lördag 4 april 2015

Gul och blå

Wienerbrödslandets Gnuttan vill att vi skriver någonting om Gul och blå idag,
påsklördagen anno 2015

Givetvis så gick tankarna genast till grannlandet Sverige,
till idrott, svenska dagen och till jeansdesign
Spontant föll tankarna på Ukraina som också har en flagga i gult och blått
Jag tänkte på vår egen åländska flagga som ser ut som den svenska men med
ett rött kors i mitten

Mellan Finlands och Sveriges flaggor vajar Ålands flagga

Jag kom ihåg barndomens knän som oftast var både gula och blå och fulla med sårskorpor
efter framfarten (fallfarten) på gårdens betong

Men jag landade slutligen hemma i vårt kök
Vår vardagsservis går nämligen i gult och blått
Arabia har tillverkat den under 1950-talet, så särskilt moderna är vi inte :) 

Vårt frukostbord idag


   Vi är inte stora ägg-ätare men när det blir påsk så måste det till några goda ekologiska
   ägg från Glada hönan


   Vi tänder alltid ett ljus på bordet  när vi ska äta


   Lagom till varje påsk klipper vi forsythian på utsidan.
   Kvistarna tas in och läggs i vaser.
   Ett par, tre dagar senare så lyser det gult överallt i våra rum



Påskfjädrarna finns i många olika färger men de flesta går i gula nyanser
För drygt trettio år sedan köpte jag dem på Hötorget i Stockholm.
Jag förundras varje år när påsksakerna plockas fram
att de är "still going strong".
De lär hålla några år ännu, glädjande nog.


   En gul glastupp står beredd med chokladägg, utifall att det landar någon påskhäxa på vår
   trappa idag.
   De brukar vara hungriga när de kommer från Blåkulla och behöver liksom flyttfåglarna
   lite extra energi på hemvägen


   I år har vi inte några kycklingar på fönsterbrädet men däremot några gäss som
   sjunger för äggen.

   Glad Påsk alla!

   Titta gärna in hos alla andra som deltar i dagens tema:

   Deltagare:

   Anki, Anna, Birgitta, Gnuttan, Helena, Ingrid, Karin i St-holm, Livsrummet, Musikanta,
   Olgakatt , Pettas , Pysseliten, Spanaren ,Tove, Ulla

 Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

34 kommentarer:

  1. Så fina gulblåa påskbilder du visar. Arabiaporslinet tröttnar man aldrig på. Det är så vackert. Ha en fortsatt fin påsk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Arabia står för kvalitet och hållbarhet. Vi använder porslinet dagligen och har så gjort i många år. Dessutom är det vackert :)
      Detsamma önskas dig!

      Radera
  2. Härliga påskbilder. Arabia är alltid Arabia, i evighet amen. Ägget i den blå skålen är min favorit, som de säger om en av bilderna på Fototriss :-).
    Varma påskkramar till både dig och Uffe från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      I evighet amen, så är det med Arabia! :)
      Detsamma till dig och Kent också från oss båda i vår "stenlåda"

      Radera
  3. Vilka underbara bilder! Arabia det är kvalitet och vacker tidlös design!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ulla!
      Arabia är Arabia, oslagbart. Kvalitet och skönhet i ett och samma paket.
      Hållbart dessutom.

      Radera
  4. I flaggstång hänga, bord dukas, kvist blommar i gul blå anda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är den som kan uttrycka den blågula andan på ett så enkelt och överskådligt sätt, ordlekande-smekande Tove! Tack! :)

      Radera
  5. Vad roligt att få se lite av dina påskprynader och dina ägg!
    Blått är flott!
    Ha en fortsatt trevlig påsk!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt Lena! Blått är flott!
      Och gult är inte fult!:)
      Ha detsamma i det sköna Spanien!

      Radera
  6. Gula tuppen med godis står också på vårt bord .Inga häxor har synts här hemma hos oss.Jag tog in kvistar av snöbollsbusken dom blev också fina och gröna men din forsythia tar nog priset ,ha en fin fortsättning på påsken ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att de gula tupparna står både här och där nu i påsk. :)
      Jag har aldrig tänkt på att klippa snöbollsbusken, borde kanske testa, för grönt är skönt.
      Forsythian är tacksam, den behöver bli klippt varje vår och kommer igen och igen, samt är vacker när den blommar.
      Tack Nette, önskar detsamma!

      Radera
  7. Naturen fixar ofta till det i gult och blått alldeles själv! Här är fullt av blå scilla och de första påskliljorna har slagit ut. Porslin från Arabia har även jag, fast inte i gult och blått. Gick inte Arabia ihop med eller köpte en av de stora svenska porslinstillverkarna så att även gamla svenska modeller nu märks med Arabia?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med öppna armar tas allt gult och blått som naturen fixar sig själv :) Vi har bara ett fåtal scillor ännu och påskliljorna står i knopp där de har lä, så det riktigt fina väntar runt knuten.
      Arabia var visst en filial till svenska Rörstrand innan den övergick i finländsk ägo i början av 1900-talet Den var den största europeiska porslinsfabriken ett tag med många hundra anställda (1500 ?) I dag hör fabriken tillsammans med bland annat BodaNova, Hackman och Rörstrand till den finska Iittalagruppen.(Wikipedia) Jag känner inte till om man märker gamla svenska modeller med Arabia. På det porslin som vi har anges tillverkningsperioden. Om man märker gamla modeller så får de säkert en ny stämpel när de tillverkas i dagsläget.

      Radera
  8. Härliga gulblå bilder och härligt påskpynt hos dig... Arabiaporslinet i blått tror jag min mamma hade när jag var barn... tycker det är väldigt snyggt! Din gula tupp med chokladäggen... oj... den skulle till och med jag kunna tänka mig... trots att jag inte påskpyntar ett dugg...
    Önskar dig en fin fortsättning på helgen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Det finns andra delar till det blå porslinet här också...en stor skål bl.a.
      Det är snyggt, jag håller med dig.
      En tupp kan man väl alltid ha eller hur?
      Önskar dig detsamma!
      kram

      Radera
  9. Mycket gult och blått där! Skulle någon be mig associera och säga "gult och blått" så skulle nog första tanken bli den svenska flaggan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den svenska flaggan var först på plats även i min hjärna....fast jag tänker kanske i lite annan ordning, nämligen blågul :)

      Radera
  10. Vad fint gässen sjunger för det där praktfulla ägget. Undrars vad som kan komma att kläckas ur det!

    Vilket bra forsythiatips! Jag brukar se till att ta lite björkkvistar, men tibast och forsythia har vi ju också gott om. Nu slår de förhoppningsvis ut rätt snart ändå, så det får bli nästa år. Och i år blir det också väldigt spännande att se hur stockrosorna har klarat sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi funderar vi också på vad som komma skall ur det blå ägget av gåsasång...spännande tider är vad det är. :)
      Forsythian är så tacksam att ta in, den börjar blomma så snabbt.
      Hoppeligen så har dina stockrosor klarat sig galant. Våra visar livstecken redan...

      Radera
  11. Det var verkligen gulblåigt! Fint!
    Här fick jag fram påskpyntlådan och den är bara framme. Ställer den tillbaka i skrubben i dag. Inget fjong i mig just nu.
    En solig påskdag är det och jag skall åka iväg till stranden och kolla isläget.
    Ha en fin dag kram!

    SvaraRadera
  12. Men Lisbet, du fick ju fram påsken i alla fall! :) Alltid något...jag fick fram på köksbordet och på trappan och pyntlådan står kvar och väntar på påfyllning igen.
    Vi har både-ock-väder just nu. Snö, regn och solsken
    Jag anar att du längtar ut till ön
    Ha en fin dag du med-kram!

    SvaraRadera
  13. Så många vackra fina påskbilder du bjuder på,
    jag som inte ens har tittat i min påskkartong som jag har kvar sen barnen var små,
    men vi har inte haft några besök av barn eller barnbarn denna påsk...buhuuu
    Så jag sitter här å tröstar mig med memma så gott...

    Ha nu en fortsatt trevlig påsk.
    Å du det där ryska påskägget var snyggt, visst var det blåa ryskt ???

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rantamor!
      Och påsk blev det ändå eller hur?`Jag hittade tupparna som inte har varit framme på flera år, hade till och med glömt bort dem.
      Påskägget, det blåa är finskt! Tillverkat av en kvinna någonstans i Tammerforstrakten. En gåva sedan många år tillbaka. Men det är ju nästan ryskt...nära i alla fall.
      Tjingeling!

      Radera
  14. Måste ju motvilligt erkänna att jag inte visste hur Ålands flagga ser ut! Men den är ju jättefin. Har alltid tyckt att båt och gult är så skarpt mot varann, det röda mjukar upp lite! Kul att höra fler som sparar påskfjädrar, våra har också åtskilliga år på nacken. Nu ska genast gå ut och klippa lite I vår forsythia :-) Har inte tänkt så långt att de kan få blomma lite inomhus till påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Desto bättre nu när du vet Anna! Man lär sig så länge man lever och i bloggosfären lär man sig alltid någonting nytt.
      Jag tänker hållbart i de flesta sammanhang, även i det fjäderlätta ;)
      Forsythian är tacksam att ha i knutarna. Den behöver klippas med jämna mellanrum och kan användas under vårvintern istället för köpblommor.
      Hoppas att du har kryat på dig ordentligt nu!

      Radera
  15. Vår neonatalsökare kallas blågul. Blå för syrebristen och gul för gulsot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lärde jag mig någonting nytt igen.
      Jag gissar att det har med nyfödda att göra eller så

      Radera
  16. Läste din historia om bilverkstaden. Man tar sig för pannan. ;)
    Tur att du i alla fall kunde skratta åt eländet senare. Ett samtal tycker man de borde ha kunnat få till. Hur mår Virtanen nu? Min bil heter Jen. :)
    Jag tycker Ålands flagga är vacker.
    Mycket vackert i blått och gult hemma hos er.
    Ha en fin Annandag Påsk! Den dagen finns inte i USA.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det ibland. Man känner att man behöver ta sig för pannan. Mitt i allt detta såg jag i alla fall det komiska i situationen fastän jag kände en kokande ilska.
      Virtanen mår lika bra som tidigare, jag kände inte ens till att han läckte lite olja i någon packning som finns när man går förbi packhuset ;). Kruxet lär vara att man måste lyfta ut hela växellådan för att nå stället, om det nu är det som felas. Jag ska ta kontakt med bilverkstaden igen när jag får möjlighet att fara till rätt doktor. Nu finns inte tid på ett tag men senare. Det ordnar sig nog.
      Hälsa Jen!
      Den sista påskhelgsdagen har just stundat, det är småmulet men några grader varmt och nästan vindstilla. Tack Anne-Marie!
      Kramar!

      Radera
  17. Blåkulla tänkte jag inte på, men på så vis är ju påsken också blå. Er servis var ju också jättefin, modern på nytt dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, ja. Påsken är ju Blåkulla också, så visst är den blå
      Retroservis heter det läste jag i en trendtidning här om dagen :)

      Radera