torsdag 23 april 2015

Nästa vecka

Gnuttans sista tema för april heter Nästa vecka
och jag är ute i god tid men bättre så än aldrig eller hur?


Nästa vecka är en bra-att-ha-vecka
Den veckan kan man skjuta upp allting till som man inte vill
ta tag i den vecka som är.
"-Nej, det där gör jag nästa vecka istället"
Hur många gånger har man inte sagt så?


I min barndom hörde jag vuxna tala om någon som i folkmun blev kallad
till "Nästa vicka på månda"  (nästa vecka på måndag)
En av stadens entreprenörer höll inne med betalningen av löner och liknande
så många gånger med just de orden, att han helt enkelt blev döpt till uttrycket


Respekten för entreprenören fanns kvar ändå,
även om det förstås glunkades lite smått i kulisserna...
Alla behöver ju sina slantar,
men blev någon själv påmind om att den
inte hade betalat en räkning,
så skyllde den ofta lite underfundigt på "Nästa vicka på månda".
Att vara läraktig sitter ju aldrig fel eller hur?
Och oftast så gick det vägen, den vägen


Det fanns förståelse, för hade man inte fått sina pengar
av "Nästa vicka på månda"
så kunde man förstås inte betala själv
förrän nästa vecka på måndag
Man måste inte vara någon stor krutuppfinnare
för att förstå en så enkel ekvation
På något sätt så accepterades det att det var som det var
och förmodligen fick alla sina pengar till slut


Ibland hörde den lilla grytan med små öron (läs Karin)
att någon (en större gryta) hade träffat herr
"Nästa vicka på månda" och stått och pratat  med honom
en stund om dittan och dattan
Mariehamn var en ren och skär småstadsidyll
när jag var barn.
Utan tvekan.
På sätt och vis så var vi alla som en enda stor familj


Så var det förstås det här med nästa och nästa....
Om jag t.ex säger åt Uffe att nästa lördag så har vi ett möte i Mariehamn,
så tror han förstås att det är den närmast kommande lördagen jag talar om,
men ack vad han då bedrar sig.

Jag som har vuxit upp här på ön, menar lördagen
som kommer följande (nästa) vecka.
Jag hoppar över en lördag (eller vilken dag som helst) när jag säger nästa
och det har ställt till det ibland.
Ett rätt så vanligt fenomen som många inflyttade får stå ut med...
Nå, Uffe har lärt sig efter många år och frågar alltid att menar du på lördag
eller nästa lördag?


Men för att nu återgå till rullorna.....
Nästa vecka blir det Valborg och Första maj och då menar
jag verkligen inkommande vecka
Jag kan prata svenska också, inte bara åländska :)

Tack Gnuttan för inspirerande temarubriker under april.
Vem tar över efter dig?
Kanske jag har läst det någonstans?
Troligen har jag glömt det.
Men det ordnar sig säkert med den saken.
Om inte annat så "nästa vicka på månda" :)

De andra som deltar i lördagstemat hittas förmodligen här på lördag: 
   Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Ingrid, Karin i St-holm, Liza, Livsrummet Musikanta,
   Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Spanaren ,Tove, Ulla

Copyright: Karin Eklund, Pettas ekologiska



38 kommentarer:

  1. Jag har aldrig skjutit upp något till nästa vecka. Jag gör allt i morgon.
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så gör jag också men ofta skjuter jag på det mesta till nästa vecka.
      Det känns mera betryggande med lite avstånd ibland, anstånd med tid
      eller vad det nu egentligen är man håller på med

      Radera
  2. Skön tematolkning, den där filuren ... och vilka tjusiga bilder! Känner igen det där med nästa lördag som nästa veckas lördag. Du är i tid denna veckan Karin :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du också känner igen detta med nästa.
      Ja, den här veckan är jag i tid. P.g.a feltryck på knapp...hade skrivit klart temat för lördagen
      och skulle spara men publicerade. Så därför ;)

      Radera
  3. Vi brukar Rantafar och jag, säga att vi inte kan göra allt samma dag,
    för då har vi ju inget jobb imorron !!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni har så rätt, så rätt du och Rantafar. Man måste ju tänka på morgondagen också.
      Annars känner den sig tom och oanvänd.

      Tjingeling till dig!

      Radera
  4. Nästa vecka för mig är planering. Sedan hur mycket som verkligen blir gjort var en helt annan femma. :) Planera är dock alltid trevligt.

    Jag är en ny Lördagsbloggare och kommer bidra med ett inlägg med.
    Hälsningar Liza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Planering och framförhållning är min melodi också, men ibland gör jag snedsteg och irrar ut i periferin, helt spontant. Då är det bra att skjuta upp saker till nästa vecka :)
      Välkommen med i gänget Liza! Mycket roligt att vi blir flera. Hoppas du kommer att trivas!

      Karin

      Radera
  5. Förr sa vi att "det gör vi när vi blir pensionerade" så nu måste vi ju göra det nästa vecka! Vad det nu var vi skulle göra.... Fast jag funderar inte så mycket, jag bara gör det. Nu. Eller nästa vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, så sades det. Det minns jag också nu när jag blev påmind om uttrycket.
      Som pensionär måste man förstås göra det nästa vecka :)...vad det nu var, precis så är det. Tur att man kan lista det som ska göras. Var man nu lade listan?
      Bäst är det att göra det nu eller nästa vecka.

      Radera
  6. Planering och framförhållning mår jag bra av...men precis som du Karin gör jag snedsteg och irrar iväg ibland ;) Då är det fint att man kan göra det nästa vecka!

    Vackra bilder som alltid Karin. Nu är våren här!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det är bra med flexibilitet inbakad i planeringen. Det är också en viss framförhållning :)

      Tack Lotta. Skrattmåsarna fångades på bild vid åttasnåret en vacker aprilmorgon.

      Varm kram

      Radera
  7. Jag använder nog uttrycket "nästa" som dig. Om jag pratar om måndagen som kommer så säger jag "på måndag" och om jag menar måndagen efter så säger jag "nästa måndag", undrar just om det finns något rätt och fel här... I vilket fall som helst så är det himla bra att det finns en nästa vecka då man kan göra saker som man inte vill göra den här veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter väldigt logiskt att säga som du. Så gör nog jag också...
      Jag kan tänka mig att det är en kulturell språkskillnad mellan svenskan/åländskan och finlandssvenskan som märks i detta nästa-sammanhang här i trakterna. Vi är mitt i mellan och tar intryck både från öster och väster och lite eget.
      Det är himla bra att det finns en nästa vecka...jag har redan skjutit upp en del till den som jag tänkte göra den här. När säcken är för full så måste man vara praktisk :)

      Radera
  8. Haha så förvirrad jag skulle bli av att inte veta om du menar nästa eller nästnästa :)) Är tillräckligt förvirrad till och från som det är. Hoppas du får en skön helg trots mycket jobb förstår jag.

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvirrat är bara förnamnet Ann-Louise! ;)
      Det har blivit en del förvecklingar på grund av nästa....
      Hoppas att du får detsamma!
      Kram

      Radera
  9. Trevliga bilder och trevlig text. Inte lätt det där med nästa, vet att det kan uppfattas olika i olika delar av Sverige. Fick erfara detta som reseledare.
    Jag har börjat använda uttrycket kommande lördag, för den lördag som kommer upp först. Tror inte det kan misstolkas?!?
    Ja, det är mycket man ska göra "nästa" vecka, fast det kan ju kanske vänta till "nästa" vecka!
    Hur som helst; ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt Lena, ordet nästa kan uppfattas så olika beroende på var man bor
      Bra idé att använda kommande istället. Det kan inte missförstås, skulle jag tro.
      Ha det riktigt bra du med!

      Radera
  10. Nästa lördag, då menar jag inte närmaste lördagen utan nästkommande. Men nästa vecka då menar jag veckan som kommer efter den här. Inte konstigt att det blir missar i det här med nästa hahaha :-) Fågelsviten i inlägget är alldeles underbar Karin! Ha en fin nästa vecka :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, vi talar samma språk! :)
      Det är så många ålänningar tänker och säger också. Inte alltid så enkelt för alla att förstå.
      Tack Anna, jag önskar dig detsamma!

      Radera
  11. Intressant det där med nästa och hur säger jag själv egentligen? Nästa lördag kan faktiskt vara både den 2 eller den 9 maj, sett från idag. Men "nu på lördag", eller "kommande lördag" är förstås den 2 man, medan "nästnästa lördag" är den 9:e.

    Fina fridfulla fågelbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycks vara rätt vanligt att säga nästa om lördag följande vecka. Kanske det är mera vanligt västerut från Åland än österut? Tror så.
      Tack Karin!

      Radera
  12. Det där med "näst vicka" var nog ganska vanligt bland företagare. Svärfar berättade att direktörerna armaturfabrikerna använde samma metod.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Troligen så både var det och är det en vanlig metod att förhala betalningar. Mera förr än nu kanske? En naiv tanke? ;)

      Radera
  13. Du har alltid så underfundiga inlägg så man sitter och småler. Precis vad jag behövde idag. Jag blev väldigt glad för dina rara kommentarer. Tack! Kram från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns fint att veta att jag kan glädja lite grann nu när allt gör ont i själ och hjärta hos er alla. Kramar!

      Radera
  14. Härlig bildsvit på fågeln! Själv säger jag: på lördag, nästa lördag och lördagen efter...kul läsning!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack eWa!
      Hoppas du har det så bra som du bara kan ha det!
      Kram

      Radera
  15. Hej och hå, nu har jag lagt ut maj-teman som uppdatering av mitt blogginlägg i går. För 1) jag hittar ingen annan som gjort det och 2) det var ett tag sedan jag senast var temavärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt och tack för det Karin! Då har vi nästa vecka och nästa månad räddad! :)

      Radera
  16. Ja, det där är alltid en grund för missförstånd - nästa eller kommande. Jag har inte tänkt på att det kan ha sin förklaring i dialektala olikheter. Det är som när man på hösten säger 'i somras', vilken sommar menas då?

    Kram och tack för grattiset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte är jag helt säker på att det har med dialektala olikheter att göra jag heller men åtminstone så är det skillnad på var man bor. Många i Sverige menar det på samma sätt som vi gör på Åland. I somras betyder alltid sommaren som har gått för mig däremot

      Kram Lotta!

      Radera
  17. Roligt inlägg haha - jag vet flera som säger nästa lördag tex och menar nästnästa lördag - hoppas du har en bra dag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är många så säger så, beroende på var vi bor, har jag förstått.
      Roligt att du tittade in här, välkommen åter!

      Radera
  18. Lördag fjorton dar. Hmmm, kanske säkrast att använda sig av datum. Hur som helst, till min fasa upptäckte jag att det är helger igen under veckan. Jag som behöver fler vardagar. Precis tvärtom mot när jag var en stressad yrkesarbetande.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Onekligen är det allra säkrast att använda sig av datum för att undvika onödiga missförstånd.
      Ja, nu blir det röd dag mitt i veckan som ställer till det ;)
      Stressa lagom, bästa pensionär! :)
      Kram

      Radera
  19. Ja, varför göra något nu när man kan skjuta det på framtisen? Så har jag det med vissa uppgifter men annars tror jag gärna att jag så snabbt jag bara kan försöker få saker och ting löst med detsamma. Fast visst; att skicka en julhälsning till diverse personer har stått på min lista nu sedan början av december och jag har bara inte kommit till det ännu. Kanske liite för sent...
    Det där med att missförstå vad nästa betyder känner jag igen; jag frågar alltid en extra gång för att vara säker. Menar du nu på torsdag, eller nästa torsdag om en dryg vecka, typ.
    Du har säkert redan fått reda på det, men Karin tar över värdskapet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa saker blir framskjutna, de som verkligen kan vänta. Fånigt nog så märker man senare att det gick väldigt hastigt att få undan dem och då undrar man varför man dröjde med det.
      Du hinner skicka julhälsningar ännu Gnuttan! Jag känner igen mig i det där. Det blir kanske ett brev till midsommar istället, en påskhälsning eller annars bara. Huvudsaken är hälsningen när den än kommer. Jodå, Karin har meddelat om sitt värdskap.

      Radera