onsdag 25 juni 2014

Snart är ordningen återställd....


eller något åt det hållet i alla fall:).

Äntligen har jag fått en ny dator som har en helt annan prestanda än det tröskverk
som jag har använt de sista månaderna. Mitt i allt så är det lättare för min del att
blogga igen, även om vi har mycket för händer och fötter just nu i caféet, bageriet och
på andra fronter som cateringen och så vidare....



     Förutom att vi har gäster här alla dagar så är det som vanligt full rulle i trädgården...
     nu också av rödhättade hackspetteungar, hur många som helst


   Midsommaren är över för i år
   och många av blommorna på utsidan har ändrat status från att ha varit försommaraktiga
   till mognadsmässiga....
   Jättelökarna är vackra även nu men på ett annat sätt.


   I all hast en liten hälsning till er alla!

   Klockan har redan slagit midnatt
   Allt gott !
  
   

28 kommentarer:

  1. Så trevligt med en vacker hälsning - otroligt att du alls hinner blogga med allt du gör. När vi andra går ner på lågvarv. Mitt varv är alltför lågt. Det ska jag fundera över i sommar. Nattlig hälsning tillbaka! Allt gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!
      Jag ser framemot att få lite tid för besök hos er andra...nu när man är van med det så känns det tomt när man inte har hunnit och hinner som tidigare men jag tar igen det så sakteliga
      Det är bra med låga varv; ibland längtar jag mycket efter det jag också, men så här är det när man är turistinriktad företagare, man får ta jobbet när det finns och ta det lugnare senare. Allt gott!

      Radera
  2. Dotorer är nästan färskvara. Grattis till att din nya. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nog är det så, men min gamla var allt annat än färskvara och var inte så oäven alls...men nu är den en saga blott! Tack och detsamma Eivor!

      Radera
  3. Grattis till ny maskin! Hoppas det nya windows inte blir för krångligt men du är ju smart!
    Själv är jag så dum att jag måste använda mac;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Olgakatt!
      Haha...du dum?! Nog tar du väl i nu...
      Ja, hur det går får vi väl se med tiden:)

      Radera
  4. Jag är så glad att jag följde ditt råd att inte stänga fågelcafeet. I år har jag sett en hackspettsunge på nära håll för första gången. Den sitter med sin mamma framför mitt köksfönster varje dag. Varma sommarkramar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det roligt att se nykomlingarna. Troligen är det inte samma unge du ser varje dag utan en ny ur kullen. De har ca fem i boet...och så snart de har lärt upp dem att äta så förklaras de vuxna och ska klara sig själv. Tuffa puckar, därför är det bra att ha ett café att ta till både här och där. Varma sommarkramar till dig med Gunnel!

      Radera
  5. Kanske borde även jag ha haft sommaröppet i fågelkafeet så kunde jag kanske få se mera fågelungar med. Tyvärr brukar jag bara ha vinter öppet, har aldrig tänkt på att ungarna är ju med på sommaren.
    Verkar som vi är fler som haft datorstrul så även jag har införskaffat ny dator. Nu går det som en dans bara jag får inpräntat i huvet hur detta nya program fungerar i allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det är hos oss nu så har vi öppet fågelkafé året runt...många besök varje dag.
      På hösten är det faktiskt lugnast innan snön faller, våren och sommaren är mest hektisk.

      Det är ju det också, att lära sig hur allt fungerar, men skönt är det när det rinner på som det ska igen.

      Radera
  6. SÅ härligt med ny dator. Underbart. Som ngn ovan säger; datorer är verkligen färskvara.
    Använde också Mac, som Olgakatt. Glad att de är lätta att förstå sig på :-) Fast min har haft sin beskärda del av strul, gaaahhhh!!!
    Njut av din maskin!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag njuuter Annika, lita på det. Nu går det undan så jag knappt hänger med själv...är ju van med tröskverket och till slut så kändes det rätt okej det med, vanedjur som man är. Men nu så sjunger jag nästan halleluja:)
      Kramar!

      Radera
  7. Jättelök? Alltså inte vanlig vitlök på ett ganska litet fat utan riktigt stor vitlök på ett normalstort fat? Var har jag läst om de där jättelökarna tidigare? Här?? Minns i alla fall att jag tyckte det lät gott. Nu ska jag förnya jättevitlöksefterforskningarna!

    Och grattis till nya datorn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättelöken är den på bild nummer tre och ingen vitlök.
      Vitlöken ligger på ett normalstort fat...
      Men om du hittar någonting spännande i din jättevitlöksefterforskning så hör av dig...:) jag vill veta mera jag också, utifall att det finns. Silverlöken kan bli stor, vet jag.
      Tack Karin!

      Radera
    2. Här på norra Cypern... http://www.norracypernmagasinet.se/norra-cypern/vitaminbomb-mot-virusattacker/

      Men också här: http://farbrorgron.blogspot.se/2012/11/novemberarbete-i-tradgarden-vid-stugan.html

      Radera
    3. Åh, tusen tack! Här ska jag forska i dina forskningar:)
      Spännande!

      Radera
  8. Härligt med en ny och snabb dator.
    När jag köpte en ny, bärbar dator för litet drygt 3 år sedan blev jag först nästan chockad hur snabb den var. Men man vänjer sig lätt. :)
    Intressant med jättelök och dess blomma. Vacker är den.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är rent av ett nöje:)...och det känns nästan som att jag inte hänger med riktigt ännu. Är ju van med låååångsammare doningar.
      Jättelöken är en blomma och ingen ätbar....men vacker är den, absolut.
      Kramar!

      Radera
  9. Så kul med hackspettsungarna. Det kan bli ett ordentligt trummelum omkring er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väldigt trevligt med alla ungar som flyger runt huvudet just nu. Mycket livlig trafik
      Ska visa flera bilder någon dag...lite senare:)

      Radera
  10. Det är så mysigt att titta in till dig med alla härliga bilder! Såga tt vi har ett gäng hackspettar vid vår stuga också, så jag får väl sätta mig med kameran i högsta hugg och försöka fånga dem på bild för visst är de vackra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det roliga med hackspettarna är att de är så individuella...alla har de sitt eget humör och sätt. Troligen har alla fåglar det förstås, men vi iakttar hackspettarna med stort intresse.
      Lycka till Marina med kameran i högsta hugg:)

      Radera
  11. Hej på dig kära du, ett tag sen jag var inne hos dig.
    Just nu gungar vi omkring på havet på väg från ett otroligt vackert Norge till Rostock i Tyskland.
    Vi kryssar en vecka med Costa Fortuna som utgick från Köpenhamn.
    Firade midsommar i Malmö där vi hade en mardrömsdag och blev bestulen på hela min kamerautrustning, en sprillans ny dator och hela vår resväska med kryssningskläder.

    Vi mår ju inte speciellt bra nu efteråt många panikattacker och ångest,
    men vår vackra kryssning kunde inte den JÄVLA tjuven ta ifrån oss...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, söta nån! Eller söt var förstås inte den "juvelen" som tog allt. Fy f-n är milda ord i sammanhanget. Mardrömmen!
      Dessvärre så finns det en del avskum som inte har det allra minsta samvete. Attans så hemskt att det skulle drabba er. Hoppas ni hade sakerna försäkrade och får någonting tillbaka rent penningsmässigt. Fruktansvärt.
      Förstår att ni inte mår särskilt bra, vem skulle kunna göra det efter sånt? Huj, jag ryser.
      Må den tjuven få uppleva någonting liknande för att veta hur det känns...
      Skönt att ni ändå har varandra och er vackra kryssning.

      Styrkekramar!

      Radera
  12. ….Å Karin du tar så härliga bilder! Det är ren och skär lycka att kika in i din värld.

    Må så gott!

    Varm kram
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lotta!
      Jag är glad att du kikar in i min värld!:)
      Detsamma och varm kram också härifrån
      Karin

      Radera
  13. Jag har ju hängt med lite i vad du har haft för dig på Facebook även om jag inte kommenterat här. Grattis till nya datorn, det är alltid lika roligt att få en ny, i synnerhet om den gamla var långsam och trög.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!

      Jag hinner inte vara på bloggen i samma takt som tidigare just nu, när vi har fullt upp med företagandet, men efter en månad si så där så kommer jag också att ha mera tid för att besöka andras bloggar och skriva mera. Ibland får man resignera en aning och inse sin tidsbegränsning, ta det lugnt utan datorer när tiden finns för att ta det lugnare.
      Tack, det är en himlastor skillnad på den nya datorn och den gamla, givetvis men jag har fortfarande mycket att sätta mig in i vad gäller program. Nu blir allt utfört med s.k.
      vänsterhand...
      Kram
      Karin

      Radera