torsdag 20 mars 2014

Vårdagjämning

Kurt-Birger

Vårdagjämningen är inte en dag, utan en ögonblicklig händelse som inträffar vid en bestämd tidpunkt vid olika klockslag på skilda ställen på jorden, beroende på i vilken man befinner sig. (Wikipedia)
Kl. 17.57 åländsk tid händer det!:)

Iris
  Idag snöar det ymnigt
  Snön är blöt och försvinner säkert snart
  Vi brukar säga att det är just den här snön som ska ta bort isarna på sjö och hav,
  att det är den här snön som ska ta bort snön så att våren kan ta över
 

   I år finns det inte några isar att ta bort längre, de är försvunna och likaså var gräsmattan grön igår
   Så kan det också vara


    I natt hade vi flera minusgrader.
    Det var - 6,2 grader kl. 06.00 när jag steg upp


        Krokusarna som har tittat upp ur underjorden har förstås fått kallt, men de är av ett härdigt släkte
        

    Medge att det är vackert med snö:).
    Även om väldigt många tycker att det får vara nog just nu
    För ett år sedan vandrade vi över isarna mellan skär och holmar
    Förundrat hör jag hur folk pratar om klimatförändringen som om det är sådana här
    "vintrar" vi ska ha i fortsättningen.
    De senaste vintrarna har varit vintriga så det förslår och personligen tycker jag att det har varit skönt med
    en mildare vinter som omväxling, även om jag tycker mycket om vinter, kyla och snö

Med lite god vilja så ser ändalykten ut som ett vitt hjärta

    Jag är säker på att våra fyrbenta vänner i skogen tycker likadant.
    Ibland är det säkert skönt att slippa krafsa fram mat under skaren kalla vinternätter.

    Ibland är det skönt att inte behöva bry sig om meterdjup snö som ska förflyttas, snövallar som
    ska skottas bort från utfarten när plogbilen har tornat upp en hårdhård mur mot övriga världen
  
    Ibland är det så himla skönt att inte behöva bekymra sig för att bli insnöad
    Ja, förstås, insnöad kan man ju vara ändå, men på annat sätt.;)
 

   Flyttfåglarna har börjat anlända.
   Dagarna långa, faller de till synes ner från himlen och mat går det åt i stora mängder,
   så vi får motion bara av att gå ut och fylla på i alla caféer
   och restauranger som vi har utplacerade på olika ställen i trädgården.

   I radio Åland berättar Josefina att vi inte får mera snö i vår, att Vikinglinjens Vd har avgått med
   omedelbar verkan och Hans Martin sjunger Que sera sera (det som sker det sker)
   Och jag sitter här och kastar ett "getöga" på Kurt-Birger som kommer plöjande i snön utanför fönstret
   så det bara stänker om honom, skrattar högt åt den livsglada ekorren och orkar inte bry mig om alla
   märkligheter som händer i vår värld

   Gott folk, våren är snart här!:)
   Eller egentligen är den redan här, bara lite kamouflerad i vitt!

12 kommentarer:

  1. Jag har tänkt om när det gäller caféstängningen och speciellt nu efter att ha sett dina bilder. Idag kom hackspetten hit igen, så det blir absolut en förlängning. Ingen kan som du beskriva en nästan obefintlig vår så lyriskt....kamouflerad i vitt. Jag säger det igen....jag älskar dina texter....och bilder. Jag visste inte att vårdagjämningen egentligen inte är en hel dag.Vårkram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så glad jag blir Gunnel! Då har du inte tagit ner skylten ännu till ditt café...jag brukar säga att jag ser till att sköta om vårt växtskydd i trädgården när vi inhandlar mat åt fåglarna.:).
      Tack så väldigt mycket för rara ord!
      Vårkram!

      Radera
  2. Vi fick en fin vårdagjämning, +15 grader och sol. Och scilla, vårstjärnor och julrosor blommar som besatta. Men än matar vi fåglar med massor av frön och talg, de behöver mycket mat nu när de ska börja häcka. Fast vi var elaka och sågade bort en topp där skatorna ville bygga. Vi hoppas då att småfåglarna ska vilja vara här istället. Två groteskt feta ringduvor traskar omkring i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har förstått det, att ni i Skåne har haft en jättefin dag idag.
      Det är nu som fåglarna behöver extra mycket energi, när de har rest långa vägar och ska sätta bo. Nå, skatorna klarar sig nog utan vår hjälp. Våra, Björnligan, som äger det här stället ser förstås till att de får rådjursmat i sig varje dag.
      Vi pratade om "våra" ringduvor idag och undrade var de är, eftersom de inte har dykt ner här ännu. Nu vet vi!:) De är hos er. Du kan säga åt dem att jag ska skaffa hem vetekorn tills de kommer. De är nämligen lite fina på näbben....så vill du inte ha dem där så ge dem inte vetekorn.

      Radera
  3. Men himmel så mycket fåglar som landat hos dig .Här matar jag koltrastarna med äpplen .Snön har infunnit sig här uppe också ,kram Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nette Cecilia!

      Så här kommer det att se ut hos oss länge än. Nu har flyttfåglarna börjat landa efter flytten över havet och de är utmattade och hungriga. Nu börjar vår huvudsakliga matning av fåglarna:) minst en månad framöver, sedan lugnar det igen. Imorgon kommer våra koltrastar (5 par) att få svartavinbärsskruttar (ska koka saft). Nu smälter vår snö och jag gissar att den försvinner imorgon.
      Kram

      Radera
  4. Nä, insnöad blir du nog aldrig. Hur mycket det än snöar!

    Här hade vi vårdagjämning 16.57. Hur hänger det ihop? Jovisstja, ni är ju lite före vår tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :D, men ånken märker jag av emellanåt. Men då behöver det förstås inte snöa alls

      Det är en timmes skillnad mellan oss, vilket känns småfånigt med bara ett litet Ålands hav emellan. Vi vinner alltid en timme när vi kommer väster ut till er, men förlorar en när vi far tillbaka hem igen

      Radera
  5. Kurt-Birger är väldigt söt och fin. :) Vilka tofsar han har på öronen!
    Jag tycker bara det är märkligt att våren skall komma nu - vi har ju haft vårväder egentligen hela vintern.
    Jag har varit här i Kalifornien i snart 17 år och det har aldrig varit barmark i stort sett hela vintern. Detta är en mycket underlig väderlek som stora delar av världen tycks ha.
    Vi hade också kallt den gångna natten men det blev runt +14-15 under dagen. Och solen sken.
    Troligen är det bästa att leva efter sångens titel 'Det som sker det sker". :)
    Kramar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. KB är äldst i gänget och sedan har Iris på bild nummer två med ännu längre tofsar varit här snart tre år. Det finns några fjolårsungar som också har överlevt vintern som kommer på besök varje dag.
      Vintern har varit exceptionellt varm och mild, helt rätt, men vi lär ha haft en liknande vinter i början av 90-talet. Man glömmer så lätt och borde egentligen skriva upp varje år hur det är. Redan nu har folk glömt bort att vi har haft två vargavintrar i rad:)
      Jag gissar att vi får räkna med väderförändringar på olika sätt. Vi människor drar fram på ett många gånger oeftertänkt sätt när det gäller miljön och det får vi nog tillbaka på ett eller annat sätt. Tänk bara på alla översvämningar som är överallt. Men tar man bort skog överallt så finns det ingenting som suger upp och någonstans ska vattnet ta vägen. En ganska enkel ekvation. Men det finns andra orsaker också förstås...hur många som helst. Och naturen betalar tillbaka med ränta
      Que sera sera:)....vi sjunger, det är bäst så och försöker tänka efter före innan vi gör någonting.
      Kramar!

      Radera
  6. Knut Birger och de andra i ovanstående bilder o text hälsas Vårdags jämning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove, jag ska hälsa nådig herrn:). Just nu har han hållit sig borta ett par dagar igen. Han är ju mera eller mindre far till alla ekorrbarnen här och har fullt upp med alla sina fruar kan jag tänka mig.

      Radera