måndag 18 maj 2015

De får dansa en sommar till....


Ja, så blir det!
Det finns en hel del gammalt bjäfs och liknande som är på väg till returen
men gammalt kan vara vackert och fungerande så varför inte?, tänkte jag
och radade upp alla pryttlar och flaskor i de fyra fönster som
finns  ovanför rhododendronlandet



   Våra planer krusades i år.
   Tanken var att vi skulle skrapa och måla om de fönster som nu syns på bilderna
   men svärmor dog och vi behövde vara där från och till några veckor både före och efter det
   samt Uffe har opererat sin högra arm, vilket har medfört mera arbete åt mig
   när han inte har kunnat göra det han brukar göra
   Så omprioriteringar var nödvändiga och alla fönster får vänta ett år till....


    Som vanligt har det röjts och städats i detta gamla hus med uthus och mycket har redan förts
    vidare till returen och mycket ska dit ännu.
    Men vissa saker får lite extra tid ....de får dansa en sommar till på fönsterbleckena.
    Dottern har bidragit med en hel del från sin familjs städande i gammalt hus
    Mitt i allt så kommer någon som har behov av precis just det där som vi inte behöver längre....


    På sätt och vis så passar det också utmärkt i år att låta allting återbrukas på det här sättet.
    En av de utställningar som vi har i Gula salen i sommar heter Rundgång och har med återbruk att
    göra. Mera om detta längre fram och om den utställning som redan finns (Svalbard, spetsiga berg
    och kall kust)
    Dessutom blir det lättare att sköta om snittblommor än om korgar fyllda av blommor.
    Vi glömmer nämligen ofta bort att vattna dem under högsommaren, då vi rusar på som
    tättingar för att betjäna våra gäster som kommer hit.



    För övrigt så ligger jag efter med det mesta i år.
    Vid det här laget brukar trädgårdslandet vara färdigt sått och satt,
    växthusen vara fyllda av tomat- och paprikaplantor
    men icke i år och det går säkert bra det med.
    Allt har sin tid och närmare jul så blir det säkert bra med det också!
    I år får det bli som det kan bli...

   
    Den första öppet-helgen är över med trevliga gäster som envist satt ute i kylan som råder.
    Dock med filtar i beredskap, men så länge solen sken så gav de inte upp. Tuffingar! :)

   
   Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska

22 kommentarer:

  1. Ett fönsterloppis, för hugade spekulanter?

    Vet du jag gillar den här kyliga långsamma våren, för det känns som att den och jag är lite i takt för en gångs skull. Jag har inte hunnit med det jag skulle, men det har ju inte våren heller!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli så, ungefär. Spekulanter är alltid på farten här och mitt i allt så har rekvisita vandrat vidare före en liten slant.
      Precis så är det för min del också, våren får gärna fortsätta vara lite långsam ännu.

      Radera
  2. Ja nu kan man fönstershoppa - perfekt - och det blir utställning samtidigt. Uffe önskas tillfrisknande i armen! God säsongslycka önskar jag er!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det bli om det vill sig.
      Uffe tackar och berättar att han är så gott som återställd igen och friskskriven.
      Tack Eivor!

      Radera
  3. Vilken bra idé att sätta sakerna i fönstret utvändigt. Jag tyckte det blev väldigt vackert. Ja, det måste verkligen ha varit tuffingar på besök hos er. Jag skulle aldrig kommit på tanken att sitta ute i vår trädgård nu. Det beror inte bara på kylan utan på att det regnar varje dag också. Men våren kommer när som helst..... Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Varje vår kommer det entusiaster och sätter sig ute i kylan så länge solen skiner, ja, till och med fast det duggar, trots att vi har en varm och vacker sal inne att sitta i. Men alla längtar efter utelivet, tydligen. Varma kläder, filtar och varma drycker och glatt humör så tycks det mesta gå....Kram

      Radera
  4. Varmt deltagande i er sorg.
    Ibland blir det inte som man tänkt.
    Så fint med alla udda saker som ni radat fram, inspirerande!
    Hoppas din man så småningom kan börja hjälpa till, snabbt tillfrisknande önskar jag honom!
    Här har vi en ganska kylig och regnig dag, inte kan man göra ngt där ute :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Livet gör som livet vill och det är bara att följa med.
      På väg till returen så får de leva sommaren ut, kanske vandra vidare till någon som vill ha
      Uffe är friskskriven igen och är på gång
      Idag vaknade vi till dimma, men nu skiner solen, men det är kallt
      Kram

      Radera
  5. Vilken bra idé att pynta fönstren på detta vis. Gamla saker har en annan skönhet än moderna eller så är det bara att de känns trygga på något vis. Vad roligt att er öppningshelg gick bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är man lite lat och mycket praktisk så slår man gärna flera flugor i en och samma smäll.:)
      Nu behövde jag bara gå ut genom dörren och lägga pryttlarna på plats och slapp köra till återvinningsdeponin. Tack Hanna!

      Radera
  6. ÅÅÅÅÅ så otroligt vackert! Du skrev hos mig att du längtade efter tid och att skapa hantverk .... du har skapat så fridfullt och fullt av liv som andra händer gjort för att passa dina - av det som skulle blivit annorlunda - stökats bort och återvunnits ... meningen med att dansa en sommar till! Klar, full av budskap om livet ... det är nog detta som är att leva ... själv funderar jag på ... det tar vi en annan gång.
    Bergiankram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du tycker det Tove! :)
      Ja, jag längtar ständigt efter att ha tid för att skapa hantverk, helt rätt och så blir det kanske istället så här en stund nu och då när sakerna ligger där. De ska få dansa den här sommaren ännu. Spännande, vad funderar du själv på? Får säkert snart veta...nu kittlar du min nyfikenhet
      Ja, bergiankram blir det ett tag framöver, sedan byts blommorna ut mot någonting annat blommande. Kram

      Radera
  7. Verkligen vackra gamla föremål du radat upp.
    Ser riktigt konstnärligt ut.
    Tycker det låter bra att dina föremål får dans en sommar till.
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många av de gamla flaskorna har "stil" om man kan säga så och ingen är den andra lik
      om man tittar noga efter.
      Tack Anne-Marie!
      Kram!

      Radera
  8. Känner igen det där att livet kommer emellan, sånt som inträffar i livet, gamla föräldrar som behöver flytta, barn som behöver flytthjälp, krämpor och sjukdomar, sånt som man bara kan acceptera och ändra planerna för. Inte önskvärt men ofrånkomligt. Det låter trevligt med café och hantverk... Måste titta på kartan var du håller hus! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är livet. Man har planer men får ta med i planeringen att det kan bli ändringar.
      Titta i havet, på ön som heter Åland, och kommunen som heter Geta, och byn som heter Finnö. Där håller jag hus :)
      Kram

      Radera
  9. Jag måste börja med att tacka för dina fina ord (igen!) hos mig Karin! Du får mig att vilja skutta runt för jag blir så glad. Tack raraste!

    Jag tycker dina bjäfs är så fint! Underbara flaskor som passar så bra med någon kvist eller blomma. Och dansa en sommar till....så härligt! Det gör inget heller om det blir som det blir. Livet är som det är ibland. Viktigt att anpassa hastigheten efter det som händer omkring oss, och hinna med utan att vi slår knut på oss själva.

    Stor varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet är precis som det är och det är bra att man måste anpassa sig, följa med i dess svängar, på dess villkor. Bra uttryck detta att hinna med utan att slå knut på sig själv :)

      Stor varm kram till dig med Lotta!

      Radera
  10. Du är inte den enda som ligger efter! En vecka på besök i Sverige och allt är efter, fast det gör inget någon dag får man tid, kanske,hi,hi!
    Vilka fina fönster med härliga grejer!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det Lena ! Och det är oftast bara hos sig själv som man märker att man inte har räckt till som vanligt...någon dag hit eller dit spelar ingen roll. Livet rullar ju på hur bra som helst ändå.
      Tack och ha det bra du med!

      Radera
  11. Jag tycker det ser jättetrevligt ut med alla grejer i fönsterna. SÅ fint! Ja, låt fönsterskrapning och målning vänta tills nästa år. det är ju ett sådant jättestort jobb. Förstår att ni har lite annat att tänka på nu.
    Fönsterna är underbara som de är.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul Annika!
      Det blir så, vi låter allt vänta till ett annat år, det tar lång tid
      Kramar!

      Radera