fredag 9 januari 2015

It´s a long way to San Diego

   De senaste dagarna har en liten röd figur flugit omkring i vår trädgård
   Både högt och lågt, runt buskar och träd.....

   Den lilla rödklädda far på som en liten Jehu emellanåt, för att sedan sakta ner farten till nästan
   noll och så drar hon på gasen igen så det bara svischar om det....


   t.om så pass mycket att en av koltrastarna härom dagen gjorde som strutsarna gör....

  
   Nippertippa Rynknäsa KnappoElla heter den lilla...
   Tillsammans har vi funderat och funderat
   på vad hon ska heta men slutligen kom hon själv fram till att namnet passar henne perfekt.
   Egentligen vill hon bara kallas KnappoElla men som fint folk så har hon förstås flera namn
   Precis som om hon vore lite kunglig, tycker hon själv

KnappoElla i farten....


Med danska jetfjädrar i kvasten kommer det att gå undan

KnappoElla älskar förstås knappar och när hon fick möjlighet att själv välja hur hon ville
se ut under skapelsens gång så hörde vi här i huset hur hon rumsterade om i knapplådorna
i ateljén en lång stund, ja säkert ett par timmar innan hon var nöjd...hon rafsade och krafsade...

KnappoElla är faktiskt kommen ur en knapp som låg på trappan en dag i höstas
Tro det om ni vill, men så är det faktiskt.
En knapp som var svart och vit.
Det konstiga är att knappen som jag tog in plötsligt förvandlades till ett huvud,
en kropp osv...ända tills KnappoElla var ett faktum.

Jag frågade KnappoElla om hon åt upp knappen men hon tiger som muren och ler
Lite grann så där som Mona-Lisa gör, hemlighetsfullt.
Ja, jag vet förstås att ingenting i världen är varken svart eller vitt.
Jag får nöja mig med det där leendet som nästan inte syns alls
Och det är ju så, att man måste inte veta allting här i världen, ibland är det bara så, så det så...

En spännande färd väntar denna lilla höna

   KnappoElla tänkte först ta en kaffepanna med sig precis så där som påskhäxor gör när de far
   till Blåkulla men hon är en förståndig liten häxa den här lilla rödklädda varelsen.
  " För det första tycker jag ju inte om kaffe", resonerade hon och
  "för det andra, så är det väldigt lång väg som jag ska flyga innan jag kommer fram,
   så jag behöver näring".

  Ja, så då blev det som det blev. En liten trähink med en höna i som värper ägg på vägen...och
  i botten på hinken finns förstås mat åt hönan också och precis som KnappoElla själv säger
  så mellanlandar hon ju i Skåne på vägen mot San Diego och där får hon säkert proviantera
  så hon orkar ta sig över Atlanten och ända fram till flickebarnet hon ska till.


Nej, nu ska jag sluta skriva om KnappoElla, hon är tydligen på väg in efter dagens flygövningar
Imorgon drar hon iväg har hon sagt...nu vet hon att kvasten håller för alla väder
Det är långt tills det blir påsk men vägen till slutdestinationen
är också lång så det är dags att fara iväg nu,
tröstar hon mig, som redan nu vet att jag kommer att sakna henne.
Så ler hon det där lilla Mona-Lisa-leendet igen och säger -"var inte orolig, mitt i allt så hittar du
knappen och då vet du vad som händer"

Nej, det här är ingen saga, det är verklighet.
Jag lärde mig för ett tag sedan av en liten kille som står mig väldigt nära,
att det som syns det finns.
Han tänkte bli en Spiderman när han blir stor fick jag veta....
och förstås så berättade hans mormor för honom att Spiderman inte finns,
han är bara fantasier...
Men titta själv, sade den kloke lille killen, du kan ju själv se att han finns och pekade på
Spiderman i tv-n.  Säg emot det den som kan...
Det som syns det finns och så klart så finns
KnappoElla också på riktigt. Så är det bara....

Ha det gott alla barn, stora och små!
Nu  måste jag öppna dörren för en liten rödklädd varelse som vill komma in :)

 Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

14 kommentarer:

  1. Ska hon månne till en viss liten Saltis-Ella?
    ÅÅÅ vad glad hon kommer att bli. En sådan fin, fin docka som KnappoElla kommer den lilla i San Diego verkligen att uppskatta.
    Tänker mkt på den familjen i dessa dagar. Vilket steg. Coolt. Kul att Skånemoster är på väg dit!!!
    Kramar och trevlig helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, inte så svårt att räkna ut eller hur, vart den här lilla KnappoEllan ska.
      Jag hoppas hon blir glad.
      Det är alltid tufft med flyttar av det slag som deras flytt innebär. Totalomvändning på sätt och vis.
      Vet inte om Skånemoster är på väg men kanske, kanske...
      kramar och trevlig helg till dig med!

      Radera
  2. Många tankar surrade i mitt huvud när jag läste din rubrik. Min son bodde några år i San Diego och då tog jag mig från Skåne och dit. Tyvärr hade jag ingen så söt KnappoElla med mig. Hon är helt enkelt underbar. Du är mycket skicklig på att skapa änglar, älvor eller häxor eller vad det blir för flygande varelser. Hoppas KnappoElla vinkar när hon flyger förbi. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket sammanträffande Gunnel! :)
      Tack för lovordandet! Det värmer.
      Jag ska be KnappoElla att vinka till dig! Kanske hon sätter sig ner i duvslaget och vilar en stund, rentav.
      Kram

      Radera
  3. Så kul med alla dessa knappar ,tänk så mycket det går att göra med dom ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt med knappar. Sy tycker jag också.
      Trevlig helg önskar jag dig med Nette!

      Radera
  4. Har just informerat häxan Ålga om KnappoEllas snara ankomst. "Det ska bli mig ett sant nöje att lära den lilla nippertippan ett och annat innan hon far vidare" och så skramlade hon med äggen i den gröna hinken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det skulle vara roligt att vara en liten knapp i håret på KnappoElla när Ålga och hon träffas. Häxornas sammankomst måste det ju allra minst blixtra om. Ålga som är av en helt annan kaliber kommer att bli förbryllad över det här lilla livet som också har ägg att skramla med. Hönskackel är att förvänta, håll ordning på Olga och Sonja!

      Radera
  5. Men vad du är duktig Karin på att skapa små söta häxor. Även om de ju oftast tycks skapa sig själva till viss del. :)
    Vilken fin present till lilla Ella som bor på samma sida av USA som jag gör. Det är nästan som mellan norra och södra Sverige - avståndet mellan Weed och San Diego.
    Hon kanske kan ta en sväng förbi Weed också. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anne-Marie!
      De växer fram i mina händer, som av egen kraft, så jag känner mig bara som instrumentet som måste vara lyhörd och lyda...annars blir det inte alls som de själva vill. Jag ska be KnappoElla att ta en sväng förbi Weed innan hon går in för landning i San Diego. Du får hålla ögonen öppna, för det går nämligen undan....ett rött litet streck är troligen det enda du får se, om hon inte bestämmer sig för extra proviantering. Du köper ju ekologisk mat så man vet ju aldrig...hon är ju van vid det, menar jag.
      Kramar!

      Radera
  6. Roligt med dessa knappar. Jag ska nu läsa ikapp bloggar då jagvarit på resandefot en längretid. Ha de gott i SAN Diego, älskar detta ställe. Ha degigt med Saltis familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har märkt att du har varit borta ett tag!
      Det är bara den lilla KnappoElla som far till San Diego, jag stannar kvar här, men skulle givetvis gärna flyga med på kvasten.
      Ha det gott!

      Radera
  7. Så underbart! Tusen tack!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Tack säger jag också!
      Kram

      Radera