fredag 5 september 2014

Kartong


Det var hunden jag såg allra först
Jag ser djur, så är det bara
Jag hade nästan gått förbi på promenaden där Atlantens vågor rullar in och stenarna
sjunger vid stranden
när jag såg att det inte var ett upplag för kartonger den höll till vid


   
    Det var ett hem och kläder hade lagts ut på tork eller vädring....och jag tittade bort,
    ville inte störa
    Lådorna av kartong skyddade mot insyn och väder
    Jag funderade på hur i all världen väggarna hölls på plats när det stormar
    och önskade samtidigt att vindarna skulle ta en annan riktning och värna
    om de utsatta. Det är tufft att vara hemlös var man än befinner sig i världen
    

   Jag var på väg "hem" till hotellägenheten.
   Jag ville läsa slut boken " Nu vill jag sjunga dig milda sånger"
   av Linda Olsson, en bok som tog mig med hull och hår

   Senare när vi var hemma på Åland igen lånade jag Sonat till Miriam och Det goda inom dig
   Böcker som berör och "sitter" kvar ännu
   Bakom pärmarna av hård kartong försvinner nuet och man är plötsligt någonstans
   i världarna inom sig


Någon dag innan påsk anlände en kartong fylld av sötsaker, en gåva av goda 
vännerna Ligia och Mârio

 Tove står för septembers lördagsteman och börjar med rubriken kartong
Jag vet inte varför jag har fått för mig att ordet kartong inte är svenska? 
Det låter så franskt och kanske det har sitt ursprung där eller i Italiens karta
som betyder detsamma som kartong
Jag har googlat, studerat och funderat men kommit fram till att kartong 
är svenska och bara svenska och undrar förstås för min egen del varför en del ord fastnar 
på det sätt som de gör i min hjärna. ( ett riktigt papphuvud är vad jag är)
Jag kommer på mig själv gång efter gång att jag vill veta vad kartong egentligen betyder
Och läser att kartong betyder kartong och består av kartong och ingenting annat


De övriga som skriver om dagens tema kommer jag att publicera om någon dag
i högerkolumnen här invid. Just nu vet jag inte vilka som deltar i lördagstemat men det löser sig 
Nu väntar ett hopp i säng innan ögonlocken faller ner.
Imorgon har vi åter öppet i caféet, samt en catering på kvällen.

Kartong på er alla!


34 kommentarer:

  1. Du har verkligen fantasi när det gäller att skriva om ett visst tema. Så hemskt att behöva ha ett hem av kartong. Ibland behöver vi bli påminda om hur bra vi har det . Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att det hem jag vandrade förbi i januari i år, var rätt så tillfälligt. Tur nog är det oftast varmt och soligt på de där breddgraderna, men tyvärr blir liknande syner allt vanligare.
      Man förstår nog inte hur bra man har det när det kommer till kritan. Utsattheten måste vara fruktansvärd.
      Kram

      Radera
  2. Gillar ditt kartonginlägg. Ville bara hälsa det! Ha en bra lördag.

    SvaraRadera
  3. Så här skriver NE:
    kartong [-åŋ´] subst. ~en ~er
    ORDLED: kart-ong-en

    1 tjockt, styvt papper ofta med glättad, vitaktig yta och ngt tunnare än papp: en skylt textad på ~
    BET.NYANS: om (lådliknande) behållare av sådant papper: bakelsekartong; pappkartong; skokartong; wellpappskartong
    HIST.: sedan 1837; av fra. carton med samma bet.; till lat. charta 'papper'; jfr karta

    Latin alltså - som så mycket annat.
    Margaretha
    som är glad åt
    sitt hus, när det
    bara är 8°

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Margaretha,
      då var mina funderingar inte helt fel med tanke på Italien och karta. Jag borde förstås ha förstått att det är latinet:). Nu fullständigt självklart med din hjälp
      Ja, nog har man mycket att vara glad för...det ska nog mycket till för att hålla värmen med bara kartong som skydd

      Radera
  4. Det är som det brukar, med andra ord; BRA! Infallsvinklarna på tema finner inga gränser - tack också em Margaretha för ditt bidrag ... :) Härliga tider - tematider!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!
      Ja, det är roligt att vi har kommit till den tiden igen när vi åter har litet mera tid för temabloggandet.

      Radera
  5. Heja, jag tror du var först med lördagstema efter sommaren. Och OJ att det redan är dags! Den 6 september var ju löjligt avlägset – alldeles nyss. Och då måste jag ju börja fundera också. Hmmm. Kartong...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan tänkas att jag var först:) Senare ikväll ska jag besöka er andra och läsa bloggar.
      Kartong är inte riktigt lätt att tänka till om, bara att packa med däremot:)

      Radera
  6. Godiskartongen minner mig om barndomens längtan efter chokladkartonger. Inte för chokladens skull alls, jag var mer förtjust i "glyttagott". Men jag ville ha KARTONGEN när den var tom att ha SAKER i! Vilken lycka att få en med rosor på locket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det för min del också. Innehållet var mindre viktigt, men det glansiga vackra locket fick mig att gå nästan i spagat och på den tiden kunde jag vika ut mig hur som helst. :) Oj, nu minns jag hur jag nästan rev mjölkbutiken för att jag inte fick den chokladkartong som jag ville ha....tur att man har blivit lite klokare med åren.

      Radera
  7. Ditt kartonginlägg…så fint och tänkvärt. Kartonger skulle jag kunna skriva en hel del om, men du har snitsen som ingen annan. Och jag har njutit av dina bilder på Facebook Karin. Du är sagolikt duktig med kameran. Jag får inte nog!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!<3
      Det är något speciellt med kartong eller hur? Jag kan inte ta på det riktigt, men man kan använda det till så mycket och på många olika sätt.

      Varm kram till dig med!

      Radera
  8. Rolig kartongatikel! Både på franska och spanska heter kartong carton, på tyska Karton och nederländska kartonnen, om jag minns rätt! Ha en fin fortsatt helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Så lärde jag mig en hel del nytt igen:)
      Önskar dig detsamma!

      Radera
  9. Kanske kartong är ett universellt ord.
    Glad att man inte försökt göra om kartong på svenska till det engelska ordet. ;)
    Vad skulle vi göra utan kartonger? De finns med oss i alla områden i samhället.
    Jag har nog haft fler kartonger än de flesta eftersom vi hade ett bokförlag och jag hade en pappa som var en "hoarder". Michael hade också en förkärlek till kartonger.
    Kartong och kram till dig Karin! Tre K. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själva ordet kartong fascinerar mig.
      Även jag har varit ett freak när det handlar om kartonger och har sparat vackra sådana, klätt om dem med tyg osv. Nu har jag släppt allt detta för länge sen, men de är praktiska kartongerna och även kartongen som så, materialet. Förstår att du har haft mycket med kartong att göra med din bakgrund:)
      Kartong o kram till dig med Anne-Marie!

      Radera
  10. Linda Olssons Nu vill jag Sjunga har jag också läst. OCH gillade. Hon skrev den på engelska först, och då heter den Astrid och Veronika. SÅ jag läste den på engelska. Tyckte om den!
    Tyckte verkligen hon hittade känslan och nerven i den!
    Kartong var inte världens lättaste uppgift, haha.
    Du fixade det!!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, kartong var inte det lättaste och jag visste knappt vad jag skulle skriva om kartong, men började leta kartongbilder i arkivet och då satte det sig på ett ungefär i alla fall:)
      Tack Annika!
      Kram!

      Radera
  11. Det är väl i alla fall ett inlånat franskt ord från början. Hade varit kul att veta när man började tillverka kartonger. Kom väl samtidigt med industrialismen, antar jag.
    Trevligt inlägg som vanligt!
    Kram från Ingrid som inte har kommit åstad att skriva ett kartonginlägg än...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är latinet som ligger som bakgrund till ordet. Margaretha på Bastmattan löste det...:)
      Det finns en massa att läsa om kartongens historia på nätet, bara att googla.
      Tack Ingrid!
      kram

      Radera
  12. Jo det finns många hemlösa som sover ute å säkert behöver både kartong och tidningspapper att värma sig med.
    Här har vi ju massor utav romer som sitter i varje gathörn och tigger.
    Vad händer med dom när vintern kommer, inte kan dom sova i tält när minus graderna börjar tränga på.
    Har det nog bra jag som kan tända värmeljus inne tillsammans med Rantafar.

    Tjingelingen i början på hösten från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå, vi har det bra vi Rantamor i jämförelse med många andra, tvivelsutan (åländska?)
      Jag har inte varit in till andra bloggar på ett tag igen, men snart ramlar jag ner hos dig, lita på det!

      Ha det sensommar, förhöst-bra!

      Radera
  13. Haha, ja papphuvud är vi nog lite till mans.. Händer allt att jag också får ett speciellt ord på hjärnan :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Papphuvud är vi allihopa, allihopa, allihopa...samma musik som små grodorna:)
      Det fastnar ord i huvudet emellanåt, ja! Hahaa...sådana är vi

      Kram

      Radera
  14. Kartong är ett material jag gillar! Har flätat lite korgar av det. Lärde mig det en gång i tiden av Birgitta Wendel. Ett intressant studiebesök har jag också gjort på kartongfabriken Korsnäs-Marma. Att det sen är många hemlösa som tvingas leva i misär med en papplåda som hem är fruktansvärt och när man tar del av denna verklighet så önskar man inget hellre än att det skulle finnas en hjälpande hand till alla dessa människor, var de än befinner sig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan göra så mycket av kartong, helt rätt. Ett intressant material, användbart som få.

      Hemlösheten sprider sig tyvärr överallt och själv står man här och känner sig hjälplös,
      men även det lilla man gör har betydelse på något sätt. En liten tröst, trots allt

      Kram

      Radera
  15. Nej, nu försvann allt jag hade skrivit!! Kort sagt: Jag gillar hennes böcker och "milda sånger" hör till det bästa jag har läst.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det räcker ju gott och väl med den korta versionen Kerstin!:) Så är det för min del också. Hon skriver rakt in i själen på en, på något sätt.
      kram
      Karin

      Radera
  16. Ja, kartong kan vara så mycket, men att ha det som hem låter inte som det bästa, men tyvärr realiteten för många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligare kan man med all säkerhet ha det. Nu råkar de som jag har tagit bild på ändå leva i rätt varma trakter men problemet finns här på våra breddgrader också. Tyvärr så är livet inte alltid solsken

      Radera