onsdag 20 maj 2015

Ett litet dyk i bildlådan igen


 

Den här gången tog jag sex stycken "blindgångarbilder" ur lådan som är full
Jag fortsätter städa i min låda med fotografier och på bilden ovan
står Uffes gudmor Senja med en brusande fors i bakgrunden
Bilden är tagen år 1943.
Skorna ser inte alls ut att vara lämpliga
i den våta miljön, men vad gör man inte för fotokonstens skull?


   Nästa bild är från Borstö i Åbolands skärgård, där Uffes föräldrar hade en stuga i många år.
   Det var deras smultronställe och bilden visar att det var
   picknick på berget för två och Hakon med spöet i hand
   Bakom på fotot står det Sommaren- 87, Ängiskär och Ytterskär i bakgrunden
   Sommar, sommar....


      Mor Birgit berättar för sönerna hur de ska hissa flaggan någon gång i slutet av femtiotalet
      eller i början av sextiotalet


    Höbärgning på fyrtiotalet, någonstans i Finland....mera än så vet vi inte


Se på kjolen och frisyren!
Fotot är väldigt tunt och också trasigt men är fascinerande på många sätt...
Antagligen är bilden tagen vid sekelskiftet 18-1900 talet och  ingen av oss vet någonting om människorna på det.
Fastän bilden ser spontant tagen ut så är den troligen arrangerad....
på den tiden var det lådkamera och stativ som gällde.
Undrar hur länge hon och mannen i bakgrunden hade poserat för fotografen innan
bilden satt där den skulle sitta ?




   Väninnor! Till höger Uffes gudmor Senja som har klänning med slips
   Väninnan har vacker blomma i midjan!

   Så där ja! Nu har jag "städat" lite grann igen :).
   Hoppas ni står ut! 


Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

20 kommentarer:

  1. Så vackert det gamla fotot är och jag gillar damens veckade nederkant på kjolen. Sista fotot ser så sommmarglatt ut. Man kan drömma sig bort länge när man tittar på gamla kort. Det är en riktig skatt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fotot är min favorit bland dagens plock.
      Även jag tycker om den veckade nederkanten. Tänkte spontant på att den ser ut som ett mindre släp. De var tjusiga förr också
      kram

      Radera
  2. Det är extra trevligt att dina bilder är från Finland! Man borde alltid skriva på foton vem som är på dem och när det är taget. Tiden går så fort och snart vet ingen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår att det väcker hemlandstoner i dig! :)
      Jag har lärt mig, tror jag, att skriva ner all info som finns i och med att jag saknar så mycket
      sådan på alla gamla fotografier vi har. Man tror att man kommer ihåg...men ack, ack..

      Radera
  3. Så fina! Varje kort är en roman...
    Men vad gör Senja på första bilden. Inte kan hon väl samla tång?

    Ser fram mot fortsatt städande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är fina och pratar sitt eget språk.
      Vi har kommit fram till att hon nog ska bada bastu....vi tror att det är en bastukvast (björk)
      När andan faller på så tar jag åter några bilder ur lådan, i blindo :)

      Radera
  4. Bilden med skärgårdsmotivet och den röd-och-vitrutiga väskan i förgrunden är fantastisk - en verklig kontrast. Hade varit bättre med gympadojor i den miljön som gudmor Senja vistas i :-). Vilket slit de hade förr med skörden!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att den är fantastisk! Svärmor var fotograf då. Hon fick in mycket i den bilden.
      Ja, eller stövlar? En så våt miljö med en fors som säkert stänker.....
      Kram

      Radera
  5. Så fina, härliga bilder från en svunnen tid. Jag och Uffe verkar vara i samma generation. Jag gillar speciellt bilden med långkjolen, woaw!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är härliga bilderna från förr, i all synnerhet de svartvita, som nästan är lite bruna också
      Långkjolsbilden är speciell. Önskar att vi kände till lite mera av historien bakom den
      Vi är nog alla tre i samma generation skulle jag tro. Uffe och jag är årsbarn

      Radera
  6. Vilka fina bilder!
    Gillar affa bilden från Åbolands skärgård! DEN har så mkt känsla över sig. Och med den typiska korgen (de korgarna känner jag igen, hihi) och picknicken! Jättefint! Min favoritbild i detta svep! Känslan!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar den själv väldigt mycket! Molnen, holmar och skär, picknick-korg, termos osv....
      kompositionen är perfekt. Tyvärr klarade den inte särskilt bra att bli förstorad men ändå.
      Uffe har en precis likadan svampkorg så du kan ju gissa vem som har givit honom den .)
      Kram!

      Radera
  7. Uppskattat läsning, med bilder därtill! Kvinnan med frisyren och kjolen som svepar i golvet smt färgbilden som på sitt sätt är lite suddig men väldigt klar ändå! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      Kvinnan med frisyr och kjol håller lite grann på att gå upp i rök :) Kanske hon rent av är ett spöke? ;)

      Radera
  8. Färgkortet var magiskt....en underbar komposition.Mera bilder, Karin!!! :-)
    Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En underbar komposition, helt rätt! :) Det kommer mera, det kommer mera....
      Go´kväll på dig med Eive!

      Radera
  9. Underbara foton!! Gillar tidsspannet mellan dem. På nåt vis passade kortet från 1987 så väl in. Jag tycker även det var jättefint, som en semesterdag. Detaljerna på korten. Så väldigt fint! :)

    Har varit på första akupunktur-behandlingen idag. Känner mig alldeles borta i planeten nu kan jag tala om :)) Men jag tror på det här! Hoppas att musklerna, som rår för en stor del av huvudvärken, ska börja slappna av. Blir skönt att krypa i säng. Huvudet och nacken värker. Men snart blir det bättre :)

    Ha det så bra Karin! ♥

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat. De är underbara.

      Så bra att du har fått behandling. Det händer rätt ofta att man blir lite borta i planeten efter akupunktur-behandling. Håller tummarna för att du ska bli helt frisk snart!
      Ha det så bra du med Ann-Louise!
      Kram

      Radera
  10. Tack för denna urtjusiga bildkavalkad! Det är så gott att titta på gamla bilder. Har också ett antal här och borde kanske börja sortera och gallra. Varför är det så svårt att komma i gång? Hm... kanske av samma anledning som det är att gallra betydligt nyare bilder i datorn..?

    Trevlig fredag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för titten in Aila!
      Det är så. För min del så blir det här ett bra sätt att sortera rätt och att ta vara på de bilder som känns att vi ska ta vara på. En svår sak detta med men med tanke på att en gång ska mina barn sitta och traggla sig igenom allt, så går det lättare att städa. Litet pö om pö så ger resultat det också, till en viss mån i alla fall.
      Jag gallrar i det nya arkivet också men det är så mycket lättare att radera när man har dem i datorn.
      Trevlig fredag önskas dig också!
      Kram

      Radera