onsdag 26 november 2014

Pitanga och decembers temarubriker


När jag skrev inlägget om Dora, berättade jag om de tre bären vi fick av henne vid vårt besök
på Quinta do Furao och det uppstod frågor hos några av er som läser min blogg
om bäret, om trädet, om plantorna hos oss
Jag lovade återkomma, lovade visa hur de små plantorna ser ut just nu

Jag ids inte slå in redan öppna dörrar, det finns så många andra som kan mycket mera
än vad jag kan om pitangaträdet så läs gärna om Pitanga här istället


Så här stor, ca 20 cm hög, är en av de tre små plantorna som grodde av de tre små bären vi fick av Dora. Hundra procent grobarhet med andra ord. Det tar lång tid innan de är stora som träd, kanske de aldrig blir det på våra breddgrader, kanske de aldrig ger bär åt oss heller, men det gör ingenting. Minnet från tillfället då vi förärades de små orangea bären och minnet av känslan när vi såg att de hade grott räcker gott och väl för att vi ska vara nöjda
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Rubrikerna för decembermånads lördagsteman hör hemma
på mitt bord inför nästa månad
och så här har jag tänkt mig det....

Eller inte tänkt, för jag har som vanligt låtit "ödet" tala
och låtit fingret visa riktlinjerna på det sedvanliga sättet.
Jag blundar och ställer mig med ryggen mot bokhyllan
och låter handen söka en bok i bokhyllan bakom mig,
jag öppnar den och låter fingret söka ett ord eller en mening

När jag öppnar ögonen så blir det som det blir
bara för att det är så mycket roligare att inte själv
veta vad jag ska skriva om på förhand,
På det här sättet blir det en utmaning
också för mig som rubriksättare

  6 december                     Dråpligt
13 december                     Surrogat
20 december                     Förr i tiden
27 december                     I handen

Jag vet, att några av er som är med i lördagstemat kanske/gärna vill ha
någonting mera julbetonat att skriva om, eftersom det är julmånad,
men ingenting är omöjligt,
man kan få in julen här också eller hur?
Jag ser själv många möjligheter

Till sist en bild på kaffebönan som jag knyckte från Botanical Garden i Funchal.
Det heter ju att att man ska knycka skott för att växten ska växa bra, så
jag tänkte att det gäller säkert också bönor.
En böna slank ner i fickan när vi gick förbi en kaffebuske.
Gissa vem som kände sig skuldmedveten .....;)

 

Ja, den växer och är vacker som en dag, bönan...
med den här farten så kanske vi blir kaffeodlare så småningom ;)

Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

16 kommentarer:

  1. Trodde nästan att det var Kamelia du visade när den första hade så vackra blad. Det är ju alltid lika spännande att se om man lyckas få något att växa.
    När vi för många år sen var på Madeira så knyckte jag två skott från ett stort Kamelia träd som var full med rosa blommor. Trodde nästan inte mina ögon att det fanns något så vackert. Tänka sig att ett skott fortsatte växa och det levde hos mig i tre år. Sakta sakta växte det men när jag sen läste att de skall ha hög luftfuktighet och svalt för att blomma då slängde jag det. Tyvärr inget förbarmande från min sida om växter inte vill sig riktigt men lycklig var jag att det ens gick att få det att leva.
    Hämta gärna fler frön nästa gång ni far, intressant att se vad sådana blir till.
    Ha det så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har rätt, man kan ta det för Kameliablad också. Liknar en del.
      Visst är det spännande även om man vet att det sällan lyckas att få någonting att växa på samma sätt som där.
      Strongt gjort att få Kamelian att överleva i tre år. Du kanske hade för bråttom? Den kanske acklimatiserade sig när den växte långsamt, långsamt. Du märker, det bor en optimist i mig :)
      Oj, jag har mängder av frön som jag inte har sått ens och nu börjar de säkert bli gamla. Men självklart ska jag testa bara för testandets skull.
      Ha det gott du med!

      Radera
  2. Heja dig!
    Frö att så
    se att växa!
    Metoden att hitta tema; prima, det ska bli så roligt få skriva om - hm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, temalördagarna blir utmaningar också fortsättningsvis.

      Radera
  3. Fantastiskt att alla tre fröna grodde! Och ändå hade du inte stulit dem - annars brukar man ju säga att det tar sig bäst som man stjäl.... Men kaffebönan var ju snodd så därför är den så fin, haha!

    Det blir litet att bita i, dina lördagar. Hm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Först grodde bara två frön, trodde jag. Min vana trogen tar jag vara på all jord i såkrukorna och lade den "ogrodda" krukans jord i samma kruka som de andra pitangaväxterna. Plötsligt så hade den tredje också grott! Så glad man kan bli åt så litet ibland :) , salig rent av.

      Jo, vi får nog bita lite grann i december, också!

      Radera
  4. Jag är mycket tacksam över att du INTE har med något om julen. Det enda som jag "pysslar" med är orgelspel på midnattsmässa och julotta. Vegetarian som Kent är blir det ingen julmat och att man ställer fram två tomtar och två änglar är heller inte så mycket att berätta om :-).
    Det blir säkert något att bita i och tänka till om, dina ämnen. Tack för dem!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att veta att jag inte stressar någon i juliga tider, det finns så mycket stress ändå i omgivningen runt julen.
      Tack Ingrid!
      Kram

      Radera
  5. Va kul att de grodde så bra! Och vad spännande att se hur stora de kan bli på de här breddgraderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oväntat bra, faktiskt. Vi förväntade oss på sin höjd en enda men ibland går livet som på räls:)
      Vi får kanske räkna med att göra ett tornrum så småningom....

      Radera
  6. Du är fantastik, både med ord och i handling!

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra blad på båda plantorna! Kaffeplantage på Pettas vore väl kul! (Och apropå sånt som växer kan jag meddela att en stockros från Pettas fortfarande blommade i lördags när jag var på landet. Den når upp till verandataket och högst upp finns en vacker röd blomma!)

    Roliga teman! Jag började just undra hur det var med december när jag hittade dem här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, riktigt vackra blad. Pettas ekokaffe skulle nog bli världsberömt om vi lyckas med det troligen omöjliga. Men klimatet förändras dessvärre så man vet ju aldrig om avkomman så småningom blir kaffeodlare. Vi hinner nog knappast uppleva detta. Tror jag.
      Stockrosorna är tåliga, bara man får igång dem
      Tack Karin!

      Radera
  8. Vad är det här med rubriksättning för någonting? Är det någonting för mig? Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst kan det vara något för dig Aaa! Känner du för att vara med i lördagstemat så får du gärna sätta rubriker för januari...Välkommen med! Hjärtligt!
      Du bara meddelar så är du med på tåget!

      Radera