lördag 4 oktober 2014

Sommarminne

Musikanta är dirigent för oktobermånads lördagstema
och vill att vi skriver om ett sommarminne just idag

På grund av en viss tidsbrist (arbetet kallar) 
så gör jag mitt bidrag för dagen rätt kortfattat


För min del så är de nyss intagna pelargonerna
ett sommarminne om något, 
samt den tillsvidare kvarstående getabocken i Fyrklövern
Både pelargonerna och getabocken är starkt 
förknippade med våra somrar här på Pettas
När de åter finns på plats i maj och juni, då är sommaren åter här.

Getabocken lyfts in i sitt lider imorgon, hornen tas av 
och tjäran tas fram....ja, bocken
behandlas med tjära varje höst och så står han där, 
hornlös men förmedlande sommarminnen bara
p.g.a den kännspaka tjärdoften

     Vinterförvaring av sommarminnen

  De övriga som deltar i temat och skriver 
  om sommarminnen hittar du i bloggens högra kolumn.



28 kommentarer:

  1. Det är fint med höst men på något sätt känns det lite vemodigt, speciellt då sommarens blommor skall tas in för vinterförvaring. Vilka stora och vackra pelargoner du har i skottkärran. De kommer nog att må gott i ditt vackra fönster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så känns det, lite grann vemodigt, även om det också är skönt att "boa in "sig lite mera än tidigare. Vi får hoppas att pelargonerna klarar vintern bra. För det mesta brukar det gå bra men det händer att jag glömmer att vattna dem de få gånger de behöver vattnas:)
      Tack och lov så är det tåliga.

      Radera
  2. Vilket underbart ord: "kännspaka"... betyder det mycket eller lite doft? Har aldrig hört det.

    Jag avundas dig din energi - jag är så less på gamla trötta pelargoner och annat som vissnat... De pelargoner som jag med stor möda lyckades få att övervintra genom att ta skott och sätta direkt i jord, de blev aldrig särskilt stora och fina...

    I förrgår köpte jag några påsar med tulpanlökar som jag i alla fall ska peta ner i jorden. När våren kommer och de gamla taniga tulpanerna sticker upp, tänker jag varje år att jag ska peta ner nya lökar.... och i år ska det bli av.
    Hälsningar
    Latmasken

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Så där är det, man använder olika ord för samma sak. Det betyder helt enkelt att känna igen, ett igenkännande.
      Vi har en alldeles speciell pelargon som vi är rädda om och som vi kallar Bertha. Olika pelargonsällskap har försökt finna ut vilken sorts pelargon det är men man har inte lyckats annat än att det är en rosenpelargon troligen från sekelskiftet 1800-1900 tal. Vi delar på Berta varje år, tar nya skott, delar med oss till andra. Så här bär vi ut och in på alla Berthor varje år.
      Kan du tänka dig? Här går vi alla och planerar våren redan....Lycka till med tulpanerna.
      Och du är ingen latmask, du prioriterar bara annat än att ta hand om pelargoner.

      Radera
  3. Bild nummer två föll rakt in i mitt sinne! Mina pelargoner står nu mörkt och svalt! Få se om jag får till det denna gång:

    SvaraRadera
  4. Ibland har jag också låtit mina pelargoner stå mörkt och svalt, ibland har jag låtit dem hänga upp och ner utan jord i mörker och men för det mesta låter jag dem stå ljust och svalt.
    Och på något konstigt sätt så överlever de varje vinter. De är tålmodiga pelargonerna. Tänk att de står ut med mig!:) Jag glömmer nästan bort att vattna dem...men de kommer åter varje vårvinter.

    SvaraRadera
  5. Ljust och svalt vore fint, men när man inte har lämpligt ställe... Hängde dom upp och ner en vinter enligt Gunnel Carlssons recept, men det var jobbigt, då skulle dom också ha svalt. Så dom skattar väl åt förgängelsen kan jag tro.
    h. Inga-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde detsamma som du, hängde dem upp och ner i rötterna i en mörk sval skrubb.
      Naturligtvis så glömde jag bort dem och så var deras saga all. Så hänger dem gör jag inte igen men det är som du säger, man ska ha utrymme för dem. Det händer att jag måste flytta på våra en gång till under vintern om den blir alltför kall. Men ljust får de stå då också.
      Men jag känner folk som aldrig sätter undan dem utan låter dem vara i rumstemperatur året runt och bra lär det gå. Kanske man borde testa?

      Radera
  6. Jag hade faktiskt tänkt själv att skriva om något minne från sommaren som gick, men så poppade det här minnet av födelsedagen upp så det gick inte att komma undan.
    Visst har du fina sommarminnen hela vintern, bara att gå in i förrådet och titta.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju ett fint minne du hade från barndomens sommar.
      Ja, jag har minnena nära tillhands:)
      Önskar dig detsamma Ingrid!
      Kram

      Radera
  7. Sköna minnen från sommaren - härliga pelargoner som nu får lite vintervila. Och bocken den är såå fin... och kan nästan känna tjärdoften hit till mig :)
    Den andra bilden med trollsländorna i fönstret... underbara trollsländor... älskar dem!
    Känns bra att få vara med bland er lördagsbloggare... kul med nya utmaningar :)
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!:)
      Det är väldigt roligt att du också är med i temagruppen nu!
      Utmaning är vad det är. Att tänja lite extra på tankar och ord, beroende av tema.
      Ha en fin söndag du med!

      Radera
  8. Så vacker getabock, skulle vilja se hela bocken. Hur är den gjord ? Huvudet är det en trädstams rot, eller vad ? Är intresserad av den. Vad jag ser av den nu är den mkt fin. Även trollsländan.
    Vackert sommarminne.
    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Getabocken är fin, jag håller med dig. Du kan se hela bocken i det här inlägget:
      http://pettasblogg.blogspot.com/2014/09/precis-sa-har-ar-det.html
      Huvud och kropp är gjorda av törveträd/rot. Tung och tjock, hemforslad ur skogen av konstnären Juha Pykäläinen. Pälsen är gjord av gammalt segelfartygståg, hornen av ett gammalt cykelstyre. Det enda nya är benen, allt annat är återbruk så bocken är i sanning en returbock. Våra gäster sitter ofta på den och rider iväg via foton över hela världen:) Trollsländan är också hantverk gjort av glaskonstnär Ritva Saloranta. Mosaik.
      Må väl du med!
      Karin

      Radera
  9. Jag är i sommaren, fast det är oktober. Har jobbat här i Spanien, just nu ledig,men ska fortsätta jobba snart igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har sett det i ögonvrån att du är i Spanien. Ska snart ge mig iväg på din resa och dina upplevelser, gotta mig en stund. Härligt jobb du har. Omväxlande minst sagt:)

      Radera
  10. Nog blir pelargonerna till sommarminnen, allt! Här pågår inflyttningen för fullt, snart kommer första frostknäppen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi får räkna med frostknäpparna snart. Jag har fortfarande afrikas liljor, suckulenter och en del passionsblommor kvar i växthuset och hoppas på att frosten håller sig borta åtminstone en vecka till. Inkommande vecka har vi mycket jobb så ....men fläkten är på plats och om det kniper sätter jag på värme

      Radera
  11. Rätt klokt och sparsamt att återanvända pelargonerna från år till år. Ja så säger jag för att jag själv gör så också, det är ju bra mycket enklare än att driva upp en massa småplantor varje år.
    Så skön dag här i dag men brrrr, snart blir det kallt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del så finns inget annat alternativ med tanke på att jag vill spara Berta från år till år. Förstås finns det några andra sorter också som gärna får hänga med:)
      Vi har också haft en strålande fin höstdag med mycket sol och rätt så varmt.

      Radera
  12. Jojo den bocken är fin den!! och glassländan är otroligt snygg...Jo nu blir det lite kallt på kvälla och natten...men dagarna är goa ännu, i a f där jag vistas...I Norrkööööööööööööööping satt di ute och fikade fölket..i t-skirt...tossiga...Kram du lilla kusifin...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och nu är den fina inlyft i sitt vinteridé...Det tar tid att inhysa allting som finns i trädgården. En vecka till och kanske, kanske vi har fått in allting. Måste ju jobba emellan också;)
      Här har också varit uteväder hela dagen. Bäst att passa på när man kan, snart få vi dra vinterkläderna på oss igen
      Kramkram

      Radera
  13. Du har bra sommarminnen. :)
    Pelargoner är tåliga. Min mamma plockade ner dem i källaren i Enebyberg där det var riktigt svalt och sedan stod de där hela vintern innan de togs fram igen på våren.
    Tjärdoft är verkligen speciell. Verkligen fin bock. Han gör sig bra tillsammans med pelargonerna.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Doftminnen, kanske man kan säga. För en vissnad pelargon doftar i alla fall och bara man rör vid den lite grann så sprider sig sommardoften:)
      Tjärdoft är egentligen vår för mig men också sommar.
      Kramar!

      Radera
  14. Vilket härligt pelargonfönster! Dessa tåliga blommor, som finner sig tillrätta hur man än gör. I år tog jag en massa sticklingar av de plantor som stått utomhus och buskat till sig, så nu har jag ett jättegäng sommarminnen i hallen på landet (ljust och svalt) och ett annat jättegäng här i stan.

    Men fuchsiorna? Hur sjutton ska man göra med dem? De har tillbringar sommaren på verandan och nu skulle jag gärna vilja att de övervintrar till i vår. Klippa ner? Ställa mörkt? Inte klippa? Dagsljus? Någon som vet? De verkar lite känsligare än de tuffa pelargonerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är tåliga och det ska förstås mycket till för att få livet av en pelargon. Tack och lov!:)
      Jag har själv inte haft fuchsior även om jag börjar känna för att ha både sådana och dahlior
      men jag googlade på" övervintring av fuchsior" och fann många olika svar beroende på vilka möjligheter folk har att ta vara på över vinterhalvåret. Rekommenderas att söka svaret den vägen, så får du rätt så snart svar på vilken väg som är mest lämplig för din del.

      Radera
  15. Ett sommarminne med hopp om framtiden; det kommer även en sommar nästa år. Härligt! Men först har vi en höst, vinter och vår att njuta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarminnen i paket, nästan:)
      Och med hopp om framtiden, precis som du skriver

      Radera