lördag 10 januari 2015

Romantik

Olgakatt är dirigent för lördagstemat och idag ska vi skriva om romantik.

Det första jag tänkte när jag såg rubriken var
 "att nu rymmer jag ut ur bloggvärlden för ett ögonblick,
jag hoppar över all romantik,
jag vet inte vad jag ska skriva om den"...

Så kom jag på mig själv med att gå omkring och säga ordet högt på olika sätt
Romantik, ro-man-tik, rom-antik, roman-tik....
Ja, det går som det går ibland och så satt jag då här och googlade
på ordet romantik
( det har blivit ett ord för Svenska Akademins ordlista, ordet googla. Kanske det finns där redan ? ) 
 
Naturligtvis så kan jag ju rabbla upp allt om romantik som man kan läsa på Wikipedia
men ...ja, det kan ni ju göra själva eller hur? Här, varsågoda!

Jag fastnade för detta med roman-tikar istället
Ja, vad finns det för tikar i romanerna?
En ny upptäckt gjordes som intresseklubben kan anteckna.
Det finns nästan bara "manliga"hundar i litteraturen!
(något för jämställdhetsivrarna?)


                           Lady och Lufsen hör till filmens värld...i och för sig är den filmen romantisk

Men jag fann en roman-tik i den Fantastiska Gracie

När författaren Dan Dye träffar hundvalpen Gracie första gången
är den en apatisk, albino, döv och dödsdömd hundvalp,
som ingen vill ha.
Gracie får följa med Dan hem och de startar sitt liv tillsammans.
Efter en tid matvägrar Gracie
och Dan gör allt för att hon skall börja äta.
Till sist kommer han på hur han skall baka
ett hundkäx som hon tycker om.

Det visar sig att det inte bara är Gracie som älskar detta hundkäx.
Även vänner och bekanta vill köpa detta hundkäx
och det hela utvecklar sig till en hel kedja
med 50 butiker över hela Nordamerika.
Det blev lite grann som att halka på ett bananskal in i något oanat...



Den andra roman-tiken jag hittade heter Lorelei
Författaren heter Peter Bakker

Huvudperson är Paul Iverson och hans yrke är lingvist.
Hans hustru hittas död efter att hon uppenbart har fallit ned från ett träd.
Det finns bara ett vittne och det är Lorelei och Lorelei är alltså en hund,
troligen en tik med tanke på namnet.
Det enda sättet att få svar på frågan om vad som verkligen har hänt,
är att få Lorelei att tala.
Ock det prövar förstås lingvisten och det är det boken handlar om...
att lära hundar tala
Nu vet vi alla att hundens verbala färdigheter är mycket begränsande...
men boken verkar riktigt spännande, fastän kanske inte såå romantisk


Jag fick också en förklaring på varför hundar alltid hälsar på varandra med
att snusa varandra under svansen.
Enligt en gammal europeisk folksaga gav Gud hundarna en möjlighet att tala.
Gud skrev det på en papperslapp som han band fast i svansen på en hund
som i sin tur skulle sprida ordet om talets gåva, till  alla andra hundar på jorden
Men hunden försvann spårlöst, den blev aldrig sedd igen.
Därför tittar hundarna alla andra hundar under svansen.
Det är för att se om den andre  kanske har papperslappen med budskapet med sig
Så nu vet ni det också

Romantik!? Oj, jag glömde visst bort mig...
det där sista var ju inte särskilt romantiskt det heller...



Men skam den som ger sig..
På Trettondagsaftonen hittade man
en viss person framför tv-n när
Ett rum med utsikt visades..
Den mest härliga, romantiska,
humorfyllda film om kärlek och " konflikter"
man kan tänka sig...
Ljuvlig musik och vackra vyer

Och inte nog med detta

på Trettondagen visades filmen
Bröllopsfixaren, 
som är lite grann av samma kaliber

Uffe höll sig på betryggande avstånd vid datorn, suckandes över all romantik som visades på tv-n.
Han är inte särskilt förtjust i den typen av filmer
Det ska helst vara lite mera aktion för hans del

Jag log förnöjt i min stol med filten runt mig
tuggandes på ett äppel och utropade
 " Mera romantik åt folket!" när maken gruffade om romantiken i tv-n.

Själv tycker jag att livet och verkligheten
bjuder på så mycket hemskheter så jag undviker
allt sådant förutom något mord i Midsomer och
Agatha Christies filmatiserade böcker, fastän Uffe påstår att de är många gånger grymmare än
de filmer han ser på.
Därom tvista de lärde



Uffe tyckte å sin sida att jag bara
behövde skriva
Borta med vinden
så skulle inlägget vara klart
på ett kick

Så nog vet han
vad som är romantiskt :)

För min del så tycker jag
att ett romantiskt virus borde spridas till alla
makthavare i världen
Då skulle den med all säkerhet
se helt annorlunda ut inom snar framtid.







Tänk er Putin, Merkel och alla de andra
sväva fram på rosa moln

Nå, drömma får man...

Ja, det blev vad det blev och så får det vara


De andra som deltar i lördagstemat hittar ni i kolumnen till höger här i bloggen


Samtliga bilder har jag "lånat" från Internet

36 kommentarer:

  1. Jag älskade Lady och Lufsen när jag var barn, såg filmen flera gånger.
    Boken om Grace är söt, jag läste den, när Em bloggade om den. Kanske inte så romantisk, mer amerikansk, men gullig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lady och Lufsen är en fin klassiker, som man kan se många gånger om.
      Jag har tydligen missat Em:s inlägg om Grace helt och hållet, konstigt nog
      När man hittar små tips så här så blir jag alltid intresserad av att också läsa dem
      om jag lyckas hitta boken i biblioteket :)

      Radera
    2. http://bastmattan.blogspot.se/2014/11/gulligt.html

      Radera
  2. Vilket härligt inlägg! Det där med manliga hundar i litteraturen var lite spännande, jag har aldrig reflekterat över det. ( fast det är väl inte direkt något jag går och funderar över så där till vardags...) I vilket fall så har jag nu försökt att komma på några kvinnliga hundfigurer, med det var lättare sagt än gjort. I övrigt kan jag bara hålla med - mer romantik åt folket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      Jag har aldrig reflekterat över detta med manligt och kvinnligt när det gäller hundar i litteraturen tidigare jag heller, men nu blev det så i alla fall eftersom ordet romantik blev roman-tik. Mera romantik åt folket, absolut. Det behövs hur mycket som helst

      Radera
  3. Romantik, kärlek mot varandra, och kärlek mot livet. Alltsom ofta används romantik som en form av verklighetsflykt och "kick"! Men jag tvivlar inte på att det kan få den svartaste människan att mjukna, åtminstone tillfälligt! Var det inte just Putin som nyligen erkände att han var kär?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också min uppfattning att romantik är bra för det mesta och de flesta.
      Ser man på, då har viruset börjat sprida sig. Ibland behöver man bara önska sig så händer saker ;). Måtte Putins romantik-virus ha goda verkningar!

      Radera
  4. Helt underbara (roman) tik-vägar och andra vägar du tog här, googla kan jag ju :-)
    Verkligen finurligt och så skönt innehåll i texten och filmerna - och det där goa romans berättande om dig och Uffe. Politiker på rosa moln lockande klokt ..
    På prat om deckare såg du i går på Svt 1: Shetland; som bygger på Ann Cleeves böcker?
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      Nej, jag såg inte Shetland, sov nästan då, sömntuta som jag är. Men det kommer säkert i repris så då får jag passa på.
      kram

      Radera
  5. Trevlig läsning. Kul hur du använder ordet romantik, roman tik!
    Lady och Lufsen är så underbara!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Jag funderar fortfarande en del på Rom-Antik också...där finns det ju hur mycket antikt som helst. I Rom ;)
      Ha detsamma!

      Radera
  6. Du är för rolig! Vilken härlig twist på ordet! Jag fö alltid trott att den klassiska filmhunden Lassie var en tik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt, Lassie är en tik men jag tänkte inte alls på henne som roman-tik, utan som film-tik, men förmodligen så är hon i alla fall en roman-tik. :)

      Radera
  7. Jag gillar din fantasi...att ta sig från romantik till roman-tik hade jag aldrig tänkt på. Många bra saker om hundar som jag inte visste sen tidigare. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Ibland är den väl fantasifull min fantasi. Nu vet du i alla fall vad Santos letar efter om han gör som de flesta hundar gör ;)
      kram

      Radera
  8. Lady och lufsen gillar jag. Visst finns det många fina romantiska filmer.

    Nu ska du ha en skön lördagskväll.
    Kramiz.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det så TantGlad!
      Men ibland tycker jag att det är alltför mycket våld och grymheter i filmerna som visas.
      Den biten får man ju ändå tillräckligt av att se och lyssna på nyheterna.
      Önskar att du också har en skön lördagskväll!
      Kram

      Radera
  9. Vilken fyndig tematolkning!

    Jag undrar om hunden i Kerstin Ekmans bok "Hunden" är en tik. Fantastiskt bra bok, skriven ur hundperspektiv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Hunden i Kerstin Ekmans bok är en hund/pojke. Mycket bra bok, jag håller med dig och rekommenderar den varmt åt andra att läsa.

      Radera
  10. Ett rum med utsikt är verkligen en romantisk film och musik är helt fantastisk. Jag älskar den filmen och har den på DVD.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den filmen är en sådan film som man kan se flera gånger om. Lyckans dig som har den på DVD.
      Kram

      Radera
  11. Du är rolig du med dina roman-tikar! A room with a view ska jag snarast titta på på datorn. Kent har spelat in den.
    Uffe är verkligen klok!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Tur att Kent spelade in filmen åt dig!
      Naturligtvis så är han verkligen klok, annars skulle jag inte ha gift mig med honom ;)
      Kram

      Radera
  12. Fasen vad jag gillade detta inlägg!!! Busvisslar och stampar i golvet och bara njuter av dina ord och tankar och bilder med mera. Stort TACK /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad du gör mig Spanaren! Tack! :)
      Kram

      Radera
  13. Haha, underbart infall med alla tikar! Och ja, tänk att få se Putin lite mer utanför sina kantiga svarta ramar, rosa fluffiga moln skulle inte skada det minsta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)

      Ja, nog borde vi få iväg mängder av romantiskt virus både hit och dit i världens alla hörn. Putin en extra dos men även IS behöver säckvis.
      Ha det gott!

      Radera
  14. Lassie var väl tik, eller? Men i hundarnas värld är det nog inte så mycket romantik med i spelet misstänker jag. Varken från killar eller tjejer.
    Ett rum med utsikt var inte så tokig vill jag minnas.
    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Lassie var en tik, helt rätt.
      Jag har samma misstanke som du vad gäller romantiken mellan hundar :) Men likväl så finns det roman-tikar ;)
      Trevlig kväll på dig med!

      Radera
  15. Som vanligt underhållande läsning hos dig!

    SvaraRadera
  16. ;-) som alltid fyndig och härlig läsning!

    Jag är en romantiker...på mitt sätt. Är benägen att hålla med Uffe :-)
    Som alltid är den fria tolkningen av ett ämne så spännande och du gör alltid med bravur.

    Här kommer ett fång kramar!!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Jag håller också med Uffe vad gäller Borta med vinden. Finns det någonting mera romantiskt? Men man förändras med åren märkte jag när jag skulle se den igen för inte så längesedan. Jag hade inte alls samma känsla för den som för flera år sedan ...

      Jag fångar kramarna och som en bumerang kommer lika många tillbaka till dig :)

      Radera
  17. Vilken fantaistisk och kreativ tolkning på temat; roman-tik! Den där med luktandet ska jag också komma ihåg, den var rolig. Ja, och en förälskad Putin, bland andra, skulle vi dessutom alla må bra av!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gnuttan!:)
      Ja, när jag ser hundar träffas nu för tiden så tänker jag förstås på den historien.
      Mera kärlek och förälskelse till alla världens ledare önskas

      Radera