lördag 20 december 2014

Förr i tiden/lördagstema

Bilden av torkad fisk tog jag, när Uffe och jag, senast var i Funchal. Vi funderade allvarligt på om vi skulle köpa ett flak torkad lutfisk åt Olgakatt.Men vi fegade ur när vi kom på att frimärket och adresslappen troligen skulle falla av på resan mot Norden och insåg att den lutfiskälskande vännen aldrig skulle få se en skymt av hela härligheten och läckerheten.

Min tanke var att jag skulle skriva om hur man lutade stockfisk förr i tiden.
Jag tänkte berätta om hela proceduren om hur lutfisk blir till men kom av mig.....

för mitt i allt fastnade mina ögon på en gammal almanacka från 1911 som låg på skrivbordet
Så där fastnade jag och lutfisken glömdes bort.
Sån är jag ibland och då går det som det går.
Jag gjorde en kontrarörelse och befann mig plötsligt i storfurstendömet Finland istället


Under åren 1809-1917 lydde Finland under storfurstendömet Ryssland och i almanackan
finns storfursten Nikolai 11:s familj upptecknad.
Hans fullständiga titel inkluderade: Nikolaus, av Guds nåde, kejsare och självhärskare över hela Ryssland
Nikolai II blev Rysslands sista monark. Han tvangs abdikera vid februarirevolutionen
i mars 1917 och avrättades tillsammans med sin familj i juli 1918 av bolsjevikerna
ett halvår efter att de hade tagit makten i huvudstaden genom oktoberrevolutionen 1917.



Den 5 januari 1911 bodde det 1171 personer i Mariehamn

Bilden tagen från Lotsberget den 18 december 2014
    I dagens läge bor det drygt 11.000 personer i Mariehamns stad
    Så lite grann har staden vuxit under de drygt hundra år sedan almanackan skrevs


Vy över Nikolaistad/Vasa från nordost före branden 1852. Litografi av Johan Knutson (Skåne)
  Jag undrade förstås vilken stad som hette Nikolaistad på den tiden och tog reda på att det
  är Vasa som hade det förnämliga namnet, uppkallat efter storfursten



På den tiden hade månaderna lite annorlunda namn än vad de har nu

Januari kallades också Tohrsmånad
Februari - Göjemånad
Mars- Vårmånad
April- Gräsmånad
Maj- Blomstermånad
Juni- Sommarmånad
Juli- Hömånad
Augusti- Skördemånad
September- Höstmånad
Oktober- Slagtmånad
November- Vintermånad
December- Julmånad

ps. Göjemånad betyder snömånad


 För drygt hundra år sedan, fick man göra reklam för tobaksprodukter

 Ja, så här kan det gå!
 Tvära kast tar en från lutfisk till storfurstendöme...
 Så blev det för mig  idag då lördagstemat handlar om förr i tiden
 Det är inte särskilt längesen, men mycket hinner hända på drygt hundra år eller hur?

 Vad de andra som deltar i lördagstemat har skrivit om förr i tiden,
 kan ni klicka er in på här i kolumnen till höger.
 Där finns alla deltagares namn uppradade
 (ps. vem tar hand om temarubriker för januari-15?)

Uppdatering: Olgakatt tar hand om januarimånads teman! Tack för det!

Ja, så var det förstås det här med tomtens ursprung. Han lär vara göteborgare och
inte alls ha med Nordpolen att göra. Detta som en liten julparentes
http://www.expressen.se/gt/tomtens-ursprung-bekraftat-goteborgare/

  Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

32 kommentarer:

  1. Vilken spännande historielektion! Och oj vad Mariehamn har ökat sin befolkning. Ingen avfolkningsbygd precis.

    Här har vi ju en intensiv diskussion om invandring och någon påpekade stillsamt häromdagen att i "mitt" landskap, Dalarna, bor det färre personer idag än för 60 år sedan, så nog finns det plats och nog skulle det behövas mer människor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, Mariehamn är ingen avfolkningsbygd, tack och lov. Däremot finns det en naturlig begränsning för att den inte ska bli för stor, så länge man inte får bygga på höjderna allt för mycket. Vilket jag hoppas att man inte får göra...men det finns pengamakt och krafter som vill bygga högt, högre och allra högst. Tjusningen försvinner och småstaden blir inte vacker. Redan på sjuttiotalet började den tråkiga förändringen, tyvärr.

      Radera
  2. Jag gillar ditt sätt att helt plötsligt hoppa från en idé till en annan. Roligt att få veta lite annorlunda namn på våra månader. Mycket händer visst på 100 år, och det är både bra och dåliga saker. Förhoppningsvis överlever de bra sakerna längre. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Göjemånad är mycket annorlunda tycker jag själv...lär komma från isländskans ord för tunn snö.
      Ja, mycket händer på ett sekel, väldigt mycket..
      kram

      Radera
  3. Oj tänkte jag när jag först såg bilden på torrfisken - här blir det lutfisk som jag älskar! Men se jag kom på historisk "resa" ! Jag blir lite "förr i tiden frälst" då jag tänker på att allt på något sätt hänger i hop vilket land det nu gäller. För vår historia är en del av oss.
    Lutfisken "förr i tiden" då jag var barn var det min far som "lutade" och tillagade den med stekt fläsk och flytande flottet till. Det har jag slutat med.
    :) Ha det fint du som tvärbyter vad du tänkt. Härliga tider nu för tiden!



    SvaraRadera
    Svar

    1. Förr i tidenfrälst är jag också. Vår egen historia är ofta väldigt spännande och intressant.
      Så då kan du detta med att luta. Kul! Jag har också varit med en gång, som betraktare på sidan om. :) ha det fint du med!

      Radera
  4. Intressant att få se det där men jag saknade Vasa ibland städerna men kan det ha hetat Kexholm ? trevlig fortsättning på helgen ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nette, du missade tydligen att jag skrev det här: "Jag undrade förstås vilken stad som hette Nikolaistad på den tiden och tog reda på att det
      är Vasa som hade det förnämliga namnet, uppkallat efter storfursten". Nikolaistad var det som är Vasa nu.
      Trevlig fortsättning för din del också!
      Karin

      Radera
    2. Ja du borde väl skaffa nya ögon elller så går det så fort i mitt huvud nu att allt hinner inte med .nette

      Radera
    3. Det händer oss alla!:)

      Radera
  5. Det ante mig att tomten var göteborgare, det stämmer bra.
    Tack för att jag inte fick nån torr fisk att luta! Min svärmor lutade alltid sin egen lutfisk men jag har aldrig gjort det. Jag köper en sort som lutas i Karlshamn men den lär ha fiskats och torkats i Norge. Jag är så knäpp att jag kan äta lutfisk mitt i sommaren också. Med senapssås. Och får jag bara lutfisk på julbordet är jag nöjd, jag behöver inget annat.
    Jag kan fixa teman i januari om inte nån annan absolut propsar på sin tur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det gå. Tomten är göteborgare han :)
      Tur i oturen då att vi inte sände iväg ett flak på posten åt dig. Men man kan ju vattendra och koka fisken på samma sätt som de gör längre söderut, förstås.
      Jättebra, då säger vi så. Du tar hand om januari! :)

      Radera
  6. God Jul till dig Pettas.
    Många roligheter ska vi läsa hos varann nästa år också.
    Skall göra min adventskalender sen ska jag nog ha ett blogguppehåll.

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. God Jul Rantamor!
      Självklart ska vi ha det så.
      När annandagen har varit ska jag sätta mig ner och läsa hela din adventskalender i lugn och ro. Nu har det blivit lite hippt som happt p.g.a arbete och tidsbrist. Ha det skönt under blogguppehållet som förhoppningsvis inte blir alltför långt.
      Julkram
      Karin

      Radera
  7. Så trevligt inlägg om Förr i tiden!
    Jag förstår att du kanske reagerade över mitt inlägg idag, men jag hade ju tagit fel på dag och bloggade på "I handen", men nu har jag rättat till misstaget och ett nytt inlägg är skrivet.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid, det händer litet nu och då att vi alla gör det var till kvinns och mans. Jag ska titta in och läsa ditt Förr i tiden. Nu har du ju plötsligt fått ledigt nästa lördag ;).
      Tack!
      Kram

      Radera
  8. Ååh, vilket härligt inlägg! Jag älskar gamla almanackor... tänk så mycket spännande det finns att läsa i dem! Jag har finskt påbrå på farfars sida... visserligen ytterligare ett par generationer tillbaka, men ändå... Sverige och Finland har en lång gemensam historia och det är intressant att lära sig mer. Tack Karin!
    Ha en fin adventssöndag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Historiens vingslag känns väl igen genom gamla almanackor.
      Det har verkligen hänt mycket på hundra år, både på det ena och det andra sättet.
      Ja, Finland hörde ju till Sverige ända fram till 1809.
      Ha en fin adventssöndag du med. Här har vi råkallt och hårda vindar från nordväst.
      Kram

      Radera
  9. Intressant läsning!
    Den där almanackan är guld värd!
    Ha en fin fjärde advent!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är guld värd. Det finns små anteckningar, helt privata som förgyller den extra mycket. Ha en fin fjärde advent du med Lisbet!
      kram

      Radera
  10. Sådant här gillar jag *tack*
    Tack för all fin info + vem som tar över i januari månad.
    God Jul & Gott Nytt År vännen/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      En gång till för december och så får vi nya teman av Olgakatt. Spännande som vanligt :)
      God Jul och Gott Nytt År önskas Dig också !
      kram

      Radera
  11. Så trevligt med verksamhetsrelaterade namn på månaderna, kan vi inte införa det igen och så tar vi bort november, den är ju rätt tråkig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen visst. Vi tar bort november och förlänger antingen sommar eller skördemånad ? Mera praktiskt faktiskt.

      Radera
  12. Svar
    1. Tack!
      Så tycker jag också, en historia som var svensk ända till 1809, sedan blev underställt ryskt furstendöme för att slutligen bli självständigt 1917. Finländsk historia är spännande med olika kulturer, samisk, svensk och finsk. Det är mycket jag inte kan om mitt fosterland. Vi bor ju i ett eget litet självstyrt örike här på Åland.

      Radera
  13. Ja här har vi snö! Mycket! Hörde plogbilen igen i natt, så nu är det väl en lagom hög kant, vid vägkanten mot våra ingångar, att rivstarta igenom då jag åker mot stan. Eller så får jag ta snoskuttan i vacker hand.
    Njut av din måndag! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett tunttunttunt täcke ligger på marken nu i arla morgonstund och på fb kan jag läsa att snön faller i grannkommunerna, så den vita julen tycks vara i antågande även här. Men skotta behöver jag inte göra ännu.
      Detsamma Lisbet!
      Måndagskram!

      Radera
  14. Tack för en intressant uppdatering av den finska historian, månaderna och Mariehamn!
    God Jul önskar Lena från Wales

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!

      En fin jul tillönskar jag dig! :)

      Radera
  15. Jag blir nyfiken på varför du har en så gammal almanacka på skrivbordet. Loppisfynd?

    Det är väl bra att även Mariehamn växer. Annars hade ert kundunderlag varit i minsta laget ;)

    Kram och God Jul till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite nyfiken ska du får vara över julen...tror jag ;).
      Man kan aldrig veta så noga. Inget loppisfynd men ett litet fynd i alla fall.
      Vårt kundunderlag består till en viss del av mariehamnare så det är bra att staden växer. Men de flesta kunder är utrikes ifrån...turistföretag som vi är. :)
      Kram och God Jul till dig och de dina!

      Radera