fredag 28 november 2014

Lycka

Spanarens sista rubrik för lördagstemat i november är lycka


"Lycka"
Jag smakar på ordet och försöker komma ihåg när jag kände lycka senast
och upptäcker att jag ofta känner lycka 
Jag är en lycklig människa och konstigt nog så har jag nästan alltid känt mig lycklig
även om livssituationen ställvis inte alls har varit särskilt lycklig eller lyckad

I de mest bisarra och jobbiga stunder har jag kunnat känna lycka över det där
lilla speciella, ett tonfall, ett ögonkast, ett vänligt ord, någons omtanke...
något smått men fint som rör hjärtat, som ger en det behövliga välbehaget,
som bär en vidare över djupa vatten,
om ock bara för en kort sekund
Det är lycka för min del



Lycka är inte ett mått på framgång, rikedom, god hälsa...
Man behöver inte vara lycklig fastän man är rik som ett troll.
Man kan vara hur olycklig som helst även om man sitter på ett berg av guldmynt
men man kan känna stor lycka av att se på ett vackert grässtrå som vajar i vinden

Jag tror att ens egna livsvärderingar har stor betydelse för att man ska kunna
känna lycka

Att vara nöjd med sig själv är lycka
Att se möjligheter istället för
motgångar/nackdelar är en god hjälp till
att uppleva lycka


 
Jag märker att detta ämne är outsinligt,
vilket förstås betyder att det finns
många saker och händelser som kan få
oss att känna lycka

Precis som förra veckans lördagstema
" Det allra svåraste", så är det här
temat också svårt att beskriva.

Vi  vet alla när vi känner lycka
En högst individuell känsla

Tack Spanaren för utmanande och intressanta teman!

Det är jag som tar hand om dirigentpinnen i december
Rubrikerna finns i kolumnen här till höger

 Vem vill ge rubrikerna för januari? Nästa år...
 Fattar ni, snart är vi där igen :)


Ha en skön första adventshelg allihopa !

Hos oss går helgen i arbetets tecken
En lycka om något är att ha arbete

Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

36 kommentarer:

  1. Du skriver mycket bra om lycka. Det stämmer att man kan bli lycklig över småsaker, och sådant som inte kostar en massa pengar, men kanske lite tid och omtanke. Dina fågelbilder är fina som vanligt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!

      Oftast är det så för min del i alla fall, att det är det lilla i det stora som ger lycka
      Kram

      Radera
  2. Spännande med lördagstemat! Och trevlig blogg. Jag har letat efter lite djupare bloggar, dvs inte bara bilder, outfits och prylar. Kommer att kika in igen! Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, temat har hållit på rätt länge redan, började som Show & Tell och under fredagar, sedan ledsnade en del men några fortsatte skriva men på lördagar....vi är inte så jättestrikta, utan skriver när det passar oss bäst utifall att man inte hinner med på lördagar.
      Välkommen in Aaa. Mycket trevligt att bli bekant med dig också

      Radera
  3. Härliga bilder på dom små liven ,trevlig helg till dig med ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nette!

      Och tack detsamma vad gäller trevlig helg!

      Kram
      Karin

      Radera
  4. Så är det ju. Lycka är så individuellt. Men att man (=människa) är mans lycka, det tror jag alla är överens om. No man is an island!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja.
      Och som det också heter, var och en är sin egen lyckas smed

      Radera
  5. Skloka och sanna ord. Lyckan finns i det lilla så väl som i det stora, men kanske ändå framför allt i det lilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gnuttan,
      naturligtvis finns lyckan överallt och där man minst anar många gånger :)

      Radera
  6. Lyckan i det lilla som kommer i glimtar, ibland mitt i bedrövelsen, är det som ger en kraft i vardagen. Den där himlastormande, som man inte upplever så ofta, och som går fort över, kan lämna ett avtryck man gärna återvänder till i tanken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glimten av lycka lyfter och ger styrka, helt rätt
      Underbart är kort som det heter i någon visa, så sant så

      Radera
  7. Så sant. Mysiga bilder på små sötnosar till morgonkaffet kan också vara lycka...

    SvaraRadera
    Svar
    1. De små sötnosarna till morgonkaffet förgyller dagen och är en lycka, helt säkert!
      Ha en skön advent, du kanske inte firar den där du är just nu, men ändå!:)

      Radera
  8. Precis så är det... lyckan finns i vardagen... i oss själva... Underbara bilder på de små flygarna!
    Ha en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Ha en fin helg du med!
      Kram!

      Radera
  9. Underbara och sanna ord om lycka om jag håller helt med.
    Tack för nya och spännande ämnen *tack*
    Fina foton fyllda av lycka!
    /kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Spanaren!
      För november och för nu!
      Kram

      Radera
  10. Lyckliga du som har en bra kamera och får fåglarna att posera så snällt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är en lyckans ost. De sitter snällt kvar när jag står en bit ifrån så det hänger inte särskilt mycket på kameran ens. De känner mig och låter mig vara knäppig:)

      Radera
  11. En lycklig kvinna skrev så gott och klokt om lycka, med på bilden fåglarna som lyckligt äter!
    Att läsa detta är en del av lycka.
    Kram och fortsatt fin advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      En fin fortsättning på första advent önskar jag dig också!
      Kram

      Radera
  12. Fin beskrivning av lycka! Är man lycklig själv kan man lättare ge andra lycka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Så är det nog. Om man inte är lycklig så är det svårt att ge vidare, absolut.
      Klok tanke!

      Radera
  13. Vilket härligt inlägg!
    Ja, lyckan är väl det som vi alla strävar emot men glömmer av att stanna och känna in när det inträffar..
    Jag kan ta över i januari om ingen redan har anmält intresse..

    Jag har bytt bloggadress välkommen dit!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena!

      Jag tror att vi tar saker och ting alldeles för mycket förgivna. Det är först när det händer någonting som man inser att det oftast är i det lilla det stora ligger, så ock lyckan.
      Tack för adressinfon. Kommer förstås.....:)
      Kramar!

      Radera
  14. Lättare med lycka än med det knepiga ämne ni hade i förra veckan.
    Ja, och ditt inlägg har du skrivit så bra.
    De gånger jag skrivit om lycka har jag mått bra inombords efteråt. Det skulle man skriva om oftare. Ett återkommande tema skulle det vara...
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Ja, det är lättare att skriva om lycka.
      Vi kunde kanske starta ett lyckotema på något sätt?
      Kramar!

      Radera
  15. Mitt i prick! Jag känner exakt som du Karin. Så fint du fångarna tankarna som alltid. Jag tycker om att känna lycka i det lilla, i vardagen. Känner lycka att vi skriver så här till varandra och att du har tid att titta in hos mig fast jag vet att du har så mycket omkring dig. Hjärtat tar alltid ett extra skutt.

    Stor lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!:)

      Lyckan i vardagen, i det lilla är den som lyfter en själv och därmed också andra.
      Det är lycka att ha vänner på bloggen och med åren blir man ju väldigt bekanta med varandra, saknar när någon inte skriver på ett tag osv.
      Mitt morgonskutt av lycka började så är idag, tack vare din kommentar Lotta!

      Stor Karinkram

      Radera
  16. Tack för fint inlägg! Lyckan bor inom oss, tror jag... det gäller bara att mata den. Ofta ger den sig till känna med små, små vibrationer... så vi får nog öva oss för att kunna känna den ibland. Det pågår ju högljudda och krävande - kvävande - aktiviteter runt omkring oss.

    Söta lyckobringare du visar i bild! Det är lycka för att kunna ge, även till djuren.

    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila!

      Det är där den är, lyckan, inom oss. Fint uttryck...att mata den.

      kram på dig med!

      Radera
  17. Kände lycka att läsa ditt inlägg. ..lycka att se på de vackra fåglarna , lycka att veta att det är bra allt, att vi alla har varandra och att vi trivs...ja lycka är så stort.. Tur att vi känner den..Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karina!

      Lycka är att veta att vi har varandra och att vi kan känna lycka det är stort.
      Kram

      Radera
  18. Jag tror att du är ganska sällsynt. Du har ett stort hjärta och förmågan att ta vara på det lilla och vårda det, glädjas över det. Ja, du är nog "lyckligt lottad". Frågan är hur man blir så? Har du några knep att dela med dig av?

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog alla unika Lotta! Du är också sällsynt, en raritet till och med :)
      Det finns inte några knep, bara livet som bär med sig erfarenhet och lärdom
      Det finns så mycket att vara lycklig för, guldkornen finns överallt runtomkring oss
      i vår del av världen.

      Kram!

      Radera