söndag 22 februari 2015

Citat

Nu är det snudd på att jag får lov att använda citatet
` den som lovar runt håller tunt´..
men det är fortfarande söndag så jag klarar av att hålla löftet från igår

Plötsligt idag insåg jag att jag ville " följa mitt eget hjärta" och bänkade mig således
framför tv-n och lät Falun ta över bloggosfären
VM är VM och det kan jag inte missa. Och inte nog med det...det blev 
inomhus FM på det hela, lite grann som `grädde på moset´

Citat är rubriken på gårdagens tema som Anki är upphovskvinna till.
De övriga som deltar i lördagstemat finns uppräknade här till höger i min blogg
så bekanta er gärna med vilka citat de har beskrivit

Det finns en oerhörd mängd citat av olika slag, både bevingade och mindre
bevingade, kloka och mindre kloka

Jag tänker hålla mig en aning inom min svärmors ramar
Hon har varit en riktig fena på härliga citat och jag
håller mig till några av dem i denna sena timme

En okänd kvinna som är glad på ett brunns?-tak....
 
 `Varför känna sig nere när man kan vara uppe sa´gumman och satte sig på taket ´


Okänd kvinna, dock icke tjock, stående vid en mycket vacker stol med vacker klänning på

 `Föreställningen är inte slut förrän den tjocka damen har sjungit´ är ett annat citat,
som betyder ungefär att man inte ska sälja skinnet innan björnen är skjuten


I och för sig så springer ingen av männen, men så här såg modet i Finland ut i början av 1930-talet.

 `Spring fort och se glad ut´
Det citatet fick jag lära mig när en maska gick på strumpan ...springer du fort och ser
glad ut så ser ingen att maskan har gått, sa Birgit


Bilden har inget som helst med kossor att göra

                        `Varför krusa koskit, när den redan är färdigt krusad?´
                        


`Det var oförskyllt sá Jeppe när han kom till himmelriket´....
 så kände jag det också när jag
fick en stor tulpanbukett igår. Glad blev jag

`Att våga är att förlora fotfästet för en sekund. Att inte våga är att förlora sig själv´
Sören Kirkegaards citat har haft stor betydelse för mig
En liten kylskåpsmagnet fanns i mitt brevinkast för snart femton år sedan, dagen innan
jag gifte mig med Uffe.
Nu hänger hans gåva på vår kylskåpsdörr som en påminnelse om den stunden men också
som en eftertanke och en insikt.

Jag avslutar inlägget med `Bättre sent än aldrig....´


   Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

36 kommentarer:

  1. Flera kloka och trevliga citat du bjuder på.
    Det sista tror jag att jag skall ta till mig litet extra eftersom jag är mitt uppe i funderande på mitt nästa steg. Inget klart ännu men det känns som om det kommer att involvera en hel del mod.
    Så vackra tulpaner du fick.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citat är oftast kloka och underfundiga. :)
      Så spännande det verkar Anne-Marie! Du har säkert skrivit en del på din blogg som jag har varit usel på att besöka den senaste tiden p.g.a. tidsbrist. Alla har fått färre besök av mig men jag hoppas att jag ska kunna ändra på det snart. Jag saknar besöken hos andra. Lycka till hur som helst med detta som kräver en hel del mod. Jag kan ana vad som är på gång.
      Kramar!

      Radera
  2. Härliga citat! "Framåt, sade kärringen i snön", är en annan finsk citat som jag gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man borde samla på citat som är mera kulturellt inriktade på olika länder.
      I Finland är de rätt så rakt på sak på ett underfundigt sätt. Ditt har jag aldrig hört men bra är det. Nu blir det nog en tantadora som kommer att använda det när det blir snörikt här någon gång igen, men å andra sidan så kan man använda det i olika sammanhang. Tanken är förstås framåt i alla lägen.

      Radera
  3. Den som väntar på något gott väntar inte for länge .... jag skrev nyss en kommentar som försvann ... "lätt vunnet är lätt förgånget"
    Nya citat i min värld ... så de nedtecknas :-)
    Bilderna belyser
    sans och sinne
    från minne
    njuter och myser
    -bloggaren pyser
    ut i portioner från sin källa
    det kan när som helst smälla
    till med visdom och varaktig
    snaraktig
    passande
    tassande
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Poetiska, rimmande, finurliga Tove!
      Du är för härlig!
      Kram

      Radera
  4. Så många kul och vettiga citat. En del hade jag aldrig hört tidigare. Du har verkligen fått till bilder som illustrerar det hela bra. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fåniga i sammanhanget är att jag borde komma ihåg många flera citat som svärmor har sagt, men de kommer väl när de kommer....för sent ;)
      Tack Gunnel!
      kram

      Radera
  5. Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge :-) Det stämde in på det här härliga inlägget! Varför känna sig nere när man kan känna sig uppe hahaha :-) Underbart! Den tar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det! Man kan ju alltid göra någonting åt saken och har man inte ett tak att klättra upp på så får man väl bestiga ett berg eller så? ;)

      Radera
  6. Drastiska citat är kul! Takgumman ska jag försöka komma ihåg.
    Jag har ett par som är litet rysliga:
    Nu klarnar det, sa gumman, skar av sig ögonlocken.
    Det tar sig, sa han som hade eld i håret.
    I vår skoltidning stod det en gång:
    Den som väntar på nåt gott väntar inte hur länge som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Citatet med ögonlocken kommer jag ihåg att du har nämnt ....galghumor!:)
      För övrigt så finns det rätt mycket galghumor i många citat.

      Radera
  7. Underbart inlägg och härliga kommentarer. Tack AA och Olgakatt också. Takgumman är fantastisk både vad gäller citat och bild som smälter ihop!
    Stor kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takgumman råkade ha en bild av sig själv ;)
      Ibland lyckas det bättre än ibland.
      Tack Ingrid.
      Kram

      Radera
  8. Jag tackar ödmjukast att du har tagit dig tid att läsa genom hela min blogg. Det är verkligen en ära, och roligt att någon läser (du vet ibland undrar man varför man ens bloggar). Om du åker till Prag säg bara till, jag kan hjälpa dig t ex boka biljetter till operan (mycket billiga och hög kvalitet, men ska göras i förväg och det går bara på tjeckiska) samt göra en utflykt till Cesky Krumlov på ett par dagar. Jag har allt i färskt minne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Annukka!
      Jag ska titta in en gång till och läsa Praginläggen på nytt. De var mastiga och intressanta så det förslår. Nu blir det ingen resa på ett tag här hos oss men när det blir så kan det bli Prag...och då hör jag av mig i god tid. Du gav mig blodad tand...apropå detta med citat :)

      Radera
  9. Trevligt att se bilder med kläder ifrån förr.Härlig tulpanbukett ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också att kläderna från förr i tiden är härliga att se på...
      Tack Nette!
      Kram

      Radera
  10. Underbara bilder till fina citat.
    Tack för en mycket njutbar stund.
    Gillade den uppmaning du kom med på min blogg. Hoppas alla ser den!
    Ha det bra/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Spanaren!
      Vi får hoppas på det. Först och främst tar tag i det själv till att börja med:)
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  11. Jag tror det är väldigt viktigt att vi vågar förlora fotfästet och prova de där vingarna vi egentligen inte har då och då.
    När det gäller VM så lider jag lite av att vi inte kan se det, men man kan ju kanske inte få allt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är att bara att hopp (tänkte Stenmark nu ;)) . Ibland är trösklarna väldigt höga att ta sig över, men sällan ångrar man sig även om fotfästet kan kännas osäkert en stund.
      Jag förstår att du saknar VM, men å andra sidan så har du säkert fullt upp ändå med allt vackert och intressant du har omkring dig..

      Radera
  12. Spring fort och se glad ut. Det tänkte jag på i lördags då jag bänkade mig framför Falun. Tanken slog mig att de kunde le de som skidar. De måste ju tycka att det är roligt, så som de håller på. Hm, det skulle kanske smitta av sig det där skidandet... Det var faktiskt min tanke då, så udda... men det är jag, hehe :)
    Fick du fram din cykel? Jag tar bilen efter en stund. Men i kväll kunde vi cykla i kapp en stund. Framför Falun!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de skidar fort och ser glada ut. De verkar ha roligt, trots allt, de som är med i VM. Så har min tanke varit också..här blir det nog rullskidor med tanke på hur det ser ut utanför
      Nästan framme....några kassar ska lyftas bort och en trave halvfärdiga hantverk från sadeln, lite damma och så kan jag trampa. Vi cyklar i kapp i kväll Lisbet!
      Kram

      Radera
  13. Det finns så många bra citat. Tyvärr brukar jag ha glömt dem när jag behöver dem.

    Svar: Visst är det respektlöst. Usch, jag blir så arg! Nu är vi ett helt gäng som delar cell i framtiden!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ofta för min del också Lotta! Jag glömmer bort dem

      Någonting roligt har vi att se framemot i framtiden...:) Stjärtevärme och hjärtevärme

      Kram

      Radera
  14. Gillar citat och det var en fin och tänkvärd samling med ett par som jag inte hört förut.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett citat kan sitta väldigt rätt ibland, det gäller bara att ta fram det rätta :)
      Allt gott till dig med Anette!

      Radera
  15. Får väl också säga ”bättre sent än aldrig”... lyckades inte kommentera här hos dig igår, så jag gör ett nytt försök idag (hade problem hos andra också... "tjall på linjen" kanske)
    Härliga citat och åh vad jag gillar bilden med kvinnan på taket!
    Några av dina citat känner jag igen och några är nya för mig... tack för det!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju Anki! Huvudsaken är att ingen stress uppstår :)
      Det är så lagom roligt att ha tjall på linjen. Det är både frustrerande och irriterande, tålamodsprövande. Hoppas du har fått ordning på tjallet.
      Ibland lyckas man. Jag menar att kvinnan på taket råkade finnas i fotoarkivet :)
      Tack själv!
      Kram

      Radera
  16. Märkte nog att jag fick cykla iväg ensam. Min man kom hem i gårkväll och funderade förstås med samma då han kom in genom dörren att jaha, nu är det ommöblerat framför teven igen... Där hade jag ställt cykeln, det är ju lite tråkigt att cykla utan att göra något samtidigt. I dag gör vi ett nytt försök! Visst?
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut Lisbet! Idag ska jag också lyckas sätta mig på sadeln...ikväll blir det framför tv-n. Då kör vi ikapp!:)
      kram

      Radera
  17. Vilka underbara foton! Och den där kylskåpsmagneten i brevlådan dagen före bröllopet. Så fint! Jag tänker mig gärna att det Var Uffe som smög ner den där...

    Sådana där "säj" som är populära i familjen borde man spara och förklara för kommande generationer. Den där med ögonlocken har vi en annan variant på: "Nu ska vi se, sa blinda Sara och klippte av sig ögonlocken". Och så har vi den som brorsan myntade i vår barndom när han hade en otrevlig ögoninfektion (med en parafras på Karlfeldt, som ofta citerade hemmavid t.ex "Dina ögon äro eldar, min själ är beck och kåda"): Mina ögon äro beck och kåda!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, fotona är underbara, fastän vi inte har en aning,( nåja, kanske en liten liten aning om vems de har varit en gång i tiden) om vem som är med på bilderna.
      Det var Uffe som smög ner kylskåpsmagneten i brevinkastet..helt rätt :) och då visste jag att han var precis lika darrig i hela sig som jag var i hela mig...det är allvarliga saker att gå sta´och gifta sig. :)
      Inte kul när ögonen är beck och kåda men onekligen så glömmer man inte sådana citat :)

      Radera
  18. Hej igen! Inte kom jag mig iväg, som du säkert märkte. I stället var det kalas och jag motionerade vid kaffebordet... Nya tag får tas!
    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha....jag undrade hur snabb du var egentligen, för jag såg inte ens ryggtavlan på dig.
      Men det är ju också motion, detta med kaffebordet ;)
      Inte ger vi oss så lätt!
      Önskar dig detsamma!
      kram

      Radera