torsdag 24 juli 2014

Typiskt nog...

så kommer de rusandes längs gången med de stora kanonerna hängande på bröstet 
då man är som mest svettig, håret är som allra stripigast och arbetskläderna
klibbar sig fast på skinnet i det dryga 30 grader varma klimatet
efter en lång arbetsdag och de känns minst sagt solkiga, trots ett byte mitt på dagen

Sedan blir man fotad ur alla möjliga och omöjliga vinklar och vrår, uppifrån, nerifrån, från sida till sida, på knä ståendes i den vissnande prästkragerabatten, som nu är plattare än platt av våra tyngder, eller hängandes över Getabocken i trädgården, medan vi har berättat om vårt företag och lite om turismen i allmänhet


I sitt stilla sinne funderar man på hur bilderna kommer att se ut och man hoppas på att de flesta blir raderade och att de väljer att använda bilden på bara pannkakan....för den är absolut snyggast
och den här fotografen valde att ställa skeden rakt upp. Ett annorlunda sätt mot flera andras
Det såg faktiskt riktigt snitsigt ut

Å andra sidan så är man så glad att de kommer och tar alla bilder, frågar alla frågor...
Inte tackar man ju nej till gratisreklam i en av Finlands allra största tidningar
Det är en väldigt god hjälp att få några rader och en förevigad bild inför nästa års sommarsäsong
ja, det är verkligen guld värt, så låt så vara att man känner sig som en urvriden disktrasa när arbetsdagen är över...det syns kanske inte på bilden/bilderna när det beger sig någon gång under vårvintern 2015
En tröst är att det var inte meningen att jag skulle bli fotomodell :)

Trevliga var de, journalisterna från Kauppalehti....
och de stannade en lång stund


Idag är det hetare än igår som var hetare än i förrgår som var hetare än...
Nu har vi sommar så det heter duga
och den ska fortsätta några dagar till om man får tro
på väderleksprofeterna
Så den bastu som jag saknar att vi inte har, har jag varje dag i bageriet just nu..

Det är gott och varmt att leva!
 

12 kommentarer:

  1. Så är det alltid! Den enda vackra bild av mig var i ett TV-program där mina fötter var med.
    M

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;), man får ta det som en prövning...för det är alltid så
      men i och för sig så är det ju så det är också i verkligheten
      I alla fall så skrider inte jag fram som något överjordiskt vackert väsen
      så här dagligdags

      Inte illa att fötterna var med:)

      Radera
  2. Gratis reklam är alltid bra ,varmt, varmare varmast är det överallt nu ,det var 38 på verandan på eftermiddagen ,lite febertemperaturer.Sitter ute och skriver för det är varmt inne.kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det, absolut:)
      Det är varmast just nu, tror jag men man vet ju aldrig vad som händer imorgon.
      Skönt med ordentlig sommar, något att minnas när det blir kyligare igen
      kram
      Karin

      Radera
  3. Ja nu behöver vi ingen sista minuten resa söderut precis,
    vi har då bara hamnat mitt upp i södern...
    men vi kommer att sakna detta i vinter när kölden ramlar över oss och vi är lagom less,
    men just nu så njuter jag av kvällen och svalkan...

    Tjingelingen från Rantamor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nu behöver vi inte resa någonstans...
      det lär vara 18 grader varmt i Tanzania, så vi lever i omvända världen just nu, kvinnfolksveckan som det är och allt.
      Det är bara att njuta medan det varar...
      Tjingeling på dig med Rantamor:)

      Radera
  4. Och i dag blir det ännu varmare... I alla fall i södra Dalarna. Grattis till journalisternas (och fotografens) uppmärksamhet. Det kommer att bli ett jättefint reportage. Hur skulle det kunna bli annat med den miljön och de människorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, idag blir det helt klart ännu varmare.
      Redan kl. sex var temperaturen + 20 grader....
      Nu redan 24 grader, så här är det bastuväder både ute och inne
      Tur att kylanordningarna fungerar bra. Många har problem just nu när de lägger av p.g.a överbelastning...
      Vi får hoppas på att det blir riktigt bra!:)
      Tack Karin!

      Radera
  5. Vi har också haft 30 grader i skuggan de senaste dagarna. Som väl är står våra värmepumpar för lite sval, frisk luft inomhus.

    Vad gäller plåtandet har jag slutat att bry mig. Hur många bröllops- eller dopfoton OCH videosnuttar som jag är med på har jag ingen aning om. Men det är nog åtskilliga. Inte är man särskilt till sin fördel när man sitter och spelar med djup koncentration eller när man spelar något fel så det hörs på inspelningen. Men, som sagt, jag har slutat att bry mig.
    Roligt för er skull att få lite gratisreklam - det säger man inte nej till!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nu är det varmt och skönt och synd att klaga. Om fem månader har vi juldagen och då är det troligtvis lite kallare:)
      Det är som det är vad gäller fotografier och man är som man är.
      Enkel matematik, men som fotograferande människa tänker jag alltid i de här banorna, när jag märker att fotografen i fråga tar bilder på ett sätt som jag aldrig själv skulle göra eller av motiv som inte ens skulle komma ifråga...så det är spännande att se hur han har fått till det....all publicitet av det här slaget är välkommet och givetvis vill man ju gärna vara till sin fördel då, med tanke på att man inte representerar enbart sig själv utan vårt företag.
      Varm kram, i dubbel bemärkelse

      Radera
  6. Reklam är aldrig fel. Synd bara att det nog inte visas i nån tidning nära mig. Men du gör själv så fina reportage från ert ställe, så jag tycker nästan det känns som jag varit där. Varma kramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!:)
      Så blir det när man följer varandras bloggar genom åren. Man "kan" varandra på något sätt.
      Varm kram i dubbel bemärkelse, här är + 27,3 grader i skuggan

      Radera