onsdag 23 juli 2014

Jag vill tro

att rosorna är vackrare i år och att de är flera än någonsin förr
för att jag klippte bort dem alla i tur och ordning i fjol den här tiden
och gav bort dem åt min bror när han låg på sjukhuset

Tivolirosen var så ynklig då och jag trodde att den höll på att ge upp, att den tänkte dö
men i år är den större och vackrare än någonsin
ungefär som om den förmedlar ett stort tack för de dagarna som var då


I vanliga fall är jag ingen blomplockerska, jag tycker allt är vackrast där
det växer....men då var tanken en annan
"Det är nu som blommorna ska plockas, det är nu de ska ges bort
Inte sen...då kan han inte ta emot dem längre "

Det var dagar av smärta, förtvivlan och illamående, med sinande krafter
och kroppsligt tillkortakommande
Det var dagar av gråt men också av skratt och galghumor
Det var dagar av oro, spändhet
Varje gång telefonen ringde ryckte jag till...sjukhuset?

Jag minns att han tittade extra mycket på den sista buketten....
Den var så skön
Han märkte att jag hade tagit den finaste klänningen på mig
Han log och jag visste att han visste hur jag tänkte

Det var så lite jag kunde göra...

Jag tänker på de dagarna nu, varje gång jag går förbi Tivolirosen



12 kommentarer:

  1. Så ledsamt och sorgset men ändå så fint. Känner med dig och kanske just därför, för det som hänt, så är det som om rosen vill glädja dig lite när den kan.
    Ha det härligt i sommaren, kram Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett av sorgens ansikten, som gör sig påmint, men det kan ju inte bli annat än vackert när det är en ros som påminner en om just de dagarna. I övrigt så känner jag mig inte ledsen och sorgsen...allt har sin tid.
      Ha det likadant Eva!
      kram!

      Radera
  2. Underbart vackra bilder. Rosen är fantastisk...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Musikanta!:)
      Kram till dig med!

      Radera
  3. Jag tänker likadant nu jag far till mammas och pappas hus och plockar alla fina blommor jag kan hitta och för dom till någon av dom varje vecka ,för jag tycker att det är nu dom ska få njuta ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det handlar om nuet och att ta vara på varandra medan man kan.
      Fint är att ha möjligheter att göra det :)
      Kram

      Radera
  4. Svar
    1. Tack Lena!
      Den är underbar och i år har den många underbara gula rosor
      så vi får njuta mycket av den.

      Radera
  5. Också jag minns den dagen...
    Den rosen kommer du alltid att förknippa med din bror.
    Här gläder jag mig åt att min gamla New Dawn-ros trots allt överlevde förra årets totala nedklippning och att den nyplanterade redan blommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, till all glädje fanns du här i början av augusti ifjol.
      Tack för det!<3
      Jag tror att det ska bli några rosor till här så småningom bara jag har fått en viss ordning på oordningen

      Radera
  6. Ser ju bara helt UNDERBART ut :) hoppas att du haft en skön sommar so far.

    Ny post ute...ett härligt beach house ingen får missa :)

    Ha en fin solig helg

    LOVE Maria at inredningsvis - inredning it's, Swedish for decor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma önskas dig Maria!

      Radera