lördag 14 februari 2015

Valentin

Dagens lördagstema står Bildbloggen för
och alla som deltar är uppräknade i min blogg här till höger
Titta gärna in hos dem och se hur de beskriver dagens tema


Det finns många teorier om varför vi firar
Valentin/Alla hjärtans dag den 14 februari varje år.
En längre tid har min uppfattning varit att dagen är ett 
modernt och kommersiellt påfund
men efter lite forskning i ämnet,
får jag lov att revidera den villfarelsen
Upprinnelsen till Valentindagsfirandet började redan under 1300-talet
så man kan lugnt påstå att jag har missat någonting väsentligt under alla dessa
århundranden eller så har jag glömt en del på vägen


Firandet av Alla hjärtans dag eller Valentindagen, började i England och i norra Frankrike.
Om en person valde någon till sin "Valentin" under 1400-talet innebar det att personerna
var förlovade.
För min del kan jag tänka mig att det var under det århundrandet som jag
"glömde bort"  Valentindagen och som jag tydligen har förträngt under alla dessa sekel som har
förflutit ända tills nu. Jag kan ju bara tänka mig hur det kändes att plötsligt befinna mig
vara någons Valentin mot min egen vilja....



Prosten Valentin fängslades för att han vigde unga älskande par
fastän de inte skulle få vigas och som tack för det så rullade så
småningom hans huvud av med bilans hjälp.
Innan dess blev han förälskad i fångvaktarens dotter som fick
många långa kärleksbrev av honom innan han tappade huvudet
Det är en av teorierna...och jag inser att jag har förträngt ca tusen år till
förutom de redan nämnda här ovan.
Detta hände nämligen 269 år e. Kr.


   Så fanns det också en romersk fertilitetsteori  som byggde på en hednisk ceremoni
   kallad Lubercalia. Ogifta ungdomar parades ihop genom att de
   skrev sina namn på lappar som de la i en urna.
   Den person vars namn stod på lappen, som var och en plockade upp,
   skulle man sedan vara tillsammans med
   (lite grann huvudlöst det också, men spännande eller hur ?)
      

Eftersom jag är en praktiskt lagd person så fastnade jag
förstås för "Bird ́s wedding"-teorin i det här sammanhanget.
(jag har flera fågelbilder än hjärtebilder, nämligen:))

På medeltiden trodde folk att fåglarna parade sig just den 14
februari och engelsmännen hävdar tydligen att Valentindagen
är en kombination av folktron om fåglarnas parning och sedvänjan
att utse sin Valentin under samma dag.


   Valentindagsfirandet togs dock inte emot med stora famnen hos alla.
   Puritanerna motarbetade dagen ända fram till mitten av 1600-talet.
   Först under 1700-talet blev dagen rumsren och firad igen.

   Det var nästan en regel utan undantag att mannen uppvaktade sin kvinna
   med dyrbara presenter.
   I detta sammanhang kan jag berätta att även jag har blivit uppvaktad av Uffe idag...
   Jag har förärats en hel ask pepparrots-Cantadou
   Han känner mina svagheter min hulde make.


Under 1800-talet sjönk intresset för dyrbara presenter och istället började
man sända konstnärligt och välskrivna brev och kort till varandra.
Men alla var inte glada och nöjda med detta, för brevbärarna hann
helt enkelt inte med och de kreativt utformade korten var svåra att transportera
så det blev mera eller mindre strejk inom postväsendet.
Så var det inte puritaner som satte käppar i kärlekshjulen så var det brevbärare


Under 1900-talet växte sig traditionen stark i USA och då går det som det går
Allt blir stort i USA och det var faktiskt den vägen som firandet kom till oss i Skandinavien
En liten omväg över Atlanten tog den ureuropeiska traditionen
innan den återvände och nu är den här
Alla vägar bär till Åland, så är det bara


   Uffe som kan sin Linné, berättade att den mannen lär ha förträngt
   en del av sina tidigare liv han också, liksom jag tydligen har gjort
   Redan trehundra år innan Linné, visste engelsmännen om att fåglarna parar sig just idag.
   Linnés teori om svalorna var en helt annan. De uralstrades på havets botten och när hösten kom
   flög de tillbaka till den igen....
   Inte ett ord om någon Valentindag där inte

   Nu vill jag önska alla mina bloggvänner en jättefin Alla Hjärtansdag/Vändag!
   Och jag ska gå ut på trappan och önska alla bevingade vänner en riktigt fin Valentindag!

   Alla fågelbilder i inlägget har jag tagit under de tre senaste veckorna, bl.a. i Amsterdam
   och på Madeira.

   Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

46 kommentarer:

  1. Det var mycket nyheter för mig om Valentindagen. Välkommen hem, för jag förstär att du varit på resande fot. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! Det är skönt att vara hemma igen även om vi har haft det toppenbra borta också. Också för min del var det en hel del nytt under solen. Kram

      Radera
  2. Oj vilken massa spännande information om denna dag! Otack är sannerligen världens lön, tänkte på prosten. Glasfågeln...fågeldansösen blev jag alldeles betagen i. Så himla fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otack kan man verkligen kalla det när Valentin tappade huvudet för kärlekens skull.
      Glasfågeln tror jag att ska föreställa en kolibri, en riktigt vacker dansös. Den är jättefin, absolut

      Radera
  3. Välkommen hem från en förmodad trevlig och välbehövlig semesterresa! Kul att du är tillbaka :)
    Många sköna fågelbilder - både äkta och i glas... vackert, vackert!
    Önskar dig en fin Alla Hjärtans Dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki! Det är skönt att vara hemma igen. Vi har haft det bra, sovit mycket, vandrat mycket och bara varit mycket :)
      Önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  4. Har du varit i Glasriket? :D Vackert glas och hönsnära läckerheter.
    Här sitter jag och rullar upp och ner i inlägget .. måste ta in en gång till ...kära hjärtanes så njutbart!
    Inspira bevingad kram på denna dag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan man nog kalla det på sätt och vis. Glasriket. Titta in här: sv.wikipedia.org/wiki/Swarovski. En mellanlandning i Amsterdam på några timmar gav oss möjlighet till en liten konstrunda. De levande varelserna är från Madeira förstås.
      Tack Tove!
      Varm kram! <3

      Radera
  5. Många historier där.Trevlig vändag till er ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det finns säkert många historier till om Alla Hjärtansdag.
      Trevlig vändag till er också!

      Radera
  6. Skön Alla Hjärtansdag! Och fint att du forskat om den historiska bakgrunden - nu vet vi lite mer.

    SvaraRadera
  7. Välkommen tillbaka! Jag har saknat dina fina blogginlägg och fantastiska bilder, men nu är ordningen återställd. Fina fågelbilder! Tack också för lärorik Valentinexposé!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin! :)
      Jag känner mig verkligen välkommen!

      Radera
  8. Tack, du praktiska, underbara, för denna fina uppdatering. Nu är jag väl rustad inför denna hjärtedag!

    Skickar dig en hjärtinnerlig cyberkram, på denna Alla Hjärtans Dag, anno 2015.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara Aila!
      Alltid är du så positiv och jag suger i mig som om jag vore en svamp. :)
      En likadan cyberkram till dig med!

      Radera
  9. Utser härmed glaskolibrin till min favoritfågel för dagen!
    Usch för halshuggning som tycks vara en outrotlig hobby genom alla tider......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ser ut som en balettdansös, nästan.
      Ja, människan är ett odjur utan like och inte tycks den lära sig någonting heller...

      Radera
  10. Jag tycker klart bäst om fågelparningsteorin, undrar bara om fåglarna själva visste om det...;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Jag undrar det också, men märkligt nog så var inte fåglarna särskilt ivriga på att äta mat på vårt fågelmatarställe igår så kanske det ligger någonting i det hela...De kanske höll bröllop och var på smekmånad?

      Radera
  11. Välkomna hem! Jag har saknat er.

    SvaraRadera
  12. Intressant om Valentin! För att inte tala om dina intressanta och vackra fågelbilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marianne!
      Har du firat färdigt nu? :)
      Om Valentin finns det hur många olika versioner som helst har jag för mig...bara att välja vilken man vill anamma.

      Radera
  13. Trevligt med Valentininfo och att dagen har gamla rötter och inte bara är ett amerikanskt säljknep känns ju riktigt bra.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blev min egen upplevelse också, liksom din. Trodde också att det var ett speciellt USA-jippo, men anorna var mycket äldre än så visade det sig.
      Ha det gott du med!

      Radera
  14. Oj, vad mycket jag fick lära mig nu. Tror jag läste det om fåglarna också någonstans. Underbara fågelbilder! Den bruna är min favorit fast jag inte vet vad den heter.
    Kram och välkommen hem igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Jag är inte riktigt säker själv på om det är en trut eller en mås av något slag. Fåglarna ser annorlunda ut på Madeira och pratar annorlunda också än släktingarna som finns här hos oss.
      Kram!

      Radera
  15. Svar
    1. Tack Katta, den var riktigt skön och fin.
      Så småningom berättar jag mera här på bloggen :)
      Ha det!

      Radera
  16. Oj, tack för hela den berättelsen. Jag som också fått för mig att det är ett affärsjippo. Men..maken följde med in i blomsteraffären när jag valde tulpaner. Vill du inte ha rosor istället frågade han. Nej jag tar tulpaner sa jag. Ta två knippen då sa han och räckte generöst fram sitt betalkort till expediten. Vad ingen i butiken visste var att vi har gemensamt konto. Så kan det vara efter 52 år tillsammans.
    Kram från Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så hade jag också för mig...att det var ett smart jippo att förtjäna pengar på, men som sagt så bedrar man sig ibland även om det också finns affärsidéer bakom som håller traditionen levande. Skönt att man gör som man själv vill.
      Vi har också gemensamt konto och hamnar i liknande situationer ibland....antingen betalar Uffe eller också jag, lika generösa båda två och andra som inte känner till det tycker att vi är oerhört frikostiga mot varandra :)
      Kram

      Radera
  17. Eeeeh!??? mitt i skirvandet av kommentaren så försvann alltihop...?? Jaja..

    Fint inlägg och vackra bilder. Fåglar är så fina!
    Varm och hjärtlig kram idag på en vanlig måndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena och tack för den både varma och hjärtliga kramen en helt vanlig måndag!
      Detsamma till dig också!

      Radera
  18. Visste att det var gammalt, och visste att den härstammade från England.
    Men, visst, det är i USA den gjorts stor. Även i England, har jag förstått av bloggande vänner där.
    Gillar den, den blir exakt vad man gör den till! Och att lägga lite extra krut på kärlek och vänner är aldrig fel.
    Välkommen hem från din semester!!!
    Antar att det blir halsbrytande levada-bilder snart...HIHI!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju rätt så naturligt att allting blir stort i USA...USA är stort och don efter person så att säga, det hänger ihop på något sätt :)
      Den blir givetvis exakt vad man vill göra den till, varken mera eller mindre. Var och en gör som var och en vill. Jag tror att det är den kommersiella biten som har blivit lite för mycket för många, annars är det inte något som helst fel att lägga extra krut på kärlek och vänner. Tvärtom, men som med mycket annat så blir det lätt ett måste som inte är äkta vara alla gånger. Reklam och påtryckningar gör det svårt för den som inte kan stå emot...
      Som vanligt är ingenting varken svart eller vitt :)
      Tack Annika! Det kommer bilder och inlägg så småningom, men kanske lite grann annorlunda än normalt.
      Kramar!

      Radera
  19. Jag hade ingen aning om att det var en så gammal tradition, jätteroligt att läsa om! Du är en pärla på att göra det hela spännande. Fåglarna är så fina, både glas och äkta! Ha det gott, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det för min del också till en början. Genast blev Alla Hjärtansdag lite trevligare eller hur?
      Tack eWa!:)
      Ha det gott du med!
      kram

      Radera
  20. Så trevligt att Karin är tillbaka i etern. :)
    Det var mycket om Valentin och traditionerna kring den som jag aldrig hört talas om.
    USA brukar "ställa till det" ;) och det mesta tycks ha att göra med att sälja.
    Bra att man kan göra dagen till det man vill och som känns bra.
    Antar att vi kanske får vara med på några vandringar framöver. :)
    Kolibrin i glas är så vacker.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Anne-Marie!
      Det mesta handlar om att sälja med mördande reklam men man får ju göra det bästa av det mesta och på det sättet som man själv vill.
      Med all säkerhet blir det nog gemensamma vandringar igen....just nu har jag tagit lite grann semester från semestern ;)
      Kramar!

      Radera
  21. Wow vilka fina bilder *njuter*
    Säger som du ... det var ett ovanligt bra program Skavlan hade i fredags. Mycket intressant om tarmen *svar ja* /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Charmen med tarmen låter som en bestseller...och den unga forskaren var också charmig. Intressant, verkligen.
      Kram

      Radera
  22. Hej
    Det var längesedan sist. Så du har varit på Madeira igen!
    Härligt. Hoppas du hade en bra hjärtedag. Här firas den inte.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Annika, det är längesedan men jag har nog varit in till dig och tittat efter vad du håller på med någon gång nu och då. Ja, nu blev det åttonde gången Madeira för min del och flera blir det i framtiden, helt säkert om man får leva och ha hälsan som man säger
      Här firar vi inte heller Valentin...Cantadoun fick jag ändå, så där bara..
      Allt gott för din del också!

      Radera
  23. Vet du vad jag tycker, svårt att välja av alla dessa fåglar är ta mig tusan lika
    vackra allesammans.. lika fina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet du Hajan, jag är benägen att hålla med dig.
      Alla vackra på sitt sätt, precis så där som vi människor är.
      Ha det fint!

      Radera