fredag 11 april 2014

Rim och ramsor

Musikanta står för veckans lördagstema och mitt bidrag till rim och ramsor
blir bl.a.en ramsa som man helst ska säga många gånger i följd och jättesnabbt
utan att snubbla på orden

Packa pappas kappsäck, packa pappas kappsäck, packa pappas kappsäck.....

Här är kappsäcken packad för tropikerna

En helt annat typ av kappsäck är sjömanskistan. I den fanns sjömannens liv, all hans ägendom då han seglade för om masten i månader, på de sju haven i ur och i skur


 Den nedanstående typen av ramsa läste vi ofta i skolan, för att lära oss sje-ljuden
 Ramsan hittade sin egen väg många gånger och kombinerades på många olika sätt och vis

Utstyrsel ombord vid regn och oväder



                                 "Sju sjösjuka sjömän....

Hajkäft


på skeppet Shanghai........

Galjonsfigur från skeppet Loch Linnhe, byggd i Glasgow, Skottland år 1876. På en resa från London till Mariehamn 1933 strandade fartyget i Kökars skärgård och totalhavererade. Galjonsfiguren donerades till det då planerade sjöfartsmuseét.


sköttes av sju sköna skönsjungande sjuksköterskor......



    som sköljde sju skjortor i sjön.....



när de mötte ett sjörövarfartyg.....



 med skörbjuggssjuka sjörövare ombord "


Sedan kan man förlänga ramsan med skeppet som sjönk i det sjudande havet och om att sköldpaddorna
räddade sjömännen med att kättra fast dem vid sköldarna ....

Det är bara fantasin som sätter gränser

Det fanns sällan sju sköna skönsjungande sjuksköterskor ombord på ett segelfartyg,
om ens någon gång men jag har lärt mig att man aldrig ska säga aldrig
Galjonsfiguren som oftast var kvinnlig i sin framtoning
får stå för sjuksköterskan rent symboliskt.


Jag hade redan bestämt mig för att skriva en ramsa om små fåglar på en gren....
men eftersom vi höll Afternoon tea på Sjöfartsmuséet på torsdag kväll
så passade det bra med sjömän och martima inslag  istället.

De övriga som deltar i lördagstemat finns i kolumnen till höger i Pettas blogg.

24 kommentarer:

  1. Gamla segelskepp var och är fantastiskt vackra, men tillvaron ombord för sjömännen var inte alltid en dans på rosor men det ligger ett romantiskt skimmer över den tillvaron och en enorm frihetskänsla!
    Ha en fin helg, kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt eWa! Det var ingen som helst dans på rosor, tvärtom. Skimret har vi efterlevande strött på
      En frihetskänsla är jag övertygad om att de också kände, de som trampade trädäck, men på sitt speciella vis. Det blev ett måste för den sjöbitne att fara ut...
      Ha detsamma även du!
      Kram!

      Radera
  2. Du hittade fina illustrationer till ramsorna. Galjonsfiguren är mycket vacker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är väldigt vacker...det finns förstås en del galjonsfigurer till som jag får visa en annan gång, men just den här fick vara med i dag:)

      Radera
  3. Oj, så lång den ramsan var! Jag har bara hört om de 7 sjömännen på ett sjunkande skepp och vilka de sköttes av. Synd att jag inte kunde hela medan jag fortfarande lärde ut stavning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ramsan är ett hopplock av flera ramsor med ursprungsramsan om de sju sjömännen, som grund.
      :)

      Radera
  4. Vilka fantastiska illustrationer till din utökade ramsa. De flesta (alla?) tagna på Sjöfartsmuseet?
    Sådana där sjömanskistor har jag på någon bodvind. Hmmm… tänkte ju använda en av dem som soffbord. Kanske dags att ta tag i det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Jag tog alla bilder på Sjöfartsmuseet, helt rätt och det finns några till som det kanske blir ett galjonsfigursinlägg om:)
      Dags för soffbordet nu! De är så vackra de gamla sjömanskistorna och det är ju bra om de får komma till användning igen. Bara att vila ögonen på dem gör en glad. Hmmmm, du ska inte måla om den, men det vet du väl? Jag menar att Knut Knutson kan bli ledsen annars...

      Radera
    2. Nej hugaligen, inte måla om! Kanske damma av den, försiktigt, försiktigt med hjälp av mjukaste dammvippan gjord av strutsfjädrar?

      Radera
    3. :D, så bra! Tänkte nog det också, men jag tänkte på Knuts magnerver också
      Och strutsfjädrar måste det vara..

      Radera
  5. Underbart inlägg! Så fyndigt att väva ihop ditt besök på sjöfartsmuseét med lördagstemat. Jag kan bidra med ramsan om sj-ljud som jag lärde mig i småskolan för ord som stavades med stj- i början. Det är lättare att stjäla en stjälk än att stjälpa en stjärna med stjärten. En till - ord som stavades med skj- i början. En man i skjortärmarna skjuter in skjutsen i skjulet. (Man får förstås inte säga "sköt"...)
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!:)
      Det råkade bli så, för vad göra av alla bilder man tar titt som tätt?
      Fina ramsor har du också om sj-stj-ljud. Jag minns att vi också höll på med någon ramsa där stjärnor var med men jag har glömt bort hur den lät. Ett bra sätt att lära sig att skriva rätt
      Jag önskar dig detsamma!
      Kram

      Radera
  6. Skoj! Det är så roligt med ord tycker jag. Särskilt om man kan "ordbajsa" som Robban Broberg, "I mitt galleri finns det inga galler i" eller "Min bil är inte lik din bil det är en likbil" sådant gillar jag.
    Ha en härlig helg!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, jag gillar också ordlekar och sammansättningar på olika sätt och Robban är ju oförbätterlig i den konsten.
      Ha detsamma Helena!
      Kram!

      Radera
  7. Hej igen! Folk undrar i mitt bås över det där med att lägga påskfjädrar. Tror du att du när du har tid kan reda ut begreppen? (http://www.karinenglund.com/2014/04/valkomna-till-paskverkstaden/#comments)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, det är ren och skär åländska och betyder bara att man fäster hönsfjädrar i björkris.
      Här lägger man fast det mesta...

      Radera
    2. Som engelskans "put"? Vore praktiskt med ett sånt ord på svenska också.

      Radera
    3. Det man hör dagligen tänker man inte på så där som man kanske borde.
      Undrar varför vi säger som vi säger när vi lägger fast..kanske det har med att förtöja båtar att göra och så har det bara fastnat. Lägg fast sägs när någon hoppar i land och gör fastsättningsknopen runt en pollare.
      Måste forska vidare....det kan ju vara så att det är min egen dialekt mitt i allt:)

      Radera
  8. Sjukt skönt inlägg...äsch. Afternoon tea. Vi är på väg till det på Halltorps här på Öland men du vet hur det är när det är tre par som ska göra sällskap. Alltid är det någon som inte kan.
    Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin!:)

      Hoppas, hoppas att ni får till det alla tre par. Det är trevligt med Afternoon tea.

      Kram
      Karin

      Radera
  9. Jag minns den där Packa pappas kappsäck och pepparkornen i kopparpannan som vi skulle kunna utantill i folkskolan. Det var hemskt minns jag också, för jag tyckte att jag inte kunde säga dem tillräckligt snabbt då vi förhördes på dem. Nuförtiden är jag noga med att för mina elever säga att de får pröva på att rabbla snabbt. Om de vill.
    Ha en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst, nu minns jag också, det var ju pepparkornen i kopparpannan också.
      Det är svårt att rabbla ramsor snabbt, man snubblar så lätt, så lätt.
      Tur att du låter dina elever pröva på OM de vill:!)
      Ha detsamma Lisbeth!
      Kram

      Radera
  10. Finurligt och smått tungvrickande. Ett par av de fina sjömanskistorna får sedan gärna lov att komma hit och bo i vårt hem. Själv är jag ju annars också van vid att bo i kappsäck, men av det mer lätthanterliga slaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sjömanskista har man alltid bruk för:)
      Det är tur att kappsäckarna är lätthanterligare nu för tiden och att man kan dra dem med sig

      Radera