanningen inte är så vacker
Jag stänger mina öron när jag hör barnens gråt och människors böner om hjälp
Jag behöver stilla mig ett tag för att kunna tänka, för att försöka lära mig förstå
varför världen är som den är. 


Ett andetag senare drar jag vidare över Atlantens vågor och gör ett strandhugg
på den gröna ön i havet, hälsar på fåglarna längs kajen i Funchal ett litet tag,
men finner ingen ro i själ och hjärta


Mina tankar finns i Medelhavet och på många andra hav och i många länder
Det finns så många stängda burar i vår värld, så många fångna fåglar


Jag inser att även vi som står på sidan om och ser på,
också är fångade i våra burar av rädslor och vanmakt.
Det är svårt att sätta ord på allt detta, det är svårt att hjälpa alla,
men det lilla vi kan så ska vi göra.
Vi har möjligheten att öppna luckor när vi själva vill, vi som bor i våra trygga burar
Vi kan  flyga ut med de hjälpinsatser som vi är kapabla till, var och en av oss


Nej, jag tänker inte göra reklam för varken den ena eller andra
hjälporganisationen.
Var och en kan själv tänka och välja hur den vill göra
Vi har den möjligheten, vi som kan öppna våra burar och flyga
precis som vi vill.


Det här inlägget blev helt enkelt som det blev när jag lät tankarna flyga fritt
precis så som fåglarna flyger under himlen


De övriga som deltar i dagens tema är:

   Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Ingrid, Karin i St-holm, Liza, Livsrummet Musikanta,
   Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Skrifvarstugan , Spanaren, Tove, Ulla

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Så sant Karin, Edit Södergrans dikt får verkligen en aktuell dimension i ditt inlägg. Ingen kan göra allt men alla kan göra något, det är lätt att bli paralyserad. Parallellen fåglar drömmar och flyktingar är väldigt fin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog så vi måste tänka och handla efter för att själva klara av att stå på sidan om och vara betraktare. Att göra det lilla man kan på de sätt som står en till buds...
      Tack Anna!

      Radera
  2. Kloka och viktiga tankar om fångade fåglar, fåglar på flykt och fria fåglar! En bra påminnelse om att vi är många som kan göra något litet.

    Och underbara bilder, förstås!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många som kan göra något litet och tillsammans blir det stort.
      Tack Karin! Burfåglarna har jag fotat i den botaniska trädgården på Madeira

      Radera
  3. Jag har en gammal antologi som jag fick när jag gick i skolan och den slår jag ofta i. Det är lite märkligt hur de gamla dikterna står sig i nya sammanhang. Fruktansvärt med dessa båtflyktingar. Jag hörde någon som pratade om att en biljett på reguljärflyget kostar mindre än vad de får betala för den vanskliga färden.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dikter är ofta eviga, passar in i alla epoker i alla lägen.
      Det är fruktansvärt fruktansvärt hur människor i nödläge av värsta slag blir utnyttjade av samvetslösa skurkar. De kan få betala mycket mera än vad många flygbiljetter kostar tillsammans. Hoppas att de myndigheter som har med allt detta att göra får till hjälpinsatser på rätt sätt och ordning och reda på all brottslighet i sammanhanget.
      Kram

      Radera
  4. Fint.
    Ja om var och en gör något litet så är det mycket som blir gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det...vi är precis som myrorna i det här sammanhanget. Alla drar ett strå till stacken...

      Radera
  5. Ett inlägg som gör att man tänker till lite extra. Jämförelserna du gör är så bra. Visst kan människan jämföras både med en fri och en fångad fågel. Vi som är fria borde bli bättre på att hjälpa våra fångna vänner. Ingen kan rädda världen men alla kan förändra något lite till det bättre. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Precis så är det! Vi är helt överens...och så gäller det att ta sig från tanke till handling.
      Trevlig helg önskas dig också!

      Radera
  6. Sorgligt och skamligt är vad det är! Och ändå har du förmågan att uttrycka det vackert, så att det går rakt in i själen. Det är så viktigt, ja nödvändigt att göra vad vi kan för dessa människor som satsat allt för möjligheten till ett vanligt liv.
    Tack för ett fint och viktigt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så och fullständigt ofattbart men verkligheten är inte rosaskimrande för alla människor på jorden. Långt ifrån. Tack Hanna! :)

      Radera
  7. Fina tänkvärda ord med underbart fina bilder till *tack*
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket Spanaren!
      Önskar dig precis detsamma! :)

      Radera
  8. Det finns de som säger det som behövs, fotar därtill och lämnar ett budskap så vackert så det berör!
    Edit Södergran - och du!
    Det är nu en gör ett <3!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tove, du är bara för go´ :)
      Tack säger jag av hjärtat och säkert Edit också!
      <3

      Radera
  9. Ett mycket fint och tänkvärt inlägg! Visst är det så, att vi alla sitter fast i våra burar på ett eller annat sätt, men låsen är enklare att öppna på vissa av dem och ibland behövs det inte ens en nyckel utan det räcker om vi öppnar dörren. Tack för underbara ord och bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      Burfåglar är vi allihopa, på ett eller annat sätt...
      Och precis som du själv skriver så är vi så lyckligt lottade att vi inte ens behöver en nyckel alla gånger

      Radera
  10. Många fina bilder och vackra ord!!!! Jag är med på lördagstemat f f g, eftersom jag inte kunde motstå temat. Men mina fåglar är lite annorlunda ... kolla vetja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Klimakteriehäxan!
      Så kul att du inte kunde motstå temat denna gång. Hoppas du fortsätter så :)
      Självklart så kollar jag!

      Radera
  11. Vilket fantastiskt fint och gripande inlägg, men härliga vackra bilder! Jag håller med, vi är nog också som fåglar i bur, förhindrade av ett eller annat att agera som vi önskar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Pysseliten! :)
      Visst är vi det. Det är min upplevelse också.

      Radera
  12. Härligt med en pippikavalkad, tack. Jag är också mycket förtjust i fåglar och brukar gå omkring för att titta och lyssna. Med min lilla kamera är det inte så lätt att fånga dem, lyckas bara ibland.

    Lyssnar ofta på koltrasten, favoriten... men väntar på att näktergalen skulle höras någon kväll och utmana i skönsång.

    Fortsatt fin dag!
    Kramen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu är det mycket pippikavalkader i naturen. När det blir tyst senare då alla ungar har flugit ut så blir det tyst i ordets rätta bemärkelse.
      Det är inte helt lätt att fånga fåglar på bild...kräver träning förstås. I början av min foto"karriär" så var det väldigt mycket grön bakgrund och blå himmel som gällde ;). Jag har också en liten kamera men till slut så lyckas man få in fåglarna i den också ;)
      Koltrasten hör till en av mina favoriter också...näktergalen blev tydligen galen på någonting här för vi har inte hört den på flera år. Men saknad är den.

      Ha det gott du med!
      Kram

      Radera
  13. Underbart, tankeväckande... som så ofta hos dig... många tankar och många sköna bilder.
    Kram

    SvaraRadera