lördag 15 november 2014

Änglagärning/ar


   Spanarens rubrik för dagen är änglagärning/ar
   En ängel är enligt Wikipedia (till och med där finns de;)) guds hjälpreda, kontakten med
   andevärlden, en ljusvarelse, en människa på jorden som föds med förmågan och uppgiften att
   skydda och göra gott. Med andra ord så är en ängel mänsklig


  Änglar träffar man på nästan hela tiden i form av någon som ger en ett oväntat leende
  som lyser upp vardagen, en blick som visar att man är sedd, en hand som ger värme


   En änglagärning behöver inte vara detsamma som hjältedåd och storslagenhet
   En änglagärning kommer spontant och från hjärtat
  
   Vi kan alla vara änglar, bara vi vill och kan ta fram det goda inom oss
   I dagens värld behövs mycket av den varan för att det förhärskande mörkret 
   som finns ska ge vika
   Men varje liten bäck blir en stor å, som det heter, varje liten god gärning
   kan växa till någonting riktigt stort

Änglar behöver inte se särskilt änglalika ut. De kan se ut som gröna varelser från Mars (bilden från Internet)
   De grönklädda som rör sig i de bakre regionerna på sjukhus,
   de som inte syns annat än när man ska opereras för någonting
   och man har rullats in på en säng i domänerna bortom allt det andra
   När man smått förundrad, kanske även räddhågset närmar sig stunden då man ska sövas ner,
   och försvinna helt och hållet för en stund och då får känna en varm, vänligt sinnad själ,
   som vet precis hur den ska göra för att man ska känna sig trygg i en utsatt situation
   med osäker utgång.
   Det är en änglagärning för min del.
   En vardagsängel av stora mått
 

   En änglagärning är att se en annan människa. En änglagärning är att bry sig om

   De övriga som deltar i temat finns samlade till höger i min blogg

   Ha en fin lördag alla!

   Copyright Karin Eklund, Pettas ekologiska

34 kommentarer:

  1. Så är det... tror vi har liknande syn på det hela.
    Fantastiska änglafigurer hos dig... och du... de där svamparna... var har du hittat dem?
    Tack för ett fint inlägg och tack för kommentar hos mig!
    Ha en bra helg!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tack Anki,
    tygänglarna har jag själv gjort.
    Svamparna köpte jag åt Uffe för flera år sedan på en hantverksutställning. En ålänning har gjort dem
    men tro inte att jag minns vad han heter nu, bara Erik....han är i alla fall inte särskilt aktiv nu längre.
    En kund blev så oerhört förtjust i svamparna och ville köpa dem, så de vandrade vidare någonstans ut i världen
    Ha en fin helg du med!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så många fina änglar du har i ditt inlägg. Jag måste nog erkänna att jag inte har en enda ängel, men jag har mött många, för änglarna finns runt oss hela tiden och hjälper, tröstar och stöder när vi krisar.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Änglar hör till min överlevnad, på sätt och vis. Jag är hantverkare, också så därför finns en del av dem här hos oss, men de vandrar oftast vidare eller kanske de flyger ?:)
      De änglar du möter är de bästa änglarna, de andra är ju bara symboler för de riktiga och verkliga.
      Ha en skön helg du med Ingrid!
      Kram

      Radera
  4. Vackert, och änglalikt skrivet. ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Eivor!
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  5. Ängeln Karin! Tänkt det länge utan att inse det - först nu i "änglaskenet" (tema) ser jag klart :)
    Tack för fint inlägg, vackra bilder och dig!
    Önskar dig o Uffe som tilldelas en lördagskram en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppriktigt sagt Tove, så tycker jag inte om att kallas ängel...men tackar ändå så hjärtligt för din välmening.:) Men vi är nog var till kvinns och mans änglar på antingen det ena eller andra sättet allihopa. Tack för titten in och tack för lördagskramarna!
      Kram till dig med från oss två!

      Radera
    2. Nog är det så, du är Karin!

      Radera
  6. Jag älskar änglar och det bor en hel hop hos mig. Speciellt till jul flyger de fram ur sina gömslen. Jag läste nånstans att om vi alla var lite mer änglalika skulle jorden vara en himmelsk plats att leva på. Det ligger nog en del sanning i det. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger väldigt mycket sanning i det påståendet.
      Änglar gör en glad, i alla möjliga former.
      Jag satt just och terapeutade mig själv med att vika tidningspapper och vika till
      några enkla änglar:)
      Kram

      Radera
  7. Åh, alla fina Pettasänglar! Och alla andra änglar i världen. Sjukhusbilden får mig att tänka på en sjukhusängel nyligen. Under en operation (då jag inte var sövd) vad jag tillsagd att ligga alldeles still. "Du får inte röra dig. Inte armarna heller!" sa läkaren strängt. Så när det kliade på näsan frågade jag vad jag skulle göra. "Det är mitt jobb" sa sjukhusängeln vänligt och kliade mig ordentligt över hela näsan för säkerhets skull.

    Små vardagsvänligheter och hjälpsamheter i förbifarten är så bra för alla inblandande, inte minst för den som får känna sig lite snäll. Så man kan gott vara lite änglalik av rent egoistiska skäl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin historia om en ängels verk i vardagen, att klia en patient på näsan. Härligt!
      Du har rätt, vi kan gott vara mera änglalika av rent egoistiska skäl.
      Lyssnade på The Real Group i tvn i kväll och de har en regel de följer, nämligen att inte säga någonting negativt på 20 minuter efter en föreställninng, utan istället tänka på det som var positivt. Det har visat sig vara en bra sak, nu tänker de mycket mera positivt än tidigare. Nu undrar jag förstås vad jag tänkte med det här ....haha..jag minns inte men nu har jag i alla fall skrivit det. Men någonting med att vara ängel hade det med att göra. Dagens gåta:)

      Radera
  8. Söta änglar du visar! Har också träffat änglar idag, för de seende vardagsänglarna är så viktiga. De lyfter upp andras vardag och troligtvis blir deras vardag också gynnad av detta?

    Jag har några små glasänglar någonstans. Snart är det nog dags att låta dem komma fram. :)

    Kram och trevlig kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila, det fanns i arkivet någonstans, lätta att plocka fram:)
      De riktiga änglarna är de viktiga.
      Så är det ju, om man ger av hjärtat får man gensvar.
      Snart är det dags....tänka sig, om några veckor har vi jul igen.
      Detsamma önskas dig!
      kram

      Radera
  9. Härligt inlägg ,visst finns det änglar överallt ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns änglar, precis överallt:)
      Kram

      Radera
  10. Verkligen söta vackra änglar, bra gjort av dig, du gillar att pyssla och fixa set ser man.
    Visst finns det änglar både på jorden och 'där uppe'.

    Trevlig helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Ja, pysslandet är ett måste för mitt väbefinnande. Jag behöver få möjlighet att skapa för att må bra.
      Trevlig helg önskar jag dig med!
      Kram

      Radera
  11. Vilket fint inälgg om änglar! Tycker så mycket om änglar och njuter av dina bilder. Viktigt också det du skriver om att vi alla kan vara änglar genom våra goda gärningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Jag undrar om det finns någon som inte kan tycka om änglar?
      Ja, det är viktigt att vara en ängel, vi behöver vara många sådana i dagar som dessa

      Radera
  12. Kul att du tänker på änglarna i grönt och även de i vitt. När jag opererades för ett par år sedan var jag verkligen omgiven att dessa änglar som jag aldrig kommer att glömma. Det betyder så mycket med omsorg och vänlighet när man är helt utelämnad på ett sjukhus.
    Underbart söta änglar som du har gjort!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. De gröna änglarna betyder väldigt mycket. De gör sitt arbete men de är också mycket lämpade för det på ett annat sätt. Ett änglalikt sätt.
      Tack Ingrid!
      Kram

      Radera
  13. Änglagärningar är något vi alla borde göra mer ofta, helst hela tiden...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde vi göra mycket mera än vi gör. Helt rätt!

      Radera
  14. Ett så härligt inlägg du fick till med både fina bilder och text..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  15. Tror att det finns både mänskliga och "bortom"mänskliga änglar.
    Är helt övertygad om att vi alla har skyddsänglar.
    Läste för många år sedan en intressant bok (har glömt titeln nu) som handlade om änglar och deras betydelse för oss människor. Mycket intressant.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det som man kallar bortom och övernaturligt hur mänskligt som helst:)
      Vi är ju andliga, allihopa.
      Jadå, intressant är det. Jag håller med dig Anne-Marie!
      Kramar!

      Radera
  16. Så fina änglar *wow*
    Bra inlägg om alla änglagärningar som görs.
    Bra kommit ihåg om de grönklädda också ;.)
    Ha en bra dag/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Spanaren!
      Önskar dig förstås detsamma!
      Kram

      Radera
  17. Änglar och änglagärningar av det helt jordnära slaget. Sådana kan man aldrig få för många av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Jordnära änglar kan bli hur många som helst:)

      Radera