måndag 7 april 2014

Trädgårdsdag på biblioteket


Det händer så mycket här, så jag knappt hinner med i svängarna själv, fastän jag är med högst påtagligt:)
I lördags var vi som redan skrivet, på Stadsbiblioteket i Mariehamn och höll trädgårdscafé
Det händer allt oftare att Pettas café rullar ut i omnejden och landar både här och där
Till biblioteket kom det 900 personer enligt arrangören Lars Midjber
Det var första gången det arrangerades en trädgårdsdag av det här slaget och
förhoppningsvis så blir det inte den sista.
Det var trevligt, inspirerande och gav åtminstone
mig en rejäl trädgårdskick...

     
            Det gick förstås inte att ta miste på att påsken närmar sig
            Det hade äggats upp både här och där hos utställarna för att egga publiken


Dragplåstret för dagen var kulturhistorikern och trädgårdsboksförfattaren Elisabeth Svalin Gunnarsson
Hon höll ett långt och inspirerande föredrag om äldre tiders odlingsmetoder med fokus på år 1850
och framåt.
Jag behöver knappast säga att jag var idel ädel öra i den mån det lät göra sig....


Både före och efter föreläsningen så signerade hon sin bok till den som ville köpa en
Jag har inte köpt den, utan tänker låna den på biblioteket istället
Bokhyllan här hemmavid dignar alltför mycket redan....


    Ett mycket intressant föredrag om den åländska ängen, höll Carl-Adam och Eeva Häggström.
    Tyvärr inte för så stor publik, när det väl blev dags...dagen började gå mot sitt slut när det
    blev dags för deras intressanta ämne och folk hade redan trappat av....
    Synd nog, de hade förtjänat en större publik, dessa otroliga människor med sin oerhört stora och breda
    kunskap om ängsväxter

Svepeaskar såldes. Södergårds Snickeri  tillverkar dem
Cityblommor hade mängder av sköna blommor att vila ögonen på...
Ägg från Glada Hönan fanns det också att inhandla. Pettas köper sina ekologiska ägg därifrån:)
Cityblommor igen:)
Solklart har jag pratat om många gånger här på bloggen. Naturligtvis så var Soile på plats liksom vi var. Soile är en av föregångarna för ekologisk odling på Åland och säljer sina Solklartkassar varannan vecka till kunder som är medvetna om hur viktigt det är att äta ekologiskt med tanke på både hälsa och miljö. Soile höll också ett föredrag om vilda, ätbara växter som ofta växer i trädgårdarna. Just då hade vi "tryck" på kaffeförsäljningen i vår caféhörna så jag kunde tyvärr inte lyssna så aktivt som jag hade önskat
Trädgårdsföreningen var också på plats och berättade om sin verksamhet
Sandåsens Handelsträdgård var också på plats med många olika växter till försäljning samt goda råd delades ut av trädgårdsmästare Lasse Söderlund.
Hortensia i kruka. Så vacker...
Bibliotekskonst uppåt väggarna
Annelund var förstås på plats
Det var flera utställare med än vad jag har hunnit fotografera och dokumentera
En hel kruka full av tuppar
En ljuv rosa bukett med inslag av förgätmigej


 Den här ljuvligheten hade man dragit åt sidan inför Trädgårdsdagen, men den om någonting hörde ju hemma där eller hur? Kanske ett tips för den installationsivriga trädgårdsmänniskan? 
Det fanns förstås mycket mera att berätta om än det här, men någonstans måste jag dra gränsen 
 

Ha en fin måndagskväll !


24 kommentarer:

  1. Intressant inlägg. Fantastiskt att det kom så mycket folk. Dock, jag har lite svårt att läsa den väldigt finstilta stilen under bilderna. Jag vet att den blir så liten när man bäddar in bilden i den. Den vanliga stilen som du har i slutet går jättebra att läsa.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!
      Jag vet om att texten är pytteliten, men jag fick inte till det mellan bilderna idag utan måste använda bildtexten och den är alltid liten. Av tidsskäl blev det så här eftersom jag inte gav mig tid att göra om hela inlägget. Ibland låser det sig på Blogger. Jag hoppas att nästa inlägg fungerar som det ska göra
      kram

      Radera
    2. Jag förstår. Har aldrig haft problem med det tidigare...
      Kram tillbaka

      Radera
    3. :), inte jag heller, men någon gång ska kanske vara den första?

      Radera
  2. Det var ett diger och färgsprakande program.
    Den åländska ängen tycker jag lät väldigt intressant.
    Och alla sköna bilder.
    God afton!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var digert och ändå har jag bara en bråkdel med:)
      Ängsväxterna är speciella, jag skulle väldigt gärna ha lyssnat mycket mera i just det ämnet.
      Tack Eive och god afton till dig med!

      Radera
  3. Jag säger som jag brukar: Ni bara roar er där på Åland! Och vilken massa fina bilder och buketter. Tuppbuketten är en favorit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi har roligt nästan jämnt här!:)
      Tuppbuketten är min favorit också, den blir man gladare än glad för...

      Radera
  4. Härliga bilder och härlig läsning!
    Önskar dig en god dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack detsamma Lisbet!:)

      kram

      Radera
  5. Så mycket trevligt det har hänt hos dig. jag har aldrig sett svepaskar i så glada färger förr. Det gillar jag. Färg behövs alltid. Det var tydligen en riktigt inspirerande dag med massor av intressanta vårnyheter. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även för mig är det nytt med färgglada svepaskar, men vad jag har förstått så är de populära.
      Färg sitter aldrig fel, helt rätt.
      En vårlig dag med betoning på trädgård inspirerar alltid.
      Kram

      Radera
  6. Det tycks finnas en fantastisk aktivitet på Åland när det gäller natur och ekologiskt. Sådant känns bra.
    Imponerande med så många som kom till detta evenemang.
    Härliga bilder med tuppar, ägg, blommor och annat smått och gott. :)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åland är aktivt, absolut. Här finns ett stort utbud av det mesta, rent kulturellt och på annat sätt också.
      Trädgårdsdagen var inte helt ekologisk, men det fanns några odlare med som tänker i den riktningen och de blir flera,glädjande nog.
      Det enda hållbara på sikt
      Tack Anne-Marie!
      Kramar!

      Radera
  7. Vilket härligt evenemang! Hoppas det blir återkommande!
    Du gör klokt i att inte köpa boken, den innehåller en del större sakfel även om fin.

    Hoppas hennes föreläsning var bätttre än den i höstas på Skansen...
    Jag kanske är bortskämd med expertisföreläsningar inom ämnet och hade kanske för höga förväntningar men det gick inte att frångå att den tyvärr innehöll alltför mycket ytligt dravel och hennes påhitt, visserligen snyggt förpackat, mitt bland alla vackra bilder.
    Vilket flertalet i publiken också uppmärksammade efteråt när vi gick därifrån som frågetecken.
    Nå våra hjärnor blev ytterligare skärpta efter den föreläsningenoch bilderna var utmärkta! Ha, ha!

    SvaraRadera
  8. Ja, det var ett fint och vårsprittande evenemang! Hedervärt och bra jobbat från arrangörshåll
    Hoppas på årligen återkommande trädgårdsdag!
    (Häremellan har vi haft besök av ett syltningssällskap:). Googla på Pom!)

    Jag upplevde Elisabeth som väldigt engagerad och påläst.
    Och som en bra föreläsare överhuvudtaget.
    Hon inspirerar....
    Det hon berättade om handlade till största delen om hur man förvarade och "bäddade om " växter när det var kallt ute under slutet av 1800-talet, men mycket mera förstås.
    Hon har fått mycket till sig via sin farfar som var trädgårdsmästare.
    Inget ytligt dravel alls, men kanske aningen för långt föredrag (folk fick myror i byxorna mot slutet) Men jag förstår, för hon brinner verkligen för sitt ämne
    Hon ville inte sluta berätta och att dela med sig
    Jag tror inte det uppstod några som helst frågetecken i lördags.
    Tvärtom, inspirationen flödade.
    Det är min uppfattning i alla fall och jag var idel öra så gott jag kunde mellan kaffeserverandet.
    Jag gissar att ni som är i branschen på ett annat sätt ser med andra ögon på det mesta än vad den vanliga odlaren gör.
    Själv var jag hur nöjd som helst:)

    SvaraRadera
  9. Kul idé med ett mobilt fik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker vi också!:)
      På torsdag "mobilar" vi vidare till Ålands Sjöfartsmuseum och håller Afternoon tea.
      Kommer inte Mohammed till berget så får berget komma till Mohammed eller hur det nu heter?;)

      Radera
  10. Ja, jättekul att det blivit lite "Food Truck" av Pettas :-)
    Ni ha verkligen fullt upp med allt.
    Trevlig trädgårdsmässa på bibblan också!! Sådant förstår jag är poppis bland många.
    Nu ska väl vi också snart kunna börja påta och fixa i våra täppar. Tror körsbärsträden är på G!!
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi lever flexibelt! Absolut och trivs som fiskarna i vattnet.
      Nästa vecka har jag beställt trädgårdsfixarväder...den här veckan får gärna vara litet regnig. Det är lättare att stå på insidan då och titta ut. Jag måste ändå stå vid bakbordet veckan ut.
      Våren stannade upp tack och lov. (nu morrar säkert många, haha....)
      Kramar!

      Radera
  11. Fantastiskt med så många besökare! Fina bilder och bra arrangemang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så! Många besökare för att vara en liten småstad.
      Tack snälla du!

      Radera
  12. Önskar att jag varit där! Övriga kommentarer överflödiga.....

    SvaraRadera