lördag 1 november 2014

Skuggor

Spanaren är månadens rubrikläggare för lördagstemat och vill att vi ska skriva om skuggor
Ett mångfacetterat ämne som inte bara beskriver den skugga som faller när man står med solen eller ljuset bakom sig, utan också de skuggor som livet bjuder på

Jag sökte skugga, inte under ett parasoll den här gången, utan i bildarkivet som vanligt


    Vårens starka sol kastar skuggor bakom forsythian mot vår gamla stenvägg på södersidan av huset


    Under varma vårdagar är det skönt för en liten ekorre i vinterpäls att söka skugga vid brödträdet


   Solen står i väster och skuggar med en gammal tekannas hjälp nunneörten


   Mosippans skuggfigur mot grågranit


     Stenknäckarna sitter alltid på skuggsidan av fågelbrädet, alltid....


   Under de allra första varma vårdagarna lyfts alla blommor ut för avhärdning och då
   får de stå i skuggan av huset. Här står passionerna i väntan på att slippa ut i sommarhagen
   Uffe står i solskenet och fixar fönster vid lidret


                 Njaa, det här är väl egentligen en spegelbild, fastän cykeln står i skugga ?


           Höstsolen ligger på vildvinet och skuggspelet vajar....


    Rådjuret vilar i skön vårsol och söker värme framför en gran och skuggorna som faller är
    blå mot den vita snön. Det är den tid på året som nästan gör ont i min själ och då jag känner mig
    lite grann som en skugga av mig själv (smått transparent)
    även om jag tycker om våren oerhört mycket
   

  Igår arrangerade jag en skugga av mig själv, då jag var till gravarna och gjorde dem klara för vintern
  Här vid de f.d. goda grannarna Hilmas och Alberts grav


                        Ibland uppstår dråpligheter och falska "skuggor" visar sig

De övriga som deltar i lördagstemat finns nämnda i kolumnen till höger i min blogg


36 kommentarer:

  1. Du lyckas alltid få till lite annorlunda bilder på era teman....både vackra och humoristiska. Du kan verkligen fånga ögonblicket. Jag tänker på stenknäcken och ekorren. Älskar djurbilder. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Jag är själv väldigt förtjust i stenknäcken, så speciell med sin näbb.
      Ha en fin helg du med!

      Radera
  2. Underbart inlägg! Mosippan och stenknäcken är bara såååå fina bilder! Den sista bilden är verkligen rolig också.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Mosippan växer hos min dotter, tyvärr har jag inte någon sådan själv, men det går förstås att åtgärda.
      Kram till dig med och tack detsamma!

      Radera
  3. Vad vore livet utan skuggornas kontraster! Ibland vill man gömma sig där och betrakta det belysta utan att själv synas....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore verkligen enahanda om inte skuggorna gjorde sitt. Det är inte helt fel med skugga ibland och jag söker mig alltid till den när solen är som allra hetast. Ingen solbadare här...

      Radera
  4. Du är oslagbar! Det kunde bli så fina böcker.

    SvaraRadera
  5. Vilka fina vackra skuggbilder, gillar dem alla, men fick någon extra kick av, Mosippan, ekorren. stenknäckaren, cykeln m.m.
    Den sista bilden var kul, ha ha . . . den kunde passa på mig, för ibland känner jag mig tyvärr som en sådan med horn, *fniss* Verkligen en kul bild.
    Men oj vilka långa rasben du har, hi hi . . . det vill de gärna ha alla modeller sak ha . . . .
    Jag vill inte stå i skuggan, varken i bild eller i livet, sådan är jag, (nu).

    Trevlig helg/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att vi alla har horn som sticker upp emellanåt..:)
      Haha, rasben. Tur att skuggan förlänger

      Trevlig helg till dig med Eva!

      Radera
  6. Härligt inlägg och talande bilder! Stenknäcken gör likadant här, men tyvärr har jag ingen bra bild på den...
    Sista bilden ... haha... kul :)
    Ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Så kul att du också har observerat att stenknäcken vill ha skugga. Det händer aldrig att den sätter sig på solsidan hos oss
      Ja, den sista bilden blev dråplig...kunde inte låta bli att ta bild
      Ha en fin fortsättning du med!

      Radera
  7. Så fina skuggbilder!
    Att stenknäcken sitter på skuggsidan har jag aldrig tänkt på. Här på Odvalds har jag aldrig sett någon, men på Stenstugu var de på besök varenda dag hela vintrarna.
    Ha en fin fortsättning på helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!

      Jag vet inte om stenknäcken alltid gör det, men här hos oss gör den så och hos Anki några rader upp i kommentarsfältet likadant. Intressant. Kanske den är en skygg fågel som vill ha skugga?
      Ha det gott du med!

      Radera
  8. Vad är vackrast, själva objektet eller skuggan, dubbelt vackert får det bli och ändå var för sig, som ett komplement det inte går att vara utan! Helt underbara bilder! Vildvinsbilden min för dagen, och riktigt roligt den sista :)
    Du kan!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är frågan det!:) Tack Tove! Vildvinet var så solupplyst så det nästan gjorde ont i kameran den dagen jag tog bilden;)
      Kram

      Radera
  9. Härligt skuggigt inlägg! Allt är bäst!!

    Men forsythian mot den gamla stenväggen... är det verkligen Forsythia?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Javisst är det forsythia:)
      Helt säkert!

      Radera
  10. Och vildvin är så fint. fångat i rätt ögonblick och ljus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är väldigt förtjust i vildvin och skulle gärna ha mycket mera än vi har...kanske jag blir bönhörd så småningom bara jag har tålamod. En täckt vägg skulle inte alls vara fyskam

      Radera
  11. Du kan söka nytt jobb! Som proffsfotograf. Otroligt vilka bilder du hittar i ditt arkiv. Och knäpper nya vareviga dag :) Alltid så fina och välkomponerade är dina foton.
    Ha så bra i novemberstarten!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Ja, men jag har lugnat ner mig med knäppandet....
      Därför dyker jag ner i arkivet med jämna mellanrum:)
      Du är snäll du, som öser beröm över amatörer, men så är du förstås coach, på ditt sätt, lärare som du är.
      Ha det innerligen bra du med, här har blåsten börjat ta i så det sjunger om det i knutarna
      Kram

      Radera
  12. Vilka underbara bilder och det flera gånger om. Du måste älska naturen liksom jag? Rådjuret som sover, blommor och så vidare. Stormgillar ditt inlägg /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, naturen är ett måste för mitt välbefinnande, absolut!
      Första gången jag ser ordet stormgillar:) Här stormade det igår kväll
      Ha en fin dag-kram!

      Radera
  13. Den sista bilden är verkligen bra. :)
    Skuggor och ljus. Två motpoler. Precis som livet är på alla möjliga sätt.
    Du är en riktig skuggfotograf Karin!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Hoppeligen så är jag inte en skygg fotograf
      Den sista bilden är ju egentligen inte någon skuggbild men blev det ändå på något märkligt sätt. Mycket beror på hur man vinklar till det
      Kramar!

      Radera
  14. Önskar dig en bra början på veckan!
    kram

    SvaraRadera
  15. Så många vackra skuggor du bjuder på, minus den sista då som kanske inte just går under kategorin vacker. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gnuttan!
      den sista är inte alls vacker:). Inte på minsta vis annat än damerna på bild, förstås, men "skuggan" ? Njaa.

      Radera
  16. Den sista är ju bara bäst. Perfekt i Halloweentider, och väldigt komisk. Då jag bloggade på tema så var verkligen det egna bildarkivet guld.
    Fina skuggbilder.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommenterade hos dig just nu, så vi möttes mitt på Atlanten tror jag;)
      Ja, den sista bilden passade perfekt i Halloweentider, precis som hand i handske
      Tack Annika!
      Kramar!

      Radera
  17. En trevlig liten ekorre som söker skugga. Och en oväntad fan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja:D, sannerligen en oväntad fan. Ekorrar är mycket trevligare

      Radera
  18. Älskar bilden på rådjuret! Så fint!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det är min favorit också..:)

      Radera