torsdag 31 juli 2014

Man får ta det onda med det goda


Säga vad man vill om den spanska skogssnigeln, men den tycks få vem som helst att engagera sig
på både det ena och det andra sättet...
Mest på det ena, nämligen att ta den av daga
De flesta av grannarna har fullt upp med att tillintetgöra mördarsnigeln.
De också



För min del så har mördarsnigeln fått mig att motionera lite extra,
låt så vara stundvis i snigelfart,
men likväl så går jag några hundra meter extra varje morgon och kväll
alltsedan vi upptäckte att "farsoten" var i antågande och en fara för våra domäner

Varje rörelse är bättre än ingen rörelse alls vad gäller det ofrivilliga motionerandet
som redan nu har blivit ett behov.
Degar sätts för jäsning och jag tar mig ut i världen under tiden
Dikeskanterna blir "dammsugna" med min röntgenblick;)
Jag känner mig nästan som en hök

Tillika så hittar man en del njutbart att sätta ögonen på



Klöver är gott!
Där låg hon och åt klöver en längre stund medan jag "klövade" på i mitt
uppsåt av det mindre trevliga inslaget
Hon reagerade inte särskilt mycket på mitt intåg i "sommarhagen"

Vinbergssnäckan får vara ifred...det är bara den spanska skogssnigeln som ligger riktigt risigt till

Det hjälper att vara ihärdig...på ett av ställena där jag "plockade" ca 50 varje kväll
för ett par veckor sedan finns inte många kvar längre
I morse var det blott två stycken där och det efter regn
Eller så har de lurat mig de sniglande eländena...
Bara den tanken har fått mig att utöka jaktmarkerna så nu går jag ännu längre
varje morgon och kväll med häcksaxen beredd för "tjopping"

Tidig morgon

Fortfarande är det rätt så ljust under kvällstid men det känns lite konstigt
att det redan är den sista juli...
Tiden rinner iväg när man har roligt...då menar jag förstås inte snigeljakten
utan alla dagar med mycket trevliga gäster som går på café hos oss

Vi har fortfarande mycket att göra, från tidig morgon till sen kväll, men
snart är den här tiden över för i år och det känns vemodigt, förstås
Många har redan tagit farväl för i sommar men vi vet att vi får se dem igen

Nu väntar en långpromenad för min del innan jag tar kväll!
Tjopping på gång!
Ha det gott vänner!





28 kommentarer:

  1. Haha, du har så rätt så, man får se det som lite motion! :) För här kryllar det också av dem. Upptäckte en hel drös som låg och tog skydd från solen under mina zucchini-plantor, som ju har så stora blad. Men jag tog bort de som fanns och strödde ut kaffesump där, så nu har de inte kommit tillbaka dit åtminstone.
    Lycka till på jakten! Kram Maja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite enklare så eller hur? Nu har jag varit på min mordiska runda och har tjoppat 19 stycken. Kaffesump! Ett gott råd som jag tar till mig, för här blir det mängder av sådant...
      Tack detsamma Maja, lycka till du med!
      Kram

      Radera
  2. Jag hade också behövt lite mer motion. Det finns inga mördarsniglar här i närheten, men jag skulle ju kunna gå på jakt efter något annat förståss. Lycka till med jakten. Är du säker på att du inte behöver licens för häcksaxen...den är ju ett mordvapen? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha...tänk, jag har inte tänkt på vapenlicensen! Men jag kan ju alltid låtsas klippa vägrenarna när jag hör någon komma...
      Kram!

      Radera
  3. Det där tjoppandet måste vara väldigt bra träning för alla möjliga muskler. Biceps, underarmar, axlar, rygg och kanske till och med magmusklerna om du kommer ihåg att spänna dem när du böjer dig fram. Heja! Bäva månde mördarsniglarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hela kroppen får sitt!:) Ska bara komma ihåg att spänna magmusklerna när jag går ut i kväll.
      Jodå, mördarsniglarna har fått en fiende som inte ger sig...jag trodde inte att jag hade ett så mordiskt sinne som jag har visat mig ha.

      Radera
  4. Du skriver så vackert om sniglar och motionen du får! Glad att din blogglust återkom!
    Tjopping, vilket härligt ord - tjoppa på du
    Känner samma lilla vemod då augusti nu är här, året går sin runda - med eller utan sniglar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove:!)
      Blogglusten går i vågor eller egentligen inte lusten utan mera tiden.
      Nu blir det sakta mak lugnare här i cafévärlden så jag kanske kan få till något inlägg lite oftare än just nu.
      Ja, nog är det märkligt detta vemod som uppstår...man saknar redan sommaren fastän den inte alls har lämnat oss. Knäppgökar är vi allihopa;) Ha det så bra, så bra!

      Radera
  5. Jag har inte hittat fler ännu efter den första jag högg huvet av. Vi går på spaning varje dag, dock. Jag är orolig att kaffesump eller snigelpellets skulle ta kål på mina vänner vinbergssnäclorna också så det vill jag inte lägga ut.
    Men det finns många andra anledningar att kröka rygg i trädgården......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får hoppas på att den inte hann lägga ägg, den huvudlösa hos dig. Troligen ser du flera nästa år i apriltaget annars.
      Kaffesumpen tar inte knäcken på dem, men håller dem på avstånd...det är just det som är kruxet, man vill inte skada vinbergssnäckorna, så vi lägger inte ut pellets åt dem vi heller utan det blir tjoppning så länge det fungerar...

      Radera
  6. vilken underbar bild av Bambi i klöverängen! Och heder åt ditt arbete!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där låg hon och mumsade, smaldjuret...länge och väl.
      Tack Eivor, vi är ett kämpande antimördarsnigelfolk allihopa!:)

      Radera
  7. Klipper du dem mitt itu med häcksaxen? Jag har bara haft tre sniglar än så länge i trädgården - de ligger alla i en glasburk med spolarvätska. Men det är klart, 50 sniglar kan man ju inte stoppa i en burk. Sen finns det väl inte så många här hemma eftersom de inte har mycket att äta mer än gräs.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rakt av bakom huvudet. Utan pardon, tjofftjoff bara.
      Det värsta är att de hinner lägga ägg de sniglande juvelerna, många ägg och de blir sniglar och som lägger många ägg som lägger många ägg...i all oändlighet. En snigel lär ska kunna lägga 400 ägg, så du förstår att det lätt blir invasion.
      Lycka till!
      Kram
      Karin som nyss har klippt huvudet av 47 stycken i dikena runt omkring tomten

      Radera
  8. Förra året hade vi mängder, men i år bara några stycken. Jag la ut mördarkorn när vi gjorde nya rabatten, och det har funkat. Inte nön har synts i det, bara i

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi räknar med att ta till mördarkorn vi också om vi inte kan hålla dem stångna på det här sättet, men drar oss lite grann för det tar ju knäcken även på vinbergssnäckorna har jag förstått. Så tillsvidare blir det halshuggningen som gäller

      Radera
  9. Inte nån, skulle det vara. Bara i utkanterna av trädgården. Men de är dödade med spade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstod det:)
      Man får säkert ta till olika metoder och när jag tänker efter så har vi inte vinbergssnäckorna i trädgårdslandet utan på andra ställen, så om vi tar till mördarkorn så kommer jag att i första hand använda det i trädgårdslandet. Till all lycka håller de huvudsaken till ute i dikena runt omkring oss men de närmar sig hela tiden, så här blir det motionera av :)

      Radera
  10. …haft med dem att göra också! Barnen fick några ören för varje snigel som de hittade.

    Tittar in en snabbis, är på väg ut på lite äventyr men längtade efter dig!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt Lotta!
      Tack för längtan och titten in, hoppas äventyret blir över förväntan!

      Kramkram

      Radera
  11. Hejsan och tack för din kommentar hos mig!
    Så kul med en blogg från Åland. Jag var tvungen att googla lite och ser att Geta ligger på Åländska fastlandet, eller hur man nu uttrycker det. Min sonhustru har en stuga på Åva, men den ön ligger ju långt ut mot de Finska farvattnen. Det tar lite tid att ta sig dit om man åker via Mariehamn. Fortast går det via Åbo.
    Ha det så gott!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt så ligger Geta på norra fasta Åland.
      Åva, Brändö ligger österut mot den Åboländska skärgården till så det är enklast för dem som bor där att ta sig hem via Åbo. Märkliga är turerna men så är det.
      Ha det gott du med!
      Kram

      Radera
  12. Jag är så rädd att vi ska få hit otyget... Jag bor en mil utanför samhället och där på det området handelsträdgården finns, finns också den där hemska snigeln. Än så länge under kontroll men man vågar ju knappt fara dit och handla blommor och buskar.. Den fanns i jorden på några buskar från ett annat ställe i Sverige som skulle säljas här. Ja nu har vi augusti. Tycker att det nyss var maj. Tiden är ur led tror jag bestämt :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så den har kommit till Åland också. Via växter i krukor från annat land och nu finns den snart över hela ön.. Jag har just varit ute i kväll och tjoppat igen...27 st vid vägkanten några tiotal meter från oss....i morse 47 st. Här är det upp till kamp som gäller.
      Tiden är ur led, det var maj igår, jag är säker:)
      Ha det bra Ann-Louise!
      Kram!

      Radera
  13. Alltid är det något otyg på gång.
    Vi har fått stora skogsbrände efter massor med blixtnedslag - kombinerat med torkan och hettan. Lade precis ut bilder hos mig på röken som fyllde Shasta Valley.
    Min mamma brukade ha fullt sjå med sniglar. De fanns även i området dit hon flyttade på ålderns höst. Hon döpte till och med en backe där hon bodde till Mördarbacken. ;)
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mördarbacken!:) Härlig humor hon hade din mamma.
      Här är det likadant just nu, inte inne på tomten, men på väg mot vårt håll, så jag håller galgbacke litet varstans runtomkring oss nu tillsammans med kottarna.
      Har dessvärre inte hunnit in till dig på ett tag, försöker läsa fast mig hos alla bloggvänner när det blir tid därtill. Just nu har vi fortfarande fullt upp och dagarna räcker inte riktigt till till allt man vill. Men snart är det åter lugnare.
      Ha det bra Anne-Marie!
      Kram!

      Radera
  14. Undrade just vad du gjorde som inte grannen gjorde. Du tjoppar mest av alla verkar det som. Ja, vad ska man göra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vad annat ska man göra?...snigelpellets vill vi inte använda om det går att undvika med tanke på vinbergssnäckorna, för de äter säkert av det de också, så tillsvidare blir det tjoppa av. Igår kväll 31, i morse 7 och ikväll 3....i förrgår 84 st på kvällen...det varierar och tycks minska, men det kan bero på väderleken. Få se vad jag hittar imorgon på promenaden?

      Radera