tisdag 7 april 2015

En klassiker


Under flera års tid har betjäningen på hotellet vi bor på när vi är på Madeira,
bäddat med ett stort och brett gemensamt täcke åt oss i vår dubbelsäng.
Naturligtvis.
Vi förstår det gott och väl, i en dubbelsäng brukar man ha ett dubbeltäcke och
förmodligen brukar äkta makar komma överens om detta

Överens kommer givetvis vi också, men
eftersom en av oss inte ligger stilla så där som andra sovande varelser brukar göra
så spelar det inte någon som helst roll hur stort täcket är
Någon av oss blir nästan alltid utan täcke ändå...

Vi rycker och drar i kanterna så det står härliga till i sömnen och det har hänt
att jag har vaknat som om jag var den innersta bladkanten
i en rullad cigarr, helt insnärjd i det stora täcket,
medan Uffe ligger som en skalad banan vid sidan om.

Vi har bara en dubbelsäng :)
Att leva med ett gemensamt dubbeltäcke för vår del är inte så enkelt
Någon av oss vaknar frysande..
Det händer att Uffe blir förbenad och rycker hela täcket åt sig själv
när den rörliga makaronen bredvid honom har gjort allt för
att hålla honom vaken utan att hon själv vet om det.
Och det förstår ju alla att så här kan man ju inte ha det...

Vi blir schackmatta av det gemensamma täcket. För övrigt så är schackspelet på bilden så stort att man kan gå på det och flytta pjäserna. Schackbrädet står inne på hotellområdet
Så de första åren vi var på Madeira gick vi ut på stan
för att se om vi kunde hitta två vanliga täcken åt oss
men hur vi än sökte och letade efter sådana så hittade vi bara
dubbeltäcken.
Och då sökte vi verkligen med frenesi, med ljus och lykta,
Vi gick in och ut i allt som sålde textilier och sängkläder.

Men det var bara att konstatera
att maderianer tydligen tycks sova under samma täcke!
Försäljarna tittade på oss som om vi var allra minst från Mars...och/eller Venus
De säljer helt enkelt inte annat än dubbeltäcken, fick vi veta.
Finns det någonting annat än det ? såg de ut som, i blickarna
Ja, förstås barntäcken finns det ju, men det finns också en gräns
för en vuxen människa vad den drar över sig nattetid eller hur?

En tid därefter låg jag under det dubbelvikta sängtäcket och Uffe under det riktiga täcket
och det gick på något sätt det också..
men riktigt bra kändes det inte även om det tunga sängtäcket
höll mig på plats så att jag inte roterade som jag normalt brukar göra

Följande år tog jag med mig ett eget täcke hemifrån
som jag lade i en av de stora byrålådorna i sovrummet,
för att inte betjäningen skulle undra över oss mera än de redan gör
De bäddade dagligen med dubbeltäcket och så
snart det blev kväll så fick Uffe ta hand om det
och jag tog fram mitt täcke ur gömmorna
Följande morgon lade jag det tillbaka och så höll vi på ett par veckor
Men att släpa ett täcke med sig genom Europa...jaa, inte är man ju riktigt klok, så
vi försökte lösa vårt "problem" med hotellstabens hjälp

St.Maria är också en klassiker. Tre gånger per dag "seglar" hon förbi vårt hotell. Columbus finns ombord för att föra fartyget över till Amerika som han troligen inte har upptäckt ännu, för skeppet kommer alltid tillbaka....det mystiska är att han kan segla utan att ha alla segel uppe. Ett riktigt spökskepp är vad det är
 
Och de senaste två åren har det löst sig
Vi har varsitt dubbeltäcke!
Men trots att vi anmäler att vi vill ha varsitt täcke innan vi far iväg hemifrån
så är dubbelsängen ändå bäddad med bara ett enda stort täcke när vi väl är på plats

Ett vänligt brev med en femma i lämnas på sängen nästa morgon
Vi drar iväg på våra äventyr och när vi kommer tillbaka
så har man bäddat åt oss med varsitt dubbeltäcke
De följande nätterna får vi åter sova som vi vill.
Under varsitt täcke...
Med mutor kommer man långt här i världen ;)

Den andra morgonen på hotellet brukar jag bädda sängen själv för att visa hur vi vill ha det...
En liten fingervisning så där bara i all vänlighet
Ett täcke var och inte två stora täcken på varandra
Men det hjälper inte...
De bäddar om det hela åt oss med båda dubbeltäckena på varandra.
Vi har kommit fram till den slutsatsen att de
tror att vi helt enkelt håller på att frysa ihjäl!

Nu har bäddandet blivit en klassiker under åren som gått.
Varje dag är det lika spännande att se hur det hela har gjorts,
beroende på att det är olika personer i personalen olika dagar som bäddar åt oss
Och tro inte att det duger att jag själv bäddar!
De gör om det på sitt sätt ändå! River upp allt mitt arbete...
Var och en ska veta sin plats! Typ...
Vid det här laget vet jag min, lita på det.

Ronaldo har blivit en klassiker..Han kommer att överleva sig själv
Så varje kväll bäddar vi om sängen så som vi själva vill ha den
och varje morgon bäddar de rara kvinnorna den på det sätt som de vill ha den
Tro dock inte att de sinsemellan vill likadant, de vill olika de också...
Vid det här laget börjar vi känna igen vem av dem som har varit inne hos oss
och bäddat.

Någon av dem gör ett vackert solfjädersmönster av
sängtäcket ovanpå dubbeltäckena,
en annan lägger inte stor möda alls på vår säng,
utan bäddar så där som vi brukar göra själva.
Ibland hittar vi sex stora dynor i sängen osv...
och alltid, alltid två chokladkarameller på Uffes sida
Det är bara när det är dags för en utvärdering som det ligger
fyra praliner på pappret som skall skrivas...mutor igen? ;)

Det här inlägget blev snudd på intimt, jag tog ju er med in i sovrummet
Men allt handlar enbart om hur man bäddar en dubbelsäng som om den
egentligen är två sängar som har knuffats ihop.


Konstigt nog så har allt detta med våra enkla dubbeltäcken blivit
någonting vi ser framemot varje gång vi reser till Madeira
Vi vet ju aldrig riktigt vad som väntar oss
Att sova med dubbeltäcken har blivit en klassiker för oss

Jag är mycket tidigt på plats med lördagstemat (Gnuttans) den här veckan.
Av förekommen anledning kommer jag inte att ha tillgång till Internet på några dagar
Idag till och så blir datorn nedsläckt, men troligen så ses vi här igen om en vecka
har man låtit mig förstå.

De andra som deltar i temat hittar ni på Gnuttans blogg på lördag.


Copyright Karin Eklund, Pettas Ekologiska


50 kommentarer:

  1. HAHA! OCH jag sover under samma täcke som Peter, och har alltid gjort. DET har gått bra.
    HIHI! Mkt vanligt här i USA. De är så stora och breda att det aldrig stört mig :-) LUSTIGT nog snackade vi just om detta med våra svenska vänner på påskaftonen. De kunde inte förstå att man kan sova under samma täcke, fastän det är breda (och fastän de bott i USA sen 1996). De är svenskar bägge två. Lite kul. Men ja, jag förstår verkligen fördelen med enkeltäcken på dubbelsäng också, oh JA!!! Många fördelar där. När jag har gäster får de ett täcke till dubbelsängen de sover i vårt gästrum. Det brukar gå bra, hihi! Har inte direkt tänkt på detta med enkeltäcken förrän i lördags då Lotta, Peter, jag och Magnus talade om det. OCH nu skriver du om det, komiskt. Bra att ni har varsitt täcke då ni är på Madeira. Det går jättebra att hitta enkeltäcken här hos oss, de ska ju vara sådana till enkelsängar, sk Twin Beds, som det heter här.
    Roligt att ta del av din historia om täcken :-) OCH jo, jag har påslakan till mina dubbbeltäcken, och jag är verkligen fena på att bädda med dem ;-)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kruxet är, att de dubbeltäcken som vi använder på hotellet är jättestora, men när jag inte ligger stilla...under hela mitt liv har jag vaknat, vad jag minns, två gånger utan att jag tycks ha rört en fena. Vet inte vad jag sysslar med på nätterna. Det är värre ibland än ibland.
      Du måste ligga stilla när du sover Annika! :)
      Om vi kom till dig så skulle jag genast söka upp ett alternativ till dubbeltäcket ;).
      Lustig att täcken har kommit på tal just nu. Kanske det har någonting med planeterna att göra? ;)
      Du måste ha lååånga armar, som är en fena som fixar påslakan på dubbeltäckena.
      Kramar!

      Radera
    2. Nej, jag är som en grillkorv på 7-11. Rullar runt hela natten, tro mig. Helt sant!!
      OCH vaknar hela tiden. SUCK.
      OM du skulle komma hit så LOVAR jag att ge er varsitt täcke. Inga problem! Det är ett löfte.
      HIHI, åratal av övning vad gäller påslakan och stora täcken ;)
      kramar igen!!!

      Radera
    3. Peter måste vara en ängel! :) eller så tycker han om grillkorv på 7-11. Måste nog vara det! ;)
      Så bra att veta utifall att vi ramlar ner i in the suburb en vacker dag. Man kan ju aldrig veta så noga. Tack för det löftet! Annars är jag ju van att släpa ett täcke med mig...
      Övning ger tydligen färdighet.
      kramar över havet!

      Radera
  2. Min moster 75 år har sagt till mig att dubbeltäcke (ETT dubbeltäcke) är hemligheten bakom deras långa och lyckliga äktenskap. Så vi kämpar på. Eventuella dragkamp vinner jag, stackars gubben☺

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis till din moster och hennes långa lyckliga äktenskap! :)
      För vår del så håller vi vårt äktenskap lyckligt tack vare två enkla täcken

      Radera
  3. Kul att få ta del av era nattliga strapatser. Men visst får du väl den ena chokladkaramellen av Uffe ... det är ju ändå du som fixat så han får ha ett täcke alldeles för sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han delar med sig, ja! :)
      Vi delar ljuvt och lätt men inte dubbeltäcket.

      Radera
  4. Jag förstår inte heller hur man kan ligga under dubbeltäcke för jag måste vara inrullad i mitt täcke när jag ska sova ,punkt ,slut.Tack för din fina täckberättelse.Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst sover man allra bäst när man är inrullad i sitt eget täcke!

      Radera
  5. Heeelt underbart inlägg :-) Skrattade gott ! Ha en riktigt härlig vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!
      Vi behöver mycket skratt allihopa!
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  6. Underbart inlägg! Det skulle aldrig fungera hos oss heller med ett endaste dubbeltäcke. Vi har var sitt enkeltäcke, men jag brukar sparka ner mitt på golvet och sen försöker jag ta Görans. Det heter ju allt mitt är ditt, men i detta fallet vill han inte dela med sig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Försöka duger som det heter och du har ju fullständigt rätt i allt ditt är mitt. :)
      Kram

      Radera
  7. Åh så underbart inlägg, kul att få vara med i er sängkammare på Madeira! Själv sov jag under dubbeltäcke med exmannen alla de 28 år vi var gifta i en specialbyggd jättesäng som vi kastade när vi sålde huset. Och ja de tre barnen fick också plats! Lakan brukade jag köpa i Frankrike eller England. Sen gick vi åt varsitt håll. Jag har kvar ett dubbelduntäcke men använder det inte nu. Milton och jag
    ryms ändå under mitt täcke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Låter härligt med en specialbyggd familjesäng! :)

      Radera
  8. Det tog inte lång tid för maken och mig att inse att inte bara eget täcke - vi har aldrig provat nåt annat - utan även eget sovrum är att föredra. En vill ha beckmörkt, den andra vill vakna av solen, en vill ligga och läsa, den andra släcka genast, den ena vill ha varmt i sovrummet, den andra svalt, osv, osv. På resor har det ju hänt att vi inte har nåt val och då får det ju gå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla gör som de vill, tack och lov!
      Huvudsaken är att det fungerar eller hur?

      Radera
  9. Bra att du talar om att det bara finns ett enda täcke på Madeiras hotellsängar. Då ska jag inte resa dit. En annan orsak är att jag får ilningar i benen bara över titta på dina bilder från bergvägarna...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, Ingrid, man kan ju få två täcken, ett var. Det har jag ju bevis på ;), så av den anledningen kan du absolut resa till Madeira.
      Ilningarna i benen är en annan femma.
      kram

      Radera
  10. Dubbelẗ́äcken är nog vanligare allmänt i största delen av Europa. Alltid i Spanien och UK. Även hemma hos oss. I UK är dessutom en dubbelsäng bara 135 cm bred och 190 cm lång. Så dubbeltäcket är verkligen inte stort! Har aldrig hört något par i UK med dubbelsäng och enkeltäcken, tror inte ens det skulle finnas i deras fantasi. Så kulturerna är olika, speciellt i Skandinavien mot övriga Europa.!!!
    Med mutor kommer man också längre än i Skandinavien!
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått det nu efter några år att det är vanligare med dubbeltäcken i Europa på många håll. Tur att det går att få ett varsitt dubbeltäcke för vår del ;)
      Tack Lena!

      Radera
  11. Haha! Tänk vd konstigt dom bäddar på hotell. En gång bodde jag på ett hotell med en kuddmeny på nattygsbordet, jodå, man kunde välja en ur menyn om standardkudden i sängen inte var till belåtenhet. Bra service enligt mej, som ibland ligger på en tempurkudde

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt rätt så intressant när det kommer till kritan om hur man bäddar och inte bäddar.
      Kuddmeny har jag aldrig varit med om, vilket borde vara en självklarhet egentligen.
      Det är ju viktigt att huvudet har det bra nattetid

      Radera
  12. Precis, sängkammaren är ytterst kulturell och eftersom ni är ett gifta ska ni dela både säng och sängtäcke, precis som allt annat de anser att gifta par ska dela på - glöm individen, ni är en och samma i dessa länder som gifta. Välkommen till 50-talet! Att ha ett eget täcke lär betyda att man typ ligger i skilsmässa, ha, ha! Inte undra på att Uffe får en massa uppmuntrande choklad, fniss, fniss!

    Ganska konstigt egentligen att gifta par jämt ska behöva dela säng och rum. Det vore de mindre barnen som ska göra det och istället de vuxna som ska ha tillgång till ett eget rum då större behov av ett sådant. Lär vara nåt gammalt standardiserande från början av 1900-talet som ännu hänger med i vår arkitekturpolitik.

    Förutom problematiken med ett dubbeltäcke har de allra flesta länder helt egna mått för sängkläderna. Så att komma med ett finskt påslakan och ett svenskt IKEA-täcke till en spansk säng med fransk kudde kan bli knivigt för att få allt att passa ihop. Sov gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kulturella skillnader är kanske vad det handlar om till sist och syvende?
      Men man gör ju som man själv vill. Vi kan sova i skilda sovrum också på Madeira, men det vill vi inte. Skilda täcken i samma säng är melodin för vår del.
      Det borde finnas standardsängkläder länder emellan, men å andra sidan så blir det spännande med olikheterna också. Det finns många sidor på ett järnspett :)

      Radera
  13. Ha ha vilket liv i sängen ... jag menar ... strunt samma vad jag menar ... det var ett härligt inlägg på temat med många mut-inslag som kuriosa! Seder och bruk tänker jag också på när jag läser. Jag är också en rulla-runtmodell och det är en stor fördel att ingen ligger bredvid mig även med tanke på täcket. Vore jag dubbel så får det bli skilda sovrum... Ha en god "naturlig" datorvila.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var och en på sitt sätt som det heter :)
      Det är inte bara en och två gånger som Uffe har blivit utträngd till yttersta kanten i sin säng när jag rör på mig nattetid....
      Tack Tove!
      Kram

      Radera
  14. Verkligen en klassiker, den där täckeskampen – och väldigt rolig att läsa om!

    Och så funderade jag ett ögonblick över alla "dynor" i sängen. Prinsessan på ärten? Men det är nog finlandssvenska och handlar om kuddar, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Vi pratar om både dynor och kuddar här. Det gäller bara att välja ett av dem när man vill skriva. Den här gången blev det dynor....
      Och jag förstår inte heller varför man ska ha så många kuddar i sängen

      Radera
  15. Oj, så roligt du har skrivit om er täckeskamp! Men det verkar ju helt otroligt att det inte finns täcke för enkelsäng på Maderia. Det måste väl ändå finns något annat än gifta par! Vackert är det där i alla fall. Var där en gång för länge sedan.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänkte jag också Birgitta! Att det borde finnas annat än gifta par på Madeira...men då fann vi i alla fall inte något enkeltäcke, så tydligen ligger man under dubbeltäcke även som ensam.
      Karin

      Radera
  16. Hot och mutor är effektiv pedagogik. Och tack för tipset, till Madeira åker vi inte om vi ska sova under samma täcke. Jag roterar och maken ligger som en stock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, englundskan, nog ska ni resa till Madeira! Jag tror att det handlar om hotellservice också ,man kan ju få två dubbeltäcken men nu minns jag att vi hade enkla filtar första gången vi var till Madeira, märk väl inte täcken, bara filtar, senapsfärgade, men vi hade varsin. Men då bodde vi på ett annat hotell än det vi bor på nu.
      Vi gör som ni, roterar och ligger som en stock. Ibland har jag roterat mig upp på stocken som har rullat ut på yttersta kanten av sin sida av sängen för att få sova lugnt. Undrar varför man inte sover som en stock själv?

      Radera
  17. Haha... skrattar gott åt er strid om egna täcken och hur du försöker visa hur ni vill ha det och sätts på plats... tack för ett underhållande inlägg! Spännande med Columbus skepp... håller med - måste vara ett spökskepp.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Ha det gott du med!

      Radera
  18. Mycket intressant inlägg och vi gör som Olgakatt----var sitt rum och varsitt täcke rullgardin ner och upp och tänd lampa ibland på natten och snark här men inte där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Var och en på sitt sätt är bäst, absolut!
      Nattsömnen är viktig!

      Radera
  19. Hahah, känner igen mig i det där! Hos oss är det jag som ligger helt stilla och käre maken roterar hela natten och ibland är det så intrasslat så man knappt tror det är möjligt :-))) Ha det gott i sänghalmen, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att det är många som känner igen sig.
      Ja, det är otroligt hur man kan snurra bort både underlakan och andra sängkläder. Ibland ser det ut som om en tornado har dragit fram på min sida av sängen
      Tack detsamma Eva! kram

      Radera
  20. Nejdu, något dubbeltäcke skulle inte passa för mig och gubben heller. Det är så roligt att se dina bilder från Madeira eftersom det inte är länge sen vi var där..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  21. Så roande! En makaron och en skalad banan i sängen. Undrar varför Uffe får båda pralinerna? Det är väl i USA som de alltid har dubbeltäcke? Jag har aldrig förstått mig på det där, jag vill ha eget täcke.

    På Gran Canaria som vi just kommit hem ifrån undrade jag också över bäddningen. De stoppade in påslakanet runt om under resårmadrassen så man blev platt som en pannkaka och rörelsehindrad i sängen. Så jag gjorde precis som du: slet upp påslakanet och bäddade med invikta kanter ovanpå sängen, som en fingervisning. Med samma resultat som för er. Det är bara att skratta åt det. Däremot var kuddarna inget att skratta åt. De var tarmformade, alltså bara ca 30 cm på höjden med lika långa som sängarna. Och fyllda med något som bäst kan beskrivas som mjuka pingisbollar. Faktiskt inte ett dugg sköna.

    Kram på er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eget täcke är det som gäller!
      Jag känner igen det där med påslakanet runt om madrassen...det är ett evinnerligt slitande varje kväll. Fingervisningar göre sig tydligen inte besvär ;)
      Oj, kuddar kunde jag ha delat med mig av åt flera stycken. Jag tror de hade kuddlagret hos oss. Inte nog med att sängen var nedlusad av dem, också i stora garderoben fanns några i reserv. Kanske maderianerna ligger under kuddar? I brist på enkla täcken..
      Jag får alltid en pralin av Uffe och troligen är det meningen att vi ska ha var sin men sängen är stor och känns kanske jobbig att gå runt eller att nå mitten på. Kvinnorna är små ;)
      Kram från oss båda!

      Radera
  22. Första gången jag tittar in här :) Och vilken härlig läsning, gillar dina liknelser med inrullad cigarr och skalad banan. Ni verkar till att ha hittat en semesterort som ni trivs på oavsett hur det blir med täckena.
    Själv har jag aldrig varit på Maderia annat än i tankarna.

    Ha det fint!
    Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit Christina! :)

      Madeira har så gott som blivit vårt andra hem på något sätt. Vi trivs där, helt rätt, oavsett täckena.
      Hoppas du får möjlighet att resa dit någon dag du också.

      Önskar dig detsamma!
      Karin

      Radera
  23. Olika täcken olika årstider. Roligt inlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det här också, olika för olika årstider.
      Tack Katta!

      Radera
  24. Hahaha, vilken historia! Vi har också pratat om det där med dubbeltäcke genom åren, med fasa. Än så länge har vi dock haft turen att aldrig utsättas för ett. Eller jag ska jag väl säga, för det hade helt klart blivit jag som fått ligga där och huttra när sömnen väl infunnit sig. Mannen gillar att rulla in sig i en kokong, helt inpackad, och ha det jättevarmt (om än vi åar eniga om att luften i rummet ska vara sval), medan jag bara vill vara löst inpackad till en början och så snart värmen infunnit sig en aning så är det luft som gäller för mig. Kan inte klara att ha det för varmt och att ligga alltför nära min man till element är inget jag klarar i en längre stund, än mindre under samma täcke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med varma element känns igen. Också en av orsakerna till att vi inte klarar av att ligga och sova under samma täcke. Vi slår värmerekord tillsammans och bidrar säkert till växthusuppvärmningen på jorden. Så med tanke på miljön så ....;)

      Radera