torsdag 29 maj 2014

Lite trädgårdsnytt

Kotte, vår lilla dammsugare...att vara snigel här kan inte vara lätt
och lite gammalt:)
Igelkottarna är på farten som de brukar vara....
men det är ofta så mörkt när de visar sig så de
lönar sig inte att ta bilder av dem.
Ännu...men ju närmare midsommar vi kommer så blir chansen större att det kan bli en bild nu och då


Operation jordgubbstok har inletts.
Vilket betyder att varje liten blommande tok jag hittar grävs upp och planteras i en balja  för sig för
att senare få sin plats i trädgårdslandets örtadel. Jag gräver upp alla örter och kryddor just nu för att
få ordning och reda på örterna som har vuxit in i varandra. Det har mera eller mindre rått totalt kaos i
den delen av trädgården...till hösten ska det bli fint där igen.
Ordning och reda i alla fall. Har jag tänkt


Med lite tur och mycket solsken så får vi egna jordgubbar till midsommar


Idag har jag äntligen fått stora växthuset klart vad gäller sådd och planteringar. Det har tagit tid....
men arbetet måste prioriteras.
Vi har haft några cateringuppdrag de senaste veckorna och har öppet i helgerna så ...

Som ni ser så tar jag vara på pytsar av olika slag.
Sådana som egentligen skulle ha förts till återvinningen, men så länge de fungerar
så använder jag mig av dem. To the bitter end :).
Min kappsäck som gick sönder på vägen till Madeira har nu blivit tomatlåda...
givetvis växer en Madeiratomat där men också en Lille Svarte Petter från Skåne
Ett gammalt plåtbarnbadkar som jag fann på Återvinningen blev en basilikabalja.
Snart kommer det att grönska av godsaker där

 
Bloody Butcher bor i en gammal vinlåda och bredvid växer Sun Gold....

Bondpionernas tid är snart inne


medan bondvallmons tid börjar rinna ut...


Lupinerna kommer med stormsteg....

Bergklinten sprider sin ljuva blå färg överallt med fåglarnas hjälp...vi får mera och mera av den ljuva skönheten, där vi minst anar, t.om. i lilla växthuset har den rotat sig


De flesta tulpaner sjunger på sista versen, några har sjungit färdigt för i år redan, men de gamla
sorterna står länge kvar i blomsterkören...


Marken är vit av alla kronblad som körsbärsträdet fäller....
Trädet som är gammalt som gatan och som ger så dåligt med frukt är planerat
att tas bort i år, sågas ner....och nu känns det som om vi ska begå ett mord
Få se hur det går....trädet har varit sjukt i tre år och vi har inte lyckats bota det

Det har aldrig blommat så mycket som i år och mitt mod att ta det av daga börjar svikta
Inte kan vi väl? Det vill ju leva....
Så går tankarna



Det är många som vill leva och som har små liv på gång
Hackspettarna far i skytteltrafik till korven och stoppar näbbarna fulla för att mata de små
liven de har i sina håligheter i skogen någonstans
Snart kommer de hit med dem och lär dem var det finns mat


 De är många om brödfödan och vi fyller på,  i det som tycks det nästan oändliga:)
 Maten är slut för jämnan

Det kan bara konstateras att det är den allra ljuvligaste och explosivt intensiva tiden på året just nu
Det gäller att ta vara på stunderna för att njuta, suga i sig all tänkbar blom-och växtenergi som man 
bara kan...

Nu just faller ett tätt, lätt, välbehövligt regn. 
Må det regna många timmar. 
Jorden är torr, torr och behöver väta. 

Ha en skön fortsättning på veckoslutet alla!

28 kommentarer:

  1. Livligt hos dig ,här har man inte sett en kotte på många år ,dom lär finnas någonstans .Hmm bergklinten sliter jag upp den finns överallt och vilka rötter den har den tar livet av allting annat för mig ,kram nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt det här kommentarslivet för mig just nu. Jag sände just iväg ett svar åt dig men så försvann det från min sida i alla fall. Jag har ett troll boende på min blogg...
      Ja, det är livligt och levande på många sätt. Bergklinten får gärna breda ut sig här, för vi har så vild tomt så det gör inget om den tar för sig. Att använda den som snittblomma i vaserna i caféet är också bra, den håller länge. Kram

      Radera
  2. Vi har bara sett till kotten en gång i sommar. Då kan jag kanske hoppas på att hackspetten kommer hit med sina ungar och äter. Än så länge kommer han ensam. Jag gillar att du planterar i så olika byttor. Det är charmigt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har haft en mårdhund som har strykit runt knutarna ett tag och det stör kottarna en aning men nu är det åter lugnt på den fronten och de har börjat visa sig mera igen. Den här tiden har de småttingar och vi har aldrig fått se dem riktigt små...bara när de har blivit så pass stora att de klarar sig själva. Försiktiga Kottan! En riktig kycklingmorsa
      Jag har så många plantor och tycker om att använda det som kan användas. Vet förstås inte hur allt ska få plats när allt har vuxit sig större, men då får jag väl flytta ut dem i trädgården, det blir säkert varmare
      Kram!

      Radera
  3. Kottar är allt trevliga små trädgårdsgäster. Vi har en mamma som brukar boa under vår gran med sina ungar. Några år har ungarna blivit till under vår altantrapp. Det låter mycket och länge ifrån deras parningsdans.
    Dina bilder är magiskt vackra! I synnerhet den på lupinen denna gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen trevligt med de små taggiga varelserna. Där går de och gruffar, bökar på som små grisar och har sig:). Det låter mycket om deras parningsdans, absolut. Första gången jag var med om det trodde jag att de var ovänner. Dessvärre får vi aldrig se ungarna när de riktigt små...på något sätt har Kottan fixat det så finurligt att hon kan hålla dem i tryggt förvar tills de klarar sig själva. Gissa att vi försöker titta efter var de är men icke....hemligt, hemligt säger Kottan och ler säkert i mjugg:)
      Tack Hanna!

      Radera
  4. Åh så mycket härligt och fina bilder som alltid och redan lupiner! Och jordgubbar till midsommar!! Vad kan man säga annat än: OJ vad ni kan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Med den här farten på blomstrandet i år så får vi säkert inte så mycket annat att glädjas åt till midsommar än just jordgubbarna, men det är en fröjd som heter duga det! Alla midsommarblommor blommar för fullt redan. Så kan det också bli ibland

      Radera
  5. Dina foton på blommor är otroligt vackra! Hackspetten är otroligt vacker han också men mest av allt så älskar jag igelkotten! Jag har en liten vurm för just igelkottar och tycker att de är så charmerande!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack eWa!:)
      Igelkottar är väldigt charmerande...egensinniga och härliga.
      Kram!

      Radera
  6. Vi har blivit med kotte igen efter några år utan! En hackspett besökte häromdagen fågelrestaurangen men nån ekorre har inte visat sig i vår.
    En tristare besökare är en hund som behagar komma nattetid och bajsa på gångarna eller gräsmattan. Bara en gång har jag sett en hund sno runt ett hörn mitt på dagen och har ingen aning vems den är. Maken är så arg att han idag satt ett plakat på brevlådan att vi lagt ut HUNDGIFT, vilket vi såklart inte gjort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ni har fått kotte igen.
      Ekorrarna går åt. Vi har många korrar här men märker hur de reduceras...en kringstrykande svart halvvild katt tar för sig av dem, mården är också en fiende.
      Hur i all världen låter folk sina hundar gå ut ensamma nattetid och göra sina bestyr på andras tomter? En matte eller husse som inte orkar stiga upp när hunden behöver gå ut...hoppas plakatet hjälper!

      Radera
  7. Fint med igelkottar. Tror inte att de finns här i Weed.
    Ser ut att vara rena överflödshornet hos er med växter och blommor. :)
    Skicka gärna litet regn till oss också!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är fiint!:)
      Vi har mängder av det mesta just nu och det är vackert, mycket vackert!
      Det regnar fortfarande väldigt fint och lätt här, efter många timmar. Nu är det morgon och det har hållit på sedan igår kväll. Vi tar litet till men sedan sänder jag iväg regn till dig Anne-Marie! När vårt mått är rågat;).
      Kramar!

      Radera
  8. ÅÅÅ vad vackert hos dig nu. Försommarljuvlighet i varje vrå.
    Mina bondpioner har sgs blommat över, och jag älskar dem. Du har din ljuvlighet kvar.
    Lupiner, älskar dem!!!
    Ja, denna tid på året är ljuvlig!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är vackert just nu, och lite tidigare i år än det brukar vara den här årstiden. Känns nästan som midsommar:)
      Men det är bara att ta vara på tiden som den är och njuta fullt ut så mycket man förmår
      Ha det gott du med Annika!
      Kramar!

      Radera
  9. NI är då blomsterbelagd hos er redan. Mycket njutbart du har. Märks att växterna är nog betydligt tidigare med blomningen hos er. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt är tidigare i år än annars, även hos oss. Men nu är det åter lite kyligare så det stannar upp lite grann...
      Ha det gott du med!

      Radera
  10. Vilka odlingar ni har Karin! Ja, du vet ju säkert hur mycket jag skulle vilja gå där i egen person, dofta, känna och smaka. Det händer alltid så mycket spännande i er trädgård. Vackert är det också!

    Lupiner ligger mig extra varmt om hjärtat….de växte vilt och härligt där vi bodde innan flytten till Amerika.

    Varm kram!
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilt och härligt växer det här också Lotta! Och så glad jag skulle vara om du vandrade här en dag, plötsligt så där bara....:)
      Vi låter alltid lupinerna blomma färdigt och sprätta iväg sina frön åt alla håll. Då är det inte så vackert precis men man får ju lida lite pint om det ska bli fint nästa år igen.

      Varm kram!
      Karin

      Radera
  11. Så underbart du har det hos dig på Åland, det är nog som din tid där nu, dom bästa av årstiderna, men kanske också den när du jobbar som allra mest.
    Så än en gång jobba inte arslet av dig bara !!
    Och du jag skrattade så himla gott åt din utnämning av Rantafar som Skuttmördare...
    Nu har det ju fått konsikvenser må du tro...kolla min blogg...om du hinner.

    Annars ha fortsatt underbart hos dig !!!

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är underbart den här tiden, jo!:)
      Jag får väl vara glad att det inte är så litet från början, arslet, så det räcker till hela sommaren;) för snart börjar det på riktigt! Tillsvidare är det lågsäsong ,men snart , snart sätter det fart.
      Måste nog genast titta in och se på konsikvenserna

      Ha det underbart ni också!

      Karinkram!

      Radera
  12. Beundrar dina vackra bilder som vanligt, men blir matt när jag tänker på allt jobb som du lägger ner. Fast du är ju förstås yngre, tröstar jag mig med, haha.
    Stor kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!:)
      Jag mår så himla bra av att vara mullvad! Motion, inspiration, glädje....
      Stor kram till dig med!

      Radera
  13. Så fint du har det i ditt växthus! Vi har också jordgubbsplantor på G som är ljusröda o lite mörkare röd...Gulliga höns o finn hönsgård!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack nattugglan!:)
      Jag tycker om att ta vara på och använda så mycket som bara går att använda så länge som möjligt. Du får äta jordgubbar innan vi får göra det ser jag. Våra är bara kart ännu, men om solen och värmen kommer så kanske vi har gubbar att äta till midsommar.

      Radera
  14. Håller med om allt. Fast hålla ordning i trädgården känns tveksamt. Gammal grannfru 85+ kom förbi igår och berättade att hon blandat bort skyltarna på sina tomater. Det har jag också sa jag och sedan skrattade vi ett långt skönt skratt. Bara det var värt alla bortblandade skyltar.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt och befriande med bortblandningarna. Känns väl igen. Jag har varit väldigt noggrann med att skriva namn på alla plantor i år, men, men...solen gör sitt och alla lappar var vita när jag väl kom igång med planterandet. Så en stor del av all "ordning" är redan oordnade. Men skräp med det! Huvudsaken att det kommer tomater, paprikor och chilipeppar, sedan må de heta vad de heter:) Tur att man kan skratta åt sig själv. Jag beklagade mig för Uffe om det skedda och vet du, han påstod att det skedda sker varje år. Tänk det kommer jag inte alls ihåg:)
      kram
      Karin

      Radera