tisdag 30 september 2014

Längs västra stranden


   I tidig timme igår måndag, drog jag iväg mot stan med "Virtanen" (bilen) i dimman
   som låg som ett lock över land och vägar.
   "Virtanen" hade tid hos bildoktor Paavo, för allmän översyn inför vintern.
   Ni vet, olja,  kylarvätska, bromsklossar, drivrem, lampor etc.
   Bilen blev besiktad och godkänd för ett tag sedan,
   men det finns ändå saker som behöver skötas om i förebyggande syfte
   Ett slags företagshälsovård, på sätt och vis.
   Nå, gott och väl , "Virtanen" blev omhändertagen och jag
   fick tid att ta en långpromenad (6 timmar) under tiden
   

   Det kändes som rena lyxtillvaron! Semester!
   Några steg från bilverkstan finns Svibyviken så det föll sig mycket naturligt för min del
   att börja min promenad längs den västra stranden in mot centrum
   Dimman hade lättat och morgonen var ljuvlig, vindstilla och solig


   Den här delen av Mariehamn har alltid varit hemmahamn för många fartyg
   Som skolflicka "bodde" jag under vårdagarna i bergen ovanför, lyssnandes på rostknackningar,
   hammarslag och det allmänna sorlet när man rustade fartygen för att fara ut på de sju haven igen
   Det var då det, nu ser allt annorlunda ut, men jag kan fortfarande ta fram den sköna stämningen
   som jag upplevde att det var


      Nu låg endast ett fartyg i hamnen...


    En detalj som ser rätt spännande ut...bulb? Heter det så?


   En lätt förtöjning


   Där låg Hoburgen från Mariehamn i allsköns ro, tittandes på det fagra Möckelö på andra sidan


   En bild till måste det bli :)



    Förstås också några detaljer
    Gamla bryggor är också vackra på sitt sätt


    Hej hå, så kan det gå...
    Spegelbild i morgonljus


    Jag fick sällskap...någon som testade den till synes ostadiga anordningen


    Japp, stadig som bara den....


    Vacker vy i slutet av september
    Men inte många båtar i sjön längre...tomma bojar


   Ett antal befanns uppradade på land


        Kanske upptagna med hjälp av den här? Vad vet jag...


                 Tomt, tomt....sommaren är över


    Men några ligger vid kaj i alla fall.
    Pommern bor där och framför den ligger de stora kryssningsfärjorna


    Idag slutar jag promenaden här...guppar omkring lite grann tills vi ses nästa gång då jag visar
    mera från min stund på stan
    Hoppas du vill komma med på den fortsatta stadsvandringen!

24 kommentarer:

  1. Fina bilder från din morgon härliga detaljbilder ,när du kom fram till Pommern visste jag var du gått ,har nog promenerat där någon gång .Kram nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nette!:)
      Pommern är ett riktmärke på många sätt.
      Kram

      Radera
  2. Vilka fina bilder du har tagit! Och skriver så bra text till. Det var ett tag sen jag strosade runt med kameran. Vi har haft väldigt fint väder idag men inte en enda bild tog jag. Vi var ute och gjorde lite nödvändigheter och så satt vi och njöt också. Nu ska jag gå till hönshuset och släcka lampan. Bara nattlampan på :) De gör kväll tidigt och sitter redan sen länge på pinnarna, uppburrade och blinkande.

    Ha det bra Karin! ♥

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ann-Louise!
      Det är alltför sällan som man egentligen ger sig tid att bara strosa runt, Igår fick jag den tiden och skönt var det.
      Hälsa de uppburrade och blinkande raringarna!

      Ha det bra du med!
      Kramkram!

      Radera
  3. Det var trevlig odyssé i skön miljö.
    Fina bilder som alltid.
    Go´kväll Karin!


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive,
      det kommer mera...jag var ute och gick ganska länge och det blev några bilder till;)
      Go´kväll på dig också!

      Radera
  4. Trevligt med bilder från Mariehamn. Länge sen jag var där. Kan också gå länge och studera alla detaljer i en hamn. Det finns mycket att titta på, särskilt för en landkrabba som mig.
    Magiskt underbar startbild med dimman. Hoppas Virtanen mår bra och känner sig i trim nu : )
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också en sådan som du. Detaljstuderande:)
      Jag ledsnar aldrig tycks det som och i och för sig är jag glad för det.
      Livet blir rikare på något sätt, när man är lite sunt nyfiken av sig.
      Virtanen mår jättebra, behövde inte så mycket justering men lite grann
      Allt gott till dig med!
      Karin

      Radera
  5. Vips, så var jag där igen, på promenad i Mariehamn! Och, tänk, Pommern har jag blivit riktigt kär i. Det känns så speciellt att gå omkring på de tjocka plankorna och fantisera om hur det gungade och lät från havet när hon seglade. Jag hade säkert inte pallat för livet ombord, det måste ha varit urtufft, men det fascinerar mig oerhört. Obligatoriskt besök varje gång jag kommer till Åland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vips så var du här igen!:) Så kan det gå. Då när jag vandrade förbi Pommern var hon fortfarande öppen för allmänhetens besök. Imorgon stänger hon för vintern har jag förstått.
      Livet ombord var nog inte så romantiskt, långt ifrån. Urtufft var nog bara förnamnet skulle jag tro, men allt har sina sidor, även sjömanslivets och det fanns sjömän som inte kunde tänka sig någonting annat än att få trampa trädäck hela livet ut. Tur det...
      Nästa gång du kommer måste vi göra Pommern tillsammans:)

      Radera
  6. Svar
    1. Såå bra!:) Alltid roligt med sällskap!

      Radera
  7. Så klart vill jag följa med på din vandring..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul Maidi!
      Lite paus just nu men snart vandrar vi vidare i de västra delarna av Mariehamn:)

      kram

      Radera
  8. Vilken härlig promenad du kom ut på och så mycket du hittade att fotografera längs med vägen. jag ser fram emot fortsättningen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland har man tur!
      Och också att vädret var så fint. En fördel när man är ute och flanerar
      Kram

      Radera
  9. Fina bilder av kända trakter. Jodå, i den hamnen har man ju lagt till ngra ggr.
    Superfina bilder har du tagit, kommer gärna med dig på del 2. SÅKLART!!!
    Älskar själv kamerapromenader, som du vet. Men att knata i 6 timmar skulle jag inte palla :-)
    Antar att det blev en fika för dig under dagen, hihi!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Det har du gjort ja:)...många gånger till och med.
      Jag hade mina betänkligheter när jag satte igång promenerandet, jag visste ju inte hur länge jag skulle få vänta på Virtanen, men jag känner min stad så alltid finns det någonstans att sätta sig ner på. Det blev lunch!
      Kram!

      Radera
  10. Så mycket vackert du fick fotograferat under din promenad! Förtöjningen av det stora fartyget är häpnadsväckande! När jag förtöjde vår segelbåt så fick jag alltid order om att förtöja för storm!
    Ha det gott, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack eWa!
      Det var en av alla förtöjningar, fartyget låg säkert förtöjt, men visst hajade jag till när jag såg den lätta förtöjningen i fören, som sagt det fanns flera.
      Ha det gott du med!
      kram

      Radera
  11. Förstår att du hade en högtidsstund tillsammans med kameran. Underbart fina bilder att njuta av. Tomt i hamnen precis som i lilla Söderköping, där vi promenerade längs slusskajen för ett par dagar sen. skönt att få bilen översedd så man inte behöver vara orolig på ett tag.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      För min del är det högtid att vandra i sjökvarter och på sjöpromenader, bland allt maritimt.
      Jag har nog lite havsvatten i mitt blod. Åtminstone lite havssalt;)
      Det är tomt nu när båtarna inte ligger sida vid sida på vattnet som de brukar göra, så också hos er i Söderköping.
      Det är alltid skönt att ha bilen på grej, en trygghet
      Kram

      Radera
  12. Vilken underbar bild. Den första med skottkärran är min favorit.
    Den ger mig lugn och förtröstan.
    Det behövs för nu fick jag lunginflammation!!!Riktigt eländig blev jag. (barnbarnsbaciller).
    Men bot finns och värre finns också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Sådana ser morgnarna ut just nu även om landet i trädgården ser annorlunda ut nu, när vi har vänt det upp och ner. Krya på dig från lunginflammationen. Barnbarnsbaciller är riktiga tuffingar. Golvar det mesta.

      Radera