måndag 13 oktober 2014

Höst

Musikantas förslag till  rubrik i det senaste lördagstemat är höst.

 Ibland lyckas jag inte hålla tiden i temaskrivandet.
 Det är bara att konstatera fakta, men bättre sent än aldrig

En vanlig syn utanför mitt kanslifönster under höstdagarna.....en liten talgoxe söker insekter som har gömt sig i fönstersmygarna

Jag tycker om hösten som årstid. Den gör mig lugn....

Rallarros vid vägkanten
Det är höst när strutbräken ändrar färg
Hösten är mjuka, varma färger och insamling av frön
Pumpa på väg att bli en soppa
Zucchini fylld med svamp och grönsaker, gratinerad i ugn

Hösten är att ta tillvara det naturen bjuder
Då plockar vi bär, svamp och allt som finns att ta vara på i trädgården i den mån vi hinner

Kajorna stannar kvar...

    Hösten är flyttfåglarnas tid.
    Det känns vemodigt att se dem fara iväg
    men snart är det åter vår och vi står här med klappande lyckliga hjärtan
    när de återkommer

Älvorna har hängt sina kläder på tork
 Hösten är daggvått morgongräs

Solen går upp och tränger bort de dansande älvorna på åkrar och ängar
  Hösten är morgondis, kvällsmörker, prassel av våta löv

Det gick bra den här gången. Ingen ruta gick sönder. De bara lade sig ner på gräsmattan
Hösten är överraskningarnas tid
Vinden, den oanade, plötsliga, tar lekande lätt upp växthusdörren om den inte är låst
och sveper in och pustar ut rutorna så fastsättningarna flyger vida omkring
Sens moral: lås dörren i fortsättningen

En av de sista skönheterna...



 De övriga som har skrivit om temat Höst finns i kolumnen här till höger i bloggen

Ha en god fortsättning på hösten!




42 kommentarer:

  1. Älskar dina "älvbilder". Man kan nästan ana sig till att de finns gömda där nånstans. Jag tycker hösten är en fin fotograferingstid. Det går att hitta så mycket vackert, mystiskt och annorlunda ute i naturen nu. Ha en fin höstdag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Älvorna dansar här nästan varje morgon den här årstiden:)
      Jag håller med dig, den här årstiden står för så mycket, skuggspel, ljussättningar, värme, färger...precis som du själv säger, mystik
      Detsamma!:)

      Radera
  2. Roligt att få uppleva så många underbara och varierade höstbilder i och med det här temat! Tack!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Ingrid!
      Jag ska ta mig stunder hos er andra i temagruppen vartefter tiden räcker till och se vad ni har skrivit om.
      Kram

      Radera
  3. Härliga höstbilder minsann. Hösten är verkligen rogivande..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi!
      Den är avtrappning på något sätt, lugn och ombonad och det är skönt att stänga dörren om sig på kvällen när mörkret faller

      Kram

      Radera
  4. Den som väntar på något vackert... eller hur det nu var. Underbara bilder som vanligt. Och jösses vilken vindkraft! Tur att fönstren höll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Det är just det här som är svårt att förklara för den som inte bor vid havet...vindkraften tar en med storm så att säga:). Vi hade tur den här gången. För några år pressade sig en stormvind in genom ett litet hål i växthuset, som exploderade av trycket. Vi hade glas överallt i trädgården, långa vägar bort från själva växthuset. Vis av skadan ser vi nogsamt till att det inte finns trasiga glas längre. Och nu har vi lärt oss att låsa dörren också.

      Radera
  5. Tänk, att rutorna höll! Kanske bra att fastsättningen gav sig istället...
    Dagg och dis, vilka vackra bilder det blev!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gnuggade ögonen lite extra. Nå, jag gjorde det, Uffe får inte gnugga sina ännu:). De hade lagt sig som på en given order bredvid varandra...ingenting krossat alls. Det var absolut bra att fastsättningen gav vika.
      Tack!

      Radera
  6. Hej Kusin och tack för senast!
    Dina fina bilder inspirerar till höstig matlagning m.m. Du kanske delar med dig av ett zuccinirecept och kanske också en bondkaka - den goda som jag ännu kan känna smaken av?!
    Ha det bra även i fortsättningen av den här underbart vackra hösten med alla glödande färger.
    Kram från
    kusinen i norduppland

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej själv Kusinen i norduppland!:)
      Jag säger detsamma! Tack för senast!
      Jag får väl ta mig i kragen och göra ett matigt blogginlägg nästa gång, självklart delar jag med mig av recept.
      Njut även du av allt det vackra vi omges av just nu!
      Kram

      Radera
  7. Åj vilka härliga bilder du bjuder på. Jättehärlig din bild när solstrålarna tränger fram och förvandlar (vem vet vad) till lila skiftningar och spindelnätet full med regndroppar, vao. Sådant där vackert bör vi ju både se och minnas och inte bra tänka på att mörkret tar den mesta tiden av dygnet. Kanske även rimfrosten snart bjuder oss på sina skapelser också.
    Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Kanske strålarna förvandlar trollen...de lär ju spricka när solen skiner på dem;)
      Det finns mycket vackert att titta på just nu, att njuta av
      De varnade för kallare tider i väderleksrapporten i kväll, så snart får vi säkert ta foton av rimfrosten. Otroligt så tiden rinner iväg, jag tycker att det var alldeles nyss...
      Ha det gott du med!:)

      Radera
  8. Fina höstbilder och att det är älvornas kläder som är upphängda var nytt för mig, men så poetiskt.
    Ha det så gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anette!

      Älvorna hänger kläderna på tork när solen stiger upp:)
      Ha det så gott du med!
      Karin

      Radera
  9. Blir lugn av texter och bilderna är ju topp! Tackekram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackekram till dig med Tove!:)

      Radera
  10. Så vacker den är på sista bilden som den just kommit ur badet ,älvornas kläde vackra likaså ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nette!:)
      Kram till dig med!

      Radera
  11. Fantastiska bilder och vackert skrivet, som vanligt.
    Vilka enormt vackra kläder älvorna har, det finns väldigt mycket att glädjas av på hösten.

    Må väl/Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!

      Älvorna har pärlbeströdda kläder, gnistrande vackra i morgonljuset:)
      Må väl du med!

      Karin

      Radera
  12. Jag förstår att du blir lugnare när hösten kommer, det blir ju lugnare på Pettas då. Vackra bilder!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det förstås Lotta! :) självklart att jag blir lugnare när hösten kommer.
      Det blir ju lugnare då.
      Tack!
      Varm kram!

      Radera
  13. Så söt talgoxen är där utanför fönstret. :)
    Men så god den svampfyllda zucchinin ser ut. Blir hungrig.
    Vilken tur att fönsterrutorna höll!
    Tror att älvorna trivs hos dig. :)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Talgoxar är små gulliga bestyr och äger det här stället tillsammans med skatorna.
      Den runda zucchinin odlades för första gången här hos oss i somras och den blev en omedelbar favorit. Fantastiskt god och lätt att använda med fyllningar.
      Vi har tre sådana kvar nu. Nästa år sår vi mera
      Tror nog också att det finns något troll bland älvorna...med tanke på glasrutorna. Men älvorna stod nog utanför och tog emot dem och lade dem vackert på gräsmattan, när trollet for på därinne.
      Kramar!

      Radera
  14. Fina höstbilder! Hösten har sina fördelar, man kan lugna ner sig någr grader och ladda för nästa säsong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Hösten är hö(g)st nödvändig för kropp och själ.
      Laddning pågår:)

      Radera
    2. Verkligen underbara höstbilder!

      Radera
  15. Hösten är verkligen en viktig årstid. Blir så glad när jag läser din text och ser bilderna. Särskilt nu när det händer tråkiga saker i min blogg. Tack ! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Jag är glad om du kan känna glädje här inne på min blogg, det värmer.
      Önskar dig allt gott!

      Radera
  16. Men vilka magiska bilder. Tänk att hösten kan vara så vacker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Hösten är magisk, egentligen alla årstider är magiska. Vi med:)

      Radera
  17. Tycker om din höst Karin! Blir också lugn så här års. Tempot är annorlunda, det är fortfarande skönt ute och naturen omfamnar med de vackraste färgerna.

    Dina bilder gör mig glad!

    Stor varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!

      Hösten är både avtrappning och förberedelse. En fin tid.

      Varm kram till dig med!

      Radera
  18. Hösten ÄR en väldigt skön och vilande tid. Man väntar in liksom. Man går i vila och in i ett vemod åxo på nåt sätt.
    Jättemånga vackra underbara bilder visar du. Tack för lite ögongodis så här på lördagsmorgonen.
    Hejsvejs och en fin dag till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tant Glad!
      Ja, man väntar in, gör sommaren klar för att ta emot vintern. Det är hösten, det.
      Ha en fin dag du med!

      Radera
  19. Vilka bilder du tar!!!!! Enormt fina och jag blir så berörd......Allt det vackra finns med och hösten ger så mycket! Usch för röjarbilar som inget förstår........Är det inte lite onödigt med en del sådana. ??När vi körde ner till Haverdal hade vi en bil framför oss och den hade långa armar med vattensprutor på. Den tvättade stolparna svartvita som kantade vägen. Vilket rikt land vi bor i.!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!<3
      Hösten ger mycket, jag håller med fullständigt
      Vi har inte, vad jag vet, några röjarbilar som tvättar stolpar, men vad vet jag egentligen?
      I och för sig så är det högst nödvändigt med klippning av sly och högt gräs i dikena, kanske inte enbart för sikten som så, men vi har väldigt mycket rådjur på Åland och de syns om gräset är kort. Vi har det bra i våra trakter, absolut!

      Radera
  20. Åh, jag älskar pumpasoppa, särskilt om man rostat pumpan först. Mums. Tack för middagstips/påminnelse :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack säger jag också i min tur till dig!
      Jag har faktiskt aldrig rostat pumpan innan jag har kokat soppa, så nu ska jag testa det.:)

      Radera