söndag 27 april 2014

Reklam

Jag tänkte inte alls orda om det senaste lördagstemat, reklam,
men hur det nu blev så blir det så i alla fall

Kungsängslilja

För vem kan motstå en sådan reklam som herr Elmgren gjorde över
Pargas socken (numera stad) i Sydvästra Finland redan år 1847
i tidskriften Pargasturisten.
Han var från trakten så man kan säkert lita på honom :)

Kejsarkrona
" Bästa resenär, du har företagit en strapatsrik resa och vi ska upplysa
dig en smula om den trakt du befinner dig i.
Pargasöarna har ett insulariskt och således överhuvudtaget sunt klimat.
Naturen är skön och många växter som här äro allmänna är på fasta 
landet sällsynta. 

Folket är rekorderligt och vill gärna anses belevat, men är en smula
ömtåligt om sin reputation. Sedlighetskänslan är god, men låt oss
icke dölja det: inbyggarna är tämligen begivna på bekvämlighet.

Men du kan räkna med att vara välkommen. Ta bara av till vänster
vid postlådorna och till höger vid eken, så hittar du fram. 
Vi hoppas att du ska trivas. "

Vitsippa

Jag fick en bok i gåva av en vän för någon vecka sedan
Boken heter Korvarnas land/Makkaroitten maa och
har skrivits av Birgit Karlsson och Mariella Lindén.
Den har jag njutit under en längre stund.
Det finns mängder av bilder
och en hel del trevlig skrift, bl.a. reklamen ovan om Pargas

Bondpionknopp med stackmyra

Jag gör gärna reklam för boken...för ibland måste man bara göra reklam
All reklam är inte av ondo, utan de facto av godo
Hur skulle man annars få veta
om att Wilhelm Hallonblad var sakförare, vilket betyder
att han kärrade saker från ångbåten till Malmen i Pargas?
Han var inte bara sakförare, utan också sakhittare.
Sakerna han hittade annonserade han ut till salu..

Hattifnatt-sparris

Vad sägs om den här?
En soffa till salu finns hos handelsman Hallonblad,
som har svarvade ben.
Hur skulle ni veta att handelsman Hallonblad hade svarvade ben
om jag inte gjorde reklam för hans annons? Ja, säg det, säg det....
Och det är inte alla som hittar en soffa, så där bara.
Det verkar vara en lönande syssla att vara sakhittare

Det är hundra år sedan någon lade fast denna hasp i fönstret...

"Jag stööter mina fööter på alla rööter som ja mööter, sade Hallonblad också.
Ni förstår kanske att jag har roat mig om inte kungligt så talmanligt (så måste det ju bli på Åland)
Eller presidentligt om jag går över gränsen österut...
Så glad man kan bli åt böcker...eller böööker kanske det heter på pargesiska?

Tusensköna

Fortfarande är det lite grann som att ro i Kolahavet när det gäller min dator,
men inkommande vecka ska datordoktorn hälsa på, har han lovat.
Man kan ju aldrig veta så noga, men han brukar vara pålitlig den gode herrn.
Vid det här laget börjar han nog känna sig rätt hemma här hos oss, för det har varit
en del strul med våra datorer i år.
Men det ska vara sådana år också så det är väl
lika bra att gå in för det till hundra procent när vi en gång håller på...

Jag seegar på till var och en av er så där sakteliga...jag kommer på besök
Lita på det go´vänner!

Kosacken

De övriga som deltar i lördagstemat hittar man i kolumnen här till höger i bloggen.
Vem som tar över dirigentpinnen för lördagstemat  i maj vet jag inte ännu, men plötsligt
så uppenbarar det sig.
Så bruukar de gööra

Bilderna är från vår trädgård..

32 kommentarer:

  1. Vilka bilder!
    Och vilken heoisk insats att lägga in dem i Kolahavet!
    Och vilken tydlig och bra vägbeskrivning som till och med en dysdirektiker borde kunna klara: "vänster
    vid postlådorna och till höger vid eken".
    Och där hade vi "lade" igen! Lade fast haspen. Som engelskans "put". På svenska måste vi använda något av sätta, ställa lägga och i det här fallet hade det blivit sätta. Om man inte använder ett litet händigt ord från Norrland: he.

    Olgakatt tar majtemana och sedan föreslås sommarlov till september då Tove tar vid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!

      Här seeg(l)ar jag på över Kolahavet:) och bra går det med
      Jag blev stormförtjust i beskrivningen om hur man skulle ta sig till Pargas. Så enkelt och beskrivande.
      Kanske lade kommer av sjömansspråket rentav...mitt i allt så är det så.
      Sätta används nog här också, det är jag som är så lagd åt ladehållet, tror jag. Har vuxit upp bland en massa sjöbusar så det kanske ligger något i put-et.
      Så bra, då vet jag att Olgakatt dirigerar och att det blir sommarlov tills Tove tar över. Tack!

      Radera
  2. Korvarnas land gavs ut för åtskilliga år sedan och innehåller en hel del pärlor så vitt jag minns. Eftersom ödet har placerat mig i den stora skärgårdsstaden Pargas har jag bläddrat i en del av alla verk som tryckts om orten. Hallonblad är en legend, en gång blev han staty, men eftersom den var i ytterst litet format, försvann den från sitt fundament för att aldrig återfinnas. Mariellas bror Mogens är ju bosatt på Åland sen många år, kanske han bidragit till Pargaskorvarnas insteg på Åland?
    Hälsningar från ett morgonsoligt Pargas!
    Inga-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner till att det är många år sedan som Korvarnas land gavs ut men bara för några dagar sedan fick jag boken. En härlig bok, i all synnerhet när man känner till Pargas lite grann av olika orsaker.
      Jag känner både Mariella och Mogens. Jag tror faktiskt att det är Mariella som har skött om intåget för bokens del i skötbåtsföreningen och att den på det sättet sedan vandrar vidare litet nu och då.
      Hälsningar till Pargas någonstans på sidan om eken och postlådorna från ett morgonskönt Geta.
      Karin

      Radera
  3. Tänk om dagens kommuner annonserat lika trevligt för att locka turister. Dina kungsängsliljor är så fina. Mina ser väldigt mysko ut. Klockorna är skrynkliga och inte alls så stora och fina. Till min glädje så blommar i varje fall min kejsarkrona i orange i år och inte i vitt som i fjor. Hoppas datordoktorn kan fixa din vårtrötta dator. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat Gunnel! Så trevligt det skulle vara om reklamen var så jordnära och enkelt formulerad.
      Våra kungsängsliljor börjar bli alltflera till vår stora glädje. De är kinkiga på växtplats, de söta rariteterna.
      Vit kejsarkrona har jag aldrig sett:). Ja, då nu lever jag på hoppet.
      Kram!

      Radera
  4. Pargas. Det var reklam det :-)
    KUL!!
    Den boken skulle jag gärna LÄSA och äga, så tack för tips!!
    OCH "hattifnattarna" ser ju bara SÅ kul ut!! OCH goda är det ju!!
    Kram!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, säg inte annat! Pargas är ett fint ställe och historiens vingslag känns bra när man är där. För min del är det längesedan, men jag har fina minnen från Pargasdagarna ett år när det begav sig som man brukar säga.
      Hattifnatt-tiden är inne, lite tidigare än förr om åren, men så mycket bättre.
      Nu blir det mycket sparris med parmesan ett tag framöver, faktiskt så mycket att vi brukar ledsna.
      Kram

      Radera
  5. Ljuvliga bilder, särskilt vitsippan!
    Reklam för en ort räknas till den goda reklamen! Även om den vill locka besökare som helst ska spendera penningar.
    Också här börjar hattifnattarna se sig omkring med löften om kommande njutning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så besynnerligt det här året. Vårens första blommor, tussilago, vitsippa, blåsippa, svalört, vårlök blommar samtidigt med den sena vårens blommor. Till midsommar har vi kanske inte en blomma med den här farten. Men det ska vara så här också, ibland.
      God hattifnattlycka!:)

      Radera
  6. Tja, skulle vara trevligt att veta var eken finns, det finns ju faktiskt en gata som heter Elmgrensgatan, kom jag nyss på. Men den har nog kommit till efteråt.
    h. Inga-Britt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderade mycket på eken jag också, för under den tiden då jag for rätt ofta till Pargas såg jag inte till en enda ek. I boken visas en ek från Kirjala, utan att man nämner att det skulle ha varit just den eken som Elmgren nämner. Men å andra sidan så är det drygt 150 år sedan det skrevs så troligen finns inte eken kvar längre. Trevligt skulle det vara att veta, jag håller med dig Inga-Britt.

      Radera
  7. Sagolika bilder! Fantastiskt fin formulerad annons - gillade särskilt "inbyggarna är tämligen begivna på bekvämlighet". Jag känner mig besläktad med dessa!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingrid!:)

      Jag föll direkt för reklamsnutten!
      Han kände kanske sitt folk den gode Elmgren? Jag är också besläktad med dem på exakt samma sätt, men annars också rent genetiskt. Min morfar var född i Pargas
      Kram

      Radera
  8. Jag gillar ditt val av reklam. Och den fungerade, jag blev riktigt nyfiken på att få veta mer. Och sugen på att vara sakförare!
    Dina bilder är vidunderligt vackra så jag är glad att du hade tålamod nog att ladda upp dem.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...för att inte tala om att vara sakhittare:). Härliga titlar och sysselsättningar.
      Tack Hanna!
      Kram!

      Radera
  9. Jag blir alltid så glad när jag kommer in till dig Karin! Varma kramar! Och rekordelig tycker jag är ett bra ord :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir också glad Pia, när du kommer på besök!:)
      Rekorderlig det är ju något av rekord det. Ett ord man borde använda mera än man gör.
      Varma kramar till dig och Dennis också!

      Radera
  10. Ja, sånt här vill jag läsa! Då njuter jag av reklam ;)

    "….men är en smula
    ömtåligt om sin reputation. Sedlighetskänslan är god, men låt oss
    icke dölja det: inbyggarna är tämligen begivna på bekvämlighet"

    Vilken skribent! Och det är du med. Jag blir också så glad när jag tittar in här Karin. Du sprider värme, skönhet, finurligheter, inspiration och ger mina ögon så mycket vackert att titta på.

    Tack raraste du!

    KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att världen skulle vinna på att reklamen nu var mera lik den som den var på den tiden. Mycket mjukare och mänsklig. Och dessutom beskrev Elmgren också olater, som bekvämlighet. Man bara ler...och blir glad och nyfiken på orten.

      Tack Lotta!

      Kramkram

      Radera
  11. Ja, det var bra reklam minsann - för vem skulle kunna ndvika att vilja åka till denna plats där sedlighetskänslan är god och klimatet är insulariskt...Underbart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu är det rätt länge sedan jag var till Pargas, men de minnen jag har av pargasborna, Malmen, Kalken och litet till är varma och fina. Jag gissar att en hel del har förändrats och blivit mera storstadslikt än då
      Det är viktigt att veta hur sedlighetskänslan är och att klimatet är insulariskt:)

      Radera
  12. Ojoj, vilket helt underbart inlägg med både härliga bilder och fin text..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi!
      Skön Valborg önskas!

      Kram

      Radera
  13. Nu slår dina bilder rekord!!!
    Så fantastiska!!!
    Tusenskönan !!! Det kan inte bero på kameran --utan FOTOGRAFEN!

    Vi är nu i Tyresö igen och hjälper Erik med de enorma läxorna!!!. Alla USA s stater och en lång uppsats om Kalifornien och svåra procentuppgifter. Men egentligen vill han ligga i sin nya hängmatta eller elda eller kreta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!:)

      Det beror kanske på båda två och litet till. Ljusförhållandena som också ska fungera, en fotograf liggandes på magen mellan vinbärsbuskar osv....

      Det fina med läxorna för Erik är att även ni håller er uppdaterade. De har det inte helt lätt de små snart stora fröna:)...Hängmatta det vore melodin, du kan väl putta bort honom en stund och lägga dig själv där?;) Ha det så bra, så bra!

      Radera
  14. Reklamen i all ära men alllra mest av reklamen jag tog åt mig var tusenskönan, alldeles fantastiskt fotograferad. Vacker i verkligheten men ännu vackrare på din bild. Den bilden skulle jag rama in om jag var du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!:)
      Mitt i allt så gör jag som du tycker! Ramar in den sköna
      En fin Valborgsafton önskas!

      Radera
  15. Tusenskönan var något alldeles extra! Tänk vilka färger den har.
    Reklam kan vara bra ibland. Precis som i din bok.
    Det "rekorderliga folket" ;) låter ju väldigt bra.
    Kolahavet klarar tydligen av bilder också.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusenskönan är så liten och så allmän, så man tänker inte på hur vacker den verkligen är. Och mångfärgad...kanske jag skulle ta en titt på dem alla för att dokumentera hur olika de egentligen är.
      Kolahavet har börjat tunna ut lite grann i väntan på doktorn. Uffe har doktortalanger och har hottat upp den litet grann. Så det är enklare att lägga ut bilder igen
      Kramar!

      Radera
  16. Ja, reklam kan i högsta grad också leda till något gott, eller bara i sig själv vara väldigt underhållande. Hoppas datorn fått det bättre nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Reklam är för det mesta bra och leder till gott och goda saker:). Jag tror bara att vi är trötta på att det finns så mycket reklam, så att vi inte orkar ta till oss
      Tur nog så har vi en del datorer som står på rad, fortfarande funktionsdugliga, så jag är inne på en andra annan just nu och den är snabbare...Det fungerar riktigt bra just nu:)

      Radera