måndag 5 maj 2014

Guldkorn

Vi tog ledigt några timmar under lördagen och drog, till att börja med, mot stan
för att upphandla några båtattiraljer....
Vi har fortfarande båten på land i väntan på att få en boj på plats som slet sig
i höststormarna och som kommunen har
utlovat oss i drygt en månad redan....men, men...
Har vi tur så blir det snart av att sätta Embla i sjön, men tillsvidare går vi i väntans tider

Nå, nu struntar vi i det och bjuder den som vill att komma med på en liten turistresa
på landsbygden som vi gjorde efter attiraljinköpet


Den första vi besökte var Judy.
Judy har flyttat från ett gammalt numera rivet mejeri i Mariehamn
till ett gammalt före detta slakteri i Gölby, Jomala
Några mjölkkannor har hon tagit med sig till det nya stället några kilometer utanför Mariehamn


Just det! Keep calm and carry on!
Det är Judy det. I ett nötskal....


    Behöver jag säga att hon har öga för det där speciella?
    Nej, jag tänkte väl det :)....
    Judy är keramiker och säljer sina egna alster men även lite annat smått och gott


    En av de vackraste butiker man kan tänka sig....
    Med tanke på vad lokalen har använts till tidigare så får man utan fog säga att
    den har fått ett betydligt ljusare och vackrare uppsving nu
    En lisa för själen...och längs väggarna finns hyllor med mängder av keramikföremål

 
  Jag tänker bara visa en liten bråkdel av allt det fina, vackra, välgjorda
  Det är ju inte lika roligt att göra ett besök om man vet allting redan innan....
  Men några smakprov bjuder jag på


    Keramikverkstaden finns i andra änden av lokalen, man har full insyn över arbetets gång

    Vi stannade en längre stund med Judy innan vi åter satte oss bakom ratten
    och gjorde några rejäla kringelikrokar längs gamla sandvägar


    för att slutligen landa hos Gerd Lindblom och Erik Lindholm i Borgboda


    Gerd är en fena på att ta vara på och göra allt väldigt vackert
    Hos henne får man inspiration, om man inte har....jag lovar
    

    Även här visar jag blott och bart ett litet urval av allt som fanns i den lilla gårdsbutiken
    En myckenhet av hantverk av olika slag, med ekologiskt tänk och återbruk kunde ses, så långt ögat nådde


   Gamla handvävda madrasstyger på dynor


    Gerd syr också upp medeltida kläder...smycken, nåldynor a´la bakelse, kransar.....


Skira änglar...och mycket , mycket mera.
Allt väldigt välgjort


     Och som om det inte skulle räcka till med det och det ekologiska jordbruket,
     så har man på gården även inrättat ett museum
     Gerd ville egentligen inte visa det just när vi var där, för hon kände att hon inte hade den ordning
     som hon vill ha...så jag visar inte mera än så här, fastän jag tyckte att det var hur mycket ordning
     som helst. Dit kommer vi att fara igen, helt säkert
     Öppethållningen? Det är öppet när de är hemma:), men givetvis så kan man boka tid 


    Från och med i år så säljer Gerd sina produkter även här hos oss på Pettas
    Så det kommer mera...helt säkert.
   
    Ibland är det väldigt givande att vara turist i sitt eget landskap.
    Det finns många guldkorn som förgyller vardagen

34 kommentarer:

  1. Riktiga drömbutiker! Ibland behöver man inte ge sig iväg så långt för att hitta riktiga guldkorn. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det! Oftast är man så hemmablind att man inte ser vad som finns bakom knuten:)
      Detsamma!

      Radera
  2. Snygga bilder! Som ett lyxigt tidningsreportage. Keramikboden var ju ett konstverk I sig och det där museet skulle man verkligen vilja kika mer på. Heja Åland!
    Go´kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!
      Du har mycket att se på när du kommer cyklandes!:)
      Heja Skövde!
      Go´kväll!

      Radera
  3. Men det var mycket inspiration på en gång .Såå vacker keramik och andra underfundiga saker .längesedan jag var på Åland borde kanske göra en avstickare .Kanske min mans syster flyttar dit igen man vet ju aldrig hon har sin lägenhet kvar ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt Nette, att du känner dig inspirerad:)
      Det finns mycket vackert att vila ögonen på.
      Hoppas du får till det någon gång och kommer på besök!
      kram
      Karin

      Radera
  4. Jättefina bilder och butiker.
    Ha en fortsatt fin vecka nu.
    Hejsvejs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack TantGlad!:)
      Önskar dig detsamma och hejsvejs från mig också!

      Radera
  5. Så fint med närproducerat och mycket finess och inspiration.
    Båda butikerna har verkligen klass och det som säljs ser mycket välgjort ut.
    Sådant gillas. :)
    Att vara turist på hemmaplan är ofta mycket givande.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är man alltför lite turist på hemmaplan...
      Jag får försöka bli bättre på den biten:)
      Kramar!

      Radera
  6. Men oj så mycket kreativitet i era trakter! Fast det visste jag ju egentligen, efter besöket där i höstas, men har var det ju ännu fler och ännu mer. Fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kreativitet finns det gott om här, helt säkert.
      Nästa gång så känner du till två intressanta hantverkare till:)
      Det finns mycket mera än jag själv känner till också. Hemmablindhet, kallas det visst

      Radera
  7. Mycket lockande ställen för framtida besök! Hälsa gärna till Judy som jag ju besökt flera gånger redan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D. Jag hälsar alla gånger. Judy finns som sagt på landet nu, de rev det gamla mejeriet och alla måste flytta ut därifrån. Men jag tror det blir hur bra som helst det här också trots avståndet till stan, inte alltför långt. Lite inkörstid bara...

      Radera
  8. Jo så där borde vi alla göra, ta en titt i när regionen. Man blir ju liksom hemmablind så man vet knappt vad som finns i närheten eller så tycker man bara att ja de där.
    På dina bilder kan man ju riktigt känna hur kreativiteten har sprudlat. Alldeles vacker keramik ser jag.
    Tack för denna trevliga titt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, man borde verkligen bättra på sig själv och ta sig ut i den närmaste periferin och titta sig omkring.
      Tack för din titt in här, jag kommer på besök jag också....:)

      Radera
  9. Toppen reportage! Vad härliga hantverkare vi har här på Åland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eivor!
      Javisst har vi mycket att lyfta fram och visa upp för alla!

      Radera
  10. Tack för turen, den var mycket trevlig!
    Ni får då rum med mycket och stor variation där på Åland. Ett kreativt folk verkar ni vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hanna!

      På en ö, så får man lov att vara kreativ och mångsidig för att överleva rent ekonomiskt.
      Ofta har man många ben att stå på...vi är kanske litet som tiofotingar...inte riktigt tusenfotingar ännu:)

      Radera
  11. Gerd och Erik skulle jag gärna vilja besöka. Vilken härlig utflykt vi fick följa med på..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag Maidi!

      Får du chansen, så besök dem. Du ångrar dig definitivt inte:)

      Kram
      Karin

      Radera
  12. Åh, jag skulle vilja varit med där!!!

    Kram ANna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anna, kommer du till Åland så vet du att det blir åka av till både den ena och det andra:)

      Kram

      Radera
  13. Så fint allting!!

    Kikar in för en vårhälsning ♥
    ~Kram Lollo~

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!

      En vårhälsning härifrån också.
      Kram
      Karin, nyss hemkommen från Stockholm

      Radera
  14. Men vad fint! Allting. Judys galleri skulle jag älska att besöka. Hennes grejer ser ut att vara helt i min smak. WOW!
    OCH Gerds ställe också. Gud så fint.
    Ja, vilka ställen ni har runt om er på Åland. Så himla många driftiga människor, och kreativa.
    Jättekul inlägg!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt Annika att du tycker om det jag visar i inlägget.
      Du måste nog ta iland på vägen mot Närpes någon gång, en dag så där bara...
      Kramar!

      Radera
  15. och gud så mkt vackert du visar..och glad blir jag att jag ska dit, till landet over there...ja inte Amerikat utan Åland..kommer bli så skojsigt och fint..och kunna hälsa på en del hantverkare....Nu regnar det och blåser snålkallt...och ack sköna Maj kan vara så lurig, men det blir nog bättre sen,..nu godnatt och sov så gott om du inte redan gör det söta kusin//Kram Karina

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ja, snart är du här Karina!
      Då ska du ta dig till båda dessa ställen. Jag visar vägen....och så finns det förstås väldigt mycket till. Här är det snålblåst, men faktiskt redan 6 grader varmt och klockan är 06.30, så vi har riktigt varmt redan;). Ha en fin dag!
      Karinkram!

      Radera
  16. Helt underbart! Absolut kreativt, vackert, händigt och sinne för ögats fröjd!
    Några lediga timmar som folket på Pettas tog sig turistande i egna nejden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Underbart hantverk, absolut! Tack Tove !
      Att vara turist i egen bygd kan vara en riktigt fin upplevelse

      Radera
  17. Vilket underbart ställe (jag har förstått att ert ställe också är det). Madrasstyget i mitten har jag ett antal meter av någonstans. Min mormor sydde madrassvar åt sin systerson när jag var barn, han hade madrassfabrik alltså. Och nån rulle sen 50-talet hamnade hos mig. Jag har sett att det finns jackor i det tyget. I sommar ska vi röja på vinden. Tänk om det finns kvar utan att vara råttätet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är underbart! En tripp till "gamla" tider. Gerd tar vara på och skapar nytt av det mesta.
      De gamla tygerna är dessutom handvävda och har sin speciella historia. Ett riktigt kulturarv. Kul att ta vara på och återskapa. Hoppas att du hittar din rulle!:)

      Radera