måndag 5 januari 2015

Inför trettondagen


   Snart är julen över för den här gången.
   Några dagar till och så sopas den ut
   Till oss kommer det inte några utsopare längre, säkert beroende på
   att godiset som bjuds inte är särskilt roligt alls...hemlagat och rätt så hälsosamt
   Vem vill ha sådant nu för tiden?  ;)
   Nå, det är en sanning med modifikation.
   Det finns inte barn i vår by längre.
   På  nyårsafton var vi till grannen och tillsammans räknade vi hastigt ihop att det finns
   elva personer som bor i Finnö just nu....


   Väderleken varierar från dag till dag.
   Igår drog Svea över ön, det var milt och grönt
   Idag vaknade vi till ett vitare landskap med någon minusgrad och ingen Svea


   Vi har knappt känt av någon vinter alls i år och när jag vandrar runt i trädgården
   ser jag vårtecken överallt.
   Stockrosorna är sprängfyllda av frön som snart ramlar ner på marken
   och förhoppningsvis blir till nya skönheter om något år


   De svarta vinbärsbuskarna bär inte bär men vackra bladknoppar


   Rester av månviol (eller Judas silverpenningar) fladdrar till med ett sprött ljud


   Bondpionerna ser annorlunda ut på vintern....


   Jag tror att jag ska göra en grönkålsdrink var åt oss till trettondagen


    Rhododendronbuskarna har inte blivit snötäckta alls i år.
    Tillsvidare
    Vanligtvis så brukar vi bara se  några kvistar sticka upp ur snön längs norrsidan
    


   En frösamling som spretar åt olika håll.
   Jag har förstått att man egentligen ska plocka bort dem på hösten och så har jag också gjort
   någon gång tidigare, men nu gör jag det inte längre...naturen får ha sin gång
   Det brukar bli bäst så.
   Det har hänt att jag har hittat cafégäster som har tagit bort fröställningar
   från våra rhododendronbuskar, för att vara oss behjälpliga,
   men min egen uppfattning är att de blommar
   sämre om man gör så.
   Jag kanske har helt fel men varje gång det har hänt så har rhododendron
   blommat sämre följande år.
   Därav mina funderingar


                             Det är ständig trafik till korv och brödträdet



   Rådjuren har åter börjat visa sig under dagtid. Att de har varit här hela tiden har vi märkt
   men så fort den sista jaktdagen för hösten är över, trippar de fram och tar för sig av
  maten vi delar med oss av åt dem.
  Jag är alltid lika förundrad över att de vet när det är tryggt att visa sig igen och undrar
  hur i all världen de kan veta att jägarna i jaktlaget har packat ner gevären till nästa höst
  Undrar om de har spioner som står och lyssnar i buskarna på vad som sägs på de olika
  posterna när jakt pågår?
  Samma dag som höstjakten är avblåst så kommer de fram...det slår inte slint.
  Jodå, flera av våra vänner i skogen finns inte längre och ligger nu i säkert förvar
  i frysar både  här och där i bygden.
  Sånt är livet på landet och under tiden de lever ser
  vi till att de har det så bra som möjligt.

 

   Oftast står jag på insidan och tittar ut men nu blev det tvärtom...


   Kungsnävan har inte gett upp riktigt än....


   På insidan tar vi det rätt så lugnt just nu, vilket är välbehövligt.
   Vi har känt oss rätt så utmattade efter en lång tid av mycket arbete.
   Nu är det vår tur att ta lite grann semester mellan varven
   av de uppdrag som vi har
   Så är det alltid efter nyår, allt går lite grann på sparlåga, en nödvändig sådan
   Lågsäsongen sätter sig ner ett par månader och manar på oss att göra detsamma.

  Men tro inte att vi lägger oss ner på soffan och spottar i taket hela tiden
  Nu är tid för att göra sådant som inte  hunnits med tidigare, men i vår takt
  Igår städade vi ett par garderober och Uffe drog iväg med fyra kassar fyllda av bra kläder
  till Emmaus idag.
  Skam till sägandes så var några av dem inte alls använda utan splitternya med prislapparna kvar
  Obegripligt hur man beter sig, men någon annan blir förhoppningsvis lycklig och glad
  efter det att kläderna har hängt här till ingen som helst nytta i flera år
 

   Lycklig och glad blev Örnie också igår när vi städade en av frysarna....
   På botten hittades gammal bortglömd abborre....så gammal att vi inte själva vill äta den längre,
   men för Örnie och andra bevingade var glädjen desto större

   Nu sprider sig väldoft i huset. En citronsockerkaka är snart klar...
   Ha det gott alla!

   Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

29 kommentarer:

  1. Ja tack, det var nog frysen jag skulle ta tag i!
    Och fantastiska bilder du har som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :), så påminde jag dig om det och du mig om garderoberna
      Tack!

      Radera
  2. Nog har du minsann vackra bilder trots att ni har det snöfattigt, en hel del färger är ju med. Mina bilder går ju bara i vitt, grått och nästan svart om än även de är rätt vackra med all snö.
    Jo efter julen brukar det kännas som om man vill få lite ordning i huset, ser att du fått en bra början redan. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vita "färger" nyanser är väldigt vackert det med..kontraster finns i ett snölandskap så det kan bli riktigt hisnande vackert.
      Ja, så är det lite grann varje år den här tiden. Lusten att rensa ut finns där så snart ljuset visar sig lite mera. Ha det gott du med!

      Radera
  3. Så duktigt att rensa ur garderoben, tycker jag gör det med jämna mellanrum,
    men det är nog någon tomte som handlar nya kläder och stoppar in i min garderob...
    så då får dom gamla uttvättade flytta på sig lite...
    och jag brukar flytta dom till RödaKorset, där dom förvandlas till pengar,
    eller skänks bort till någon som är klokare än Rantamor.
    Förut användes kläder, mamma sydde om min storasysters kläder så att dom passade mig,
    hon skarvade till eller sydde in, kommer ihåg pappas "stikkabyxona" hur hon hade stoppat dom omåomigen...men han älskade dom, och det var hans mysbyxor´på kvällen.
    Ja idag är vi nog ett köpåsläng samhälle.

    Håller på å ska göra nya "tavlor" till mina tavellister i vardagsrum, ska innehålla 2014 foton men det ÄR svårt att välja i bildgalleriet...kanske få köpa fler tavellister på Ikea.

    Nej nu ska jag fortsätta plocka lite, hyssjar in tomtarna i tomteskåpet, dom har rymt omkring i huset många av dom...

    Tjingelingen från Rantamor.....har ni nyårsbal på Åland ??
    Hörde dom hade det här i Nordmaling...men jag lovar ska inte åka dit å snora ner någon !!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen på tiden. Vi har länge redan sagt att vi borde göra det och så har vi sagt det igen och igen. Nu har gjort det! Halleluja! Otroligt men sant och rensandet fortsätter. Det är lite konstigt med de där kläderna som hänger där de hänger år ut och år in. De krymper! Obegripligt
      Jag har också varit sådan att jag har sytt om, lappat, donat, fixat och haft mig...men det finns en gräns. Högarna blir så stora, de där som väntar på att göras om
      Jag vill nog ändå påstå att jag inte tillhör köp och släng...men att spara för länge är inte heller riktigt bra. I all synnerhet när nya kläder krymper..hmfr..
      Du är flitig du! Här blir det bara en tanke och fotona ligger där de ligger.
      Stackars tomtar som ska gå i ide igen.
      Nej, vi har inte nyårsbal i år, men det har hänt att talmannen har bjudit in ett år och landshövdingen ett annat. De brukar växla. Nu är det uppehåll i det p.g.a finanskris och sådant
      Stann hemma du Rantamor och ta hand om dig istället. Du kan dansa med Rantafar på köksgolvet. Mycket bättre så!

      Radera
  4. Håller (lättad!) med dig om rhododendronvården! Här har jag gått och känt mig som en usel trädgårdsvårdare för att jag inte knipsar bort fröställningarna på rhododendronbuskarna, men de klarar sig ju så bra ändå. Eller klarade sig, tills vi sågade ned dem för ommålning av huset. Men så lätt ger de sig inte. Snart blommar de igen och då ska jag låta fröställningarna sitta kvar, med gott samvete.

    Mina fina stockrosor blommade ännu sent in i november. Men vad gör jag nu? Lämnar dem? Skär ner dem? Lindar in dem i säckväv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi Karin som tycker likadant vad gäller rhododendronvård. :) Bred front!

      Skär inte ner dem alls...vänta till våren när du ser att det kommer nytt från roten. Skär du dem nu så finns risk att det regnar, snöar in i "rören". När det sedan blir kallt fryser allting och dör. Säckväv är säkert bra, men jag tror mera på att skydda rötterna med granris, jord, bark etc. Kanske både ock. Här gör jag ingenting men vi finns på sydligare breddgrader.

      Radera
    2. Två Karin ska det förstås vara och ingenting annat...

      Radera
  5. Så vackra fröställningar och torra blad och löv kan vara.
    Här har allt regn nu förbytts i torka igen. Litet oroväckande minst sagt.
    Grönkål är verkligen gott och nyttigt och att kunna plocka det från trädgården måste vara perfekt.
    Bra att kläder och gamla abborrar kan komma andra till nytta. :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju! Mitt i allt det som verkar vara småtorrt, visset och allmänt tråkigt står en skönhet och lyser, bara man tittar efter lite grann.

      Hoppeligen så slipper ni torka och ev. bränder igen.
      Min första sats grönkål åt kållarverna frejdigt och snabbt upp. Den här lilla odlingen har klarat sig bättre så att vi också får ta del av grönkålen.
      Ingenting går till spillo som det heter, alltid finns det någon som har behov av det överflöd som hittas i frysar och garderober. Alltid :)
      Kramar

      Radera
  6. I januari ska jag ta det lugnt har jag tänkt varje dag under en hektisk december. Men vad då? Helgerna är knappt över förrän jag börjar tänka på planering och verksamhetsberättelser med mera inför 2015. Njuter av dina bilder från trädgården och känner igen det där med kläderna. Det kändes riktigt skönt när det var insamling till flyktingar här på ön och jag kunde skänka bort en dyr,fin men nästan oanvänd vinterkappa som bara hängt där som ett dåligt samvete.
    Kram, kram från Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns igen Kerstin! Så tänker jag också nu och då...att sen ska jag göra si, sen ska jag göra så och så blir det som det blir i alla fall.
      Här finns förstås en hel del att göra även om lågsäsongen är ett faktum. Bokslut bl.a. :)
      Och ännu flera garderobsstädningar och skåpstädningar väntar, förberedelser inför kommande säsong är nästan alltid på gång
      Kram, kram till dig med !

      Radera
  7. tänk vad vackert "gammalt" kan vara! Jag såg förresten att det hotas med "vinter på riktigt" nu, så den kanske kommer, vem vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gammalt är ju vackert för det mesta, har patinan, rynkorna och så vidare som visar på erfarenhet :)
      Ja, jag hörde det igår att vintern är på väg. Den kom ungefär på samma sätt ifjol, man glömmer så fort bara. Tror att det var den nionde januari som den anlände år 2014

      Radera
  8. Det är så spännande att gå ut i trädgården nu och se att det faktiskt är mycket på gång redan. Min mor plockade alltid bort frökapslar på rhodedendron, så det gjorde jag med de första åren, men efter hand som de blev högre och högre fick jag sluta med det. Jag tycker nog som du att de blommar mer när kapslarna sitter kvar...och dessutom är de vackra. Jag har tittade ingående på den långa korven du hängt upp, så nu ska jag försöka åstadkomma en sådan. Tack för underbara bilder! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att kruxet i själva frökapselbortplockandet kan vara att man lätt skadar det blivande blomämnet. Och om man tänker efter så är det ingen som går omkring och plockar bort någonting i naturen annat än vindarna och nedfallet. Så får det bli här också. Och när rhododendronbuskarna blir trädlika är det ju ändå snudd på omöjligt att göra någonting åt dem.
      Vi köper korvarna färdiga i det skicket som syns på bilden men det händer att jag tar vara på nätstrumpan och gör egna korvar åt de bevingade. Tack Gunnel!
      Kram!

      Radera
  9. Så många fina bilder. Otroligt hur fin bild du fick på rådjuret. :-)

    Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Rådjuren står utanför fönstret så därför....bara några meter emellan oss

      Tack detsamma!

      Radera
  10. Underbara bilder! Bra att du påminde mig om frysen. Jag har väntat på minusgrader, men hittills har jag varit sjuk när kylan har slagit till. Ska bli spännande att se vad jag hittar där.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Det är alltid lite spännande att frosta ur frysen....även om man gör det minst en gång i året så har man glömt bort i alla fall vad man har fryst in.
      Kram

      Radera
  11. Du skriver på ett sätt och komponerar bilder till som skapar lugn. Jag känner hur jag går ner i varv när jag läser. Förutom när du skrev "spottar i taket", hahaha!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra Lotta att du varvar ner här hos mig! :) Men det finns förstås gränser även för det, så därför ....:)
      Kram till dig med!

      Radera
  12. Å så fin bild med abborrarna på berget.
    Du är så eftertänksam o klok o därför är det skönt på din blogg!
    Här har varit turbulens. En tonåring med autism som inte tål rutinbrott!!!!!
    Ja det var jobbigt ! men nu återgår allt till det vanliga och hans humör är bättre.
    Ett kedjetäcke 10 kg gör att han sover . Puh.
    E har fått sina hållbara karbinhakar o sin knopbok !
    Han har också fått flyga med en tvåsitsig motor
    seglare. Helt otroligt roligt.( En vän som är med i en flygklubb.)
    LillKarin har åkt skridskor för första gången!
    Jag fortsätter min träning på Friskis o svettis nu.
    Kramar från eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Oj, det har hänt och händer mycket i vardagen märker jag.
      Skönt att det har stabiliserat sig igen.
      Låter härligt med all aktivitet.
      Duktiga du som tränar och sliter på. Men ska det bli fint så får man lida pint som det heter.
      Kramar till dig med Eva!

      Radera
  13. Vilket härligt inlägg med många härliga bilder..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi! :)
      Kram till dig med!

      Radera
  14. Å, härlig läsning och så mycket vackert för ögat Karin! Doften av citronkaka känns nästan hit ;)

    Ljuvligt med vårkänslan och synliga bevis i trädgården. kan tänka mig att det är skönt att vara inne i en lugnare period och hinna med fix och sortering som annars inte hinns med.

    God fortsättning!

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Ja också en tid som denna, när det är halt, mörkt (snön har åter försvunnit), blåsigt och allmänt kymigt är fin på sitt sätt. Det är skönt med lite lugn, även om det inte är riktigt lugnt, men så där lagom

      Tack detsamma!
      Karinkram!

      Radera