lördag 12 juli 2014

Nycker

Vi hade inte alls tänkt oss att det skulle bli som det blev, men
när en av våra cafégäster blev störtförälskad i vår stora stengrill med tillhörande skänk
föll vi till föga och lät honom köpa den...några hundra kilo tung med alla delar tillsammans
Nu har han varit och hämtat den med tre armstarka vänner och plötsligt så fanns det en 
tom stenbelagd plats i nära anslutning till Fyrklövern
En tillfällig lösning tänkte vi att det skulle bli när vi lade dit ett extra cafébord, fyra stolar 
och ett parasoll, samt placerade alla våra Afrikas liljor och passionsblommor på platsen 
Ut med passionen! skämtade vi och så tog vi ut de krukade passionerna


   Vi lade dit trädgårdsmöblemanget medan vi tänkte fundera litet mera på vad vi skulle ersätta
   grillen med...men....
   Våra gäster är förtjusta och går spontant till just det bordet...
   Så nu har vi blivit med fem små cafébord i Fyrklövern...eller ett just utanför
   Vilket visade sig vara ett lyckokast...alla bord har varit "bemannade" samtidigt idag.
   Nu ska vi bara försköna lite till så sakteliga.....med enkla medel som redan finns


    Lite nyckfullt tycker jag att det också är att bara lägga sig rakt ner på gräsmattan som en av
    kottarna gjorde vid midnatt...där låg den och sov...zzzzz


   Jag var egentligen ute i månfångeri med kamerans hjälp när jag märkte att jag hade
   någonting vid fötterna...
   Månen försvann bakom grantopparna och jag gick in för att inte störa sovande
   individer i vår trädgård



   En nyck fick jag också när jag såg denna cykel i vår trädgård idag...
   Jag tog en bild! Många av de cyklister som kommer till oss tar cykeln med till utecaféet för att ha
   den under uppsikt medan de fikar...
   Av förståeliga skäl. Ingen vill ha sin cykel stulen, för cyklar är dyra
   I början tyckte vi att det var märkligt att man gjorde så, för vem skulle stjäla
   någonting från våra cykelställ vid grinden?
   Men det kan förstås inte cykelägarna veta och förstå, det förstår jag nu


   En naturens nyck är det, upplever vi, att borstnejlikorna som har varit röda och rosa, alla
   har blivit vita förutom en som står vid skogskanten
 

   Varför det har blivit så är en gåta, men kanske det beror på den märkliga vår-och sommarvintern
   som var tidigare i år? Borstnejlikorna tappade kanske färgen i rena förvåningen?;)


En naturlig nyck är det också att vi har blivit med krolliljor. Någonting som jag
har längtat efter att bli...
Med fåglarnas hjälp så har vi nu ett litet bestånd.

Och nu "nyckar" jag till, ögonlocken faller över de spräckliga och
månen får vara ifred i natt också. Jag tänker sova !
Godnatt!

26 kommentarer:

  1. Fyrklövern har blivit femklöver. Så fint det ser ut! Och vad glad grillköparen måste vara över sitt fynd!

    Godnatt och sov gott trots supermåne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Femklövern blir det härefter, fastän det femte bladet är ett litet utskottsblad.
      Nu funderar vi hur vi ska få till det lite mera ombonat och när hösten kommer blir troligen lite omplanteringar av i trädgården.
      Grillköparen var mycket glad. Grillen är bra, men där har den stått oanvänd för vår del i flera år nu så...efter en minuts funderingar så slog vi till och resultatet blev bra för alla berörda.
      Glada o nöjda.
      Godmorgon, jag sov som en stock!

      Radera
  2. Vad bra att det nya utrymmet blev poppis med en gång.
    I kväll är det, precis som Karin skriver, supermåne. Då blir det nog ljust i trädgården. :)
    Men så märkligt med blommorna som blivit vita. De kanske fick en chock pga vädret. Det sägs ju att människor kan bli vithåriga över en natt om de blir chockade.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oväntat bra respons utan att ha fått någonting i ordning på "riktigt", fick vi p.g.a. den nya kronbladet Fyrklövern, nu femklövern:)
      Jag antar att det har varit ljust i natt, men jag har sovit som en riktig snork...och drömt massor som vanligt. Ibland blir jag nästan trött av allt jag jobbar med nattetid.

      Blomfärgsbytet förstår vi inte alls. Vi har alltid haft rosa och röda borstnejlikor här och nu är som sagt alla vita förutom ett enda undantag. De måste ha blivit chockade!:) Det är nog inte meningen att man ska förstå sig på allt här i världen utan man ska nog bara förundras över naturens nycker, tror jag.
      Kramar!

      Radera
  3. Så vackert och fridfullt det ser ut på ert café, och med tanke på det stora djurlivet hos er så måste det vara rena Paradiset att få vistas där. Kram från ett regnigt Skåne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det är vilt, bohemiskt och naturligt framför allt och i det vilar alltid en viss skönhet, beroende på årstiden. Folk trivs har vi fått veta.
      Kram från ett ickeregnigt Geta

      Radera
  4. Snart tar jag min hoj och kommer på en fika. Om det går några färjor förstås! Det verkar vara ett café helt I min smak. Lovar att ställa cykeln I cykelstället. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt om du kommer hojande!:) Färjor går det i parti och minut...
      Du får ta cykeln med dig om det känns så! :)

      Radera
  5. Man får ju nog ta med sig allt man äger nu för tiden för allting tycks gå att stjäla.Här var det mulet förstås när vi skulle se supermånen det är ju vanligt när det är något sådant fenomen på himlen .Men jag fotograferade månen kvällen före,här här är det lite halvmulet nu men tur är det för det är 26 grader ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det tyvärr! Sorgligt!
      Jag kan tänka mig att det var mulet här också när supermånen stod högt på himlapället, men en ann sov som bara den och missade alltihopa även om den hade visat sig.
      Halvmulet har vi också just nu, parasollerna är uppe för att de fläktar en aning i vinden, men behövs inte för solens skull. 23 grader varmt och kvavt. Åskbaddot som vi säger här:)
      Kram
      Karin

      Radera
  6. Apropå cyklar och cykelstölder, jag såg en sån där knapp som brukar ha div budskap, på den här knappen stod det: Allt fler tar cykeln. Vem tog min?

    SvaraRadera
  7. Krolliljor hör till mina favoriter så grattis till att de har slagit sig ner i din trädgård. Jag har en liten samling vita som jag bara står och suckar framför ibland för de är så vackra och gracila.
    Kram från mig /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. För flera år sedan försökte jag själv att få in dem i vår trädgård, men inget hände alls. Plötsligt så finns det krolliljor där fåglarna brukar sitta, på ett helt annat ställe och det härliga är att de sakta men säkert sprider sig. Litet i taget

      kram

      Radera
  8. Konstiga blommor som ändrat färg. Kul med kottar och tillfälliga lösningar som blir så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, blommorna förstår vi oss inte alls på i år!
      Man måste vara praktisk och finurlig emellanåt:)

      Radera
  9. Det ser så inbjudande ut. Då jag kommer dit nångång vill jag sitta vid det bordet och njuta.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reserverat Lisbet!:)
      Hoppas du kommer någon gång!
      kram

      Radera
  10. Tittar in igen. Som förr i världen. Och önskar dig en god dag! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så fint med som förr i världen-tittar!:)
      Önskar dig detsamma Lisbet!
      Kram

      Radera
  11. Jag tycker väldigt mycket om borstnejlikor, men Kent är allergisk mot vilda blommor så det är inte mycket idé att försöka plantera när man inte kan ta in dem i huset. Det blev ju jättefint med cafémöblemanget, men saknar ni inte er grill? Men ni kanske har en till...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borstnejlikor är inte vilda utan vanliga trädgårdsblommor, någon gång sådda och så självsår de sig . Vi tar inte in dem vi heller, njuter av dem ute istället:)
      Nej, vi saknar inte stora stengrillen. Vi hade den egentligen till för våra kunder, som kunde nyttja den om de ville. Men de ville inte så därför blev det väldigt lyckat så här. Det är så mycket enklare att ta till den lilla grillen som vi nyttjar mycket oftare. Nu ska vi sakta mak när tiden räcker till litet längre fram bygga upp uteplatsen lite mera istället.
      Kram

      Radera
  12. Ja det blev ju en fullträff för er alla när gästen fick köpa grillen som han verkade gilla mycket och ni fick till fler sittplatser så enkelt. Ni lär nog få fundera om ni skall ha grill eller bord till nästa år, vad behöver ni möjligen bäst?. Hoppas ni även hinner njuta litet i den sköna värmen vi får ha nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev riktigt bra och bättre blir det vad tiden lider.
      Vi bestämde oss rätt omgående för att det blir en sittplats för våra gäster.
      De sitter gärna där redan nu
      Sommarkvällarna hinner vi njuta till en viss del. Är man i den här branschen så
      kan man inte vara ledig den här tiden...men vi har det bra i alla fall. :)
      Detsamma önskas härifrån också!

      Radera
  13. Roligt att titta in hos dej! Fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena i Wales!
      Så tycker jag också, att det var roligt att du tittade in här.

      Radera