fredag 4 april 2014

Rosa

Årets första humla visade sig i torsdags den 3 april. Tack och lov för att den rosa trädgårdsljungen blommar redan.....
Musikanta är aprilmånads "rubrikörska" för lördagstemat och den här lördagen ska det handla om rosa.
De övriga som deltar i temat hittar ni till höger i temakolumnen
Allra först tänkte jag på Evert Taubes Rosa på bal, men den dansen
lämnade jag därhän och lät tankarna vandra vidare till
Rosa Luxemburg, en dam som jag gärna hade skrivit mera om än så här...(hinner inte helt enkelt)

Så föll min tanke på att jag är född på Rosa-dagen, den fjärde maj (I Finland är det så)
Det kunde ha gått så att jag  hade hetat Rosa istället för Karin
Sånt händer och har hänt men tack och lov så hände det inte
Jag är ingen Rosa, jag är en Karin

Vi gick över den rosa bron till det rosa hotellet många gånger när vi var på Madeira senaste gång

Jag letade rosa färger
i min närmaste omgivning men
den fanns inte annat än på
köksstolarnas sittdynor och
vem vill nu se dem?
De börjar se väl sunkna ut
och är precis ingen fröjd
att vila ögonen på. 
Det är dags att
byta ut dem och då blir det
till en annan färg.....

Rosa är inte min färg alls
egentligen

Men i blomstersammanhang
passar färgen förträffligt
i mitt tycke







Det finns andra som också tycker att blommor är vackra i rosa nyanser
Troligen är det förstås vad
de innehåller som ändå frestar allra mest



En varmrosaaktig bakgrund hade
duvorna i Gamla stan i Funchal

Uffe gick före mig på trottoaren och det är ned på honom de tittar när jag tittade upp på dem med min kamera:)

Ser inte den ena duvan lite lömsk ut?
Den med vit ögonmakeup.
Undrar om Uffe levde farligt utan att han visste om det själv?
Kanske de funderade på att bombardera honom på ett eller annat sätt.
Nå, det vete endast duvorna....
Damen utanför Mercadon i Funchal, hade några rosa Kungsproteor  i sin bukett som hon troligen har plockat uppe i bergen.
Den orangea skönheten har jag inget namn på. Ännu.


Som ni ser så hamnade vi åter i Funchal, på min
jakt efter den  rosa färgen
Så det kan gå då....:)

Vi åt lunch på bistro A Tartaruga i gamla stan
och vårt bord var placerat vid en dörr
Plötsligt kände vi att vi inte var ensamma

Och det var vi ju inte heller...

En katt tittade på någonting
En liten råtta med rosa tassar och öron satt nästan på mina fötter.
Råttatouille var kock på stället vi besökte
Annars skulle han väl inte ha varit där?

Undra på att maten var god!
Rosa hibiskus finns det överallt, även i buskar där den inte ska finnas

Naturligtvis så finns det även rosafärgade orkidéer
En sprucken bänk i många olika nyanser av rosa





Rosa öron?
På ett synnerligen taggigt huvud









Rosa fötter på en grånad hjässa



Vattenäppel från Nya Guinea
Syzygium águem
Macâ de âquia

Ett stort träd som vi inte har
lagt märkte till förr om åren
fastän vi har gått förbi där många gånger
Kanske vi rent av har gått omkring som i ett rosa töcken ?:)





En rosa ros
Mera rosa kan det väl knappast bli





Till och med i det blå
kan man hitta rosa





En rosa ros på locket






Rosafärgad bakgrund
för bestick
Bestick små och för stora (allra minst jättar)





Rosa är den inte men ändå en Rosa
Kanske
Glasögon har hon på sig i alla fall
Ett rosa tryne på en sugga som mår som en prinsessa. Henne ska jag visa mera längre fram...hon bor i Santana hos spännande, trevliga, jordnära människor




32 kommentarer:

  1. Jag tycker som du, att skärt är en färg enbart för blommor, och grisar.
    Alldeles nyss såg jag årets första humla, tack och lov inte skär!
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. :). Humlorna har tydligen vaknat på många ställen.
      Jag minns att vi hade rosa som tema för några år sedan och att det blev en del diskussioner även då. Det grisskära får grisarna gärna behålla också för min del

      Njut av vårsolen!

      Radera
  2. Åh, så ljuvliga bilder! Det var länge sedan jag var i Funchal ....
    Tack för att du finns och att du orkar hålla igång bloggen! Du har ju liksom annat att göra också ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för rara ord!
      Jag blir rörd av dem!
      För min del är det en avkopplande att skriva blogg, ett litet avbrott nu och då

      Radera
  3. Oj så härliga bilder och Madeira det glömmer man aldrig Hon som jobbar åt mig åker dit på söndag ,.Trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Madeira glöms inte nej!
      Lyckans ost för den som får åka dit!
      Trevlig helg till dig med Nette!

      Radera
  4. Det blev ju väldigt mycket rosa till slut. :)
    Jag är heller ingen rosamänniska men blommor passar helt klart i den färgen.
    Visst ser duvan litet lömsk ut. De kanske planerade en attack. ;)
    Tror också att du är en Karin och inte en Rosa.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blev så fastän jag måste ta mig utrikes för att hitta allt det rosa som inte fanns här hemma:)
      Jag tror att de tänkte sig en attack, märklig ser den ut den lilla juvelen.
      Jag är en Karin och har accepterat det!;)
      Kramar!

      Radera
  5. Vilken fantastisk mängd fantastiska foton du letat fram! Hur mycket bilder tar ni och har ni egentligen? Kvaliteten är ju dessutom också fantastisk, en njutning att beskåda dem. Undras om ni inte snart kan ge ut en bok med Madeirafoton?
    h. Inga-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Inga-Britt!:)
      En bra fråga som vi gärna hade svar på själva. Jag har ingen aning om hur mycket bilder vi har. Vi är ju båda flitiga fotografer och tar kanske tretusen bilder med oss hem varje gång, Av dem är det förstås många, många som raderas och endast ett fåtal som sparas. Däremot hinner vi inte gå igenom dem på direkten utan har vårt lager att söka i, daterade och namngivna. Så när det arbetet är gjort så har vi kanske inte så "många". Men vi har varit där sju-åtta år så det har blivit en del.
      Det där med att ge ut en bok kunde vara en idé, men det ligger så pass mycket kostnader i en sådan så jag tror att det inte blir av trots allt. Men man vet aldrig ...

      Radera
  6. Började automatiskt leta rosa i min omgivning efter att ha läst ditt inlägg och inser att det även här är till största delen blommorna som står för de rosa inslagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här årstiden här hos oss, är det väldigt rosafritt men i sommar blir det förstås, av naturliga blommande skäl mera rosafärgat vårt liv.

      Radera
  7. Så många fina bilder på rosa! Och den där taggiga figuren med rosa ögon (tror jag att det är, inte öron) triggar verkligen fantasin. Hen borde få vara med i en film. Eller kanske en barnbok…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var därför jag tyckte att jag hade ögonen på mig någonstans ovanifrån...:)
      Det handlade om en taggig bevakning. Hen vill säkert vara med i en barnbok

      Radera
  8. När jag tänker på rosa så blir det oftast blommor, men du har verkligen hittat många olika rosa saker. Det gäller tydligen bara att öppna ögonen rejält så finns det där i massor. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det för min del också Gunnel! Men när jag ögnade igenom bildarkivet lite grann märkte jag att det visst finns en hel del som är rosa
      Ha en fin helg du med!

      Radera
  9. Härligt med så många fina blommor, vill ha, nu! Och suggan, hon njuter verkligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Suggan var/är en riktig livsnjutare!
      Och snart så kommer blommorna....:)

      Radera
  10. Fantastiska bilder på vackert vackert rosa som blommar, och finns i annat levande också! Ett nöjesbesök igen! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove!:)
      Det finns rosa i vackra nyanser litet här och där när man tittar efter.
      Kanske inte i Norden just nu, men snart har vi det även här

      Radera
  11. Härligt rosa inlägg! Att bli glad av. Och varm inombords.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mian!
      Det låter fint, tack!

      Radera
  12. Vilket fantastiskt inlägg Karin! Du har verkligen hittat mångfalden i färgen rosa och jag håller med någon här ovän om att det är ett inlägg att bli glad över. Rosa är en färg som väcker åsikter tydligen....passar man att ha det om man är t.ex en man, äldre kvinna osv? Eller är färgen finast på blommor? Osv.....Men i vilket fall som helst så blev jag helt betagen av den sista bilden! Vilken härlig gris med sin rosa nos! Ser fram emot att få höra mer om henne!
    Ha det gott!
    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbeth!:)
      Rosa väcker känslor, verkligen, och säkert mycket på grund av att man har styrt upp färgen genusmässigt på ett märkligt sätt. Rosa är rätt på vem som helst, på vad som helst, om det känns rätt. Så enkelt är det.
      Grisen/suggan är ljuvlig. Det får nog bli ett Madeirainlägg snart igen där suggan finns med på ett hörn i sin stia.
      Ha detsamma!

      Radera
  13. Ha ha ...så det kan gå när några prickar kommer fel....det ska såklart inte stå OVÄN utan här ovan, här ovan! ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt att det inte var ovän, utan ovan. Saker händer ibland och tur att man kan skratta åt det eller hur?:)

      Radera
  14. Ojoj, så många härliga rosa bilder.. Den rosa bron hade jag gärna promenerat på..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den rosa bron förväntar jag mig också att få vandra över många gånger än:)
      Hoppas att du också får göra det Maidi!

      kram
      Karin

      Radera
  15. Underbara, underbara bilder! Vilken tur att jag hittade på just det temat!!!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  16. Tänk vad mycket rosa (och Rosa) vi omger oss med utan att ens tänka på det! Vackra rosa blommor inte minst. Men nog såg duvan väldigt lömsk ut, men Råttatouille var ju turligt nog söt - en levande version ville man dock inte direkt möta ute på restaurangbesöket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du tycker det du också! Att duvan ser lömsk ut, ungefär som om den smider ränker av något slag:)
      Så länge Råttatouille är en målad liten råtta så går det nog an....huj, jag ryser om en levande skulle ha visat sig. De hör definitivt inte hemma på restauranger

      Radera