lördag 26 juli 2014

Extra...

"Men tänk", sa Uffe, som tydligen hade funderat på 
priset på varorna i caféet...
"om vi också skulle ta betalt på samma sätt som de där lågprisflygbolagen gör"

Så spann han vidare på tanken med teatraliska gester,
blev både kund och caféägare samtidigt
här hemma på köksgolvet
Jag som stod vid diskbänken och tvättade bort degrester ur en bunke fick
dagens skrattanfall....



-" Jaha, ni vill ha en Päron-Lotta ?
Assiett också?
 Jaha, då blir det en euro till att betala...
Sked?
Det blir en euro till på det då..
Vaniljsås? Givetvis.  2 € till..


Kaffe ingår inte, nej, men ni vill ha det?
Naturligtvis så får ni kaffe också till en kostnad av 2,50 €...påtår ingår inte
Mugg? Det blir 1€ extra för muggen...
Nej, kaffemuggen!
Toalettbesök kostar också..?
Servett? 0,50 €
Socker, grädde...?
Betalar ni med kort så kostar det 30 € ..
Kontanta medel, nej,  det tar vi inte alls emot...


När man får teater av det här slaget så går vardagen som en dans, jag lovar...

Men det finns en poäng i det hela för det är ungefär så här som lågprisflygbolagen håller på...
Grundpriset är lågt men alla nödvändiga pålagor
plussas på så att priset blir högt i alla fall.
Till slut har du knappt råd att betala för att sitta på en stolkarm ens


Så gör en del matserveringar längre söderut i Europa också....i all synnerhet vid turiststråken
Man beställer en maträtt och tror att man får en hel rätt på köpet,
låt oss säga kyckling med alla tillbehör,
men endast kycklinglåret ligger där naket på en tallrik när det kommer till bordet
Man tittar på tallriken med stora ögon
Sedan kommer frågan extrasch? och man får betala extra för ris och grönsaker...



Jag blev klar med degbunken, torkade händer och skrattårar och gick
tillsammans med Uffe till brödbutik och café för att ta emot nya gäster som droppade in.

Nej, vi tog inte extra betalt för assiett, sked och mugg...
Vi tänker inte börja med det  heller, så det så.
Nån måtta får det väl vara...
Sen må de stora jättarna hålla på med det så mycket de vill...


27 kommentarer:

  1. Hahaha, underbart!! Jag tycker inte heller ni ska börja med det, men jag håller med om att lite humor i vardagen är viktigt! Tack för ett gott skratt! Hoppas ni har det fint i sommarvärmen! Stor kram Maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maja!:) Vi har det fint i sommarvärmen fastän man kan tro att det hettar till lite extra i hjärnkontoren ibland;)
      Ha det gott du med
      Stor kram
      Karin

      Radera
  2. Den där blåblommiga assietten kunde ni gott ta extra betalt för, otroligt vackert porslin! Ha det gott i värmen! Skulle vara trevligt att besöka ert café nån gång, men glest mellan turerna till fasta Åland.
    h. Inga-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, min mors gamla porslin hänger kvar ännu...fastän den ena efter den andra blir sprucken och kantstött..
      Det skulle vara mycket trevligt Inga-Britt, om du plötsligt fick tid och möjlighet...men om inte i år så ett annat år. Vi får se framtiden an med tillförsikt:)
      ha det gott du med i värmen!

      Radera
  3. Visst ligger det mycket i det där ,vi har många gånger sagt att vi borde ta betalt för plaskassar och påsar som vi sätter det vi säljer i .Ha det gott i värmen ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får baka in det i priset:) men så långt som att ta betalt för användning av kärl osv....nej, där går gränsen. Men lågprisflygbolagen blir inte särskilt mycket lågpris på det sätt som de plussar på både det ena och det andra. Det var lite det jag ville, eller Uffe, komma åt.
      ha det gott du med Nette, här är varmt som i en sval ugn
      kram

      Radera
  4. Hahaha, klockrent! "kaffe! visst, med mugg?..." hahaha skulle vara tokroligt!
    Det är lika dumt när man ringer till olika företag, vill ni?... tryck 1 .... tryck 2 osv... tänk om det skulle vara likadant när man ringer SOS alarmering... önskar ni tala med polis, tryck 1, brandkåren, tryck 2 eller dröj kvar så ..... hur långt ska det få gå?

    Härliga ljuvliga sommar, men visst är det varmt när man jobbar men härligt är det ändå!
    Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog funderar man ibland hur långt vi blir styrda till både det ena och det andra..)
      Det är bara att njuta nu och låta svetten lacka, medan det är sommar och varmt...snart drar vi höstkläderna på oss igen och börjar huttra:). Men så länge Annika hålls i Närpestrakten kan vi räkna med det här vädret, eller vad tror du?;)

      kramkram

      Radera
  5. I Borgholm tar de t.o.m. betalt för vattnet till maten. Men för övrigt ingår tallrik, glas och kniv och gaffel om man äter pizza! OCH servetter. När vi flyger lågpris äter eller dricker vi aldrig något - men det var bra att du berättade hur det brukar vara. Förstår att du skrattade när din Uffe spelade upp sin sketch!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog mera vanligt än ovanligt i de här trakterna att man tar betalt för vatten.
      På färjorna får du inte köpa annat än flaskvatten t.ex fastän det heter att man kan få kranvatten...I och för sig kan jag förstå att vatten kostar, för det kostar ju att installera och att betala vattenräkningar, så det är logiskt.
      Uffe är en glädjekälla!
      Kram

      Radera
  6. Mycket rolig läsning och så tänkvärt! Vissa saker som lågprisflygen gör är bra. Jag vill inte betala för dålig mat när jag bara flyger 2 timmar. För mej är det ett transportsätt, som tåg fast högre upp! Jag behöver heller inte sitta på en speciell plats, flyger oftast ensam och tar det som blir över. Ofta dessutom med handbagage, eftersom jag inte vill dra omkring på massa extra grejer jag ändå inte behöver använda. Reser lätt! Men ta inte efter lågprisflygen hos er! Möjligtvis för den underbara assietten, skulle kunna tänka mej att betala extra för att just få min kaka på den, ha, ha! Tack för ditt trevliga skrivande och ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lena!
      Givetvis så är det som med alla medaljer. Det finns en framsida och en baksida:)
      Resa med lätt bagage är alltid det bästa, så även för min del. Nej, vi tar inte efter, förstås, men roligt hade vi en stund åt tanken...
      Ha det bra du med!

      Radera
  7. Dessutom har de där "lågprisbolagen" som kutym att ha dålig personalpolitik och utnyttja alla kryphål de kan hitta i lagar och avtal plus att de gör egna hål.

    SvaraRadera
  8. Kom att tänka på när jag en gång i forntiden jobbade som färdledare på ett reseföretag. Chefen var en färgstark person som ständigt predikade: Överraska! Låt resenärerna få lite mer än de tror att de ska få. Ta en extrasväng med utflyktsbussen. Ordna en god kall dryck under pausen. Be hotellet plocka några bougainvillea-kvistar och sätta i vaser på rummen. Det ska kännas generöst och välkomnande!
    (Som på Pettas!)

    Sådana reseföretag börjar det bli ont om...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att överraska kunderna på ett positivt sätt är guld värt men också att bara ge sig tid...
      i den mån man kan göra det.
      Allt handlar inte om profit och pengar.
      Det handlar om att bemöta på det sätt man själv vill bli bemött.
      Ibland lyckas man, ibland lite sämre

      Radera
  9. Nämen? Hamnade min kommentar i spammet, eller har jag råkat ut för samma problem hos dig, som du förut hos mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu funkade det! Men vad var det jag skrev förut? Andemeningen var nog att ett det alltid är värt att göra ett besök på Pettas. Om än något elegantare formulerat, vill jag (gärna!) minnas...

      Radera
    2. Och där kom den, min kommentar från förut. outgrundliga och oförutsägbara äro internätets vågor!

      Radera
    3. Det tycks så, men dina kommentarer syns i alla fall:)
      Mina for till cyberrymden eller vart de nu tog vägen...

      Radera
    4. Haha, det är riktigt roligt det här...nu har jag också svarat och borde ha väntat på att göra det
      Men stort tack för andemeningen Karin!
      Den värmer skönt i den här sommarhettan vi har just nu. Åskan dånar söder om oss men troligen drar den vidare till någon av grannkommunerna

      Radera
  10. Ja så är det ju faktiskt. Känns inte hederligt och ändå är det ju inte direkt lurenderjeri men det gör att man måste vara enormt vaken i allt. Usch, jag blir slut i huvet på allt tänkandet om jag skall försöka vara ekonomisk. Klokt av er att inte börja med sådant. Ha det gott i värmen ifall ni nu hinner njuta av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, slut i huvudet blir man nog med jämna mellanrum;), håller med dig!
      Nej, det kommer inte på fråga att göra så, men ibland kan det vara kul att raljera lite grann
      Ha det gott du med i värmen....

      Radera
  11. Jag tror att kunderna snabbt lär sig vad det är fråga om...
    Till er kommer de på nytt då de inte hamnar att betala extra för att använda en sked...
    Så kul ni har haft där, Uffe och du.
    Här är jag solokvist i några dagar, man och hund for med sonen till huvudstaden.
    Jag tänkte börja riva kökstapeterna, röja och ändra om, men kom på att det finns så mycket att ordna upp innan det... så jag tar det piano.
    Ha en fin torsdagskväll! kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klokt beslut Lisbet!:)
      Det är nog bäst att du sätter dig i en knut och hoppas på att ilet går över;)
      Plötsligt händer det i alla fall när du minst anar.
      Kunderna lär sig snabbt, det vet man ju själv utifrån det perspektivet
      Ha en fin torsdagskväll du med!
      Kram!

      Radera
  12. Vilka HÄRLIGA bilder :) får mig att sakna sommaren, hösten kom chockartat fort här i Göteborg :(

    Ny post ute...Heta höstnyheter från Hm Home :)

    Ha en kanonvecka

    LOVE Maria at inredningsvis - Swedish decor, food, and fashion

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria!
      Det är just det här som gör att man uppskattar sommaren desto mera och på sätt och vis så är det skönt efter en så fin solig juli-augusti att få boa om sig lite grann. Här regnar det hejvilt just nu,välbehövligt.
      En fin vecka önskas dig också!

      Radera