lördag 27 september 2014

Kappa

Tack Tove!
Tack vare ditt lördagstema idag, kappa, fick jag det gjort som jag har tänkt
göra länge redan.


Jag tog äntligen fram min Lodenkappa och satte den vackra silverbroschen
av vår östra husgavel på plats.
Den gaveln som rymmer bageri och butik, café och ateljé ( i övre våningen)
Min arbetsplats finns innanför den gaveln

Olgakatt är mästerlig på många sätt och vis och
bland annat så tillverkar hon silversmycken.
Och detta smycke har hon förärat min person.
Tack igen av hela mitt hjärta Olgakatt!:)


Så fick jag ett oväntat småproblem.....vilken sida ska jag ha broschen på?
Det kändes fel att ha den på högra sidan, så jag lade den på vänstra sidan
Kanske någon med kunskap om vett och etikett om var en brosch ska sitta på en damkappa,
kan hjälpa en mindre vetande. Å andra sidan så kanske jag kan göra som jag känner...?


Dags att vända kappan kan man läsa om i gårdagens Hufvudstadsblad.  I en reklamannons från Stockmanns om kappor som säljs ut till 20% billigare pris använder man just de orden och den kvinnliga modellen som finns på bilden öppnar sin kappa. Kanske det är någon som inte har förstått innebörden med uttrycket? Att vända kappan efter vinden, vilket inte är så värst angeläget för den som blir drabbad av kappvändare. Så måste det ju vara......eller en språklig kappvändning? Å andra sidan så kan man ju vända kappan avig men det var nog inte det som menades utan man använder ett uttryck som är vanligt, i all synnerhet när det handlar om politiker. (Stackars dem, de får utstå både det ena och det andra) Och reklamen gick hem, jag läste den bara för ordvändningens skull.



Jag tror inte att man kan kalla byttan på bilden till en kappa eller en kappe men det är det närmaste
i storlek jag finner i vårt hus. 4,75 liter glass har den innehållit men rymmer 5 liter ända upp till kanten.

En kappe, kappa eller kappo ( alla ord användes) är ett gammalt rymdmått vanligt för torra varor och rymde 4,58 liter (enl. 1665 års regelverk) Efter metersystemets införande räknade man mera praktiskt och en kappa mjöl, socker eller dylikt var rätt och slätt 5 liter.
Nu ska jag ta en titt in till alla som deltar i temat för dagen, läsa vad de har att skriva om ordet kappa.

Tack Tove för mycket trevliga och utmanande lördagsteman under september.
Om jag minns rätt så har Musikanta lovat att ta hand om oktobermånads lördagsteman?
Jag ser framemot rubrikerna och vässar pennan i väntan på dem

De andra temadeltagarna finns här i högerkolumnen i min blogg.
Hälsa gärna på hos dem och läs vad de har att skriva om ordet kappa.

22 kommentarer:

  1. Tack för ett väldigt trevlig och innehållsrikt inlägg! När jag var 9 år läste jag om Bengt Natt och Dag (kompis med Engelbrekt) som vände "kappan efter vinden." Jag såg alltid för min inre syn hur han stod vid stranden till slottet på ett berg och vände sin vackra slängkappa ut och in. Sen tyckte jag hans namn var så vackert.
    Olgakatten är duktig - jag tycker du ska sätta hennes vackra silversmycke på den sida det känns bäst. Själv brukar jag ha dem på hjärtsidan.
    Kramar från Ingrid som önskar dig en skön fortsättning på lördagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!:)
      Jag har missat Bengt Natt och Dag, låter intressant för mig som tycker om sagor. Ett mycket vackert namn.
      Det blev hjärtsidan, kändes naturligt så:)
      En skön fortsättning på din dag också!
      Kramar!

      Radera
  2. Har aldrig funderat på vilken sida en brosch ska sitta men den hamnar alltid på vänster hos mig också. Lättare att sätta fast den där om man är högerhänt, tror jag, dessutom. Om man nu inte är smart och fäster den innan man tagit på sig plagget.
    Lingon såldes kappvis när jag var liten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske det är det som är själva kruxet. Att man som högerhänt har lättare att sätta fast broschen till vänster. Jag fäste den innan jag tog kappan på mig men det kändes fel att ha den till höger, så det blev vänster i alla fall.
      Javisst ja, bär såldes kappvis. Nu minns jag också det.

      Radera
  3. Hej!
    Nu fick jag sån lust att helt vända min kappa. Dina fönster är skinande blanda, härligt! Jag ska ta itu med mina fönster jag också, hade tänkt lämna dem till våren, men dina fönster fick mig riktigt inspirerad! Det blir inte i dag, för det finns så mycket annat trevligt en vacker söndag som denna.

    Vilken fin brosch! Jag vet ingenting om sådana etiketter, man får väl ha sina broscher och smycken där det känns bekvämt :)

    Ha en fin söndag! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Det finns nog ett antal fönster att tvätta här ännu...men så småningom så ska väl alla ha fått sig en välbehövlig dust.
      Här är det mulet, ett jämngrått tjockt molntäcke ligger över oss, så kanske vi får regn?
      Jag vet inte jag heller vad som är vett och etikett när det handlar om broscher, men en bra förklaring fick jag via Olgakatt. Man hänger den kanske av rent praktiska skäl på vänstersida när man är högerhänt och vice versa. Men visst blir det som jag själv känner att är bäst:)

      Ha en fin söndag du med Lisbet!
      Kram

      Radera
  4. Olgakatts fina smycke pryder Loden på den sida du vill tänker jag. De få gånger jag bär sånt så hamnar de lite varstans. Gudrun Sjödén har haft/har vändbara kappor vill jag minnas.
    Vända kappan efter vinden, det var inte så uppskattat. Hade en ingen egen åsikt? Vågade en inte stå för den? Att hålla med den en sist talade med för att så vid nästa ändra sig igen ... ? För några år sedan så dök det där upp i ett sammanhang på en kurs om "Dialog". Under en dialog, som bekant, får många åsikter komma till tals, vila en stund och under tiden komma fram som olikheter, kanske "samsas kring" flera infallsvinklar utan att för den saks skull vara något flyktig fegt som bekvämast är vid vissa tillfällen. Kanske var "åsikten" inte klar, men det låt ju så vettigt! Innan nästa infallsvinkel kom? När du skriver kappe så dyker det upp i min skalle det norska begreppet skjeppe. Samma mål att mäta volym.

    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så blir det förstås Tove. Det beror på känslan och humöret var man placerar sina smycken...och man kan ju ha dem var som helst.
      Jag minns plötsligt att jag hade en vändbar kappa när jag var yngre. Ena sidan gul, den andra mörkbrun mot svart. Bara att svänga på när så behövdes. Mera slängkappa dock, utan ärmar. Kanske jag syr upp en sådan åt mig mitt i allt? Bekvämt.
      Skjeppe, ja språket är besläktat helt säkert, vi också!:)

      Radera
  5. Int vet jag var broschen ska sitta. Kanske inte spelar roll. Drar sig nog mot vänstern. Men just nu har jag en brosch som syrran gjort. En snygg Groda, den sitter i mitten. Mest för att hålla ihop glipan i blusen. Morsan, den Svenska Åländskan pratar bara om Åland och minnen därifrån, så blir det nog, när närminnet är borta. Kramis kusinis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nääää, på ren åländska;), int´vet jag heller om det spelar nån roll.
      Den fastnade på vänster sida.
      Du kan väl visa Grodan på bild, så jag får se? Bra med glipbroscher, sådana har jag också några stycken;)
      Så blir det förstås, minnena finns och rötterna går aldrig ur och varför skulle det göra det egentligen. Åländskt blod är åländskt blod eller havsvatten eller....
      Kram till dig KusinaKarina!

      Radera
  6. Vilket annorlunda inlägg men riktigt skoj att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Temainläggen kan dra iväg både hit och dit, det är det som är roligast med dem

      Radera
  7. Vilken vacker brosch – fint porträtt av Pettas-huset!
    Kappa, kappe, skäppa, skjeppe; jag undrar hur just denna måttenhet kom till. Den verkar vida spridd och populär. En kubikfot blir nog större än så. Kubikhand?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, broschen är mycket omtyckt!:)
      Kappa, kappe osv är en gammal måttenhet sedan flera århundranden tillbaka.
      20 kappar är lika mycket som ett spann...
      Min far räknade virke i kubikfot och jag har för mig att tillräckligt många sådana blev en kubikfamn, men är inte säker
      Spännande med historien vi har bakom oss.

      Radera
  8. Så duktig hon är Olgakatt.
    Tror det går alldeles utmärkt att du sätter broschen precis där du vill. :)
    Jag blev alldeles snurrig i huvudet av kappvändarna - fick läsa den paragrafen ett par gånger!
    Tack och lov för metersystemet. Jag fattar fortfarande inte varför USA envisas med sitt krångliga system.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :d, förstår snurrigheten:)
      Olgakatt är mästerlig! Jag håller med!
      Broschen hamnade på vänstra uppslaget. Kändes bäst så
      Kramar!

      Radera
  9. WOW, vilket fint smycke!! Underbart att ha ett sådant. SÅ speciellt och så vackert.
    Jag vet att när det gäller flaggor, du vet som broscher eller pins, ska det sitta på vänster sida av ett kavajslag, kanske gäller samma vid vanliga broscher? För mig skulle det nog kännas mest rätt att ha ett sånt smycke till vänster. DET är såååå vackert. Olgakatt kan verkligen sin sak.
    Stora kramar från mig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat!
      Jag är ensam om det också, ingen annan har ett likadant, så jag känner mig lite mallig.
      Det blev vänster för min del, så kändes det rätt.
      Stora kramar till dig med Annika!

      Radera
  10. Vilken fin brosch! Ja, Olgakatt hon är duktig hon. Och klokare blev jag även här, vad angår rymdmåttet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och ja!:)
      Och så blir vi alla tack vare bloggvärlden. Bara klokare och klokare;)

      Radera
  11. Vilken fin och annorlunda brosch! Men vilken sida den ska vara på...fel person att svara på det! Sedan får jag tacka för ytterligare ny kunskap, hädanefter ska jag gå till affären och köpa en kappa fil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är fin och unik, broschen!
      Jag höll mig till vänster:)
      Haha...en kappa fil! Lycka till! Undrar vad du får?;)

      Radera