fredag 21 mars 2014

Kruka

Krukor i rostfritt med utsikt mot Atlanten
Lördagens tema är kruka
Ibland kan man känna sig som en sådan själv rent av eller bete sig som en
men det första jag ändå tänker på när jag hör ordet kruka är terracotta 


 Terracottakrukor är de allra vackraste i mitt tycke
 
 När jag letade krukor i mitt bildarkiv så hittade jag mängder att välja emellan...
 En viss begränsning var av nöden....annars kunde det lätt bli ett krukligt långt inlägg:)


    I början av februari när vi gick på en gata i Estreito, hickade jag till litet extra...oj så vackert!
   

   Ensamma hemma var dessa krukor...
   huset var tomt och övergivet när vi vandrade förbi i Santana
 

Litet längre fram på samma väg fanns denna kruka på ett tak
Pimpinell växte i alla riktningar. Där kunde husägarna bara gå upp på taket och hämta sin mat för dagen
Pimpinell är en gurksläkting som växer på samma sätt som frilandsgurkor. Man äter den ungefär
som squash. Den heter Sechium edule och kallas chayote (mex), xuxu (sjosjo, bras), christophine (eng).
På gamla odlingsterasser kan man gå och plocka förvildade.
Vilket vi inte har gjort...


    Man kan också plantera näckrosor i krukor


    En kruka med penningträd växandes överallt


    En grov vinstock på kanten tillsammans med andra krukade växter


    När man har badat färdigt så kan man göra så här också
    Det gäller att ta vara på allt som går att använda till krukor


  ...och hortensia i ett sprucket krus är alltid en hortensia


De är vackra som de är även om de bara står där rakt upp och ner

De övriga som deltar i lördagstemat är:
En skön helg önskas alla!

30 kommentarer:

  1. Håller med gamla slitna terracottakrukor är så vackra och fyllda med en historia!
    Fina biler!
    TREVLIG HELG <3

    Kram ANna

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är vackra!:)
      Tack och trevlig helg till dig med Anna!

      Kram

      Radera
  2. Men inga badkrukor?
    Margaretha
    som när hon var
    mycket ung,
    trodde att en
    badkruka gillade
    att bada

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag glömde helt bort badkrukorna
      En av krukorna, den med näckrosen i, är en badkruka eller hur?:)

      Radera
  3. Åh, vad många fina krukbilder! Den översta gillar jag allra mest. Själv skulle jag inte vilja ha en sån jättestor mängd med olika krukor, kan vara kul att se hos andra, men jag tror att det blir rörigt att titta på det varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den översta är vacker, jag håller med dig.
      Jättemängden krukor fanns i en krukaffär. Hoppas och tror jag:)

      Radera
  4. Många jättefina krukor och jag fascineras särskilt av undervattenskrukan med näckrosor. Trodde inte de var möjliga att tämja näckrosor på det sättet.

    Men den där spruckna krukan med hortensian ger mig rysningar! Precis så såg min skalle ut när jag skurit upp en bit genom att springa in i ett armeringsjärn. Eller lite senare, alltså, när man åtgärdat det uppskurna på sjukhuset genom att trycka dit sju megahäftklammer. Kadonk – aj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men har man sett! Plötsligt förvandlas jag från "Karin" till ett litet k. Det går ju bra det med, men jag undrar hur jag gjorde.

      Radera
    2. Du blev plötsligt lite lik Greta Garbo, mystisk på något sätt...:) Men det var kul att det lilla k-et var du! Däremot är det inte roligt med Kadonk i Israel, för det var väl där det hände?
      Du har helt rätt, hortensiakrukan ser ut som en sydd hjässa. Uj...tur att det är en kruka och inte du nu längre

      Radera
  5. så vackra varianter på krukan ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Nette!:)
      Det är lite så det blir när man letar någonting speciellt. Plötsligt finns det många att välja på.
      Tack detsamma!

      Radera
  6. Jag håller helt med! Terracottakrukorna slår allt! Gillar dem extra mycket med lite patina, personlighet, när de varit med ett tag. Det spruckna kruset visar tydligt hur vackert det kan vara även om det inte är perfekt längre.

    Tack för det här vackra!

    Trevlig helg

    Lottakram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Terracottakrukorna som har varit med ett tag får på något sätt en egen själ. Patinan förstås, men de blir bara vackrare med åren, även om de blir lite kantstötta. Jag blev glad av att se den "sydda" stora gamla krukan, mycket vacker!

      Tack för att du tittade in Lotta!
      Önskar dig detsamma!

      Karinkram!

      Radera
  7. Oh vilka vackra krukor! Det påminner om mina år i keramikverkstan. Jag gillade terracottaleran mer än stengodset. Terracottan behövde inte glaseras, den blev fin ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår ditt gillande!:) Det är ju just det som är det fina med terracottan, den är fin oglaserad

      Radera
  8. Terracotta-krukor är så fina. De andas. Ett levande material som fortsätter att förändras.

    Kram Karin! Hoppas du mår bra!

    Ann-Louise (som har det lite hektiskt men det ordnar sig) :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är säkert just därför man tycker om terracotta, för att det lever och andas:)
      Jag mår bra Ann-Louise, hoppas detsamma för din del!
      Simma lugnt i allt det hektiska!
      Kram

      Radera
  9. Vilka fina bilder - och jag håller med. Terracotta är mest levande. Snart är det dags du att flytta ut krukorna i solen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Eva!

      Ja du, snart är det dags...och jag ser verkligen framemot det!:)

      Radera
  10. Vilket krukigt inlägg! Tack för det!
    Jag tror (!) att jag har en massa krukor i det stora garaget, där man ingenting hittar :)
    Ska måla krukor med decoupage-teknik med eleverna nästa vecka...
    Ha en fin söndag!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland blir det mycket av både det ena och det andra.
      Jag har prövat på det mesta men decoupage-tekniken är fortfarande oprövad, men säkert ska jag hinna med det också. Då är det bra att ha krukor på lager har jag förstått.
      Ha det likaså!
      Kram

      Radera
  11. Vackra krukor! Och jag håller helt med i fråga om Terracotta. Det enkla håller sig stiligt längre.
    Jag har några sådana där kornblå utekrukor som var så på modet för 7-10 år sedan. De är inte lika heta idag, men funktionella.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det för det mesta, det enkla håller.
      Även här finns det kornblå krukor sedan rätt många år och de håller de också:)
      Kram!

      Radera
  12. Ojoj, så mycket fina krukor. Terracotta tänker jag nog också direkt på..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Terracotta hör bara till, så är det och jag märker att det är så för de flesta
      Krukor är fina och lätta att samla på helt omedvetet också. Plötsligt så har man hur många som helst för de kan ju vara bra att ha:)

      Kram

      Radera
  13. Fina och omväxlande krukor!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände mig rätt fantasilös, medges, så det blev att rada upp bilder :)
      Ibland blir det så. Också!

      kram

      Radera
  14. Håller med dig; visst är det fint med terracottakrukor! De blir bara vackrare med åren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Terracottakrukan är ungefär som människan. Vi blir också vackrare med åren. Patina är vackert:)

      Radera