måndag 20 april 2015

Dagar mättade av känslor



   Ibland stannar tiden till ett tag ungefär som om den håller andan en stund
   Allt blir stilla och ändå inte
   Allting runt omkring en fortsätter precis såsom ingenting har hänt

   Nu har det redan gått över en vecka sedan vi följde svärmor Birgit till den sista vilan
   i det allra vackraste vårväder man kan tänka sig
   

   Sönerna valde att ha kistbuketten åt sin mor i Finlands flaggas färger
   eftersom hon största delen av sitt liv har tjänat fosterlandet på så många olika sätt

   Medan hon ännu levde ordnade hon själv med musikvalet
   till sin jordfästning, var regissör för det sista som skulle göras
   styrde och ställde lite grann från ovan kan man kanske säga
   
   Till tonerna av O. Lindbergs Gammal fäbodpsalm tog många av oss upp sina näsdukar....
   det var svårt att hålla tillbaka tårarna
   Musiken gick rakt in i själen, minnena kom och gick
   En ton från himlen  ( Amazing Grace) och Bachs Air följde oss alla
   en längre stund efter jordfästningen
   medan hon bars ut till graven av sina vänner inom Krigsveteranerna.
   Det hade hon tyckt om.....


    Det kändes fint när humlan landade på havet av alla blommor som lades på graven....
   det kändes som en hälsning och jag log och kände mig varm ända in i hjärtat


    Ni kommer säkert ännu att få läsa mera om Birgit på ett eller annat sätt i min blogg
    Nu är hon i kärt minne bevarad




Att det är vår har säkert ingen missat och att fjärilarna har vaknat
och anlänt går inte att ta miste på.
När jag får se Uffe på utsidan med kameran titt som tätt så vet jag
att det med säkerhet finns en fjäril någonstans som suger sav ur de gamla björkarna.

Ljuvliga aprildagar, vad annat kan man säga?



28 kommentarer:

  1. Det är tungt att ta farväl av en älskad person, men minnena finns ändå alltid kvar. Skickar många tankar och kramar till er båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det, men den här gången var allt ändå väldigt ljust och fint, trots sorgen, saknaden.
      Har man levt ett långt liv i nästan hundra år och själv vill komma till vila så blir avskedet inte lika tungt som när en yngre människa lämnar livet. Tack Gunnel! Kramar!

      Radera
  2. Åh, det är tungt och jobbigt att ta farväl av någon man håller av. Dock finns minnena kvar. Vilka vackra blommor med blomdekorationer. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många fina minnen finns kvar. Blommorna var hisnande vackra
      Kram

      Radera
  3. Ååå jag får beklaga sorgen.
    Så fint du skrev om begravningen och din svärmor.

    Kram från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Rantamor!

      Kram till dig från mig!

      Radera
  4. Birgit tror jag vakade över det hela och blev nöjd. :)
    Så vackert med alla blommor och Finlands färger.
    Läste om dina äventyr hos bildoktorn. Men vilken historia! Skulle platsa i en tidning tycker jag. :)
    Vilken tur att Virtanen blev hel och lagad i alla fall.
    Jag brukar alltid vara kvar när Jen är hos doktorn för att övervaka det hela.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en väldigt vacker begravning! :) Ljus, fin och varm
      Bloggen är ju nästan som en tidning ;). Ja, skulle inte Virtanen ha blivit fixad då så
      skulle det ha skett inkommande fredag istället. Nu är det gjort, äntligen, tack och lov!
      Kramar!

      Radera
  5. Jag vet precis hur starka känslor det kan välla upp även när döden kommer som en väntad vän. Det är i alla fall en länk bakåt som brister... För precis ett år sen satt jag på en begravning och begrundande samma funderingar och känslor. Det är något helt annat när det är någon i aktiv ålder som drabbas av hemska sjukdomar eller olyckor.
    Musik och blommor och ljus är viktiga komponenter! Jag har redan talat om för familjen att om jag inte hinner regissera själv, så ska det i alla fall vara av mina egna sånger - det blir sista gången jag kan tvinga på dem på nån... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skillnad på, absolut. Jag kom på mig själv med att tänka på henne som ung och på alla foton jag har sett på nu under de senaste veckorna sedan hon dog. Allt svävade förbi och tårarna rann mitt i leenden.
      Lite måste man ju vara med om och bestämma även när man har gått över gränsen till en annan värld och det är ju givet att din musik ska spelas vid din jordfästning.
      Jag får nog tänka till jag också hur jag ska ha det. Det är mycket lättare för de anhöriga att ha en vägledning mitt i sorgen och saknaden.

      Radera
  6. Det blir något visst då personen i fråga själv valt ut musiken, och det går verkligen rakt in på något vis. Skönt att det blev en fin begravning. Jag hörde någon säga att det finns inga "fina" begravningar, men jag hävdar att det gör det. "Fina" på sitt sätt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det fina begravningar, finstämda i alla fall.
      Det beror på hur man ser på livet och på döden, tror jag. Om man inser att det också är en fas i livet så tror jag att det är lättare att se det fina i avskedet
      Sedan är det givetvis skillnad på om det är en ung eller gammal människa som har dött...men i vilket fall som helst kan man göra en begravning ljus och vacker

      Radera
  7. Vilket fint inlägg Karin, om än ledsamt förstås! Väldigt fint med blommorna i finska flaggans färger. Jag spelade flöjt på begravning förra veckan, just gammal fäbodpsalm och Bach Air. Det är väldigt fint att få spela på begravning, det blir alltid något väldigt personligt eftersom allting tillägnas den här speciella personen, alla minnen, alla som hör samman... Önskar dig en fin fortsättning på veckan. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna!

      Blåvitt är vackert, enkelt och stiligt.
      Jag förstår att det är fint att få spela på begravningar, att förmedla musik som lösgör känslor, som får minnen att vakna. Musik är livgörande i stunder som dessa.
      Tack detsamma Anna!
      Kram

      Radera
  8. Så vackert, Karin.
    Vilken fin kistbukett, och allt det andra också.
    Gammal Fäbodpsalm ja, den hade vi när min morfar begrovs. Och ja, jag kan tro att vi kommer att ha den då det är dags för min älskade mormor också...
    Den är så fin och så passande, älskar den.
    Ledsamt och sorgligt, ja. Och så definitivt. Även om döden är väntad, och blir en befriare, blir det så tungt för oss som lever vidare iallafall. En länk som brustit, som Bloggblad skriver.
    Ja, skriv gärna mer om Birgit.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!

      Jag har min egen syn på det här och upplever det inte definitivt men visst är det sorgligt att ta farväl, men likväl har man levt ett så långt liv med mycket bra innehåll så finns också en glädje i det hela, när det är dags för att vila ut.
      Det kommer med säkerhet mera om Birgit. :)
      Kramar!

      Radera
  9. Det blir ett tomrum, något fattas, men fina minnen är som diamanter att ha i byxfickan för att plockas fram vid behov. Vända, vrida, beundra och tala om.
    Kram till er båda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint du beskriver det Hanna!
      Och så roligt att du tittar in här igen!
      Kram till dig också!

      Radera
  10. Beklagar sorgen. Så vackert men så sorgligt. Att ingenting tycks bestående. Fast kanske är det inte hela sanningen. Vi kan bara inte se allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annukka!
      Allt har sin tid och Birgit ville komma till ro.

      Radera
  11. Det var en vacker begravning med fin känsla - det är vad jag ser av ditt reportage . Också jag beklagar sorgen. Hälsa Uffe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!
      Ja, den blev ljus och vacker!
      Hälsar Uffe som tackar och bockar för omtanke och hälsning!

      Radera
  12. Å så vackert och värdigt! Du beskriver allt så fint också. Men hur man är ordnar allt så blir man genomtrött efteråt i flera dagar. En stor kram till er båda.
    Erik har fiskat i Nynäsreservatet i helgen o fick både abborre o gädda. Vilken lycka!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva! <3
      Helt rätt, det tar på, man blir genomtrött.
      Lyckos Erik! Förstår hans lycka! Hälsa så mycket!
      Kramar från oss båda!

      Radera
  13. Otroligt vackert, men sorgligt! En sådan fin och kärleksfull beskrivning!
    Verkligen berörande.
    Kramar till dej

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      <3
      Kram till dig med!

      Radera
  14. Så vackert du skrivit här Karin och bilderna så ljuvliga till. Jag blev mycket berörd av detta, en tår får rinna fritt över livets gåva och avslutning! Birgit må du gärna skriva om mer.
    Varmt tack!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove! :)
      Birgit kommer igen! Helt säkert
      Kram!

      Radera