lördag 18 oktober 2014

Just nu

Musikantas lördagstema för dagen kunde gott och väl vara en fortsättning på förra lördagens tema
för min del.
Just nu håller jag nämligen på att höstgräva, att ta vara på, att lägga grönt och skönt till ro
i väntan på nästa vår.  Jag höstpysslar och sysslar eller vad man vill kalla det

 Lite grann från ovan.
 Trädgårdslandet är på väg att bli ett land med örter och gammaldags blommor i, sådana som hörde till
 en örtagård förr.  Nu är jag igång med planerandet och som vanligt så blir det inte riktigt som jag
 har tänkt mig utan mera som växterna har tänkt sig och troligtvis så är det så det ska vara
 Det blir säkert många omplanteringar vad tiden lider.
Att anlägga en örtagård tar tid, kanske flera år?


 Häggmispelhäcken är som allra vackrast just nu.
 Den blev nerklippt av landskapets röjmaskin för ett antal år sedan.
 Vips så var den väck vår häck
 Vi fick den naturligtvis ersatt och är glada för att den har tagit sig så pass bra som den har gjort

 Vi har under några års tid fyllt på jord på den övre delen av dikeskanten, som hör till vår tomt,
 ( till vänster i bild nr 2), planterat unga plantor för att förlänga häcken. Byggt på i godan ro...
 Just det! Vad händer?
 Plantorna blev nerröjda på sensommaren av en bamse maskin från landskapets vägavdelning
 som hade en röjarm hur lång som helst och som tyckte att de skulle röja på vår,
 säkert i deras ögon, förståeligt nog, vildvuxna tomt. De sträckte sig långt upp på tomten
 Lite väl långt från diket
 De ville säkert hjälpa oss...


 Vårlökar och häckplantor for sin kos som kanske kommer upp i grannens  dike mitt i allt,
 som en medföljande på röjmaskinsarmen- överraskning,
 så kanske någon får glädje av det vi har planterat i alla fall.
 Nå, nu har vi tilldelats två gulröda pinnar som vi skall placera ut så de inte misstar sig nästa år
 då de drar förbi med sin vassa "arm".
 - " Och säkert kommer häckplantorna upp i alla fall", sades oss som tröst.
 Säkert en tröst också för dem.
 Det återstår att se...


 Jag är glad att hösten är varm och lagom våt så här långt
 Det betyder att jag kanske hinner med höstgrävandet som önskat...det finns andra land som
 behöver förskönas och förenklas med tanke på kommande år
 Kruxet är att jag inte hinner vara i trädgården hela tiden, det finns jobb att sköta
 Men så snart det uppstår stunder att vara ute så drar jag stövlarna på mig och tar spaden i hand


      Just nu är det mera än full rulle vid fågelbordet och brödträdet
      Flyttfåglarna som invaderade i våras är på väg söderut och mellanlandar hos oss


   Bergfinkar dimper ner i mängder varje dag och äter massor innan de lättar och flyger vidare


Just nu faller vildvinets vackra röda blad i drivor och den späda grönkålen som har överlevt
kålfjärilslarvernas invasion tidigare, har fått en vacker matta att stå i


Just nu är det rött och grannt både här och där och det gäller att njuta fullt ut av allt det vackra
Grönmyntan är allt annat än grön just nu


   Fackeltryet, (jag tror att det heter så) är så vackert just nu att man baxnar


   Just nu har vi också konstaterat att det är dags att byta ut alla fågelholkar....snart är det vår igen
   och fåglarna ska ha någonstans att sätta bo. I Arthurs holk är risken stor att äggen ramlar ut
   och så kan vi ju inte ha det.


   Just nu blommar den vackra kärleksörten som allra vackrast
   och jag ska ta in kvistar för att lägga i vas
   Snart har det vuxit ut mängder av rötter i vasen och om man vill, så kan man plantera örten i
   kruka med jord efter det och låta den stå inne på svalt ställe till våren
   Då kommer det nya fina små plantor som man kan plantera ut i trädgården.
   Ett just nu-tips!

   De övriga som deltar i lördagstemat hittar man i bloggens högra kolumn.

51 kommentarer:

  1. Dina trädgårdsbilder är så inspirerande. Jag tänker alltid att så skulle jag med vilja göra....men det stannar oftast vid tänket. Jag får njuta av dina bilder i stället. Vi har också extra invasion av fåglar nu och det är så kul att studera dem. Kärleksörten ska jag faktiskt försöka få rötter på, som du beskrev. Jag brukar annars bara torka dem som eterneller. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!

      Det är ofta så mycket man vill göra och som man tänker göra och så blir det som det blir i alla fall och det är säkert det bästa. Du har ju en så vacker trädgård redan. Som jag njuter av att titta på när du visar bilder från den.
      Det är fint att ha fåglarna i trädgården, även om de är småirriterade på oss när vi också är där. Det går mycket bra att få rötter på kärleksörten i vasen och att sedan plantera den. Den vissnar ner förstås, men snart så får du se småsmå nya plantor som sticker upp ur jorden. Sedan är det bara att plantera ut den i trädgården. Jag lärde mig av min mor en gång i tiden.
      Kram

      Radera
  2. Vilka fina bilder, det är alltid roligt att följa det du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Britt-Mari!

      Jag tänker ofta på dig och Clas och er välskötta mycket vackra trädgård.
      Hade vi er två här som trädgårdsmästare så skulle Pettasdomänerna se totalt annorlunda ut efter ett tag. Men i och för sig, så skulle det ju inte vara Pettas längre då:)
      Roligt att du följer med, välkommen åter!

      Radera
    2. Håller med dig Karin, Pettas är Pettas och vår trädgård skulle inte passa där. Du skall ha en "gammeldags" trädgård precis som du har 😊

      Radera
    3. Gjorde en smiles som blev frågetecken ha,ha.

      Radera
    4. Ja, så är det ju. Det skulle se malplacerat ut annars. Du har rätt du med!
      Var och en på sin plats, som Edith sa´, när hon sopade ner myran i spisen (underförstått att den skulle hålla sig i sin stack och inte på spiselkransen i köket;))

      Ha det bra där sydost åt!

      Radera
  3. De där förarna av stora maskiner blir ibland övermodiga och inte alla har heller huvet med sig. Vi delar in våra snöplogsförare i de smarta eller de korkade. De smarta kan ställa skäret så att det inte blir en vall på alla uppfarter och sedan fösa högen till lämplig plats, de korkade lägger höga vallar i varenda en till allas förtvivlan. En korkad lade upp en jättevall just när jag var ute och skottade förra vintern. Jag började försöka röja bort den när han såg mig. Då kom han i rasande fart och plogade halva vår uppfart i ett svep - och tog med sig den mesta singeln... Det tog till snösmältningen tills jag kunde skrapa tillbaks en del med mycken möda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var ju det där med plogvallar också förstås.
      Det där känns igen, så snart man har varit ute i snösvängen och fått infarten fri från snö, så kommer plogbilen och ordnar en prydlig hård vall åt en. Som det känns på pin kiv, men troligen är det tanklöshet.
      Är man borta så hinner vallen bli riktigt, riktigt hård. Må det inte snöa särskilt mycket i år, åtminstone inte på infart och uppfart.

      Radera
  4. Pettas skicka hit bergfinkarna, dom är ju så vackra och vi lovar mata dom ordentligt.
    Förresten så läste vi i ÖT att Putin har en tomt på Åland....hjälp han kanske vill åt dina pettasnicklasarna....passa dig.

    Ha en finfin helg kära du i din höstligt vackra trädgård.

    Tjingelingen från Rantamor.
    Jäsiken jag litar inte på den där Putin alls...!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att ett gäng är på väg mot er nu men å andra sidan så ska de förstås söderut ett tag. De är jättevackra och på våren ännu vackrare när de har parningsdräkten på sig. Då ska man vara extra fin

      Jodå, Putin är nästan ålänning men han ligger nog rätt risigt till om han inte sköter sig, vilket Ryssland inte gjorde med den familj som blev utan hus och hem under fyrtiotalet. Det gick inte rätt till då och det har inte rättats till nu heller. Vi delar för övrigt uppfattningen du har om Putin. Ha det finfint du med Rantamor!

      Radera
  5. Härliga höstbilder ,men tänk att dom tog er häck.Man ju inte ta sig i häcken hur som helst.Vi bytte våra holkar senaste vår och nu har flugsnapparna varit gäster här .Trevlig fortsättning på helgen ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nette!
      Ja, så har det gått, nu två gånger. När häckplantorna har varit små så har de mejats ner. De sitter väl i tankarna där de kör längs dikeskanterna i kilometer efter kilometer och så vips så har saker hänt. Det händer på andra ställen också och inte bara hos oss. Förargligt är det, men vad hjälper det. Skadan är skedd. Bäst att skratta åt eländet och ta nya tag igen,fastän det ibland känns som att man vill gråta när man äntligen har fått en planta att rota sig ordentligt. Men så är det just nu.
      Det är högst nödvändigt att byta holkar hos oss. Flugsnappare är verkligen fina.
      Trevlig fortsättning önskas dig också!
      Karin

      Radera
  6. Åh så mycket fint att titta på! Den där blåmesen med röda knytet! Och allt det andra.
    Men GRRRRR för vandaler med stora röjmaskiner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Blåmesar är ljuvliga, småilskna små varelser. Vet sin plats och berättar för mig var min plats är om jag inte fattar det själv.
      Ja, här måste markeras var gränsen går, helt klart

      Radera
  7. Här är så slött internet, så det funkar inte liksom, men försökr igen. Du är verklige flitig! Så fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt med trögt Internet, man tappar lusten lite grann och känner sig frustrerad, men du lyckades i alla fall Lena!:)
      Tack för titten in!

      Radera
  8. Så vackert det är hos dig "just nu"! Bergfinkarna gillar jag, det hade vi alltid på Stenstugu, men här nere i samhället har jag inte sett till dem. Annars är det mycket talgoxar just nu, så jag ska nog se till att få hem lite fågelkäk.
    Trevlig helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just nu så är det i stort sett vackert överallt den här tiden.
      Bergfinkarna är på genomfart. Både vår och höst ramlar de ner från himlen i stora mängder, innan de flyger vidare fulltankade.
      Det går åt mängder av fågelmat igen.
      Trevlig helg till dig med Ingrid!
      Kram

      Radera
  9. Dumt att vara latmask. Skrev och vips var det borta. Skulle bara berätta att den där monstermaskinen slet bort alla midsommarblomster vi skulle ha under kudden. Tur att midsomma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit happens! Men du kanske drömde om prinsen i alla fulla fall :)

      Radera
  10. Midsommaraftonen blev så trevlig ändå. Det vill vi göra om. Skrivet från Lat iPhon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blev den. Spontan. Vi gör om det!:)
      Skrivet av trött kusin

      Radera
  11. Från en lat kusin i telefonen. Vackra höstbilder. Kram söta du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karina!
      Varför latar du dig i telefonen?;)
      Kram och puss!

      Radera
  12. Oroligt vackra höstbilder! Naturen är nästan som vackrast just nu, men ack så mörk, tyvärr!
    Jag blev så glad när jag såg blåmesen. Vi hade en liten familj här i somras och fick vara med när ungarna flög ut och försvann! Det var en fin tid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Blåmesen är en rolig, liten bestämd gynnare. Vi har rätt många här hela året om.
      Ha det gott!

      Radera
  13. Underbara höstbilder! Alla! Just nu! som så fort går om som du sa hos mig. Det blev många just nu på så sätt. :)
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      Allt är underbart vackert just nu, en höststorm och så har alla färger blåst bort.
      Det blev många just nu, absolut!
      Kram

      Radera
  14. Fina bilder!
    Bara älskar din bild av Blåmesen.
    Tack för välkomnande i er lördagsgrupp.
    Nyss kommit hem och det snöar och det är skottat hos mig/ kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Blåmesar är älskansvärda. Söta som bara den
      Roligt att du också är med i vårat gäng!
      Snöskottning! Då bor du lite längre norrut än vad jag gör.
      Kram

      Radera
    2. Jag bor i södra Norrbotten och du?
      /kram

      Radera
    3. Jag bor nära havet på det självstyrda Åland, mellan Sverige och Finland.
      Kram!

      Radera
  15. Underbara höstbilder! Så fantastiskt vackert just nu! Har förökat kärleksörten på samma sätt som du... funkar kanonbra :)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!
      Nu är naturen vacker. Nu också!:)
      Det är enkelt som bara den att föröka kärleksörten. Den vill bli förökad tror jag
      Ha det gott du med!

      Radera
  16. Så lustigt! Just idag när vi satt och drack kaffe efter att min kör framträtt på en eftermiddagsgudstjänst var det auktion på bröd och blommor. Min körgranne ropade in en bukett kärleksört och berättade det som du skrev om i inlägget. Hon skulle också sätta ut dem till våren. Jag har aldrig hört talas om det och nu har jag hört det två gånger idag :-).
    Fantastiska bilder - jättefina på fåglarna också och ett härligt inlägg för övrigt!
    Stor kram från Ingrid som är glad för att hon fått sådan respons.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sammanträffanden av det trevliga slaget! Kärleksörten är lättodlad och mycket tacksam att ha i trädgården och som buketter inne.
      Tack Ingrid!
      Vet du vem som står för novembermånads rubriker?
      Stor kram till dig med!

      Radera
  17. Du har verkligen mycket att stå i där på ön.
    Men det måste vara skönt arbete när du har möjlighet att ta på dig stövlarna och ta med dig spaden ut.
    Så många vackra höstfärger du har.
    Blåmesen är ju bara för underbar. :) Tror att blåmesar och talgoxar hör till mina favoriter.
    Kan tänka mig att trädgården tycks ha ett eget liv och inte alltid gör som du vill. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, tråkigt blir det aldrig om jag inte ser till att få tråkigt själv.
      Med ett stort hus med tillhörande trädgård, företag och allt det som hör till så blir det aldrig
      långtråkigt. Här finns sysselsättning för många personer.
      Blåmesen är en liten uppskäftig personlighet, vet sin plats i tillvaron. Jättegullig. Egentligen är alla fåglar lika fina, fastän olika.
      Så är det nog, allt har sitt eget liv om man bara vill se det och följa det.
      Kramar!

      Radera
  18. För jäkligt att de förstörde er häck, måste kännas som ni gjort helt onödigt arbete.
    Ja så borde man göra som du, dra på stövlarna och gå ut och ordna det underlättar ju till våren. Själv är jag väldigt lat med ute jobb på hösten, gillar då mest bara innepysslande om nu inte vädret råkar vara vackert. Ha det alldeles gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då, när det hände, kändes det småfrustrerat, sedan skrattade vi åt eländet...vi har ju vanan inne vid det här laget. Det är som det är, bara att börja om och se till att plantorna syns nästa gång de drar förbi och klipper till.
      Jag försöker få ordning på täppan den här hösten, när det finns tid därtill men aldrig blir det färdigt. Alltid finns det någonting som måste lämnas till våren i alla fall.
      Det är skönt med innepyssel nu, jag har en del beställningshantverk att göra klara och så finns det förstås massor av annat som hägrar och däremellan måste man ju jobba också;)
      Ha det så gott du med!

      Radera
  19. Fullt upp på Pettas!
    Gillar sådant arbete, känns så gott i kroppen. Men ja, du har ju stora ytor att gå över.
    Mina kärleksört är också så vackra, gillar den blomman.
    Ha en finfin måndag!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det! :)
      Fullt upp med både det ena och det andra men ändå lite mera i vår egen takt den här tiden på året. Vi kan sätta oss ner och bara vara mitt i språnget i motsats till hur det är när vi har högsäsong på gång.
      Jag är också förtjust i den lättskötta kärleksörten.
      Önskar dig detsamma Annika!
      Kram!

      Radera
  20. Det var ju otroligt slarvigt av vägröjarna att ge sig in på er tomt. Hoppas det löser sig till nästa år.
    Fina bilder på småfåglarna. De dyker inte upp här på ett par månader, men är så välkomna. Fröautomaten är laddad.
    Låter spännande med örtagården och den ser ut att bli stdoor.
    Ska bli kul att följa.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sätt och vis kan jag förstå killen som sitter och röjer....vilket monotont jobb, kilometer efter kilometer och så får han plötsligt se en vildvuxen trädgård. Aha, nu ska jag klippa till tänkte han kanske, lite mindre tråkigt för stunden;). Nej, skämt åsido så tog han ut svängarna lite väl mycket och väl högt upp på vår tomt. Men skadan är skedd och jag tänker som så, att inget ont som inte har någonting gott med sig. Nu får vi bara göra det bättre än tidigare och vara tydliga nog så det inte händer igen.
      Tack, vi har så stora mängder av fåglar här och alltför många bilder...det bara måste tas foton på dem.
      Örtagården är rätt stor och det blir nog en del till vad tiden lider i omgivningen.
      Allt gott för din del med!

      Radera
  21. Helt underbara och inspirerande bilder och jättefin text. Jag läser och njuter av allt fint. :-)

    Önskar att jag hade en trädgård igen. Älskar att påta i jorden och se livet växa. Trevlig kväll! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)

      Kanske du har möjlighet till en kolonilott? Sådan hade jag när jag bodde i stan
      Trevlig kväll!

      Radera
  22. Jag hade nog fått slag om någon mejade ner min häck. Hoppas den tar sig ordentligt igen nu..
    Ett härligt höst-inlägg med vackra bilder från dig..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi!
      Idag har det vackra höstvädret förbytts i småkallt nordanvindpiskat regn, men så ska det också vara.
      Jag får inte slag så lätt;), men förvånad blev jag nog när häcken hade försvunnit

      Kram

      Radera
  23. Må vara att det är mycket jobb med att hålla trädgård, men nog vill man ändå fixa det själv utan att få oväntad hjälp från stora maskiner...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, absolut! Troligen blev maskinisten lite fartblind när han klippte till

      Radera