onsdag 30 april 2014

Glada Vappen/Trevlig Valborg!


Temperaturen sjunker och snö har utlovats till första maj!
Så ser väderleksutsikterna just nu och det känns som om våren har normaliserat sig
till hur det verkligen är många gånger de här dagarna.
Vi ska tända vår traditionella Valborgsbrasa här på gården tillsammans med våra goda
vänner Claudia och Lutz, äta gott och bara ha det trivsamt tillsammans.

Brandförbud gäller på vår ö, det är torrt i markerna, men brandkåren har givit oss lov att elda
bara vi gör det rätt och med vett.  Och det tänker vi göra.
Vattenslangen drar vi med oss till brasan
En gammal björk som föll i höstlig storm, får stå för brasvärmen som vi säkert behöver.
Det är inte alls varmt idag, fastän solen skiner

Kom ihåg igelkottarna go´vänner!
Bränn ingen rishög utan att ha inventerat den ordentligt först

Ha det riktigt skönt alla!
Nu sjungs vintern ut och våren in....
sommaren är i antågande
fastän den lär ska börja med snö


18 kommentarer:

  1. Här i Mariehamn har jag haft en mycket skön dag och det är just nu 9 gr +. Jag tittad på No. vädret och de hade ingen nederbörd utsatt för Åland: varken regn eller snö.
    Men ni har rustat för allslags väderlek ser jag....så ni ska må riktigt gott och ha en Trevlig Valborgsmässoafton och en skön 1 maj! Hälsningar från oss båda!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår var kylig och fin, idag är snörik och varm, vilket förstås betyder tung blötsnö
      Nu får marken vätan den behöver.
      Vi hade en riktigt skön och fin Valborgsmässoafton, idag har vi just ätit brunch efter bullutkörning:) Ha det gott ni båda också!

      Radera
  2. Det låter mysigt!
    Vi ska besöka en stor kase och hoppas på att snön låter bli att falla. Fram med vinterkläderna igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ju vara glad för att man inte hänger med vad gäller undanstoppandet av vinterkläder. Idag är det skönt att klä på sig varma kläder igen:). Här är det vitt, vitt, vitt och vått, vått, vått

      Radera
  3. Svar
    1. Tack Nette!
      En fin Första maj önskas!

      Radera
  4. Ojdå! Snö till Valborg. Här hos mig skiner solen och jag bara njuter av att kunna gå ut i kortärmat. Hoppas det vänder snart så värmen kommer till dig med. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snön kom inatt, så vi vaknade till en vit värld imorse den 1 maj.
      Det är bara att tacka och ta emot den nödvändiga vätan som gömmer sig i allt det vita.
      Kram!:)

      Radera
  5. Om man skulle ta fram skidorna? ;) Ha en bra vår!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, ta fram lämplig valla för blötsnö också Isebell!
      Ha detsamma!

      Radera
  6. Glada Vappen är en sådan trevlig önskan att jag börjat införa den så smått i närområdet.
    Hoppas det gick bra med eldandet! Vår kase fick dra på sig ett täcke (eller presenning, då), i avvaktan på bättre förhållanden, för i snö och snålblåst blir det inte riktigt samma sak med eldandet. Men nu börjar snötäcket smälta bort och solen skiner. Första-maj-brasa går fint det också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Framför allt så är det lätta att säga Vappen istället för Valborg...
      Det gick bra med eldandet...några små rykande björkknubbar ligger dock kvar, blöta efter nattens snörika framfart. Här blåser det nu, är råkallt men ändå varmare än igår, trots att vi har vitt på marken. Tung blötsnö. Alla slags brasor går bra....och nu idag är säkert brandförbudet upphävt på vår ö. Ha en god fortsättning på dagen!

      Radera
  7. Norska väderrapporten var helt fel...få se om påståendet om sol senare på eftermiddagen stämmer. En riktig baksmälla för Första Maj i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vilken jag lyssnade på men den blev rätt den här gången i alla fall, fastän man trodde helt annat när man stod vid brasan igår kväll. Nu har en stor del av snön smält bort redan och solen tittar fram, precis så där lagom till kosläppet börjar på Bolstaholm:)
      Som barn minns jag att man inhiberade förstamajtåget i stan p.g.a snöfall. Allt minns man också, för jag var ledsen att jag inte fick ta finskorna på med bara sockor i. Idag har jag långkalsonger på mig och det med stor glädje

      Radera
  8. Hej på pettas - dagen efter vappen .. nytt ord för mig, redan tillagd i klassen så att säja, vitt vitt vitt, vått, vått, vått - vapp, vapp ,vapp, snart den vänder åter,
    Norskt väder .... oj då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tove!:)
      Jag förstår att det är ett nytt ord för dig, för det så typiskt för svenskfinland, inte ens för Åland, men det används alltmera också här på ön. Vappen är ett studentiost språk från Helsingforstrakten tror jag. De finskspråkiga hälsade på de svenskspråkiga studenterna med ett "Glada Vappen". På finska kallar man Valborgsmässoafton till Vappu. Det är helt enkelt ett blandspråk som börjar bli riktigt vanligt.
      Roligt med ditt vapp, vapp, vapp...
      Idag har vi ett riktigt norskt väder här:)

      Radera
  9. Vappen, det är verkligen svenskfinland för mig. HÄRLIGT!!! Blir glad över att se namnet här på din blogg!
    Trevligt med brasa på gården. Mysigt, mysigt.
    Ja, jag har ju sett på instagram idag att många av er har snö. Nåja, den smälter väl lika fort som den kom, tänker.
    Önskar dig en glad 1 maj (som inte heller firas i US).
    Kramar!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Vappen blir allt vanligare även här. Kommer från det finska Vappu för Valborg och har nu blivit ett blandspråk på svenska.
      Du har helt rätt Annika, nu börjar snön försvinna här...tack och lov, för det är lite tufft för växter och djur när nästan försommaren var här redan. Humlorna såg vilse ut där de brummade på bland alla snötäckta blommor. Men nu är det fritt fram igen för dem. Bara lite snö kvar.
      Önskar dig en fin dag!
      Kramar!

      Radera