tisdag 17 juni 2014

En bild om dagen


Den 10 juni tog jag bild på zinkbaljan med stockrosor från Egypten (Mariannes gåva)...jag trodde inte att de skulle gro längre efter så många år, men se där, så man kan missta sig, glädjande nog

Det har åter förflutit ett antal dagar sedan jag skrev någonting här på bloggen
så jag visar en bild från varje "frånvarodag" som får berätta lite grann om vad som händer och sker
här hos oss.
Lite missvisande kanske det blir, för vi ägnar oss inte enbart åt blommor och trädgård,
tvärtom så ser livet rätt så annorlunda ut med brödbakning alla dagar,
med kunder som kommer och går
Ja, precis så där som det är när vi har öppet alla dagar

Den 11 juni
Vi har mera prästkragar än någonsin....och de får bli precis hur många som helst och som de själva  önskar....

Den 12 juni
 Här borde jag istället ha visat på mjöl-och  nötsäckar samt torkade frukter som anlände, för att bryta
 det blommiga mönstertemat som det här inlägget tycks ha, men vem vill se sådant när
 acklejan sprider skönhet . Även acklejan har fått fotfäste litet varstans på tomten och där säger jag
 likadant. "Varsågod och sprid dig så mycket du behagar! Vacker är du att se på och när blomningen
 är över kommer liemannen Uffe och klipper till "

Den 13 juni
Tjatigt? Så får det bli...men rhododendron blommar bara nu och en gång i året så håll till godo bästa
bloggvänner. Nästa gång jag tittar in här så har den förmodligen blommat ut...
Strutbräken som vi har fått som gåva av Olgakatt hägnar in den så mjukt och fint.
Under allt detta finns det tunnlar för igelkottarna
De har sina egna gröna, sköna katakomber....
Kotte dyker ner i sockblomman (längst till vänster i bild) varje kväll och då menar jag
verkligen dyker.
Hej hopp tycks han säga och så kastar han sig med "dödsförakt" från trappan ner i allt det gröna och sedan ser vi honom först när han dyker upp vid kökstrappan på följande sida av huset.
En skön djungel att gömma sig i...

Den 14 juni
   Bondvallmon har blommat ut, åtminstone längs södra sidan av huset...någon enstaka orkar
   förgylla världen på dikeskanten

Den 15 juni
Bondros, gammaldagsros, midsommarros och Finlands vita ros är namn man hör att används
om den ljuvliga skönhet som åter har tagit över ordenligt vid lidret hos oss....
Det tog ca två år för den att komma så starkt igen efter att Uffe kapade den med marken.
Kanske jag gräver upp några skott och planterar den längre ner på tomten också...


 
Den 16 juni
 Så bröts det blommiga mönstertemat.
 Savoykålen växer så gott den kan i detta märkliga klimat vi har.
 För det mesta är det blåsigt och rätt kallt med någon dags solsken och lite värme...
 Det kan inte vara helt lätt att vara en växt...i all synnerhet som vädret inte tycks veta vad det vill.
 Men å andra sidan så brukar det kanske vara så här i midsommartider?

 
Den 17 juni
  Det här är en så vanlig syn hos oss att vi knappt reagerar längre. Ibland är de ännu flera
  här samtidigt. Ofta fyra på en gång...
  Den som hänger vid fågelbordet tar sin väg till lyan via Fyrklövern där våra gäster sitter
  och dricker kaffe om vädret är vackert...så många får se den komma skuttandes i full fart
  och de flesta lyfter på fötterna rent reflexmässigt. Man kan ju inte veta vart den svansprydda
  egentligen är på väg om man inte vet det :)...(oj, så logiskt)

Också idag för en stund sedan....
  Och vi fortsätter äta jordgubbar...

  I sinom tid, en stund nu, en stund då, hälsar jag på hos er andra...
 

24 kommentarer:

  1. Inte vet jag vad de hade i tankarna de små gossarna, men uppförde sig väldigt bra. Faktiskt hade jag saft och bulle i tankarna. Det är ju så att man blir inspirerad och glad av vackra ord, inte behöver de analyseras så noga. De såg att jag blev glad och förhoppningsvis stannar det i minnet.

    Och som vanligt bjuder du på massor av vackra bilder! Och jordgubbar! Är de mogna där hos er redan?
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så Lisbet! Glädjen är den viktigaste i hela sammanhanget

      Vi har haft jordgubbar ett tag redan och mera är på kommande så vi frossar lite lätt nu och då när det blir några över från caféet.
      kram

      Radera
  2. I denna ljuva sommartid…är jag extra förälskad i Pettas!

    Jordgubbar, bondrosor, akleja…tvätt på lina, små vänner med svans som klättrar, prästkragar och zinkbalja med stockrosor från Egypten! Det blir inte bättre än så här.

    Lycklig Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här tiden är den allra ljuvaste, då allt är fräscht, nytt och oerhört vackert.
      Helt rätt Lotta, det kan inte bli bättre!:)

      Stor kram till dig lyckliga Lotta!

      Radera
  3. Vackra, somriga bilder som vanligt. Vilken tur att du har så mycket vackert att titta på (när du får tid). Arbetet måste gå som en dans i den fina omgivningen. Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel!
      Jag har det runtomkring mig i mitt dagliga värv så jag ser det hela tiden, så jag är rena lyxvarelsen...
      Här dansar jag fram:)
      Önskar detsamma!

      Radera
  4. Ljuvliga bilder! Är det egna jordgubbar också?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Nyplockade bär från egna odlingar, ja!:)
      Kram
      Karin

      Radera
  5. Kul att få se lite Pettas-bilder – fina brödträdet, vackra blommor och savoykål! Kan man odla det? Det som är så gott och aldrig finns i vår matbutik på landet. Och så egna jordgubbar på det. Härligt! Jag har för första gången i mitt liv anlagt ett litet, litet jordgubbs- och smultronland i år. Får se hur det går. Känns väldigt vuxet, på något sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, tack för det Karin!
      Givetvis kan man odla savoykål! Nu får du träna på ditt lilla land och nästa år så sår du savoykål...
      Savoykål är så gott, så gott, så därför är den ett måste men det tar lite tid ännu innan vi kan hugga tänderna i den fastän den är på god väg, dock övertäckt, annars äter andra upp den innan vi hinner.
      Lycka till med odlandet!

      Radera
  6. Så fint. Min rhododendron blommar helt galet i år, och rosen kallar jag mammas vita ros. Så liten och anspråkslös på Alnön, betydligt frodigare här

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått att alla har väldigt mycket blommor på sina rhododendron just i år och det tackar man förstås inte nej till:). Rosorna, de gamla, är så ljuva och skira så de går rakt in i hjärtat...min dröm är att ha några pimpinellrosor i trädgården också

      Radera
  7. Prästkragar är fantastiskt vackra. Så många fina detaljer i blomman.
    Acklejor hade vi i massor i trädgården i Enebyberg i alla möjliga färger. Tycker verkligen om den blomman.
    Bondorosorna känner jag nästan doften av ända till Weed. :)
    Åh så goda jordgubbar ni har!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att vi har så mycket av allt här nu i midsommartid. Det är magiskt vackert, nästan overkligt.
      Våra jordgubbar är av gammal stam, vi vet inte ens namnet på den men den har funnits här i långa tider redan, söt god och tidig. Mera ätgubbe än syltgubbe
      Kramar!

      Radera
  8. Hejhej ♥
    Ligger lite lågt med bloggandet....men kikar in för en...
    Glad Midsommarhälsning♥♥
    Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lollo!

      Jag gör detsamma, ligger lågt just nu p.g.a. tidsbrist men tack för din hälsning!
      Önskar förstås dig detsamma!
      Kram

      Radera
  9. Tack för härlig bildkavalkad! Nog för att jag gillar alla bilderna, men ett extra plus för "korrarna".

    Önskar dig en härlig midsommar, förhoppningsvis med SOL.

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aila!:)

      Önskar dig detsamma! Här blir det knappast någon sol, men man vet ju aldrig.
      Nu regnar det i alla fall men midsommar blir det trots allt.

      Kramar

      Radera
  10. Äntligen har jag lite tid över att titta in hos alla andra! Visst är det en härlig tid nu och kanske bra att det inte är så varmt. Då får vi njuta längre av all blommande fägring. Igelkottar saknar jag i min nuvarande trädgård. De gillar inte min sand- och stenöken.
    kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig riktigt avundsjuk på dig Kerstin!
      Man är ju van att titta in hos alla bloggvänner med jämna mellanrum, men ibland så fungerar det inte som man har tänkt sig det. Så är det för min del just nu..
      Vi har just stått på trappan och tittat på våra kottar under libbstickan. Först äter de och så sover de innan de drar ut i trädgården på jakt:) Det har helt säkert varit bra för blomningen att det har varit kyligare en period. Något att glädjas åt i alla fall
      Kram
      Karin

      Radera
  11. Massor av härliga bilder har du men ekorrarna tar nog priset..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi!

      Ekorrarna tar alltid priset, man får inte nog av dem:)

      kram
      Karin

      Radera
  12. Så fint!!
    Jag hoppas att det blir lite värme tills vi kommer. Det kan nog bli lite av en chock annars, haha!! Nu har ju vi enorm värme.
    Jag har inte heller haft tid med ngra större bloggrundor pga examen etc. Men nu är det över.
    SÅ fina, fina bilder!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!
      Månne det inte ska ändra snart? Du brukar ju ha värmen och solen med dig! :)
      Så skönt för er del att examen med allt vad det har inneburit är över, även om jag är säker på att det har varit jättehärligt också.
      Kramar!

      Radera