fredag 29 augusti 2014

Jag har en plan....

sá Sickan.


För att underlätta för oss så har vi tänkt om en del vad gäller trädgård och odling inför nästa sommar
När man säger så, så brukar det bli precis tvärtom, men jag tar chansen och hoppas på medvind
Det ska bli färre antal grönsaker i täppan än vad vi brukar ha
(det krävs en del arbete och arbete har vi hur mycket som helst ändå sommartid, 
så tanken är att livet ska bli mera lättsamt och praktiskt) 

Så därför har jag redan skridit till verket och påbörjat nästa års trädgårdsprojekt
Vartefter som jag skördar grönsaker i landet just nu, så gräver jag upp varje liten plätt som blir bar och
söker noggrant igenom jorden (äggsökning på gång...för tänk om de där eländes eländena har lyckats smyga ner några ägg i jorden). Tillsvidare har jag inte hittat en enda liten tillstymmelse till påtänkt mördarsnigel men 
de är lite grann som Putin. Man vet aldrig var man har dem heller.....
Totalt opålitliga


Nu är tanken den, att det ska bli mera eller mindre en örtagård av trädgårdslandet
Lite så där som det redan är, bohemiskt, vilt, glatt och galet men ändå lättare att handskas med
än vad det är när man har bönor, gurkor, morötter, kål av olika slag osv....

Puts väck med dem och in med örterna...
Odlarringen säljer fina grönsaker, så vi köper av dem istället. 
Så har vi tänkt
Blommorna kommer oberoende hur jag än beter mig
De växer som ogräs i landet.
 

På våren när jag har vänt landet och ordnat upp det i små odlingsrutor
och rektanglar så ser allt så himla prydligt ut....vips så har ringeblommorna, krassen och
rosenskäran spritt sig som en löpeld tillsammans med glödande vallmon litet här och där. 
Och det är förstås himla vackert!



Men grönsakerna i blomsterdjungeln ropar mayday, mayday.....vi kvävs, vi kvävs  
och de flesta människor tycker säkert att jag är en grobian
som rycker upp skönheten och gräver ner den som gröngödsel och maskföda. 
Våra maskar går på övertidsarbete hela tiden, jag lovar. 
Men tillsvidare har de inte inlett någon strejk, tack och lov



Som sagt, jag har påbörjat höstarbetet med grävning och plantering
Där vitlök och persilja har vuxit står nu ett bestånd temynta och oregano med jorden runtomkring
sig täckt av rabarberblad. Det är aldrig riktigt som det ska vara att låta jorden stå öppen. 
Helt onödig erosion, så när den sista rabarbern för året skördades på torsdagen fick bladen bli gröngödsling och så där fortsätter jag nu vartefter jag tar vara på grödorna...


Så småningom så får både ni och jag veta hur det blir

Inkommande lördag och söndag har vi åter öppet café 
samt en catering, så trädgårdslandet får vänta några dagar innan 
jag åter tar på mig arbetshandskarna och blir mullvad

34 kommentarer:

  1. Jag skrattade gott åt ditt humoristiska inlägg......men det ligger allvar bakom förstår jag. Du kan bara konsten att berätta det på ett kul sätt. Ska bli så spännande att se hur er omvandling kommer att bli. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel! Precis så är det, det ligger allvar bakom men också lite bävan för att få det ganska så rätt med en gång, vilket jag förstås tvivlar på. Landet brukar göra som det självt vill när det kommer till kritan. Resultatet ser vi troligen först nästa vår och försommar.
      Ha en fin helg du med!

      Radera
  2. En dag vill jag vara hos er, sitta där mitt i allt och ta en fika eller varför inte hjälpa till. Tycker det låter bra att planera om lite. Inte mindre, bara annorlunda. Trädgården är så vacker i all sin prakt. Älskar korgen med all rabarber!

    KRAM finaste Karin!

    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dag är du säkert här Lotta! Jag vill tro på det!
      Det är nödvändigt med en omplanering(plantering) för att få en mera lättskött trädgård

      Varm kram!:)

      Radera
  3. Skönt att ni inte gör dom så många andra numera: stensätter halva trädgården. För ett tag sen var det trädäck, nu är det sten. Man tror att det blir mindre jobb. Men trä ska skuras och oljas, ogräset växer mellan stenar i alla fall. Marktäckning med örter är inte bara mycket vackrare utan också mest arbetsbesparande. Jag tror på din plan! Sen stöttar du ju dina grönsaksproducerande medmänniskor som säkert kommer och fikar hos er emellanåt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi började med stensättning runt Fyrklövern/Femklövern, men där ser det inte alls särskilt trevligt ut just nu och det krävs en hel del arbete för att bli av med ogräset mellan stenarna så du har helt rätt. Det blir inte mindre jobb alls.
      Jag tror inte bara på Robert Lind i Kramfors, jag tror på timjan, sockblomma, på marktäckare överlag och dylikt också. Tack för tron på min plan!

      Radera
  4. Det var inte dåligt vilket arbete Du skall börja med. Skall Du göra Rabarber saft av alla dessa.
    Det är en stor tomt Ni har, och mycket arbete redan nerlagt där. Så duktiga Ni är, vilken energi.
    Men det är klart jag är jättegammal, och tycker Ni är jätteduktiga. Sådana som jag får bara se på, vi
    orkar inte längre.
    kram Hajan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det blir nog rabarbermarmelad med ingefära, tror jag. Jag fryser ner först och tar hand om det när jag hinner lite senare...
      Nåja, inte är vi så jätteduktiga precis, men vi gör vad vi känner för, ungefär...och nu känns det som att vi ska bli lite latare av oss och låta saker sköta sig självt lite mera:)
      Kram

      Radera
  5. Härlig artikel! Och vilken framförhållning! Ha det brai helgen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!:)
      Detsamma! Jag gör det bästa av det mesta och helgen har börjat riktigt bra

      Radera
  6. Härliga bilder från en fin trädgård. Var i Finland håller du hus? Jag är i Borgå om två veckor men har fått för mig att du är långt därifrån. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag håller till på Åland, öriket mellan Finland och Sverige. Så det är ett ganska så långt stenkast från Borgåhållet. Ha det bra i Borgå, en fin stad att vara i.
      Kram

      Radera
  7. Än blommar det i rabatterna ser jag på de vackra fotografierna.
    Man för inte va blödig när man påtar i trädgården.
    Ska bli intressant att följa utvecklingen i örtagården.
    Ha en riktigt fin söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!
      Ja, nog lär det uppstå lite blodvite någon gång också under arbetets gång. När jag klipper till så kan vad som helst hända. :)
      Ha detsamma!

      Radera
  8. Fina bilder och fina grönsaker/växter!

    En kompis är i SydKorea just nu, fick se denna bild och kom att tänka på 'Pettas'!!!! ;-)
    https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t31.0-8/10557060_504217109681241_2656616463314061519_o.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det tycks finnas Åland överallt i världen!:) Kul!
      Tack Mats!

      Radera
  9. Heja! Höstgrävavandet ger så otroligt bra försprång på våren. Det händer att på vårarna får anledning att tänka på något som min pacifistiska pappa brukade citera från beredskapsåren (den enda nyttiga lärdomen han fick under militärtjänstgöringen, brukade han hävda): Soldatens första plikt på morgonen är att ha gjort rent geväret kvällen innan.
    Kan tillämpas på många områden, men känns särskilt relevant på våren när man står där med ogrävda land!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, med andra ord så håller jag på med att rengöra geväret nu.
      Höstgrävandet är ett bra försprång, helt rätt. Jag har alltid ambitionen att hinna med mera än jag hinner med, men man hinner med det man hinner med;)

      Radera
    2. Men vad blev det där för höstgrävavande, egentligen, i min förra kommentar. Va?
      Men i alla fall är det just en form av vapenvård du ägnar dig åt med grävandet, helt rätt!

      Radera
    3. Jag tyckte att den var klart som korvspad, betydelsen, i din första kommentar. Sen är det en annan fråga om mitt svar var lika klart:)

      Radera
  10. Jag bugar mig av vördnad inför denna odlingsnit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Ambitionen finns i alla fall och början den är god. Sen får vi se hur det avlöper

      Radera
  11. Låter rätt trevligt det där och här hos oss ser jag bara ogräs,ogräs.En plan bör det helst finnas för det heter ju att en trädgård skall ständigt stå i förändring för att vara levande. Tack för tipset med rabarberbladen.
    Min plan är också att det skall bli pyttelitet med grönsaker. Helst skulle jag bara gå runt och beundra allt med sekatören i högsta hugg nuförtiden. Ha en bra dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trevligt, men lite knepigt i alla fall, för jag vet ju inte riktigt hur jag ska få ihop det riktigt, men det brukar lösa sig. Jag tar det pö om pö. Idag är jag mullvad och har placerat den orientaliska vallmon med den sibiriska och hoppas att de inte ska börja bråka:) Det ska förstås finnas blommor med i örtagården. Nu väntar citrontimjan på delning och omplantering. Måste in och dricka lite vatten emellan, läsa lite blogg osv.
      Idag använder jag pumpabladen till marktäckning...allt som kan användas används. Snart syns de inte längre när maskarna har gjort sitt och dragit ner dem i underjorden.
      Ha en bra dag du med!

      Radera
  12. Vad fint, Karin!
    OCH vad trevligt det ser ut. Vilken grönska!!!
    Så vackra blommor. Rosenskära älskar jag!!!
    Klokt att tänka om inför nästa år så det blir mer lättskött! OCH skönt att du inte sett ngra ovälkomna ägg!! YAY
    Ha nu en finfin måndag!! Vet ju att du är ledig. SÅ skönt!!
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rosenskäran hör till mina favoriter också, så för min del får den gärna självså sig själv så mycket den orkar. Det går ju att riva bort om det blir för mycket.
      Det är lättskött som gäller just nu, men innan dess är det förstås inte så lättskött:)
      Tack Annika, måndagen har snart försvunnit runt knuten och den blev förstås inte riktigt som jag planerade (när blir det så egentligen?) men fin blev den!
      Kramar!

      Radera
  13. Skönt om det blir lite enklare!!!! Ni har ju överfullt på sommaren med arbete och grönsaker får andra odla! Så tänker jag när mina inte växer eller inte skötts som de ska....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Eva , det är nog högst nödvändigt med lite prioritering nu!:)
      Hoppas att du har det bra på alla sätt och vis!

      Radera
  14. Det låter väl jättebra att låta det bli litet mera vilt och att låta örterna växa.
    Där skulle jag gärna finnas i landet och hjälpa dig. :)
    Saknar trädgårdsland.
    Det är så det skall se ut med grönska och blommor.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilt är det nog redan, men det får bli lite mera ännu, fastän jag nog tänker hålla efter tistlar och dylikt. Det finns förstås en måtta med allt.
      Så kul det skulle vara att ha dig här också. Två pratande mullvadar med många gemensamma intressen:)
      Kramar!

      Radera
  15. Du är fantastisk - jag blir matt när jag tänker på hur mycket du jobbar. Och ändå hinner du med att både blogga och fotografera. Nu fick jag inspiration till att gå ut och gräva om mina (högst) två kvadratmeter trädgårdsland. Det är nog bara en och en halv när jag tänker efter.
    Vackra blommor även om de är åt ogräshållet till.
    Hur blir det med lördagstemat? Har du hört något från någon?
    Kramar från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåja, inte mera fantastisk än någon annan skulle jag tro, men tack i alla fall Ingrid för rara ord!:)
      Lördagstemat kommer igång nu på lördag, och temat heter Kartong. Titta in på Toves blogg och på Helenas. De har uppdaterat och haft ordning med sig. Jag har inte gjort det ännu, men det kommer
      Kramar!

      Radera
  16. JAg tycker så mycket om den här tiden i trädgården, då allt är moget och sensommarblommorna lyser upp tillvaron. Haha, din liknelse av mördarsniglarna och Putin är underbar. Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en underbar tid just nu! Mognadens tid.
      Och den varar ett tag ännu innan nästa skede tar över. Härligt!
      Stor kram till dig med Pia!

      Radera