onsdag 3 december 2014

Tur och retur


Ålandshav under tidig söndagsmorgon den sista november
Vi tog oss över havet till Sverige och Uppsala ett par dagar för att hälsa på barn och barnbarn


    Timothy har fyllt tonåring och det måste förstås firas
    Lillebror Wilhelm 4 år, hade bakat kakor tillsammans med mamma
    Firandet pågick under ett par, tre dagar, som det alltid blir
    när inte alla nära och kära finns i den omedelbara närheten
    Vi kom och gick om varandra...
  
När den ena tårtan tog slut så togs den andra fram
Och över allihopa vakade den allra sötaste ängel som tänkas kan


     Nåja, det fanns förstås en och annan tomte i knutarna. Det var ju första advent
     och de små grå med röda luvor är ute på spaning för att se efter vem som är snäll


      Underbart är kort
      Vi hann få ett fint dygn tillsammans över god mat, mycket prat, en lång promenad,
      många kramar, biljardspel, musicerande på piano, gitarr och melodika.
      En viss fyraåring agerade dirigent och orkesterledare
      och vi andra fick spela de instrument som huset tillhandahöll, om vi kunde eller inte
      Det spelade ingen som helst roll, huvudsaken var att vi spelade
      Tur att de bor i egnahemshus och inte i hyreshus :)
      Så var det dags att åter söka upp bussen som tog oss mot Grisslehamn och färjan hem


   Jag tycker om Uppsala.
   Den här gången blev det inte mycket tid över för att "göra" staden som så eftersom
   vi var där så kort tid, bara ett dygn. Den mesta tiden ägnades åt Centralstationen och
   dess närmaste omgivningarna medan vi väntade på att bussen hemåt skulle anlända


    Måndagen var råkall


   Det hände att jag blev förbigången.
   Kajorna i Uppsala är inte folkskygga precis
   De äger staden
  

    Tuff, tuff, tuff, tuff....här går det undan
  

   ...på en gräsmatta av grönt returglas


    En wettig och hållbar lösning i mitt tycke


    Yes! Varför inte? Man kan måla hela världen glad och grann om man så önskar
   

    Flickan från landet lät sig fascineras av hissanordningen på Central Gallerian
    Där satt hon och lät huvudet gå upp och ner, upp och ner...någon gång också ner och upp
    Man kan roa sig på många sätt när man väntar på bussen, vippa litet på tårna och fortsätta titta


    Titta på lampor till exempel....tiddeli tiddeli pom..eller hur det nu var som Nalle Puh sa´
    Och så kom bussen och vi bussades till Grisslehamn igen och gick ombord på färjan som tog
    oss tillbaka över havet


    Japp, det är absolut två stycken Ufon på himlen ;)

    Här är vi annars i full fart med att förbereda vårt deltagande i Familjefesten på Sjöfartsmuseet
    på lördag, då Finland firar sin självständighet
    Ha det bra alla!

    Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

26 kommentarer:

  1. Men så trevligt med en tur till Uppsala och att få hälsa på barn och barnbarn,
    äta och fika å doppa gott.
    Och så ert musiserande det hade jag allt velat höra,
    måste ha varit alldeles fantastiskt att få beskåda och att få höra.
    Men ett dyng var ju lite i det snålaste laget tycker jag, hade ni inte kunnat trycka in ett
    par dagar till och ändå hunnit till festligheterna på lördagen???

    Ha en finfin fortsatt advent kära du.
    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, musicerandet var verkligen någonting för den lomhörda vill jag påstå. Men roligt hade vi och fyraåringen har absolut en viss talang vad gäller dirigerande.
      Det blir som det kan bli tidsmässigt, huvudsaken är ändå att det blir kvalitetstid istället för ingen tid alls. Vi höll catering för ett 70 årskalas på lördagkväll så därför blev det så här. Till julen får vi mera kvalitetstid tillsammans.
      Ha detsamma bästa Rantamor.
      Kram

      Radera
  2. Låter kul med tonårskalas...och vilken tårta!!!!! Jag kan inte slita blicken från ängeln...änglatokig som jag är. Den är underbart söt. Haha! En sån färgglad cykel skulle jag vilja ha. Då kanske t.o.m. uppförsbackarna känts överkomliga. Decemberkramar från söder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tonåringen hade förstås sina skolkamrater och grannkompisar på plats också.
      Ängeln är en av de allra finaste jag har sett jag också, så himlasöt, liten tant och full i bus samtidigt. Jag tror också att man cyklar mycket lättare med en glatt färgad cykel, vadå uppförsbackar? :)
      Decemberkram till dig också från mig på ön i havet

      Radera
  3. Du får då alltid till det o skrift Karin, underbar läsning och bilder. Skulle ha velat va en fluga på väggen under muciserandet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Britt-Mari!
      En fluga med öronproppar i så fall :). Vi lät väldigt mycket...

      Radera
  4. Så härligt ni hade det ,snygga cyklar ,du har ögon för det lilla extra du med .Ufon,fniss ja där fick du till det ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kort, intensivt och härligt. Ibland kan 24 timmar kännas mycket längre än vad de normalt gör. Vi hann med mycket och också att bara vara
      Tack Nette:)
      kram

      Radera
  5. Hej där uppe, tack för alla fina bilder. Trevligt att få se något där man inte varit.
    Häftiga lampor, den färg glada cykeln hade jag velat ha.
    Men oj, vilket kalasande, den tårtan såg riktigt smaskig ut. Jag har ett barnbarn som oxå heter Wilhelm, han är 13 år. Ungar i alla åldrar är för- härliga.
    Det är mycket som ska fixas nu i advent.
    Kram må väl/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej därnere!:) Tack för titten in Eva!
      En cykel att bli glad av, absolut.
      Ja, ibland blir det fest i dagarna tre.
      Vi har en del beställningsjobb i adventstider och litet till på det
      Ha det gott du med!
      Karin

      Radera
  6. Men du vilken tårta! Oj, så god den ser ut.
    Ängeln är ju bara för söt. Tror nog att någon "bor" i den. :)
    Det är det som är så fint med eget hus - man kan låta om man vill. Härligt.
    Vilka fina, färggranna cyklar. Har inte sett tillräckligt alls av Uppsala.
    Man kan hitta på mycket trevligt medan man väntar på bussar och tåg.
    Och visst är det två UFOn!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En förtjusande ängel, go, rund och glad, småfinurlig.
      Undrar nog om inte grannarna i villaområdet funderade vad det var som lät ett ganska långt tag och i omgångar.
      Jag kommer med all säkerhet att visa mera av Uppsala. Det blir någon tripp dit nu och då under vår och höst, sommaren är vi ju stationerade här.
      Kramar!

      Radera
  7. Är du från Åland? Det hade jag aldrig förstått.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av födsel och ohejdad vana, ja. Jag är ålänning så det sjunger om det:)

      Radera
  8. Vilket mysigt dygn! Sedan måste jag säga att den där ängeln blev jag stormförtjust i! En ängel precis i min smak :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det händer att ett dygn kan innehålla väldigt mycket mys och härlighet. Ängeln fick mig på fall också. Jag har hört vem som är dess skapare men kommer inte ihåg det just nu. En svenska är det i alla fall.

      Radera
  9. Naturligtvis är det så det är, det hjärnan tar i mot ger vipptår samt Nalle Puh nynnande ...
    Vipptåvink för detta goa!
    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, absolut Tove, hjärna och tår håller ihop på ett märkligt sätt :)
      Tack, ha en fin dag!

      Radera
  10. Låter som en intensiv och härlig visit, men ibland medger inte tiden mer. Musiken sjunger väl inom dig fortfarande, kan jag tänka?

    Här i stan är det också kajorna som styr. Ser några sittande på grannhusets tak just nu. De har nog morgonmöte och funderar på stadsbyggnadsvisionen.

    Trevlig torsdag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det märkliga är att även om tiden var knapp så hann vi med mycket och det kändes som att vi var där mycket längre än vad vi egentligen var. Det är spännande med tid och tidsbegrepp
      Även vi har kajor i vår lantliga omgivning, de finns nog överallt skulle jag tro.
      Trevlig torsdag önskar jag dig också Aila!
      Kram

      Radera
  11. Vad härligt med en visit hos din dotter. Kan tro att ni alla hade det mysigt tillsammans.
    Gillar dina foton också. Det där returglaset är ju häftigt. GILLAR!!!
    Trevligt att ni musicerar tillsammans i familjen. Sånt älskar jag.
    Två SOLklara ufon på himlen :-)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi möööös Annika!:)
      Ja, returglaset gillade jag också. De hade lagt ut det som en gräsmatta och jag tror faktiskt att den gräsmattan får vara ifred, ingen vill gå där skulle jag tro.
      Musicera och musicera...tja, kråkorna lär kunna sjunga de också. Nog lät det alltid om oss. Kul var det i alla fall.
      Kramar!

      Radera
  12. oh lilla vän var har Du fått tag på denna söta ängel ?? Har Du gjort den eller, det var det
    gulligaste jag sett på länge. ha det så bra det går, jättetrevlig blogg Du har
    nu är det kaffedags för mig. ha det så bra kram från Hajan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hajan, ängeln vakar över en ung familj i Uppsala, där jag var på besök.
      Den är inte min men den fick gärna vara det. En svensk kvinnlig hantverkare har gjort den men jag minns inte namnet på henne.
      Tack! Hoppas kaffet smakar.
      Kram

      Radera
  13. Massor av fina bilder...särskilt de på dina ufon. :-)

    Trevlig kväll !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Ja, ufon svävar över Ålands hav ;)
      Ha en fin dag!

      Radera