lördag 3 januari 2015

Min musik

Olgakatt är januarimånads rubriksättare för lördagstemat

Allt som låter bra är bra för min del när det gäller musik.
Jag är nästan en musikallätare även om jag till en viss del
också är periodare i det avseendet.
Jag har lättare att säga vilken musik jag inte föredrar
än den jag verkligen tycker om


Musik är bäst när den öppnar upp, när den gör mig glad,
när den får mig att gråta, när den får mig att känna fullt ut,
när den får mig att glömma (sådana stunder finns), när den
helt enkelt fångar mig och jag kan försvinna in i tonerna

Någon gång har jag läst att musik går rakt in i själen
och att den just därför är så viktig
Musik är som terapi
Livskvaliteten höjs och även det fysiska välmåendet
kan påverkas i positiv riktning.
Musik kan sänka pulsen, blodtrycket och nivåerna av stresshormoner,
dessutom kan andningen förbättras.
Fördelarna är många, listan kan göras lång


Som barn (4-5år) var jag rädd för att bli lämnad ensam med radion påslagen
(det fanns inte någon tv i vår familj förrän jag var i övre tonåren)
Jag minns att ett klassiskt musikstycke drev mig upp på
bordet i vardagsrummet,
där jag satt och grät utan att kunna röra mig, fullständigt
skräckslagen och paralyserad av de tunga, mörka och ödesmättade tonerna
Det fanns inte en möjlighet för mig att ens försöka stänga av radion
Jag vågade mig inte ner från bordet

Musiken höll mig i sitt grepp ända tills min mor kom in genom dörren
och såg hur jag våndades. Från den dagen var hon noga med
att stänga av radion om hon måste lämna mig en stund
Jag tyckte om musik, men viss musik gjorde mig skräckslagen, troligen
för att man som barn har ett mera öppet sinne än som vuxen

Klassiskt och jazz är mina absoluta favoriter men även mycket annat.
Dansbandsmusik, nja...ja, till att dansa till men oftast är orden så sockersött romantiska
att jag nästan känner kväljningar när det blir för mycket hjärta och smärta
Utan ord är de oftast mycket bättre

Jag kunde skriva mycket mera om musik, berätta vilka som
är mina absoluta favoriter i olika genrer, men risken finns
att inlägget blir alldeles för långt, så det får räcka så här den här gången
Musik betyder väldigt, väldigt mycket för min del

De övriga som deltar i dagens tema finns upptecknade i kolumnen till höger i min blogg.

Svea stormar på i knutarna utanför så det sjunger om det.

God fortsättning på det nya året !

  Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Gott Nytt År! Jag gillar nästan all musik och då ska den helst vara instrumental. Det finns många ballader och visor som har underbar text, men precis som du så tycker jag att dansbandsmusiken nog kunde ha skippat sina texter. Musiken är ganska ok. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instrumental musik får det gärna vara här hos mig också. Orden får inte förstöra...vilket de kan göra som bekant.
      God fortsättning Gunnel!
      Kram

      Radera
  2. Men du detta som du har varit med om har jag aldrig hört talas om. Undra vad det berodde på?!?! Öppet sinne svar ja ... men undra vad du tog in ... har du någon aning om detta? Intressant tycker jag och vill veta mera om du såg eller hörde något eller var du bara helt skräckslagen? Håll i dig hårt så att inte Svea tar dig. Tänk vilka krafter det finns i allt även i musiken. Tack för ditt inlägg!
    Gott Nytt/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad jag tog in, minns bara att musiken paralyserade mig och att jag var så rädd att jag grät. Jag var skräckslagen. Barn har känsligare sinnen än vuxna och det var nog första gången jag hörde ett liknande musikstycke. Det är många år sedan men jag minns det fortfarande tydligt.
      Svea drar på fortsättningsvis härutanför, jag sitter tryggt bakom stenväggarna ;)
      Gott Nytt även till dig!
      Kram

      Radera
  3. Såg flera skivor i din hylla som jag har i min ,hoppas ni får ha el och värme trots stormen ,trevlig fortsättning på helgen ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket säkert betyder att vi har likadan smak när det gäller musik, kanske? :)
      Tillsvidare har vi klarat oss utan strömavbrott. Peppar, peppar, det drar på ännu värre nu än tidigare. Svea är morsk minsann.
      Tack detsamma Nette!

      Radera
  4. Du har kvar LP skivor, skatt att ha, spelar du dom? Ser i cd-hyllan att du har Åsa Jinder där också. Vilket minne du har från din barndom, men du gillar klassisk idag. Den musik som går in i hjärtat stannar ofta kvar. Du har rätt i hjärta smärta i dansbandsmusiken, det sänker den en del ... men melodien är dansant.
    Hoppas Svea är över snart!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här finns en hel del LP-skivor och det händer att vi sätter oss ner och lyssnar på dem. Kanske inte alltför ofta men ändå. Vi har en hel del cd-skivor också och där finns Åsa Jinder, ja. :)
      Jag tycker väldigt mycket om klassisk musik, blev nog inte skrämd för livet ;)
      Svea drar på som om hon har betalt just nu, men så ska det vara den här årstiden. Snart är hon hos Putin, tror jag. ;)
      Kram

      Radera
  5. Ja, tänk att ett barn kan bli rädd för musik. Inte så konstigt egentligen, musiken är en så enorm kraft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som barn är man känslig och lyhörd på ett annat sätt och precis som du skriver, musik är enormt kraftfull, går rakt in och nästan igenom

      Radera
  6. God fortsättning på det nya året! Musik är något av det bästa som finns. Det finns något för alla och för alla tillfällen och jag kan nästan inte komma på något annat som det är så med!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma eWa! :)
      Jag funderade i samma banor som du och kom inte heller på någonting som ger samma känsla som musik gör.
      Kram

      Radera
  7. Vilken stark musikupplevelse, även om den var otäck. Då kan du säkert njuta lika starkt av musik som inte skrämmer dig!

    Och alla LP-skivorna ja. De står där i långa rader och längtar efter att bli spelade. Men LP-spelaren som jag köpte för ett par år sedan står ouppackad i sin kartong. Men när jag får gott om tid… då!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, det kan jag Karin :) och nu för tiden så är jag inte lika lättskrämd.

      Det där känner jag också igen. I långa rader står de där och blir alltför sällan använda. Jag kan inte ens skylla på att LP-spelaren står inpackad...
      Ikväll har vi ägnat våra musiköron åt The last night of the Proms med Sakari Orama som dirigent. Härligt

      Radera
  8. Jag hade med en liten flicka på en brasskonsert i en kyrka en gång. Hon blev också rädd och började gråta när musiken satte igång! Det blev alldeles för överväldigande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överväldigande är det absolut rätta ordet. Så upplevdes min första kontakt med klassisk musik, den tog mig fullständigt. Jag förstår den lilla flickans känsla mycket väl.
      Tur att det går om :)
      Tänkte just på att du verkligen valde helt rätt dag för att skriva om musik. Sakari Orama ringade in vad musik betyder för oss alla i kväll när vi lyssnade på the last night of the Proms.

      Radera
  9. Musik har alltid varit en stor del av min tillvaro.
    Radion var nästan alltid på när jag växte upp - mamma och pappa tyckte också mycket om musik.
    Jag tog pianolektioner under ca 10 år och när jag var äldre lärde jag mig spela tvärflöjt.
    Jag sjöng också i ett par körer i Stockholm.
    Tänk att musiken påverkade dig så starkt som liten. Kul att du har LP-skivor. Jag har inga kvar längre efter det att mammas lägenhet avvecklades.
    Numera har jag nästan alltid på musik genom datorn - tack för bredband. :) Just nu spelas The Real Group. Har du lyssnat till denna fantastiska svenska sånggrupp?
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, jag har lyssnat på The Real Group och tycker de är jättebra! :)
      Märk väl, det var bara detta enda musikstycke som jag blev så rädd för när jag var barn. I övrigt minns jag inte en sådan påverkan av annan musik.
      Jag har också sjungit i kör, och spelat gitarr, stapplande, en tid i mitt liv.
      Undrar om man kan vara utan musik överhuvudtaget?
      Kramar!

      Radera
  10. visst är det så att musik kan påverka något alldeles fantastiskt. För egen del ä jag nog så gott som allätare när det gäller musik (det finns dock undantag). God fortsättning på det nya året till dig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Musik påverkar enormt!
      God fortsättning önskar jag dig också Marina!

      Radera
  11. Visst är musik viktig i våra liv. Ibland vet vi kanske inte hur den påverkar, men den gör det. På gott och på ont, om man är i en affär och de spelar vad jag tycker är skön musik ser jag deras saker mer positivt, men om det är ett högt skrålande går jag ut direkt. Kanske någon annan reagerar tvärtom på den musik som spelas. Man kan också bli glad av musik och den kan även mildra i sorg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt Lena!
      Det är därför affärer spelar musik, för att inspirera till mera inköp. I all synnerhet under julen märker man hur musiken påverkar en när man går i butiker. Mjuk skön musik gör en glad, så är det bara.
      Musik finns ju för alla ändamål.

      Radera
  12. Musik är härligt. Vissa gånger berör musiken lite extra, och kanske för att det blir nån anknytning till våra sinnen. Vårt inre.
    Sen vilken musik man vill lyssna på för stunden och ögonblicket beror på....

    Ha nu en riktig fin trettondagshelg.
    Hejsvejs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej TantGlad!

      Så är det, absolut! Vi är som musikinstrument vi människor, blir fyllda av olika stämningar beroende på vilken musik vi hör
      Ha detsamma! Snart börjar oxveckorna

      Radera
  13. Fint inlägg om musik! Du måste ha varit ett oerhört känsligt barn som tog vid dig så mycket av att höra ödesmättad musik. För mig är musiken något som gör att man flyr bort en stund för det som är runtomkring. Därför kan jag sällan ha någon form av bakgrundsmusik på när jag jobbar. Undantag är när jag stryker av någon anledning.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag var inte alls oerhört känslig som barn men den gången var musiken bara för mycket för mig...svårare än så var och är det inte. Varför vet jag förstås inte....
      Så är det för mig också Ingrid som för dig. Musiken tar mig till andra höjder och stunder...man kan säkert kalla det för flykt :)
      Kram

      Radera