fredag 19 september 2014

Knas


I och med den här rubriken för lördagstemat kan jag lugnt säga att jag fick problem
Inte stort problem men ändå
Jag visste faktiskt inte vad knas betyder och kanske jag inte vet det nu heller, men med lite hjälp av Internet så kom jag underfund med att ordet är slang och betyder att någonting har gått på tok.
Så jag fick alltså knas utan att jag själv visste om det :)

Sen läste jag i SAOL att ordet faktiskt finns och mycket riktigt betyder galenskap, tokighet osv...
men jag har missat det helt och  hållet som bara ordet knas. 
Märkligt nog så är det ett ord som jag inte har hört talas om tidigare
Knasboll är förstås känt även för min del

Och att hitta någon beskrivande bild till ordet knas gav mig ytterligare knas
Knasigt eller hur? Men skam den som ger sig...
Hur det nu gick till så hittade jag en general på kuppen



  Han var också en total nyhet för min del...men som alltid så lär man sig någonting nytt på bloggen
 Här kan man läsa mera om generalen om man så önskar.
 General Knas är från Skåne, så kanske ordet knas härstammar därifrån?

Ja, på ett eller annat sätt så blev inlägget den här gången rätt så knasigt...

De andra som deltar i temat finns listade till höger här i bloggkanten.
Återigen är jag ute litet i förtid men bättre så än sent eller aldrig 

Vi har öppet lördag och söndag som vanligt samt två cateringuppdrag nu i helgen 
När september har ebbat ut räknar jag med att få mera tid över för att blogga lite oftare
Det trodde jag i och för sig redan för en månad sedan, men vi
har, glädjande nog, haft mera jobb än förväntat och en hel del till väntar ett tag framöver ännu
innan det blir tid för mera bloggskrivande

En fin helg önskas er alla ! 
 

 

31 kommentarer:

  1. Jag hade heller aldrig hört ordet "knas" annat än som adjektivet "knasig". Det visste jag ju att det betydde att något var lite fel eller att någon var dum. Kanske order är vanligare i norskan - här använder vi ju det sällan. Hamnade också hos general Knas men han var inte min typ...
    Som du skriver, man lär sig mycket här på bloggen :-)
    Ha en riktigt skön helg och kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så intressant att inte du heller har hört talas om knas innan. Jag trodde att det var vi ålänningar som saknade den kunskapen, men där ser man.
      Och så får du kontakt med general Knas via mig igen:)! Så det kan gå...
      Ha detsamma Ingrid!
      Kram!

      Radera
  2. Kommer med ett leende ihåg serietidningen från 60-talet som hette Knasen:) och som adverb (är de väl då) är nog bekant. Ibland bara glömmer man vissa ord för att de talas så sällan. Men Karin- kul med lite knas :) Trevlig Skördemarknad!
    Eivor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knasen var förstås det allra första jag tänkte på när jag läste ordet knas och naturligtvis så har de ju ett samband, Knasen och knas, nu när jag vet det.
      Jag har faktiskt aldrig hört ordet knas tidigare. Det var första gången i och med temat.
      Trevlig skördemarknadshelg för din del också. Vi deltar inte i Skördemarknaden, men har öppet ändå som vanligt.

      Radera
  3. Knasigt har nog varit med i ordförrådet här .Bra om ni har jobb ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alla möjliga varianter som knasigt, knasboll, Knasen osv...har det funnits här också men inte enbart knas.
      Ja, det är fint att ha jobb, mycket att vara tacksam för i dagar som dessa.
      Trevlig helg för din del också Nette!

      Radera
  4. Knasigt. Eller knausigt på skaunska. Skrev ett långt inlägg det smet. Kanske det drippade ner i havet. Åh va fint det va i norrhavet i somras. Daina o jag har bestämt att vi kommer nästa sommar igen. Så fint Önskar dig en trevlig helg. Det blev mor som projekt i a f. Ve och fasa. Bara att gasa. Får se vad det blir av den
    Gasen. Ha h.a ha. Kram Karina.
    Fick du släktkrönikan? Glömt fråga sonen. Puss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske flyter i land ditt inlägg, ramlar ner från höjderna eller något sådant?;)
      Härligt att ni är på väg igen du och Daina. Ser framemot det.
      Du har en riktig utmaning framför dig nu. Lycka till Karina!
      Jodå, jag har fått släktkrönikorna! Tacka honom så mycket, kunde ha gjort det själv men i och med ny dator har alla gamla e:postadresser gått om intet.
      Kram och puss!

      Radera
  5. Knas är ganska flitigt i bruk i min närmaste omgivning. Som i: "Det verkar vara något knas på skrivaren." Eller bilen, då, som pajade häromdagen...

    Men det är nog vanligare med adjektivet knasig, skulle jag tro. Hur som helst lyckade jag också få ihop ett knas-inlägg i förtid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara väldigt svenskt ordet knas. Här hör jag det aldrig användas däremot men nu har jag lärt mig ett nytt ord igen. Paja använder vi också när någonting går sönder. Språk och språkbruk är intressant. Vi säger inte trapp här heller utan trappa

      Radera
  6. Jag har hört uttrycket många gånger, men brukar inte använda det själv. När jag läser finlandssvenska böcker, ser jag många uttryck som jag aldrig har hört i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu sitter knas i min hjärna också efter det här inlägget, men troligen kommer jag inte att använda det trots allt. Det känns inte som svenska för mig utan mera som slang.
      Det finns rätt många skillnader språkmässigt mellan svenskan, finlandssvenskan och åländskan. Intressant är det

      Radera
  7. Jag visste vad ordet innebär, men det var knepigt att hitta något vettigt att skriva om det. Jag var helt inne på Tre Knas, men det visade sig att den tolkningen redan fanns på flera bloggar. Du lyckades ju riktigt bra som till och med hittade en general med namnet Knas.
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis så gissade jag innebörden men var ändå väldigt "ny" vad gäller ordet i alla fall.
      Det är roligt med teman, man får tänka till och förhoppningsvis bli lite klokare på kuppen.
      Så roligt att du också är med i temagruppen.:)

      Radera
  8. Så roligt Karin att du nu är "inne med knas" :)
    Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tove, tack vare dig så är jag det nu!:)
      Kram till dig med!

      Radera
  9. SAOL har ordet knas som både adjektiv och substantiv. General Knas känner jag inte till så skåning jag är. Men han är inte "min" musikstil så det är nog inte så underligt.
    Själv använder jag ordet ibland när något inte lyckas som jag vill; då blir jag knas eller knäpp på grejen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg det när jag läste ordlistan.
      General Knas är troligen inte min musikstil heller eftersom jag inte har känt till honom alls innan det här, men lyssna ska jag när jag får tillfället till det.
      Knäpp använder jag nu och då, även om mig själv:)

      Radera
  10. Knas! Jag säger det ganska ofta, när något är lite stökigt och struligt. Istället för att dirket peka ut problemet säger jag lite allmänt att det är lite knas. General Knas var en ny figur för mej med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. På samma sätt som jag säger att det någonting på vridur..vrida ur:)
      Det är inte alls vanligt här att säga knas eftersom ordet är nytt för min del
      Vi har våra egenheter beroende på var vi bor, så är det!

      Radera
    2. ...att någonting är på vridur ska det förstås vara. Nu blev det ju riktigt knasigt:)

      Radera
  11. Nog har jag hört ordet knas men jag vet inte om jag hade kunnat förklara betydelsen av det..
    Idag har hösten kommit hit till mig med både blåst och kyla så då passar det att sitta inne och blogga..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också här har hösten gjort sitt intåg med storm och regnväder. Färjor inställer sina turer p.g.a hårt väder på havet, träd faller och så vidare...Skönt att kunna sitta inne och blogga och göra annat trevligt

      kram

      Radera
  12. Ja, jag har hört, och använt/använder, knas en hel del! När något är just knasigt :-)
    Svårt tema dock.
    Vi har fortsatt skönt väder, men jag vet att det är lite annat hos er nu. Ganska mysigt det också!!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger också att saker är knasiga osv...men ordet knas var helt nytt för mig
      Tove har ordnat riktigt utmanande teman nu i september:)
      Ja, vi har höstväder med betoning på höst:), men det är också skönt
      Kramar!

      Radera
  13. Jag använder nog knas lite då och då, när jag menar att något inte är riktigt som jag tänkt mig. En del ord tänker man inte på att de kanske inte är lika välkända för alla. Kul med olikheter. Ha så det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer nu och då att man märker att det finns skillnader i språk även om vi pratar svenska. Så är det ju och fint är det. Språket blir bara intressantare på det sättet.
      Ha det fint du med Gunnel!

      Radera
  14. Inget ord som jag använder direkt frekvent även om jag har hört det förut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Vid det här laget har ordet blivit väldigt välbekant för min del...
      men jag tror ändå inte att jag kommer att använda det i någon större omfattning
      Tror att det blir som det har varit förut..jag säger knäppt, vridur, tokigt osv..
      Men man kan ju aldrig veta;)

      Radera
  15. Det blev ju knasigt bra! Och en ny bekantskap fick även jag mig i General Knas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gnuttan!:)
      Ja, man lär sig alltid någonting nytt på bloggarna.

      Radera