lördag 8 mars 2014

Kvinna


Mitt tema för dagen råkade, helt omedvetet, falla in på den Internationella kvinnodagen
Kvinnans egen dag som någon har bestämt att ska vara just idag.
Givetvis så är det jättebra att lyfta fram kvinnan på en speciell dag,
men för min egen del så är alla dagar kvinnans och mannens.
Alla dagar är lika mycket allas dagar.
Nu höjer någon på ögonbrynen och börjar vifta energiskt med ett finger och börjar tala om jämställdhet,
förtryck, förminskning och så vidare.
Jag vet, jag vet, men det får vänta till ett jämställdhetsinlägg någon dag, ja, kanske ett helt veckotema
någon gång i framtiden. Det finns så mycket att skriva om det brännbara ämnet
Nu tänker jag bara på ordet kvinna



På den ö där jag är född har kvinnan alltid varit stark och om hon inte har varit det
så har livet trots allt sett till att hon har blivit det.
När man är född in i ett samhälle med starka kvinnor så tänker man inte särskilt mycket på det
Det är ju så det ska vara.
När vänner utomlandsifrån har kommit hit har de många gånger förundrats
över det som är en självklarhet för oss som bor här.
"Så sega, starka och karaktärsfasta kvinnor det finns här".
Så har det sagts och jag har tittat förvånat på dem,
men börjat se mig omkring och börjat betrakta med ögon som om de för första gången
såg det de alltid har sett.


Här, där havet har stått för den största delen av  försörjningen
och där mannen har varit den som har varit ute på böljan den blå
på grund av helt naturliga förutsättningar
har det fötts många starka kvinnor.
Eftersom det har varit kvinnan som har fött barnen så har hon stannat på landbacken
och skött om familjen och hemmet, tillika som hon ofta också har haft ett arbete på sidan om
Många av kvinnorna har skött även ett jordbrukshemman medan mannen har seglat
runt på världens alla hav.
Ingen ovanlig kombination på en ö i havet.
Kanske det är vanligt överallt att det är så.
Jag är säkert lite inskränkt i det här sammanhanget


Jag har så många kvinnor som jag kunde lyfta fram med namn
som jag vill hedra för allt vad de har lärt och delat med sig av till mig,
men inlägget skulle bli långt, långt.

Dagens unga kvinnor lever på ett liknande sätt
Arbete, studier, hem, familj och allt möjligt annat med vad det innebär,
dock, i de flesta fall,  med mera hjälp från mannen än tidigare,
men ändå mera hektiskt än förr.
Kraven är stora på dagens kvinna


Jag märker att jag kommer till korta med mitt inlägg idag.
Det är så oerhört mycket jag vill skriva
om kvinnan, men som den kvinna jag är räcker inte tiden till just nu,
jag har ett arbete som väntar
Kvinna är ett så omfattande ord, med så stor betydelse för oss alla,
för vad vore världen utan kvinnan?
Och mannen? Utan dessa två blev det varken kvinnor eller män eller hur?
Det här ämnet återkommer jag säkerligen till på ett eller annat sätt.

Jag önskar alla kvinnor och män en fin Kvinnodag! Gunga lugnt!:)
De andra som deltar i lördagstemat är:
Bilderna är hämtade ur det Eklundska familjearkivet

32 kommentarer:

  1. Härliga bilder och kloka ord! Som alltid. Tack, Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maggan!:)
      Soliga hälsningar från ett kylslaget Åland

      Radera
  2. Åh, vilka bilder! De där två kvinnorna på motorcykeln är så fina och det ser faktiskt ut som om hon som kör faktiskt vet hur man gör. Styrka och lugn utstrålar de, allihop!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är tjusiga härliga bilder!
      Den som "kör" är Uffes gudmor Senja, men han tror personligen att hon inte kunde göra det, fastän de var tuffingar, både hon och hennes syskonskara, En bror och minst tre flickor. Däremot tror han att Jutta på nästsista bilden körde motorcykel, en av systrarna. Senja, som var gudmor, var också syster till Uffes mormor som målade lyftkranar på Wärtsilä. Hon hade klättrat högt i karriären:).
      Starka kvinnor onekligen

      Radera
  3. Ditt blogginlägg får mig att tänka på Sally Salminens bok, Innan det ljusnar.
    Kommer ihåg att jag läste den som ung, och visst handlade det om Åland ??

    Tjingelingen från Rantamor som svär så att jag inte ens får ha en kvinnodag...tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sally var ju från Åland, men jag måste erkänna att jag inte har läst boken, så jag vet inte om den handlar om Åland. Hon bodde i Danmark rätt länge har jag för mig. Nu blev jag nyfiken på boken och måste förstås ta reda på:)

      Jag är fullkomligt säker på att Kvinnodagen också finns för svärande kvinnor! Det skulle väl se ut annars om den dagen inte var jämställd. Eller hur?

      Radera
  4. Ja alla dagar är kvinnors och mäns, det håller jag med om! Och av någon anledning ser jag stark som en vanlig beskrivning för kvinnor just, vilket är lite paradoxalt, eftersom männen fysiskt sett är dom starka. Se, vi är lika - fast på olika sätt. Fina bilder!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänker jag alltid om kvinnor! Att de är starka även om de många gånger bli illa behandlade och förminskade, men fastän de kanske viker sig tillfälligt så är det bara för att inte gå av.
      Vi är lika fast på olika sätt, helt rätt!
      Bilderna är fina, jag håller med!

      Radera
  5. Visst blir man fascinerad över hur kvinnor rett ut ibland till synes omöjliga situationer. Som liten var det det bästa jag visste att höra mormors och farmors berättelser om gamla tider och i dessa spelade ofta kvinnorna huvudrollen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De var urstarka på många sätt förr.
      Det är kvinnorna även nu, men vi har bättre hjälpmedel än vad våra föregångare hade. Jag tror också, ja till och med vet, att kvinnor samarbetade på ett annat sätt då än nu. Hjälpte varandra.
      Kvinnorna spelade huvudrollen i de flesta sammanhang, trots att de räknas till det svaga könet:). Men som sagt, det finns många sidor på ett järnspett.

      Radera
  6. Inte kommer du till korta, jo med tid ja, men inte med innehållet i kvinnotexten och bilderna! Det är bara så fint att vistas i berättelsen om ö-livet, och den naturliga indelningen det blev på att klara av sitt hem med livet! Många starka kvinnor - och männen ja, de ska vara med! Om kvinnokamp kan man säga mycket, men jämställdhet på millimetern ja även upp i mot metern, är ju till mer besvär än nytta i mina ögon. Och att kämpa för att kämpandets egen skull gräver fler gropar än bygger broar. För vi är väl till för varann?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden måste prioriteras till arbete och på det sättet kommer jag nog till korta eftersom jag så gärna skulle skriva så mycket mera än vad jag gör.
      Du har helt rätt, det kan bli väldigt mycket fel om man driver jämställdhetskampen på fel sätt. Rom byggdes inte heller på en dag, vi får kämpa på utan att ta knäcken på varandra. Vi är till för varandra, absolut. Men lika lön för lika arbete borde vara en självklarhet i våra länder, vilket det inte alls är ännu. Där behövs det göras framsteg med stora kliv.

      Radera
  7. Visst var det övervägande karlar till sjöss bland ålänningarna men nog läste jag om några kvinnor som jobbade på Pommern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det fanns kvinnor som gick till sjöss också. Nu just minns jag inte vad böckerna heter som beskriver deras liv och leverne ombord på segelfartygen. Det kan tänkas att det fanns någon kvinna ombord på Pommern, jag känner faktiskt inte till hur det var men ska läsa på när jag nästa gång går ombord på henne:) Kvinnorna som gick till sjöss var ensamstående och utan familjer för det mesta, men det finns undantag, men då handlar det oftast om att maken var kapten ombord och så vidare. Hur som helst så var det inte många kvinnor som var sjömän på den tiden. Nu är det annorlunda

      Radera
  8. Hej hej! Kikar in lite så här på kvällskvisten. Dina bilder är så vackra!! Hoppas ni har en bra helg :)

    kram Ann-Louise

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej hej Ann-Louise!:)
      Kul att du gav dig tid, alltid välkommen!
      Tack! Vi firar födelsedagar och har det jättebra!

      kram
      Karin

      Radera
  9. Vilka fina bilder!
    Alla dagar är männens och kvinnornas!!!!Tack Pettas!

    SvaraRadera
  10. Egentligen är det konstigt att det syftar på kvinnor när man säger det svaga könet. Det finns väl inga som är så starka, tålmodiga och uthålliga som kvinnor. Sen kan man lägga till många andra positiva epitet, och i ärlighetens namn måste sägas att det passar in på en del män också. Ha det så skönt i Sverige. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det ju! Inte är kvinnan svag annat än kroppsligt i jämförelse med mannen och det är säkert det som åsyftas.
      Kvinnan är urstark i de flesta lägen.
      Tack Gunnel, vi hade det riktigt skönt och jag ska skriva om det också lite längre fram.
      Kram

      Radera
  11. Vilka jättefina kvinnor du har på dina bilder.. Jag tror nog att det var så lite varstans att kvinnan var stark. Krutgumma är ett uttryck jag hört om många av mina släktingar.. Undrar om någon kallar mig det :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att inte tala om kläderna de har på sig. Typiskt för trettio-fyrtiotalet skulle jag tro.
      Krutgumma hör man talas om nu och då. Ett bra uttryck! Kan nog tänka mig att du blir kallad så!:)
      Kram
      Karin

      Radera
  12. Tack för dessa nostalgiska bilder. Så många fina kvinnor och så dessutom en dubbelgunga! Sådana tillverkade min pappa på lediga stunder, så nu blev jag nästan lite fuktig i ögat.

    Kram på dig, starka och fina Karin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dubbelgunga skulle jag väldigt gärna ha jag också vilja ha.
      Om din far gjorde sådana kan jag tänka mig att du har gungat rätt mycket i sådana.

      Kram på dig också, starka Ailakvinna!

      Radera
  13. Vilket mysigt inlägg.
    Vårkramar till dig
    ~Lollo~

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lollo!
      Vårkramar till dig med!

      Radera
  14. Alltså Karin jag bara älskar det här inlägget!!
    Sitter och tänker på uttrycket starka kvinnor och vad det faktiskt har inneburit genom tiderna....mina tankar vindlar iväg och jag känner att även jag som är uppvuxen på en ö har haft så många starka kvinnor OCH män i min uppväxt. Funderar på vad just det gör och hur det formar oss och inte minst hur den miljön vi är ifrån präglar oss....Inre styrka, olika sorters styrkor...
    Så många tankar som sattes igång av ditt fina inlägg.
    Fantastiska bilder! Jag drunknar lite i dem och man vill liksom kliva in i bilderna och börja prata med de där härliga kvinnorna på bilderna....

    TACK för att du finns här i bloggvärlden härliga Karin!

    Lisbeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Lisbeth!
      Dina ord både värmer och stärker!:)
      Bilderna är fina, jag har tittat på dem många gånger om och haft många tankar

      Radera
  15. Jojo starka kvinnor finnes där, säkert några här med...tänker ofta på mormor, din farmor, och har hört så mkt om henne.....det var en starkis....vi har att brås på, har många gånger hört detta....kram kram vi ses till somarn!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Starka kvinnor finns överallt! Både här och där. Utan tvekan
      Erika var en stark kvinna på många sätt, hon också:)
      Ser framemot sommaren!
      Kramar!

      Radera
  16. Visst finns det mycket att skriva, men nu handlar det ju också om cirka hälften av världens befolkning, så det får gärna lov att vara svårt att sammanfatta. Starka kvinnor finns det också många av; otroligt många.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt många starka kvinnor finns och har funnits som har banat vägen för oss som kommit efter. Det är som det mesta är, det finns alltid mycket att skriva om när man väl går in i ett ämne av något slag, sedan må det handla om kvinnor, män eller annat

      Radera