måndag 9 juni 2014

I denna ljuva sommartid


   Varje kvinna i världen, i genomsnitt, slänger kosmetika och hudvårdsprodukter för
   (håll i er!) 245.000 euro under sin livstid.
   Och det är vad som slängs, vad som har gått över sista datum...
   Hur mycket kvinnor sedan använder "förtalte icke historien "....
   Jag trodde inte mina öron, när Uffe läste högt för mig från Femme någonting på nätet (har glömt)
   men det lär vara vetenskapligt uträknat och bevisat
   En sak är säker och det är att jag bidrar till att hålla förbrukningssummorna litet på mattan
   Jag är en urusel användare av smink, parfym och liknande.
   Tvål, schampo, hudkräm, tandkräm och vatten är min melodi....det finns läppglans i skåpet
   och en flaska nagellack sedan 15 år tillbaka. Troligen går de inte att använda längre;)
   
   Så ankom det på min person skulle kosmetikafabrikörerna gå i konkurs omedelbart
   Den ekologiska olivodlaren i Grekland kanske känner ett litet uppsving i kassan p.g.a
   min person? Jag använder olivolja både utvärtes och invärtes....

   Männen lär inte slänga någonting, de använder allt till "the bitter end " och bara för en bråkdel
   av summan som kvinnor förbrukar under sin livstid.
 




   Vi åt glass och jordgubbar till lunch idag...smörjde kråset
   Åland firar sin Självstyrelsedag idag och på något sätt måste man förändra vardagen till fest
   en sådan dag.
   Jag räknade med att vi skulle få mogna jordgubbar till midsommar för ett par veckor sedan.
   Troligtvis får jag tänka om, för till midsommar finns det knappast en enda kvar
   I år går det undan


   Rhododendron blommar för fullt


    Tack och lov så har inte all bondvallmo blommat ut ännu...


    Jättelökarna lyser upp som julgransbollar litet varstans i trädgården


    Kaprifolen doftar så det står härliga till vid kökstrappan
    Snart ska jag öppna fönstret igen, dofta och lyssna....


   ....och kanske få se Kottan lägga sig ner och vila "middag" efter pannkaksätandet under libstickan
   Här är det kottetrafik alla kvällar

  Nu är det njutningsfulla dagar och nätter
  Synd att man måste sova någon gång...

28 kommentarer:

  1. He, he. Såpa och rotborste är vad som gäller i skönhetsvårdsväg för mig. Nästan i alla fall. Apoteket har bra parfymfria fuktkrämer och såvärst mycket annat vill jag inte ha.

    Vilken underbar kottebild. Ser sååå skönt ut att vara igenkott och sova middag. Och vad vackert med lupiner och lakan. Och allt det andra! Fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hästborste är också bra:). Jag måste nog ta till en sådan igen. När dottern var tonåring och red hästar, så köpte jag en fin dyr borste åt henne att rykta hästarna med på stallet, men då slutade hon rida. Det kom andra intressen emellan och där stod jag med borsten. Så jag började borsta mig själv och det var skönt må jag säga. Undrar var jag har borsten? ...ja du ligger ju och dricker källa med finaste mössan på också. Idag gick det inte att kommentera men mitt i allt så går det bra igen.
      Kottan var så trött att hon bara lade sig bakom en doftpion och somnade rakt av. En stund, hon steg sedan upp igen för att söka upp sniglar.Fem minuter på örat så är man pigg igen, gäller för igelkottar också. tycks det som.
      Tack Karin!

      Radera
  2. Men Karin då hjälper jag också till att inte slänga kosmetika och hudvårdsprodukter.
    Jag använder det du använder fast hos mig finns inte ens ett gammalt nagellack. ;)
    Väldigt skönt att inte ens tänka på smink faktiskt. :)
    Tänk vad mycket pengar man sparar också.
    Fantastiskt att allt är så tidigt hos er i år.
    Men det ser onekligen lummigare och trevligare ut hos dig. Jag skrev precis hos mig om en brand i Weed igår. Här är det kruttorrt och väldigt varmt.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag reagerade på den enorma summan som man slänger oanvända produkter för. Otrolig egentligen, svår att förstå.
      Allt är tidigare här i år. Vi diskuterade det just...vi förleds nästan att tro att det redan är i slutet av juni och inte i början. Våren har varit ovanligt lång väderleksmässigt med en liten vintertid i början av maj. Få se hur sommaren blir. Mitt i allt så kommer hösten att bli lång den också med tidig början. Spännande. Hoppas att ni får regn så ni slipper brandfaran.
      Kramar!

      Radera
  3. Nog sminkar jag mig, och tonar håret, och ögonbrynspenna är ett nödvändigt ont. Men några större summor har jag inte lagt ned i livet. Parfymerierna skulle nog alla dött sotdöden om de litat på kunder som jag. Men 15 år gammal nagellack....funkar den ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och det är ju inget som helst fel i det! Tvärtom, det kan vara väldigt snyggt...själv är jag dålig på det.
      Jag hickade till när Uffe läste upp statistiken och tyckte den lät otrolig.....
      Tror inte det, att den funkar, måste nog kanske slänga. Jag också;)

      Radera
  4. Vad du än gör Karin, sluta inte blogga! Det är så härligt med litet poesi mitt i vardagen, och bilderna är helt ljuvliga! Hoppas ni hinner njuta tillräckligt av sommaren trots säsongbrådskan!
    Inga-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Inga-Britt! :)
      Inte ännu i alla fall, jag hänger med på ett hörn litet nu och då. Jag tycker ju om att blogga
      Vi gör det bästa av sommaren, så gott vi kan och förmår.
      Ha det gott!

      Radera
  5. Precis dom samma bilderna på blommor har vi här också tänk att vi hunnit lika långt här som där .Det är bara så mycket på en gång nu att man borde sätta in 100 bilder på en gång .Här används det inte mycket smink heller ,kram nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju!:) Man kunde lägga upp hur många blombilder som helst...
      Ska komma till dig och titta på dina blommor även om de är likadana som mina:)
      Kram

      Radera
  6. Jag sminkar mig , slingar håret. Använder nagellack sgs varje dag. Men nog 17 använder jag upp mina grejer. Kanske slänger jag gamla nagellack som blivit för tjocka etc. Men resten använder jag också till det bittra slutet.
    Jag gillar nog "flärd" rätt mkt tror jag, men uppskattar även att var osminkad och ofixad.
    Kram på dig denna heta, fuktiga och gråa sommardag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag att de flesta gör också, använder upp allt så mycket som bara är möjligt. Därför blir man förvånad över statistiken..och vilka horribla summor sedan.
      Inget som helst fel i flärd...i bageriet flärdar jag på med mjölpuder;)
      kram på dig med Annika!

      Radera
  7. Vilka helt underbara sommar bilder. Den första av härlig med tvätten på lina.
    Igelkotten - sötnos.

    Målar mig lite varje dag, i varje fall när jag ska ut bland folk, det känns som ett måste.
    Må fint/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!:)
      Det är inget fel i att måla sig, absolut inte...
      Jag förstår bara inte att det slängs så mycket och för så stora summor
      Må fint du med!
      Karin

      Radera
  8. Det här med smink och skönhetsprodukter har jag slutat med för längesen.. Fuktkräm på mina torra ben blir det ibland och kanske lite mascara till fest..
    Underbara bilder bjuder du på minsann..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen kom jag aldrig riktigt igång vad gäller sminket. Vi får vara glada att vi inte bidrar till onödigt kastande. Tack Maidi!

      Kram

      Radera
  9. Instämmer i I denna ljuva sommartid!
    Tänk då man kunde spara sömnbehoven till vintern och vara lite piggare nu i stället.
    Härliga ljuvliga bilder. Alla!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Roligt att du hinner titta in mellan alla prins-och prinsesspassningar. Tältet hägrar kanske kommande natt?;)
      Kram

      Radera
  10. Ja! I denna ljuva sommartid som njuts så enormt.

    Jag är ingen person som konsumerar smink till överdrifter…och det jag har används länge, säkert långt efter "best före" ;)

    Ljuvliga somriga bilder! Kottan ser så go ut där sussandes. Jag vill också äta pannkakor och vila lite middag efter ;)

    KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den allra ljuvaste, ljuvligaste tiden på året är nu. Sen kommer alla andra fina årstider, men den här tar priset på något sätt. Åtminstone just nu. Jag har en benägenhet att tycka om alla årstider när de väl är på plats.

      Vi får göra som Kottan, Lotta!:) äta pannkakor och sova gott.

      Kramkram!

      Radera
  11. Underbara bilder som vanligt! Sedan får jag väl medge att här är ytterligare en som bidrar till att hålla dessa osannolika siffror när det gäller slängda sminkprodukter nere. Jag kan ju inte gärna slänga det jag inte ens har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marina!:)
      Ja, det uppstår onekligen rent praktiska problem när man inte kan slänga det man inte ens har. Logistiken går åt fanders på direkten och jag undrar alltmera var webbsidan Female first har hittat de otroligt höga siffrorna. Jag i min enfald tror ju att det är snudd på omöjligt att man ens köper så mycket under en hel livstid.....tack och lov att vi är några som jämnar ut summan en anings aning.

      Radera
  12. Jag erkänner, jag köpte ett läppstift en gång och det slängde jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, så en tiondedels procent av en tiondedels promille eller knappast ens det, har även du bidragit med slängandet...så ock jag. En försvinnande liiiiten del. Vi har långt kvar för att leva upp till de stora siffrorna, skulle jag tro. Lär knappast hända...

      Radera
  13. Bra att bli påmind om sådant där för man tänker ju inte på sådant. Jo visst, jag använder både ögonskugga, mascara o läppstift ibland men vad jag gärna skulle vilja komma åt är det dagliga användandet av krämer o annat skit. En bassalva jag brukade köpa kostar en tub numera 15e, således förskräckligt. Tänkte mig att använda olivolja men det är aningen väl fett. Har du förslag om den går att bland ut på något sätt. Skulle gärna ta emot tips på sådant.
    Jag trodde också att vi skulle få de allra första jordgubbarna till midsommar i år men det blev ju kallt så vi får vänta. Ha det så gott där söderut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte alls fel att använda kosmetika och liknande för min del, jag gör det bara inte själv. Det jag "ojar" mig över är att det slängs så otroliga mängder....
      Jag är jättedålig på att ge råd vad gäller olivolja, jag tar bara någon droppe varje dag. Det är ju fett, så det blir lätt överlopps om man inte är restriktiv. Antagligen går den att blanda ut, men jag vet inte hur. Ska leta i "skrifterna" jag har så kanske jag får anledning att återkomma om detta till dig. Här har det också blivit kallt, men jag har jordgubbar både ute i trädgården på läsidan av huset och i växthuset, så därför har vi mogna gubbar varje dag. Annars tror jag att vi inte skulle ha vi heller. Ha det gott där norröver:). Tittar in när tiden räcker till....

      Radera
  14. Sommarnätter borde inte sovas bort så är det! Det tar ju tid att njuta också. Men dessvärre blir man ju trött även när det är vackert och magiskt och doftar gott.
    Jag har aldrig prövat olivolja utvärtes, det får kanske bli ändring på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är just det som är kruxet med sommaren, man vill inte sova men måste förstås. Idag tog jag lite längre sovmorgon för att jag bara måste:)...man orkar ju inte annars.
      En liten dos olivolja använder jag, men bara lite, för den är väldigt fet

      Radera