måndag 18 augusti 2014

Att bara vara - dag


    Jag sov ända fram till kvart före tio imorse....
    Det är länge sedan sist och konstigt nog, när man äntligen har möjlighet att sova ut
    så vaknar man inte riktigt ordentligt på hela dagen.
    Jag har gått omkring i ett lite märkligt töcken
    Uffe hade redan varit uppe en längre stund när jag vaknade till vardagen
    Han hade hunnit med praktiska detaljer som att skriva nya skyltar om hur vi har öppet
    under sensommar-höstsäsongen, samt även hunnit hänga upp dem både här och där
    Jag sov min skönhetssömn helt ovetandes om detta och när jag slutligen
    stod på golvet var det redan bestämt hur dagen skulle bli.....Uffe startade bilen
    och så drog vi iväg....


    Ja, vad gör ett nyblivet "semesterdagsfolk"?
    Jo, far på café !:)  


   Från norr till söder, rakt över ön drog vi iväg till en plats där fantasin tycks vara obegränsad
   En gammal rostig spade fylld av vackra små taklökar och annat bara låg där och
   förgyllde tillvaron...


   Kreativitet saknas inte, hantverkskraft finns i övermått


   Vad sägs om att sätta sig ner här?


   Jag valde drottningpaj....


    och Uffe en bamsekaka med goda saker i och som vanligt så delar vi med oss av det vi har
    till varandra. Gott var det!


        Vi satt ute i trädgården och fick sällskap av andra godis"grisar"....


         Emaljerade kannor fascinerar alltid....


                             Kugghjul och andra detaljer i övermått


   Prunkande vackra blommor....
   Ja, naturligtvis så var vi till


    Stickstugan.
    Stickstugan har öppet hela augusti ut, så den som kan och känner för det, gör ett besök
    Ni ångrar er inte och jag har bara visat en liten bråkdel av allt av livets goda som finns där
    Lotta lägger ner mängder av handkraft och kärlek

    Nu är vi åter hemma, tar det lugnt, även om ett par bokningar har ramlat in, glädjande nog
    På torsdag kommer en redan tidigare bokad grupp från Estland på besök och vill ha kaffe med fika
    Men nu tänker vi bara vara lata...
    Imorgon tar vi åter tag i vardagen.

    Ha en fin kväll alla!

26 kommentarer:

  1. Det skulle vara roligt att veta VAR på Åland man kan hitta alla de här sakerna. Och även var ni har ert Geta. Men det kanske går att googla.
    Underbara bilder som vanligt - den första är lika fin som en van Goghtavla. Men det är inte så roligt för en som har "fastedag" idag (5/2) att titta på den härliga drottningpajen. Jag får titta igen i morgon när jag får äta som vanligt.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oss hittar man långt uppe i norr, Stickstugan långt nere i söder:)...kommer man till Åland är det inte alls svårt. Åland är litet...Många hittar hit och många hittar dit
      Tack! Nu har vi vårt eget lilla trädgårdsbord fyllt av trädgårdens fröjder dagligdags, bara att gå ut och hämta det som skördats.
      Kramar!

      Radera
  2. Vilka fin grejer, nya och gamla! Härliga bilder. Njut av lite ledighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Det tar tid att lära sig ta det litet lugnt, men skönt är det att inte behöva stiga upp mitt i natten på ett tag igen:)

      Radera
  3. Vilken härlig utflykt! Jag skulle så gärna vilja göra en utflykt till Åland. Länge sen sist...var väl -87, tror jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så tycker jag också!
      Du får göra ett nytt besök, kanske nästa sommar? Ta båten vetja...styr nordnordost, sisådär:)
      eller kanske det blir ostnordost?

      Radera
  4. Trevligt ställe det där men lite långt borta för besök så tack för att jag fick följa med via din fina bilder ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt i allt så får du möjlighet, även om det inte blir i år. Men man vet ju aldrig.
      Tack Nette!
      Kram!

      Radera
  5. Åh så mycket fint och gott! Stickstugan! Oj så spännande.

    Men apropå sticka och ert godissugna sällskap: Getingar gillar verkligen inte lukten av bränt kaffe, så det är bara att ta lite kaffepulver och tutta på. De försvinner bums.
    "Men här finns ju inga getingar" sade mina klentrogna gäster när jag demonstrerade knepet. "Nej, just det" sade jag belåtet.

    Jag misstänker att de kommer att hävda att getingfriheten berodde på att det inte finns några getingar i våra trakter, men där har de fel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Karin, dit måste du också fara nästa gång du kommer till ön.

      Ett bra tips som jag ska förmedla vidare till Lotta. Hon var olycklig för alla getingar som hemsökte hennes café. De var verkligen enträgna och dessutom många, så bränt kaffe kanske är melodin även för henne.

      Radera
  6. Härlig utflykt. En sån där färgglad mössa skulle jag gärna bära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja!:)
      Även jag kan tänka mig en sådan mössa, måste bara fundera vilken som passar mig bäst, det fanns oerhört många att välja på

      Radera
  7. Så inspirerande, både för dig och för oss dina trogna bloggläsare! Den där spaden med taklök var ju härlig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa!:) Ibland behövs det inte mycket alls och en gammal spade har väl de flesta i sina gömmor.

      Radera
  8. Sådana dagar behövs ibland så man kan hämta andan. Så härligt att då ge sig av på en liten tur och upptäcka nya saker. Åland verkar vara ett turistparadis. Jag får nog ha med det på min önskereselista. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt nödvändig nödvändighet att vara ledig någon dag!:)
      Det finns många små skatter på Åland.
      Jag borde nog skriva en önskereselista jag också och affirmera så mycket jag orkar och kan. Mitt i allt så blir det resa av
      Kram

      Radera
  9. Så himla skönt, Karin. En vilodag som ni behöver.
    Skulle gärna sjunka ner på det där cafeet!! Ser så inbjudande och mysigt ut.
    Alltså, en dag skulle jag så gärna HOPPA av I Mariehamn och söka upp er. Inte bara fortsätta till Åbo. Varje ggn jag lägger till på Åland tänker jag på dig. Alltid, alltid!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är skönt att pusta ut lite grann. Vi fortsätter förstås med öppethållning i veckosluten t.om. september och har våra bokade grupper men det finns tid att sova ut nu. Jätteskönt som omväxling. Vi började känna oss lite slitna efter en väldigt intensiv men härlig period. Några dagar till och vi är still going strong igen
      Du får arrangera det så, en dags hopp i land och så kommer du hit innan du far till Närpes. Men jag förstår dig väl, jag vet ju att du längtar dit så innerligen
      Kramar!

      Radera
  10. Hoppas resten av måndagen blev lika bra! Jag skulle tro att ni är värda varenda ledig minut ni kan få!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå Marina, den blev det och jag ramlade i säng rätt så tidigt...
      Tack!:)

      Radera
  11. Vilodagar är bra att ha, dem borde man vara rädd om.

    De där flygande 'godisgrisarna' är väldigt många i år, det är tack vare varma sommaren som de gillar.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har helt rätt Eva! Vilodagar är viktiga för hela välbefinnandets skull, sedan går allt som en dans igen.
      Vi har till all lycka, inte haft många getingar alls här i år, men däremot bromsar och förstås en del flugor. Lotta på Stickstugan hade ett riktigt elände med alla getingar, man fick verkligen titta på skeden med paj ordentligt innan man lade in den i munnen. Självklart dras de till godsaker de med
      Må gott även du!
      Karin

      Radera
  12. Det låter som en fantastisk dag och caféet ser verkligen toppenmysigt ut! Varma kramar till er båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmmm....:), det var en sådan dag.
      Varma kramar till er båda också!<3

      Radera
  13. Meeen du!!!! Vilken fin blogg du har, gillar verkligen dina bilder och ditt sätt att fota, verkligen många "Må bra" bilder. Hit återkommer jag mer än gärna. Välkommen att kika in hos mig!
    Ha en bra dag!
    /Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!:)
      Jag kommer över på en titt, absolut!
      Detsamma önskar jag dig!
      Karin

      Radera