tisdag 23 september 2014

Precis så här är det ....


   när höststormarna börjar vina, en vanlig vardag i september
   Det är bara att inse fakta.
   Sommaren är slut.
   Nu har vi kommit till den tiden då man får passa på att njuta av
   stunderna av sol och värme som hösten fortfarande kommer att bjuda på
   Gårdagen var regnig och stormig alltigenom....
   Färjorna ställde in turer, träd föll och så vidare, precis som det brukar bli när hösten
   drar in över ön


    Men också ett sådant väder har sin tjusning, i all synnerhet som vi inte har
    fått regn på vad som känns som evinnerliga tider


    Då är det skönt att höra regnet smattra mot fönsterplåtarna och höra det mjuka ljudet av
    nedfallande löv


    Stockrosorna, de som fortfarande blommar böjde sina vackra huvuden som av vördnad
    för det efterlängtade regnet, under hela gårdagen



      Marken blev gul av björklöv
      Den hundraåriga grindstolpen står fortfarande upprätt, precis som om den växte upp bland
      kärleksörten som brer ut sig alltmera.
      Grindstolpen är en bra landningsbana för fåglarna när de väntar på sin tur att få komma
      till brödträdet och matbordet, så den får stå där så länge den behagar


                   Själv, fick jag ett ryck och började tvätta fönster, vilket jag ska fortsätta med idag
                   Så här ser min, just nu, avskalade plats ut med utsikt mot sluttningen där rådjuren
                   brukar förse sig med utlagd mat längre fram när det blir kallt igen


    Plötsligt hörde jag hur Uffe kom "kånkandes" in i butiken med någonting som dunsade mot
    golvet, så jag gick dit och där låg sittdynorna till ute-caféet utradade på tork
    Vi har en låda för dynorna på utsidan och stormen drog upp locket, slet av det helt och hållet
    och regnet hann blöta upp dynorna till en viss del. Vi brukar ha en tyngd på locket, men
    när även den tanken hade blåst bort så blev det som det blev. Våta dynor

    Men allt har sin tid och idag är dynorna torra igen.....en helg till ska de hänga med
    Nästa sommar väntar nya dynor på att komma till användning och de gamla ska bli
    omklädda, de som vi tycker att fortfarande kan hänga med ett tag


    De immiga enkla glasrutorna i butiken visar bara på att det är dags att lägga in innerfönsterna
    Vi har lagt på värmen inomhus så det bildas kondens när det är kallare på utsidan
    Ett höstmärke om något...men fönstertvätt allra först.
    Här finns minsann att göra mellan catering och cafébokningar


   Hösten är vacker


    Vid kökstrappan har vi ett bord (ymnighetshornet) där vi själva brukar sitta ute och äta middag
    Just nu har det blivit squashbordet....utseendet varierar vartefter vi äter upp godsakerna
    och skördar dem i trädgårdslandet...
    Snart är också den tiden förbi
    Frost har utlovats i södra delarna av landet och så småningom får vi räkna med
    att även vi får känningar av kalla nätter så gurkor, squash, mangold, persilja och litet till
    ska skördas, landet höstgrävas färdigt och perennerna delas och planteras
    


   Växthusen har vi tömt på alla grönsaker förutom baljan med basilika som fortfarande ger 
   några burkar pesto, men i och med den stormiga och regniga väderleken så har alla uteblommor
   i kruka plötsligt fått en plats att mellanlanda på innan de tas in för vintern
   Stora växthuset är fullt. 
   Jag tyckte nästan att jag hörde nöjda suckar och äntligen!,  när de blev inflyttade
   från stormen och det piskande regnet igår....

   Nu i arla morgonstund blåser det fortfarande hårt, men regnet har upphört,
   himlen är nästan  helt molnfri. Troligen blir det en utedag i trädgårdslandet
   Så här ser min vardag ut precis just nu

40 kommentarer:

  1. Fantastiskt fint! Ja, jag tycker verkligen det. GILLAR ju ruskväder, regn och storm något enormt. Kan riktigt njuta av det.
    Ja, inte så roligt med inställda färjeturer, träd som faller etc, men även det här väl till hösten då den kommer till er.
    Känner att jag blir lite avis!
    Skönt med regn också. Det var länge sen vi hade regn, och det skulle nog behövas även om det inte råder direkt torka.
    Tycker om känslan i dina bilder SÅÅÅÅÅ mkt!!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Det är skönt med ruskväder någon gång nu och då, inte alltid förstås men nu var regnet välkommet om något. Vi har haft så torrt, så torrt
      Det hör till med inställda färjeturer, med stora färjor som går förbi och inte kan gå in i hamnen etc den här tiden på året...det är också höst!
      Ha det bra du med i din begynnande höst! Här har den börjat helt säkert. Ikväll har utlovats snöblandat regn men vi får väl se hur det blir med det;)
      Kramar!

      Radera
  2. Nåt regn att tala om har vi inte fått på sistone men igår blåste det en del och var klart svalare. Ändå var det njutbart att jobba i trädfården mest hela dagen. I natt var temperaturen nere vid 2-3 grader men dagen har varit solig och varm. Landen måste förberedas för vitlöksplantering i november så det är bara att jobba på här liksom hos er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ni fick visst er beskärda del redan tidigare vad gäller regnandet om jag inte minns fel?
      I Eckerö har det haglat idag...vi har bara haft enstaka skurar under tisdagen, väldigt, väldigt korta och på ena sidan av huset..skurar som sagt. Men temperaturen smyger sig nedåt, nordanvinden piskar fortfarande på rejält...så alla ömtåliga växter här inom glas och ram just nu och blir det ännu kallare drar vi dit värmefläkt. Tidigt känns det som, men hela väderleken har ju varit på vridur hela det här året så det fortsätter säkert på samma sätt.
      Våra vitlökar blev totalt nedtrampade av igelkottarna. Konstigt nog så gick deras stig rakt över just den sängen i landet. Förstås har vi ätit upp lökarna, men det blev inte vad som förväntades. Nya tag för nästa år !

      Radera
  3. Vackert och höstaktigt!

    Vad fina de där höga fönstren är. Och ler jag igenkännande åt typiska finlandssvenska formuleringar som att lägga in innanfönster och lägga på värmen. I stället för sätta som vi säger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppriktigt sagt så vet jag inte om man sätter eller lägger i svenskfinland. Kanske det bara är jag som är så lagd:). Måste ta reda på hur landet ligger till..

      Radera
  4. Så härligt inlägg det kändes höst i alla vrår av det mysig är ju hösten med inga måsten ute på kvällarna ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nette!:) Hösten är fin den också...nu får vi boa om oss efter bästa förmåga, tända våra ljus och ha det gott!
      kram
      Karin

      Radera
  5. Här var det också väldigt stormigt och regnigt igår. Men idag lyste solen igen och Kent och jag tog en promenad i vårt fina Industrilandskap i Norrköping. Men det är avsevärt kallare än vad det var för några dagar sedan.
    Underbart foto av bordet med alla löven. Väntar nog med mina fönster tills det blir lite varmare :-)...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hösten tog oss med storm i år!:)
      Också här är det mycket kallare, kanske mycket på grund av nordanvinden som pinar på. Det har haglat på vissa ställen här på ön i dag.
      Jag måste ta tag i ett fönster nu och då, har så erbarmligt många att tvätta...stora också.
      Kram

      Radera
  6. Ett härligt inlägg och vackra höstbilder. Tackar..

    SvaraRadera
  7. Jag läser nästan med längtan om nedfallna träd (givetvis inte bra om de skadar något), regnsmatter och andra höstljud. Det känns så avlägset här i torkan.
    Tvättar du bara på insidan eller har du fönster som öppnas inåt? Här har vi mest fönster som skjuts åt sidan i mina trakter och nät vilket gör att det är svårt att tvätta fönster. Kanske därför som inga amerikaner tvättar sina fönster.
    En sådan mysig arbetsplats du har. :) Härligt!
    Det där växthuset ser fantastiskt fint ut. Något liknande vill jag ha framöver.
    Och ditt ymnighetshorn/bord är verkligen precis så - ymnighet.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk, jag kan förstå dig! Det hör ju hösten till med nedfallna träd, regnsmatter och så vidare.
      Alla våra fönster är dubbla och går att öppna både utåt och inåt, så med andra ord är det fyra glas per fönsterruta eller 12 rutor per fönster i den delen av huset som vi bebor. I butiken och bageriet är det också 12 rutor per fönster. En snabb sammanfattning av rutantalet på nedre våningen är 144 st. Åhej och hå.
      Kramar!

      Radera
    2. ps. jag tvättar alla rutor!

      Radera
  8. I vanlig ordning fantastiska bilder! Ena dottern var på Åland i helgen och lyckligtvis hann de ta sig över vattnet innan ovädret kom. Det kunde kanske ha blivit en onödigt gungig överfart annars...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!
      Lyckans henne, då reste hon tillbaka på söndagen, gissar jag. Sedan började det...vissa färjor gick inte alls och andra kunde inte gå in till Åland utan körde vidare direkt till Stockholm
      Och de färjor som gick hade det mycket gungit. Folk hade varit sjösjuka som bara den. Förståeligt nog

      Radera
  9. Härliga höstbilder! Hösten kom tidigt i år, om det fortsätter så här. Jag borde också sätta igång med fönstertvätt, har tänkt jag tänkt mig. Kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sirkka!:)
      Jag har känt mig som ett osalighetsorakel på något sätt i år;), för jag har hela tiden trott på en tidigare höst än normalt, med tanke på hur året i helhet har varit. Allt har ju varit tidigt från början i år. Men hoppas att jag har fel, jag vill gärna ha en varm och skön oktober ännu.
      Ha det bra!
      Kramar!

      Radera
  10. Pusselbiten gillar, tycker om, njuter mm har nu fått sin plats; jag har ett SMULTRONSTÄLLE här på din blogg ;) snart året om, kom hit i december 2013 då jag startade bloggen min. :) prima liv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!:)
      Jag är glad om du vill dela mitt smultronställe tillsammans med mig. Det känns bra, riktigt braa!
      Ha ett prima liv du med!

      Radera
  11. Hoppas på många fina höstdagar ännu och gärna brittsommar i oktober.
    Växterna ser tacksamma ut över att ha fått komma i skydd. Nu kan festen fortsätta inomhus ett tag innan det är dags för vintervilan. Även här har pelargonierna befriats från sitt utsatta läge i blomsterlådan. Har faktiskt haft några frostgrader redan och is på bvattentunnorna.
    Kul att hitta till din blogg. Det var första besöket här men blir garanterat fler.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag hoppas jag också på en lång fin höst med fina dagar. Brittsommarn kommer ju i början av oktober så vi har säkert någonting gott att vänta på.
      Vi klarade oss undan frosten i natt, + 3,2 grader, men på många andra ställen på ön har det varit + 2-3 grader.
      Konstigt nog så blir det nästan alltid lika bråttom att rädda alla känsliga växter...:)
      Tack, det är kul att du har hittat hit, jag kommer på besök jag också nu. Välkommen Anette!
      Allt gott till dig också!

      Radera
  12. Hösten är en fin årstid med färgglatt ute i naturen och ibland riktigt sköna dagar. Jag älskar att gå ut och plocka nypon och slån och en del blommor som jag torkar. Vi har nog inte kommit lika långt med hösten som ni, men det märks att sommaren är borta för i år. Nu väntar innesittarkvällar med mys och pyssel. Underbart! Jag beundrar din energi när det gäller fönsterputsning. Höstkramar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker om hösten på många sätt. Den står för lugn och ro för min del, för mognad, skörd och att bara vara, gärna med tända ljus och en bra bok, stickning ...
      Höstkramar till dig med!

      Radera
  13. Vilka fina höstbilder! Jag förstår att hösten kommit till er nu och ni verkar verkligen ha mycket att göra även då. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!:)
      Ja, nu är det höst. Läste just i tidningarna på webben att man räknar med att hösten blir lång och varm. Få se hur det blir?
      Vi saknar aldrig sysselsättning, så är det bara och det trivs vi med.
      Ha det bra du med!

      Radera
  14. Ja, visst är hösten här! Vet inte riktigt om jag gillar det, men det finns inte mycket att göra åt det. Och egentligen gillar jag hösten, det är bara det att jag gillar sommaren ännu mer.

    Fina bilder förresten ;-)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att de flesta är lite likadana vad gäller sommaren. Den är ju så skön för det mesta.
      Man får göra det bästa man kan:)
      Tack!

      Radera
  15. Dina bilder får mig att njuta av hösten. Ja, jag känner att jag går in i värmen, njuter av innefriden, ser de vackra färgerna när jag går ut på promenad men framför allt boar in mig. Får lust att sticka pulsvärmare igen och dricka varmt te och laga stora vindoftande grytor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är också den delen av hösten jag tycker väldigt mycket om. Att boa om sig. Ett halsskydd åt lilla W, en halsduk åt stora T. har redan vuxit fram under kvällarna:)
      Tack Eva!

      Radera
    2. ...om mig, skulle det vara;)

      Radera
  16. Ja visst är det också mysigt när regnet smattrar på rutorna. Ännu känns allt råddigt här hos oss men när jag kan vira in mig i en pläd framför tv:en eller brasan med ett handarbete i famnen då är det höjdpunkten på senhöstens mysande. Rätt konstigt egentligen att det är svårare att bara mysa och koppla av när en hel del väntar på att bli gjort, borde ju även gå att koppla bort sådant och njuta en stund då och då men icke sa nicke.
    Ha det alldeles gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog för min del också. Det är svårt att koppla av helt och hållet när man vet vad som är ogjort, men jag har blivit bättre på det. Jag kan ju ändå inte vara ute i trädgården och gräva, plocka undan osv i kvällsmörkret. Då åker sticksömmen fram och jag åker in i den sköna tunna yllefilten och håller fötterna på fotpallen:)
      Ha det lika gott du med!:)

      Radera
  17. Härliga regnbilder och så vackra pumpor! Här väntas riktigt stormväder i helgen.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Just nu skiner solen och det är vackert septemberväder, men få se hur det går för oss med helgvädret? Osäkert:) Men hur som helst, så blir det säkert bra i alla fall.
      Trevlig helg önskar jag dig också!

      Radera
  18. Så vackert men blött och blåsigt. Du beskriver det så bra och bilderna!!!! Verkligen vackert och en fin tid trots allt. Skolan är krävande nu och Erik sliter. Kramar från Eva o Erik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är faktiskt glada för blötan. Här har varit så knastrande torrt en lång, lång tid och snart har blåsten torkat upp allt igen, men det har utlovats mera regn igen. Det är ju höst nu och då hör det till med regn och storm. Tack Eva!
      Hälsa Erik den slitsamme!
      Kramar till er båda!

      Radera
  19. Hösten är inte så dum när man kan sitta inne i värmen och höra hur det smattrar på taket. Men sedan ska man ut med hunden och bli blöt. Då får man, som det heter, gilla läget.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju!:) Har man hund så får man gå ut i alla slags väder. Nu har jag inte hund längre men när jag hade det minns jag att det var rätt så skönt att ta sig ut även om det var s.k. hundväder:). När man kom in igen var det toppenskönt, skönare än om man bara hade stannat inne hela tiden. Kanske jag måste skaffa hund igen?...Nu när jag blev påmind om hur härligt det är att vara ute i alla slags väder.
      Trevlig helg till dig också!

      Radera