tisdag 15 april 2014

Magiska vårdagar


    Trots att jag har varit med ganska länge i livet, så upphör jag aldrig att förundra mig över
    den växtkraft som naturen visar under vårliga dagar.
    Det är som att bli pånyttfödd varje vår, allt måste upptäckas på nytt
    Men jag minns inte att björken har haft så bråttom tidigare som den har i år....
    snart är mössöronen ett vårgrönt faktum


   De flesta krokusar har redan vissnat, men det finns någon ensam solitär här och där,
   som fortfarande hänger med i lite skuggigare lägen


   Vi har bara en aning koll på hur många bergfinkar det flyger in här varje dag....
   Just efter klockan sex börjar kvittrandet när de landar på matplatserna i trädgården
   En enda rörlig matta syns på marken... och kvittrandet och myllrandet upphör först när
   solen har gått ned i väster...det handlar säkert om ett tusental fåglar per dygn, kanske mera..


    Vår timjan i Fyrklöverlandet tycks ha tagit stryk under denna märkliga vinter....
    jag kan inte upptäcka något som helst liv
    i den stora "matta" som vi brukar ha där och tycker synd om igelkottarna.
    De brukar rulla sig i timjanmattan........ja, vältra sig från dyna till dyna.
    Uffe manar till tålamod och ber mig att vänta lite, innan jag rycker bort det till synes döda...
    Den kanske kommer i alla fall, säger han
    Jag har för säkerhets skull köpt ett par plantor citrontimjan som just nu står inne
    och väntar på att bli utplanterade 
    En smått orolig tanke går också till igelkottarna....hoppas att de har klarat sig bra i vinter
   

   Uffe har tagit hand om de gamla fönstrena i ateljen på vinden...
   Kittet har ätits upp av fåglar och av ålder.
   Vi märkte plötsligt att fara var på färde...
   Tänk om de ramlar ut av egen kraft?

Tidens tand tuggar på.....
Så goda åtgärder måste vidtas per omgående
Fönstrena på nedre våningen får vänta lite till....
här måste prioriteras och här måste saker få ta sin tid.
Det är mycket smått och gott att fixa på hundraåriga gamla fönster
De kräver en särskild omtanke de gamla, med trätappar och handblåsta glas. Ett milt handlag är vad som gäller just nu
Virket är fortfarande hur bra som helst. Kärnvirke
De kunde för hundra år sedan....


Vi brukar skämta och kalla oss för "lyckliga husägare"

          Ett gammalt hus kräver sitt
      
          Ibland skulle det vara skönt att kunna ringa till en husvärd
          och begära att saker skall skötas om
          Men nu är inte situationen sådan, vi är våra egna husvärdar
          och får ta tag i det själva
          Jag brukar säga att det gäller att förvalta sitt pund.....


Nu har jag förvaltat en del av alla frön som har legat i sina påsar....
Grönsaker och blommor av alla de slag som behöver förkultivering såddes i lådor i det ena växthuset igår....
När tomater, chiliplantor och paprika ska planteras i stora krukor i växthusen är de förmodade nya plantorna så stora att de kan ta ett steg ut i trädgården


   Med den här farten får vi äta sparris till påsk!
   Så tidig har sparrisen aldrig varit förr som den är i år.....men tiden är ur led,
   så är det bara och vad gäller sparris så klagar jag inte det minsta...
   Parmesan har vi så nu väntar ljuvliga tider...


    Scillan brer ut sig överallt i vår trädgård och vi säger varsågod och föröken eder!
    Både fåglar och rådjur har en viss bidragande del i det hela...vi ser hur scillorna kommer upp
    precis där rådjuren har sina stigar

Och när solen gick ner i västerdis igår kväll......


   steg månen upp på motsatta sidan....


   Stor och rund och go´

   Ha en fin tisdag alla!

28 kommentarer:

  1. Det var ett fint reportage från den vackra vårträdgården.
    Tycker också björkarna är tidiga I år för det är ju ingen värme precis.
    Friden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eive!
      Nej, det är ju så det är. Allt beter sig som om det nästan är sommar och ändå är det riktigt kallt. Förstå sig på allt ska man göra också. Omöjligt! Det är bara att hänga med så gott det går:)
      Fridens!

      Radera
  2. Det var visst något ovanligt med månen i går kväll? Har inte riktigt förstått vad, men mycket måne var det.

    Vilka vackra fönster! Det är, som du skriver, viktigt att ta det lugnt med gamla fönster. Lirka loss träpluggarna som håller ihop fönsterbågen, lägga dem på ett säkert ställe tills det är dags att pyssla ihop allt igen, tälja nya vid behov… Slipa, linolja, kitta, måla. Om man inte har brått är det riktigt njutningsfullt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tyckte jag att den sade själv igår till mig....att det var något visst med den, men jag hörde inte riktigt vad den mumlade i alla fall och sedan gick den i moln....

      Vi tog beslut igår att vi inte tänker bli hysteriska vad gäller fönstrena i vårt hus. Vi (jag) hade planer men har redan skrinlagt dem. Ska det bli bra måste det få ta tid....ett gammalt fönster måste få njutas färdigt. Precis så är det!

      Radera
    2. Man kan ha fönsterfixarsymposier med fönsterfixarsugna medmänniskor. Och så alternerar man mellan de olika fönsterfixarbehövande byggnaderna.

      Radera
    3. En jättebra idé! Ska vidarebefordra den till maken.....något att tänka på, verkligen!
      Jag gissar att det finns fönsterfixarbehövanden i Dalarna också?:)

      Radera
  3. Vilket härligt inlägg med mycket vår i..
    Finns väl ingenting som är så charmigt som dessa gamla hus där det alltid finns något att "pilla" med.. Vi har bekanta som byggt upp vräkiga komplex som är såå sterila och ingenting känns liksom ombonat och mysigt..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maidi!

      Det är ju aningen dubbelbottnat vad gäller det charmiga i gamla hus. Mycket arbete men det är som det är med det. Har man ett gammalt hus så har man och visst är det som du säger, mera ombonat och mysigt.

      kram

      Radera
  4. Naturen är fantastisk med sin växtkraft. Ser härligt vårligt ut hos dig nu.
    Här har vi haft sommartemperaturer nästan en vecka och allt slår ut så fort. För fort tycker jag.
    Här i USA har vi månförmörkelse i natt - jag är uppe fortfarande. Det är klart och jag ser hur månen täcks mer och mer. Skrev om denna Blood Moon hos mig. Märkligt namn.
    Dina fågelbilder i förra inlägget var nästan overkliga på något sätt. Vackert overkliga. :) Och som Margaretha skrev - tankarna på Jonathan kom likaväl som att förflytta sig med tanken. Vad bra det vore om man kunde det.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så bra det vore om man kunde förflytta sig med tanken. På sätt och vis så kan man ju det men att ta kroppen med stöter förstås på problem.
      Det är inte särskilt varmt här och det är just det som gör våren så märklig. Den segar på som om den var en månad tidigare än vad den är....
      Ska titta in på din Blood Moon. Antagligen ett indianskt namn...
      Kramar!

      Radera
  5. Naturen är underbar. Min man är byggnadssnickare och han pratar alltid om hur bra alla gammeldags byggnadsmetoder var. Det stämmer säkert med när man ser hur det kan hålla medan nybyggt bara "rasar". Scillan förökar sig här med, men inte i samma utsträckning som hos dig. Jag visste inte att igelkottar tyckte om timjan. Den doftar ju ganska starkt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Våra gamla fönster som i år fyller jämna hundra år, har alla ett starkt kärnvirke. Hitta det i nya fönster också?
      Våra "kottar" rullar på timjanmattan och vi har också förundrat oss över varför, men tror kanske att de får bort ohyra ur pälsen på det sättet...det fastnar ju både det ena och det andra på taggarna. Den äldsta kotten gillar timjanrullandet särskilt mycket...så har vår timjan döden dött i vinter så måste det bara finnas någonting att rulla i :), men givetvis så vill jag också ha timjan till egen mat, men på annat ställe i trädgården.
      Kram

      Radera
  6. Timjan är oberäknelig. Jag har haft jättemattor som brett ut sig åratal, och, puff, så är det en vår heldött alltihop. Som om det var tidsinställning, eller nåt.

    Månen var verkligen enorm i går kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den är verkligen oberäknelig. Jag har försökt att anlägga en hel lång rad som kant till fyrklöverslandet och tänkte fortsätta runt hela fyrklövern. Det ser ut som om jag får ändra på mina planer...

      Månen var magisk igårkväll...jag höll nästan andan när jag tittade på den

      Radera
  7. Förresten, på tal om gamla fönster. I mitt föräldrahem finns originalfönstren kvar på en sida, övriga är utbytta. De gamla målades häromåret av en målare som var lyrisk över virket. "Byt aldrig dem", sa han. Sen kom energiexperten inför husförsäljningen och sa att de genast borde bytas mot modernare treglasfönster.... De är inte bytta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att de nya i det gamla huset är kloka människor. Kärnvirket håller hur länge som helst, i generationer. Här är vi verkligen rädda om det, för vi vet ju att de håller längre än det moderna fönstervirket.

      Radera
  8. Du har väl vant dig vid det här laget... Att jag säger: Så fina bilder du visar.
    Eller något liknande. Alltid med superlativer.
    Så nu säger jag inget. Tänker bara.
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbet!
      Så tänker jag i alla fall och känner tacksamhet;)

      Go´nattkram!

      Radera
  9. Helt fantastiskt underbara bilder!!! Jag njuter....

    SvaraRadera
  10. Hejsan Karin !

    Längesedan jag var hos Dig och många andra
    Läser och skriver då jag känner längtan.

    Prinsen purrade mig en timme tidigare, så nu fick jag tid till
    lite bloggläsning. Snällt av honom.

    Din underbara blogg får jag bara inte missa.

    Tror det var den lilla Påskkärringen som väckte mig.

    På Fb har vi samling till avfärden 17/4 Kl.19 ?.
    Då är kvastarna inoljade och vi är startklara.
    Vi kanske ses.

    Kram Mi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mi!

      Bäst är att göra som det känns rätt för tillfället men jag är förstås glad för
      att Prinsen väckte dig lite tidigare idag, så du fick tid för bloggläsning:)

      Jag försöker komma jag också, har trimmat kvasten som står och hoppar på
      kökstrappan och vill iväg. Otålig som bara den, men den får ge sig till tåls ett tag ännu.
      Hoppeligen så ses vi och jag förmodar att du har Prinsen med dig?
      Jag får nog ta en ekorre i år...har ingen katt om det inte dyker upp någon som vill åka med.

      Kram
      Karin

      Radera
  11. Beautiful colors of spring! I love spring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Thank You Mila!
      Spring is very beutiful, I agree.
      I looked at the pictures in your own blog
      and they are fantastic!

      Radera
  12. Men så vackert!!
    Underbart!
    Månen! Ja, den ser jag över havet där jag är nu. Så underbart då den strålar in över sin silvergata i Atlanten. Njuter av den så det inte är sant.
    Ha nu en jättefin dag!
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Annika!:)
      Ja, samma måne som tittar på mig tittar på dig, märkligt nog.
      Så skönt det låter med silvergatan på Atlantens vatten. Förstår att du njuuter
      Fortsätt så och ha en fin dag du med!
      Kramar!

      Radera
  13. Växtkraft och kraft att förmedla, av jord är du kommen..... när du först stoppats dit ....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ekologi, cirkulation, återfödande....

      Radera