onsdag 2 april 2014

Gravallvarlig omtanke

Vi tittade på Reneé Nybergs tv-program igår kväll där bl.a. Vimmelmamman var gäst
Det talades om döden och hur man hanterar den och livet.
Vimmelmamman Lotta Gray,  har gjort i ordning en ganska stor låda fylld
med fotografier, musik, program och liknande till sin unga son.

Den gjorde hon i ordning när hon fick veta att hon troligtvis inte hade lång tid kvar att leva
och tanken var att han skulle öppna den när han fyller 15 år.
Sedan ville livet glädjande nog någonting annat, Lotta lever och har konstaterats vara frisk,
men lådan finns förstås kvar.
Nu förväntar hon sig att öppna den tillsammans med sonen om sju år då han blir femton.
Vimmelmamman tycker att alla ska göra en låda med någonting viktigt i,  åt sina nära och kära,
för vem vet när det är dags att lämna den här världen för en annan värld

.....och givetvis så leder det ena till det andra....


-" Vad vill du ha i min låda till dig?" frågade Uffe
Frågan kom så överraskande att jag inte kunde komma på någonting alls
som jag ville ha i Uffes låda till mig om han dör innan jag gör det.
Uppriktigt sagt så känns det inte som om jag behöver en låda med innehåll.
Att bara ha förmånen att få vara med om honom
är  mera än tillräckligt för min del,  men nu ville han veta i alla fall
Så för att vinna lite betänketid frågade jag honom istället
vad han vill ha i lådan efter mig om jag går bort före honom.

Svaret kom per omgående
 "- Silvertoffee´, en stor låda."
Jag fann mig plötsligt dubbelvikt och storskrattande i tv-fåtöljen
En stor låda fylld av silvertofféekarameller!


Men om jag dör före dig då? frågade Uffe igen...vad vill du ha i din låda från mig?
Jag torkade bort skrattårarna innan jag svarade
- "Jag vet inte!"
- "Hm...jag lägger en skiftnyckel i den", sade min handlingskraftige make
som tydligen ville ha det här  med lådinnehållet undanstökat.
- "En skiftnyckel! Vad ska jag göra med en skiftnyckel?"
- "Det är alltid bra att ha en skiftnyckel!
  Om inte annat kan du kasta den på ryssen om det blir krig!"


Jag måste ha sett ut som en fågelholk vid det här laget.
Men fick förstås förklaringen till det där med kriget och ryssen

Uffe log och mindes när han hjälpte sin numera bortgångne far att städa i vedlidret
En stor låda med uttjänta tändstift hittades och Uffe tog förstås förgivet att de skulle kastas bort
De var ju sopor, vem använder uttjänta tändstift?

 

- Men inte kan du kasta bort tändstiften!, tyckte svärfar
- Varför inte?, frågade Uffe
- De kan ju vara bra att ha utifall att det blir krig, svarade den gamle
krigsveteranen som hade varit med om ett riktigt krig.
Kruxet var bara att tändstiften inte gick att använda längre fastän de hade sparats
så Uffe kontrade sin far med att fråga om de
skulle kasta dem på ryssarna om det blev krig
Då skrattade svärfar gott och tändstiften kunde avskrivas som odugliga.
De fick slängas!

Därför ska Uffe lägga en skiftnyckel i sin låda till mig.
Skiftnyckeln är inte ens uttjänt och kan  användas på många sätt
Attans attan Putin om du stiger i land och vill ha krig!
Då ska du få se på skiftnyckel!
Bara så du vet!



18 kommentarer:

  1. Hahaha! Jag sitter här och skrattar högt för mig själv och Santos kom just in och tittade så fundersamt på mig. Men annars tycker jag också att det var en väldigt fin idé med en minneslåda. Om Putin får nys om din låda håller han sig säkert i skinnet. Vilken tur att du finns. Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;D, man får ju hoppas på att han läser min blogg!
      Stor kram till dig med Gunnel!

      Radera
  2. Antagligen blir det helt olika saker i lådan om den som packar den bestämmer själv eller den som ska få den önskar sig innehållet. Intressant tanke!
    Putin ska nog akta sig både för din skiftnyckel och annat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror förstås att det är bäst att man packar lådan själv utan att fråga, för då blir det kanske en fin överraskning för den som blir kvar. Förhoppningsvis.
      Jodå, Putin ska nog akta sig, här barrikaderar jag mig...ta fram en skiftnyckel du också Olgakatt!

      Radera
  3. Ack om man kunde disciplinera sig till en minneslåda! I stället för ett par hus och en lägenhet fyllda både med betydelsebärande minnen och bråte, lite olika fördelat beroende på vem man frågar.

    Skönt att vi kan lita på ett handfast försvar i öster!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt. De här bostadslådorna är lite väl stora, det vore enklare med en liten en

      Japp, lita på mig !;)

      Radera
  4. Lotta Grey! Å vad jag tycker om HENNE. Jag har läst hennes blogg i flera år, minns den där lådan hon gjorde till Lennox. Kloka Lotta. HOPPAS att hon ska få fortsätta att må bra. Måste se programmet, så TACK för tipset!!
    Det är bra, ge Putin på moppo. Han kan behöva en skiftnyckel i skallen så att det kanske kommer in lite vett utifrån.
    Kramar!!!!

    SvaraRadera
  5. :D,haha....vett utifrån via en skiftnyckel! Ja, sämre kan det inte bli så du har säkert rätt!
    Står här med min skiftnyckel, beredd!

    Kramar!

    SvaraRadera
  6. Nu har jag gått en lång stund och funderat på vad jag skulle lägga i en sådan låda och det knyter sig lite i magen. Bara tanken på en låda i min familjs liv istället för mig.
    Men din text är fantastiskt rolig och en skiftnyckel låter bra, om den kombineras med många härliga minnen.
    Det känns som knuten börjat lösas upp.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jag förstår dig väl Hanna!
    Istället för kan en låda aldrig bli, aldrig någonsin och som jag också skrev så visste jag inte heller vad en sådan skulle fyllas med även om det var Uffes låda till mig.
    Skämta och skoja kan man alltid göra, fastän det finns ett djupt allvar under.
    Galghumor heter det visst, det vi ägnade oss åt. :)

    Lotta Gray berättade också att när hon funderade på vad hon skulle lägga i sin låda, så var hon så fullt uppe i sjukdomen, så själva lådan försvann i det hela på något sätt. Hon var bara praktisk just då. Nu när hon har sjukdomen bakom sig så mycket hon kan ha, så var det svårare för henne när det gällde själva lådan och vad den verkligen innebär.

    Hoppas att knuten har löst sig nu, helt och hållet!<3
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Intressanta tankegångar kring att ha en minneslåda.
    Och att försöka komma fram till vad som skulle sparas verkar inte det lättaste. Skiftnyckel kan ju komma väl tillpass. :)
    Och det är bra att du är beredd Karin! Kanske skiftnycklar behövs litet överallt i världen.
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant är ordet. Personligen är jag inte intresserad av en sådan, varken att få eller att ge vidare, fastän vi raljerade igår kväll. Jag är mera för att ge medan jag är här, lämna minnen och andra avtryck. Men visst kan jag ge en stor låda med Silvertoffeé åt Uffe att öppna efter min död. Skiftnycklar är bra saker att ha!:)
      Kramar!

      Radera
  9. Bäva månde Putin!!
    Det där med "minneslåda" hörde jag talas om första gången då en kollega till mig gjorde samma sak till sin femåriga dotter av samma anledning. Tyvärr så kommer den lådan att öppnas av dottern på 15-årsdagen utan sin mamma...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Putin må hålla sig i skinnet, japp!

      Det känns ända in i hjärteroten, när det går så som för din kollega och hennes dotter.
      Så hjälplös man känner sig ibland.
      Livet har många ansikten

      Radera
  10. Vi miste vår 19-årige son för snart 30 år sedan och vi har en gammal träkoffert med minnen efter honom. Den öppnar jag ibland när jag behöver lätta på trycket. Men vad skulle jag lämna till min man? Mitt strykjärn kanske. Han tjatar fortfarande efter 50 år om hur hans mamma alltid strök hans kalsonger, så är jag borta kan han stå där och stryka. Hahaha! Skämt åsido. Ideligen påminns man om hur skört livet är och det viktigaste är att ta vara på varje timme med nära och kära. Kram /Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu sitter jag här med tårar i ögonen....
      Den vägen, att yngre går före äldre, vill man inte att ska hända, ändå blir det så.
      Det värsta tänkbara
      Fint att ha träkofferten med minnena.
      :D, ett strykjärn är ju bra att ha
      Ja, vi kan skämta om de mest allvarliga saker och så ska det vara. Vi vet ju allvaret bakom
      Varm kram
      Karin

      Radera
  11. Karin vilket underbart inlägg så fyllt av allvar, kärlek och humor. Vilken kärleksförklaring till din man. Så fint med någon att älska och skratta ihop med. Aldrig skulle jag kunna älska någon som inte också fick mig att skratta.
    Tanken med lådan, till mina barn då i mitt fall, är fin. Måste fundera vidare på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!:)

      Det är viktigt att kunna skratta ihop med någon man också ska leva tillsammans med varje dygn. Vi har roligt, mitt i allt, även om det är allvarligt. Det är älskansvärt i dubbel bemärkelse:)

      Radera